Vad köpa för att borra med precision?

Permalänk
Medlem

Vad köpa för att borra med precision?

TLDR: Vill ha borrmaskin som kan borra trä med millimeterprecision, och sitta i stativ. Vilken?

Lektyr:
Morsning. Har mer än ett projekt hemma som är pausat för att jag behöver borra lite med millimeterprecision. Men tänkte åtminstone borra lite för träplugg till ett grövre projekt, men inte ens borra några hål för plugg ville gå med mitt batteridrivna Ryobiskräp. Hade en Black & Decker sladdmaskin som var rak i chucken till jag lånade ut den till brorsan som ska trycka hårt med alla maskinverktyg han kommer över. Har en Ryobiskruvdragare men den var för sned för borrning direkt från butik, med mindre borr vobblar den mer än diametern på borret. Men så fick jag polarens Ryobi och tänkte använda den. Men det blir inga 10mm hål för mina 10mm plugg med den inte. Det vobblar för mycket. När man kommer ner en bit i träet så stadgar ju träet upp och maskinen vobblar istället för borret. Men när man ska borra 10mm-hål 2-3cm djupt hinner man inte komma dit. Har testat med två 10mm borr och inget av dem ska vara slitet eller skräp. Förborrat med mindre dimension för att det lättare ska bita också. Men det blir ändå lätt trattformade hål. Jag kanske är petig, men jag vill få det rakt, och pluggen sitter inte som en smäck direkt.

Jag är ju som ni kanske redan förstår inte direkt någon hantverkare, så tänkte kanske inte slänga tusentals kronor på problemet, eller kanske om det verkligen är garanti att jag är nöjd i många år. Men hur går man till väga för att få lite schyssta hål? Ska jag ändå köpa en ny maskin för mitt grövre projekt så vill jag ju gärna ha något jag kan använda till finliret sedan också. Har ett gammalt gediget borrstativ jag håller på att rostfixa, men går ju inte att stoppa en sned maskin i det. I ett stativ blir det ju ännu värre om den är sned för då kan inte maskinen ta över vobblandet så att säga. Byta chuck är tipset på nätet. Ja, men i glappa plast-maskiner är jag tveksam om det hjälper.

Så problemet är, hur hittar jag en maskin där jag kan lita på att den borrar rakt? Kan jag få tag på någon som borrar med millimeterprecision om jag sätter fast den i ett ordentligt stativ? Över allt när man läser om maskiner, recesioner och omdömen så är fokus på hur bra skiten borrar i metall eller betong. Ingenstans är det något fokus på precision. Jag förstår att precisionsborrning kanske inte alltid är vad maskiner är gjorda för. Men finns det någon maskin man kan köpa som klarar av att borra lite grövre i trä, men samtidigt köra lite precisionsjobb? Eller är det så att hög precision är en sådan självklarhet att man inte ens bryr sig om att nämna det med kvalitetsmaskiner?
Har lite projekt som är för grova för dremel, men för precisa för glappa maskiner. Så en riktig maskin med precision är önskvärt.

Jula har ett prissänkt paket med Makita 1641 och en sticksåg för 1000:-. Originalpris 1600:-. Men känns som att även om det är Makita så är det att snåla. Motor, låda och chuck sitter i plastchassi. Maskiner med metallfront känns som ett säkrare val. Eller?

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Permalänk
Medlem

Är det sådan precision får du nog gå upp i prisklass ganska högt, nästan pelarborr-nivå.
skulle säga makita och bosh blå/professional är bra val.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Är det sådan precision får du nog gå upp i prisklass ganska högt, nästan pelarborr-nivå.
skulle säga makita och bosh blå/professional är bra val.

