Permalänk
Medlem

Detta är verkligen roligt att se och läsa (även om jag läste igenom det lite snabbt).
Man minns tillbaka till roliga tider när man t.ex kunde låsa upp AMD cpuer genom att kortsluta vissa punkter och när man kunde köpa Slotket konverters för att köra nyare Socket 370 Intel cpuer i Slot 1 moderkort osv.

Permalänk
Medlem

🌟🌟🌟🌟🌟

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Medlem

Haha här ska härdsmältas, måste testa detta

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Vanliga frågor
Varför gör du detta? Köp nytt moderkort istället.
Jag gör det för att det är möjligt och för att jag kan.

Bästa kommentaren!

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk

Coolt. Nu vill vi se fler som fixar detta.

Bra gjort och schyst resultat.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säger inte att intel inte gör det för att få mer pengar men det kan finnas andra anledningar också.
Intel lär ju ha rätt höga krav på stabilitet osv. Detta kanske hade fungerat bra i 98% av fallen och det räcker inte.

De blir ju även en hel del buggar som kommer i början när nya processor generationer ska klämmas in i äldre kort det blir dålig pr. Ex mitt x370 kort där muspekaren slutade fungera i tidiga ryzen 3000 bios. Visst det är ASUS fel men amd fick mycket dålig pr pga sånt.
Nu har jag inte köpt en intelplattform på lanserings dagen de kanske lider av liknande problem? Antar att det i alla fall skapar fler buggar ju mer olika kombinationer av chipset/CPU som finns.

Att det är tekniskt möjligt bevisar ju sådant här. Men ja det är klart att det blir mer strul ju fler generationer som ett moderkort skall ha stöd för.

Mitt förslag till AMD skulle ju även vara applicerbart på Intel om de hade valt att möjliggöra stöd för äldre moderkort, DVS ge moderkortstillverkarna möjligheten, och låt sedan dem ta all skit om det blir strul. Viktigt i så fall är dock att de har en mönsterkund de kan peka på och säga; "Tillverkare X klarar av detta utan problem, så det är tekniskt möjligt och vi har gett förutsättningar för det, så andra tillverkare borde också klara av det galant." Då riktar man strålkastarljuset bort från sig själv och till moderkortstillverkarna. Att AMD istället valt att bära skulden själva, och fått sådan skit för det att de funderat på att slopa stödet är bara tragiskt och ett enormt klavertramp av deras PR avdelning. När det tekniskt är möjligt att få det att funka så är det väldigt tråkigt och orättvist att vi som vill behålla vårt nuvarande moderkort till så många processorgenerationer det går ska drabbas av okunniga/klantiga användare och tillverkare.

Sen är det väl en liten annan sak med Intel. De är så stora och har sådan Mindshare att de kan göra nästan vad de vill och endå tjäna väldigt mycket pengar. Men AMD är fortfarande i en sits där de tvingas lyssna på kunder och deras input. Och jag tycker det är bra. Jag vill egentligen inte att något företag ska gå såpass bra att de kan börja ge sina kunder fingret.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tråden att läsa om man vill känna sig helt dum i huvet XD

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Den här har ju guldplatsen i kategorin ”Saker jag aldrig skulle få för mig att göra men kan försaka en förmiddag på att läsa om”. Det är ju annars ett revisor som Jörgen Städje har pissat in rätt rejält 😂

Häftigt gjort och kul att se att det finns utrymme för riktiga moddar även med dagens (nåja 2016:s) teknik.

PS: det kommer börja cirkulera svarta helikoptrar runt din bostad snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Den här har ju guldplatsen i kategorin ”Saker jag aldrig skulle få för mig att göra men kan försaka en förmiddag på att läsa om”. Det är ju annars ett revisor som Jörgen Städje har pissat in rätt rejält 😂

Häftigt gjort och kul att se att det finns utrymme för riktiga moddar även med dagens (nåja 2016:s) teknik.

PS: det kommer börja cirkulera svarta helikoptrar runt din bostad snart...