Tack. Men har googlat runt lite nu under kvällen, och verkar inte finnas någon vidare garanti att något märke duger över huvud taget.
Kolla den här videon och läs kommentarsfältet. Det är helt enkelt så att moderna borrmaskiner inte ska rotera borret runt sin egen axel, utan mer svepa borret i en cirkel runt målpunkten.

https://www.youtube.com/watch?v=2JuTIy_Z1OM

Permalänk
Medlem

Kvalitetsborr (inte jula/biltema etc)
sedan ska du ha en pelarborr maskin för att uppnå ett resultat som du söker.

Vill du inte köpa en pelarborr så isåfall en bättre borrmaskin bosch (blåa i färgen) eller liknande.

MEN ett kvalitetsborr gör stor skillnad ! Det skiljer inte heller många kronor när man köper dom styckvis !

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

För ett projekt? Hyr en maskin. Skulle nog säga att det kan vara bra att hyra bara för att få erfarenhet av proffsmodeller.

Permalänk
Medlem

Precision är dyrt...
Men bör finnas pelarborrmaskiner avsedda för trä som ligger bra i pris.
T.ex https://www.biltema.se/verktyg/stationara-maskiner/metallbear...
tror jag kommer vara bättre än att fästa en vanlig borrmaskin i något slags stativ.
Sen gäller det ju givetvis att detaljen du borrar i sitter fastspänd.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@bardbard: Fast hur mycket kan du förvänta dig för under 1000 kr när en professionell pelarborrmaskin kostar 50000-100000 kr utan problem? 30-40-50 år gamla maskiner kostar 10-20kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Kvalitetsborr (inte jula/biltema etc)
sedan ska du ha en pelarborr maskin för att uppnå ett resultat som du söker.

Vill du inte köpa en pelarborr så isåfall en bättre borrmaskin bosch (blåa i färgen) eller liknande.

MEN ett kvalitetsborr gör stor skillnad ! Det skiljer inte heller många kronor när man köper dom styckvis !

Ja ett bra borr kan göra stor skillnad, det vet jag. Men här har jag testat med ett Bosch i normal prisklass och ett jag tror är från en Makitasats, båda är såklart 10mm. Men de avhjälper inte vobblandet. :/

Skrivet av Petterk:

För ett projekt? Hyr en maskin. Skulle nog säga att det kan vara bra att hyra bara för att få erfarenhet av proffsmodeller.

Jag har projekt mest hela tiden, några vilandes på grund av borrproblemet. Känner att jag kanske inte riktigt har råd att hyra ens om jag vet var man gör det. Jag behöver nog köpa eget för att ha råd. Tänker ju som sagt att det prisvärdaste är att köpa kvalitet på en gång. Men frågan är hur jag hittar kvalitet? Jag länkade en video här ovan, till den var massa kommentarer. Och konsesus där var att moderna borrmaskiner vobblar oavsett om det är DeWalt, Makita eller Blå Bosch. DeWalt ska tydligen vara riktigt skräp till och med. Om det är på det viset så kan jag inte bara sticka och köpa en sladdmaskin av stort märke för 2000:- och sitta där med en maskin som fortfarande vobblar. Och jag har inte orimligt höga krav. Min på den tiden billiga 90-tals Black & Decker var utmärkt till dess brorsan hade sönder den för några år sedan. Byggde månget projekt med den. Och en gammal 50-tals maskin jag använt vid tillfälle har varit hur precis som helst.

Eftersom vobbel eller konstruktion på lager, låda och inre fästen inte är något som tas upp på recensioner eller i marknadsföringsmaterial. Hur vet jag då att jag köper en kvalitetsmaskin som i att den faktiskt roterar borret runt sin egen axel, och inte bara att det är kvalitet som i att den käkar betong och motorn är på 49000W som alla recensioner fokuserar på?

Jag kan köpa en bänkborrmaskin för att fixa finliret. Men nu t.ex. vill jag borra för träplugg i ändbiten på 210 meter långa stycken. Glappar hålen sitter det varken rakt eller bra. Kommer ju snart få slänga min pluggjigg om borren lever runt också. Om man ska tro vad som skrivs så hittar man ju inte säkert rätt bara för att man köper moderna DeWalt, Makita eller Blå Bosch.

Så, frågan är, var hittar jag en maskin som tillverkas med samma precision som de gjorde för 20+ år sedan? Jag skrev i ursprungsinlägget att jag tänkte köpa kvalitet. Men jag har också tagit upp att bara köpa märkesgrejer inte är en garanti. Så svaret att bara köpa kvalitet är lite ett icke-svar tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Precision är dyrt...
Men bör finnas pelarborrmaskiner avsedda för trä som ligger bra i pris.
T.ex https://www.biltema.se/verktyg/stationara-maskiner/metallbear...
tror jag kommer vara bättre än att fästa en vanlig borrmaskin i något slags stativ.
Sen gäller det ju givetvis att detaljen du borrar i sitter fastspänd.

Tack. Men har fått mycket varningar kring billigare bänkmaskiner. :/ Framförallt remdrivna. Det som verkar vara något av de billigare är en Bosch som man får för 2500:-.
Det löser en del av mina problem. Men då har jag lagt 2500:- och kan fortfarande inte borra några hål för träplugg. :/

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Kostar inte mycket att hyra, och som sagt då får du se vad proffsmaskinerna kan göra och inte göra genom att få erfarenhet av de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@bardbard: Fast hur mycket kan du förvänta dig för under 1000 kr när en professionell pelarborrmaskin kostar 50000-100000 kr utan problem? 30-40-50 år gamla maskiner kostar 10-20kkr.

Givetvis får man ingen precision för de summorna.
Som jag fattat det så är TS ute efter en handhållen enhet vilket jag avråder ifrån då man inte är stabil nog i handleder etc för att borra med precision samt att arbetsstycket kanske sitter lite halvtaskigt.
Skräpet jag länkade till från biltema var bara ett exempel på vad jag tror TS ska leta efter, sedan är det upp till TS hur mycket denne har råd att lägga.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Var i hela världen hittar man maskiner som kastar så illa?

Sätt i ett borr och håll maskinen hårt mot ett stöd och kör motorn, man ser ju direkt om borret kastar mer än någon tiondel. Och är det någon tiondel så spelar det större roll på personen som håller i maskinen.

Har borrat och gängat i metall med massa olika maskiner och det går bara inte om maskinen kastar hej vilt.

Men man ska ha bra borr och kunna sätta dem rakt i chucken också, samt ha en stadig hand när man borrar, det kräver lite övning..

Edit: jag köpte en batteridriven hickoki till jobbet för nått år sedan kanske på kampanj för tre tusen spänn med tre batterier, den går klockrent.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fast man behöver inte lägga speciellt mycket på en maskin om man har som krav att chucken inte ska vobbla. Tro snarare att det är handhavande fel.

Jag har kört allt från billig till dyrt och visst är de dyra ofta bättre men att borren skulle vobbla 1mm har jag nog aldrig sett.

En vanlig borr/skruvdragare i 1000:- duger utmärkt.
En pelarborrmaskin kan du hitta ny för 1000-2000 och den kommer borra jättefina hål.

Ska man ner på 10/100-dels millimeter och har verkliga specifikationer som måste stämma så duger det förmodligen inte men varför köpa ett 2080ti om kravet bara är att spela cs @ 60fps?

Att säga att man inte får någon precision med dagens maskiner för runt 1000-lappen är ju bara strunt! Kan ni inte borra nogerlunda hål med en maskin i den prisklassen så ska ni nog lägga tid på att öva snarare än att lägga pengar på dyrare maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast man behöver inte lägga speciellt mycket på en maskin om man har som krav att chucken inte ska vobbla. Tro snarare att det är handhavande fel.

Jag har kört allt från billig till dyrt och visst är de dyra ofta bättre men att borren skulle vobbla 1mm har jag nog aldrig sett.

En vanlig borr/skruvdragare i 1000:- duger utmärkt.
En pelarborrmaskin kan du hitta ny för 1000-2000 och den kommer borra jättefina hål.