Svarta? Med tanke på hur Intels PR-avdelning verkat gilla att offentligt skämma ut sig på senare tid så skulle antagligen sagda helikoptrar varit blåmålade med en enorm Intel logga på sidan och med ett högtalarsystem som skriker ut hur Intel är här för att drämma till en.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Svarta? Med tanke på hur Intels PR-avdelning verkat gilla att offentligt skämma ut sig på senare tid så skulle antagligen sagda helikoptrar varit blåmålade med en enorm Intel logga på sidan och med ett högtalarsystem som skriker ut hur Intel är här för att drämma till en.

Tänkte att det lät som att jg skulle påstå att polisen skulle komma om jag skrev blåa... men ja, står det en ljusblå van utanför din bostad imorgon skulle jag inte va förvånad 😂

Permalänk

Modda med Coffetime eller använda moddat 370?

@Apanx:

Hej Apanax, tack för en utmärkt Guide!

Har själv lurkat en hel del under det senaste året på win-raid forumet och tänker definitivt göra detta så småningom. Så till min fråga: jag råkar sitta på ett Maximus Formula i 200 serien, som jag köpt begagnat från Tyskland och det framgår rätt så snabbt att grabbarna på win-raid anser detta vara ett "posör" kort, och att det är Apex som i princip gäller. Så skulle du rekommendera att jag kör ett nermoddat syster-bios (code/apex) eller kör hela processen med Coffetime?

Och bara för tydlighetens skull - jag är helt införstådd med att det finns risker med alla ingrepp enligt ovan - och skulle det inträffa blir det inget gnäll någonstans från min sida!

Permalänk
Vive la liberté!

Har i guiden lagt till lite bilder och länkar till fler SKTOCC#-modifieringar samt lagt till en markering av kontaktblecket i socketen för SKTOCC#.
Även påbörjat en lista över moderkort som potentiellt inte behöver isolering av kontaktytor på processorn.

@Beowulf_1200:
Är inte helt säker på vad du tänkt göra. Utgår från att du har Maximus IX Formula (M9F) nu.
Med nermoddat syster-bios tänker du dig:

  1. Använda ett bios från Maximus IX Code eller Apex (M9C/M9A) (Z270)

  2. Använda ett bios från Maximus X Code eller Apex (M10C/M10A) (Z370)

Överlag är det mindre risk att du modifierar befintligt BIOS gjort för din modell, än att du tar ett BIOS från ett annat kort och försöker bygga ihop något som fungerar med ditt kort.
För Z270-serien verkar ASUS använda samma VRM-kontroller i M9C och M9F, men en annan för M9A (källa). Varken M10C eller M10A delar VRM-kontroller med M9F.
Hittar ingen diskussion om M9F visavi M9A på win-raid-forumet, så du får gärna länka denna.

Permalänk
Medlem

Sjukt imponerad @Apanx !!! Inte kunskapen själv till sånt här så skulle aldrig ge mig på detta men riktigt imponerad över de som gör det!!!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att det är tekniskt möjligt bevisar ju sådant här. Men ja det är klart att det blir mer strul ju fler generationer som ett moderkort skall ha stöd för.

Mitt förslag till AMD skulle ju även vara applicerbart på Intel om de hade valt att möjliggöra stöd för äldre moderkort, DVS ge moderkortstillverkarna möjligheten, och låt sedan dem ta all skit om det blir strul. Viktigt i så fall är dock att de har en mönsterkund de kan peka på och säga; "Tillverkare X klarar av detta utan problem, så det är tekniskt möjligt och vi har gett förutsättningar för det, så andra tillverkare borde också klara av det galant." Då riktar man strålkastarljuset bort från sig själv och till moderkortstillverkarna. Att AMD istället valt att bära skulden själva, och fått sådan skit för det att de funderat på att slopa stödet är bara tragiskt och ett enormt klavertramp av deras PR avdelning. När det tekniskt är möjligt att få det att funka så är det väldigt tråkigt och orättvist att vi som vill behålla vårt nuvarande moderkort till så många processorgenerationer det går ska drabbas av okunniga/klantiga användare och tillverkare.

Sen är det väl en liten annan sak med Intel. De är så stora och har sådan Mindshare att de kan göra nästan vad de vill och endå tjäna väldigt mycket pengar. Men AMD är fortfarande i en sits där de tvingas lyssna på kunder och deras input. Och jag tycker det är bra. Jag vill egentligen inte att något företag ska gå såpass bra att de kan börja ge sina kunder fingret.

Jag tror att problemet är att det inte räcker att säga att det är en viss tillverkares fel om något inte fungerar. Folk förväntar sig att saker ska fungera oavsett vad för tillverkare man valt. Om det då inte fungerar så tycker folk att det är amd eller intel som är idioter och sämst i världen. Jag tror att det gör att funktioner som faller utanför specifikationerna helt enkelt får stå tillbaka för att inte riskera dålig publicitet för något som ett annat företag egentligen har skulden till. Låt säga att tsmc skulle ha något fel i tillverkningsprocessen som gör amd processorer instabila, så är jag 100% övertygad att folk skulle säga att amd processorer är skit.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Jag tror att problemet är att det inte räcker att säga att det är en viss tillverkares fel om något inte fungerar. Folk förväntar sig att saker ska fungera oavsett vad för tillverkare man valt. Om det då inte fungerar så tycker folk att det är amd eller intel som är idioter och sämst i världen. Jag tror att det gör att funktioner som faller utanför specifikationerna helt enkelt får stå tillbaka för att inte riskera dålig publicitet för något som ett annat företag egentligen har skulden till. Låt säga att tsmc skulle ha något fel i tillverkningsprocessen som gör amd processorer instabila, så är jag 100% övertygad att folk skulle säga att amd processorer är skit.

Ja så kan det absolut vara. Men jag tycker fortfarande det är tråkigt och felaktigt om gnälliga idioter ska få förstöra det roliga för oss som vet vad vi gör. Nu fick ju AMD (med all rätt) sådan backlash av sitt försök att strypa Ryzen 4000 på artificiell väg på 400-serien så de ändrade sig, och då har de rimligen gjort avvägningen i det här fallet att det väger tyngre än de som gnäller, och jag hoppas det fortsätter så. Att Intel valt en annan väg får stå för dem. Desktop-divisionen är ändå en väldigt liten del av deras intäkter så de har inget behov av att tillgodose entusiasternas önskemål på samma sätt som AMD har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag älskar sweclockers! Tackar för denna guide.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Vive la liberté!

Lagt till SKTOCC#-modifikation för Asus Z170-A samt lagt till det till listan över modeller där reserverade kontaktbleck potentiellt ej är inkopplade.

Permalänk
Vive la liberté!

Lagt till SKTOCC#-modifikation för Asus Z170-Deluxe samt Asus Strix Z270-H samt lagt dessa till listan över modeller där reserverade kontaktbleck potentiellt ej är inkopplade.

Permalänk

Har ett Maximus VIII Hero, kanske skulle prova?

Permalänk
Medlem

Bravo 👏👏👏👏👏👏👏

Jag har ett ROG STRIX Z270F GAMING och skulle gärna gjort detta senare, om det inte vore överkurs

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hej!
Tackar för en grymt genomgående guide Ska precis ta mig an detta och upptäckte tyvärr att länken till Coffee Lake Bios Mod Tool inte funkar längre :/ Skulle vilja göra detta så snart som möjligt nu när jag redan plockat ur chipet!
Någon som möjligtvis har detta till hands eller en fungerande länk att dela med sig av?

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Ekkar:

Hej!
Tackar för en grymt genomgående guide Ska precis ta mig an detta och upptäckte tyvärr att länken till Coffee Lake Bios Mod Tool inte funkar längre :/ Skulle vilja göra detta så snart som möjligt nu när jag redan plockat ur chipet!
Någon som möjligtvis har detta till hands eller en fungerande länk att dela med sig av?

Hej, CoffeeTime har kommit i en ny GUI-version (0.92) som klarar av att genomföra modifieringarna av ACPI-tabellerna och med nyare VBIOS och GOP, så Coffee Lake Bios Mod Tool behövs inte längre.
Det går att komma fram till hur man ska använda den nya versionen men kommer vid tillfälle uppdatera guiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Hej, CoffeeTime har kommit i en ny GUI-version (0.92) som klarar av att genomföra modifieringarna av ACPI-tabellerna och med nyare VBIOS och GOP, så Coffee Lake Bios Mod Tool behövs inte längre.
Det går att komma fram till hur man ska använda den nya versionen men kommer vid tillfälle uppdatera guiden.