Ska man ner på 10/100-dels millimeter och har verkliga specifikationer som måste stämma så duger det förmodligen inte men varför köpa ett 2080ti om kravet bara är att spela cs @ 60fps?

Att säga att man inte får någon precision med dagens maskiner för runt 1000-lappen är ju bara strunt! Kan ni inte borra nogerlunda hål med en maskin i den prisklassen så ska ni nog lägga tid på att öva snarare än att lägga pengar på dyrare maskin.

Jag är lite inne på samma sak.. Ett kast på 1mm så slänger man maskinen i en container. Det skulle ju aldrig gå att sälja. Har aldrig sett maskiner gå så illa, då har ju någon tappat dem från taket.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag antar att TS har problem som visas i denna video med Dewalt maskinen (ca 1:04)

Det blir sorglig precision på hålen med en sådan maskin, även för ett proffs :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tack. Men har fått mycket varningar kring billigare bänkmaskiner. :/ Framförallt remdrivna. Det som verkar vara något av de billigare är en Bosch som man får för 2500:-.
Det löser en del av mina problem. Men då har jag lagt 2500:- och kan fortfarande inte borra några hål för träplugg. :/

Jag kan ju haft tur och fått ett ovanligt bra ex men jag har en Bosch PSR 18, en utgången modell förvisso, och några år gammal (om än inte 20+). Jag har inte någon mätutrustning för att mäta "wobble" men jag har inte kunnat se något när jag tittat med ögonen och jag har inte märkt av något vid användande.
Samma sak med en "grön" Bosch slagborrmaskin, som jag inte kommer ihåg modellen på för tillfället.

Sedan är jag nog en smula skeptisk till testet nissen i din video gjorde. Det såg ju ut som att han använde nån såndär som man sätter på bit/hylsycklar på och de är ju inte alls gjorda för precision på det sättet och inte någon bra måttstock. Han skulle ha använt ett borr av bra kvalitet.

Nu säger jag inte att det inte kan finnas spel/wobble i maskiner men IME är det ofta verktyget man spänner fast i chucken som orsakar problemet.
Jag har sett det med vissa borr på ovanstående bosch-maskiner och det har försvunnit när jag bytt borr. Jag har även varit med om det med en billig "kina-dremel". Det wobblade och jag kunde inte använda den till något vettigt, förrän jag bytte ut tillbehören. Då blev allt helt plötsligt hur fint som helst. När jag märkte det hade jag dock köpt en riktig dremel och den presterade i princip lika värdelöst med verktygen som följde med den billiga kina-kopian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag antar att TS har problem som visas i denna video med Dewalt maskinen (ca 1:04)
https://www.youtube.com/watch?v=a-PM2D2Vt7s

Det blir sorglig precision på hålen med en sådan maskin, även för ett proffs :\

En sån maskin lämnar man ju tillbaka. Den är ju kass.

Vill de inte ha returer får de ju sluta sälja skit.

Jag hade ju inte accepterat det från ens den billigaste maskinen.

Edit: eller så kan snubben i videon inte använda en chuck.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om att en maskin är så dålig så att den inte ens fixar att borra hål till träplugg...

Vad använder du för borr till dina 10 mm plugg?

Permalänk
Medlem

Första tips jag vill ge är att tänka efter vad för borr du använder, och ja det har du fårr höra några gånger nu... För bästa resultat när det gäller träborrning med precision som defenitivt ska vara runda, ja då är så kallade "kvistborr" enda valet. De är betydligt bättre om du ska ha fina hål jämfört med platta träborr eller vanliga runda borr, typ HSS snabbstål. Just sådana "vanliga" runda typ snabbstål borr, i synnerhet de billiga, men även dyra, har en tendens att skära något trekantiga eller fyrantiga hål i trä. Även om de så är skarpa och i en pelarborrmaskin.