Tackar för svar, detta bekräftade vad jag trodde Såg dina noteringar angående varför båda verktygen bör användas men eftersom jag ska köra en 9600k så behövde jag inte stöd för 16 trådar tänkte jag. Så jag tog hem senaste versionen av CoffeeTime och insåg då mycket riktigt att det såg helt annorlunda och uppdaterat ut! Lyckades lista ut hur det skulle göras med hjälp av guiden här

Har även jag ett Hero VIII kort, bör jag isolera eller kan man anta att dessa pins inte är anslutna likt ditt kort?

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Ekkar:

Har även jag ett Hero VIII kort, bör jag isolera eller kan man anta att dessa pins inte är anslutna likt ditt kort?

De Hero VIII-kort jag har använt har inte haft de reserverade kontaktblecken inkopplade, men det är dumt att chansa.
Säkrast är att mäta upp med multimeter eller isolera på processorn.

Å andra sidan bör konsekvenserna på ASUS-kort begränsa sig till att du bränner de kontaktbleck som inkopplade, vilket mest är negativt för begagnat-värdet snarare än att det påverkar funktionen negativt.

Permalänk
Medlem

Success

Hallå igen!

Då kan jag meddela success vid första försöket Endast byglade kontaktbleck via blyertspenna, har inte isolerat!

Följde instruktionerna gällande BIOS men tycker ändå den går aningen varmt - jämför med min 6600K@4.3 som maxade på ca 65*, detta med en BeQuiet Pure Rock Slim som jag använder även nu. Tänkte köra 4.8GHz och började med Voltage på Auto men satte sedan 1.28V och det är där jag står nu, tänkte höra här innan jag går vidare. Högsta uppmätta på en core efter lite spelande var nämligen 86* vilket känns lite väl högt. Några andra inställningar som krävs i BIOS eller har jag helt enkelt misslyckats med kylpastan denna gång? :'D

Enligt CPU-Z ligger den på 1.296V så det känns ju rätt okej?

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Ekkar:

Hallå igen!

Då kan jag meddela success vid första försöket Endast byglade kontaktbleck via blyertspenna, har inte isolerat!

https://ibb.co/Bw8tkgv

Följde instruktionerna gällande BIOS men tycker ändå den går aningen varmt - jämför med min 6600K@4.3 som maxade på ca 65*, detta med en BeQuiet Pure Rock Slim som jag använder även nu. Tänkte köra 4.8GHz och började med Voltage på Auto men satte sedan 1.28V och det är där jag står nu, tänkte höra här innan jag går vidare. Högsta uppmätta på en core efter lite spelande var nämligen 86* vilket känns lite väl högt. Några andra inställningar som krävs i BIOS eller har jag helt enkelt misslyckats med kylpastan denna gång? :'D

Enligt CPU-Z ligger den på 1.296V så det känns ju rätt okej?

Tror det är förväntad temperatur med den kylaren för den processorn om du kör 4,8GHz@1,28V.

Men vad har du ställt för mOhm på AC och DC loadlines och LLC?
Kolla också vad för Vcore som mäts upp av moderkortets sensor, så att det inte skiljer för mycket mellan matad spänning och vad processorn begär (VID).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Tror det är förväntad temperatur med den kylaren för den processorn om du kör 4,8GHz@1,28V.

Men vad har du ställt för mOhm på AC och DC loadlines och LLC?
Kolla också vad för Vcore som mäts upp av moderkortets sensor, så att det inte skiljer för mycket mellan matad spänning och vad processorn begär (VID).

Okej då får det bli att uppgradera kylare på sikt
Satte dessa till 2.1 som du rekommenderade, LLC tror jag inte jag pillat på?

Hm okej hur gör jag enklast den jämförelsen?

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Ekkar:

Okej då får det bli att uppgradera kylare på sikt
Satte dessa till 2.1 som du rekommenderade, LLC tror jag inte jag pillat på?

Hm okej hur gör jag enklast den jämförelsen?

Med HWInfo kan du jämföra värdet under Core VID under processorn, mot Vcore under moderkortets sensor.

Matar moderkortet för hög spänning så är ett sätt att komma runt problemet att sänka AC och DC IA Loadline, eventuellt hela vägen ner till 0.01.