Kvistborr exempel

Förövrigt så är ju gedigna stabila kvalitetsmaskiner alltid en fröjd att ha... En begagnad grön skön arboga pelarborrmaskin vore ju inte så dumt att ha , med tanke på vad motsvarande nya kostar. (Iallafall hur jag drömmer mig bort ibland ) Kanske finns det skapliga pelarborrmaskiner att köpa nya av kvalitetsmärke som andra föreslagit? Möjligen en nedskalad variant, sådana i typ halvhöjd, dvs inte fullstor verkstadsmaskin.

Edit: sorry för en himla stor bild, vet inte hur jag ska förminska den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast man behöver inte lägga speciellt mycket på en maskin om man har som krav att chucken inte ska vobbla. Tro snarare att det är handhavande fel.

Jag har kört allt från billig till dyrt och visst är de dyra ofta bättre men att borren skulle vobbla 1mm har jag nog aldrig sett.

En vanlig borr/skruvdragare i 1000:- duger utmärkt.
En pelarborrmaskin kan du hitta ny för 1000-2000 och den kommer borra jättefina hål.

Ska man ner på 10/100-dels millimeter och har verkliga specifikationer som måste stämma så duger det förmodligen inte men varför köpa ett 2080ti om kravet bara är att spela cs @ 60fps?

Att säga att man inte får någon precision med dagens maskiner för runt 1000-lappen är ju bara strunt! Kan ni inte borra nogerlunda hål med en maskin i den prisklassen så ska ni nog lägga tid på att öva snarare än att lägga pengar på dyrare maskin.

Skrivet av Karaff:

Jag är lite inne på samma sak.. Ett kast på 1mm så slänger man maskinen i en container. Det skulle ju aldrig gå att sälja. Har aldrig sett maskiner gå så illa, då har ju någon tappat dem från taket.

Ja ni kan säga handhavandefel om ni vill. Lite lustigt att jag borrat hur rakt som helst med andra maskiner. Men nu kan jag plötsligt inte hålla en borrmaskin rakt på ett bord utan att jag på någotvis slänger runt med borret. Jag vet liksom hur man sätter ett borr i en chuck.

Skrivet av henkiii:

Jag antar att TS har problem som visas i denna video med Dewalt maskinen (ca 1:04)
https://www.youtube.com/watch?v=a-PM2D2Vt7s

Det blir sorglig precision på hålen med en sådan maskin, även för ett proffs :\

Precis. Direkt ur kartong. Här är någon som har samma problem med Milwaukee. Han hade felet på två nya maskiner på rad.
https://www.youtube.com/watch?v=GMqQdZwS888&feature=youtu.be
Spelar ju ingen roll hur proffesionell man är, det går bara inte. Och det är ju som sagt inte så att jag måste ha superprecion eller har orimliga krav, millimeterprecison ska man inte behöva stativborrmaskin för. Mindre borr blir ju helt odugliga annars.
Efter att ha läst runt så verkar detta vara att vänta med märken som t.ex. Ryobi, men att det numera är standard på DeWalt och åtminstone vanligt förekommande på Milwaukee och Bosch.
Något som faktiskt verkar vara något att ha är Metabo. Ska kolla närmare på dem.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Aleshi:

Berätta gärna närmare vad exakt du ska göra. För mig så låter det som om problemet sitter i användningen av maskinen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag kan ju haft tur och fått ett ovanligt bra ex men jag har en Bosch PSR 18, en utgången modell förvisso, och några år gammal (om än inte 20+). Jag har inte någon mätutrustning för att mäta "wobble" men jag har inte kunnat se något när jag tittat med ögonen och jag har inte märkt av något vid användande.
Samma sak med en "grön" Bosch slagborrmaskin, som jag inte kommer ihåg modellen på för tillfället.

Sedan är jag nog en smula skeptisk till testet nissen i din video gjorde. Det såg ju ut som att han använde nån såndär som man sätter på bit/hylsycklar på och de är ju inte alls gjorda för precision på det sättet och inte någon bra måttstock. Han skulle ha använt ett borr av bra kvalitet.

Nu säger jag inte att det inte kan finnas spel/wobble i maskiner men IME är det ofta verktyget man spänner fast i chucken som orsakar problemet.
Jag har sett det med vissa borr på ovanstående bosch-maskiner och det har försvunnit när jag bytt borr. Jag har även varit med om det med en billig "kina-dremel". Det wobblade och jag kunde inte använda den till något vettigt, förrän jag bytte ut tillbehören. Då blev allt helt plötsligt hur fint som helst. När jag märkte det hade jag dock köpt en riktig dremel och den presterade i princip lika värdelöst med verktygen som följde med den billiga kina-kopian.

Ja jag förstår vad du menar. Men det råder ju konsensus i kommentarsfältet också. Och han verkar ju få konsekvent bättre resultat med sina andra maskiner. Men finns fler exempel. Verkar onekligen vara något som är standard även bland vissa kvalitetsmärken. Framförallt DeWalt verkar riktigt bespottat för det här.
Bosch verkar bättre. Men Metabo har jag inte hört något dåligt om. Ska se om jag hittar någon lokal återförsäljare att besöka imorgon.

Permalänk
Avstängd

Jag har en Makita skruvdragare DF331D, absolut inte någon proffsmodell men ok hobbymaskin. Var in med den på en makitaverkstad Just för att den vobblande och killen som tog emot den sa bara att de var så, inget som gick att göra något åt.
Skulle man slippa problemet skulle man gå upp till deras korta proffsmaskiner men även dessa vobblade lite.
Antingen så köper du dig en riktig pelarborr eller så går du till ett snickeri och betalar en hundralapp för att de borrar dina hål på sin maskin.

Kolla annars vad Festos maskiner klarar då det är bland de klart dyraste.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har en Makita skruvdragare DF331D, absolut inte någon proffsmodell men ok hobbymaskin. Var in med den på en makitaverkstad Just för att den vobblande och killen som tog emot den sa bara att de var så, inget som gick att göra något åt.
Skulle man slippa problemet skulle man gå upp till deras korta proffsmaskiner men även dessa vobblade lite.
Antingen så köper du dig en riktig pelarborr eller så går du till ett snickeri och betalar en hundralapp för att de borrar dina hål på sin maskin.

Kolla annars vad Festos maskiner klarar då det är bland de klart dyraste.

Men det där är ju skitsnack.

Men så länge kunderna tackar och tar emot så kan de sälja sin skit.

Jag borrar inte ofta på jobbet, men när det händer så är det ofta i metall och då tjockare gods än hålets djup, det går inte borra med en maskin där spetsen snurrar som en vev. Har inte det problemet med andra maskiner heller. Har en riktigt slutkörd skitmaskin på jobbet där lagringen till chucken glappar flera millimeter. Den kastar inte heller så illa.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@Aleshi:

Berätta gärna närmare vad exakt du ska göra. För mig så låter det som om problemet sitter i användningen av maskinen

Alltså, oavsett vad jag gör så vobblar borret. Det är inte så att jag inte kan sätta i ett borr i en chuck. Det är inte så att mina borr är sneda, samtliga borr jag äger rullar hur fint som helst på en slät plan bänk. Jag har borrat hur bra som helst i 20 år med min gamla borrmaskin. Helt utan borr i så ser man vobbel från själva chucken. Direkt ur kartong på den jag köpte själv, och även på den jag fick av polaren. Här är ett par exempel på hur det ser ut:

Hur använder du bort det vobblet hade du tänkt?

Permalänk
Medlem

De borde inte vobbla.
Vanlig maskin och riktig borr för trä, en sådan med spets.

Men för att få det riktigt snyggt borde det bli pelarborrmaskin. Finns ju bänkmodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har en Makita skruvdragare DF331D, absolut inte någon proffsmodell men ok hobbymaskin. Var in med den på en makitaverkstad Just för att den vobblande och killen som tog emot den sa bara att de var så, inget som gick att göra något åt.
Skulle man slippa problemet skulle man gå upp till deras korta proffsmaskiner men även dessa vobblade lite.
Antingen så köper du dig en riktig pelarborr eller så går du till ett snickeri och betalar en hundralapp för att de borrar dina hål på sin maskin.

Kolla annars vad Festos maskiner klarar då det är bland de klart dyraste.

Ja Festool, Hilti och Metabo verkar vara rätt säkra kort om man ska tro det man läser på internet. Som sagt så begär jag inte precisionen i en pelarborr. Bara precisionen jag hade i min gamla billiga Black & Decker.

Skrivet av Karaff:

Men det där är ju skitsnack.

Men så länge kunderna tackar och tar emot så kan de sälja sin skit.

Jag borrar inte ofta på jobbet, men när det händer så är det ofta i metall och då tjockare gods än hålets djup, det går inte borra med en maskin där spetsen snurrar som en vev. Har inte det problemet med andra maskiner heller. Har en riktigt slutkörd skitmaskin på jobbet där lagringen till chucken glappar flera millimeter. Den kastar inte heller så illa.

Det fick jag höra om min Ryobi också. Det ska vara så. Det är en sådan modell. Tyvärr så hade jag vanan att kvittot sparades elektroniskt men visade sig när jag var i butiken att jag hade missat att visa legg när jag köpte maskinen för att spara kvittot på mitt kundnummer. Så kunde inte lämna tillbaka skiten.
Och det är precis det man läser överallt när det är vobblande maskiner från butik. Att de fått höra att det ska vara så. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekogo:

Första tips jag vill ge är att tänka efter vad för borr du använder, och ja det har du fårr höra några gånger nu... För bästa resultat när det gäller träborrning med precision som defenitivt ska vara runda, ja då är så kallade "kvistborr" enda valet. De är betydligt bättre om du ska ha fina hål jämfört med platta träborr eller vanliga runda borr, typ HSS snabbstål. Just sådana "vanliga" runda typ snabbstål borr, i synnerhet de billiga, men även dyra, har en tendens att skära något trekantiga eller fyrantiga hål i trä. Även om de så är skarpa och i en pelarborrmaskin.

https://www.bosch-professional.com/binary/ocsmedia/optimized/1918x1078/o234176v82_2608577016_bo_pro_u_a_1.webp

Kvistborr exempel

Förövrigt så är ju gedigna stabila kvalitetsmaskiner alltid en fröjd att ha... En begagnad grön skön arboga pelarborrmaskin vore ju inte så dumt att ha , med tanke på vad motsvarande nya kostar. (Iallafall hur jag drömmer mig bort ibland ) Kanske finns det skapliga pelarborrmaskiner att köpa nya av kvalitetsmärke som andra föreslagit? Möjligen en nedskalad variant, sådana i typ halvhöjd, dvs inte fullstor verkstadsmaskin.

Edit: sorry för en himla stor bild, vet inte hur jag ska förminska den...

Ja ska faktiskt köpa precis ett sådant borr i just den storleken för lite större hål.
Inte kört med kvistborr för 10mm dock. Då är det spiralborr av en modell som gjort jobbet bra förr. Aldrig kört med kvistborr på så små dimensioner. Men kanske man ska testa.
Men ja har arbetat lite med gammal arboga pelarborr. Det är ju drömmen. Men jävlar vad omotiverat köp det är innan jag köpt huset på landet.

Permalänk
Medlem

Är det chucken eller axeln i borrmaskinen som vobblar? Byta chuck?
Snabbchuckar efter en youtube-vända verkar vara monterade med en vänstergängad låsskruv, och sedan bara fastskruvade på axeln med kraft.

Här är bara ett exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=mj2VueeH7KA

Permalänk
Rekordmedlem

Undvik snabbchuckar och använd ingen borr som passar i 6kantsfästen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.