Allergi eller någon långdragen förkylning?

Permalänk

Allergi eller någon långdragen förkylning?

Har sedan mitten av februari haft någon konstig hals och näs-åkomma.
Kliar lite då och då i halsen, så man behöver harkla/hosta lite, slem/klump som inte går att svälja eller harkla upp. Samtidigt som det är slemmigt i halsen kan det även kännas torrt. Kan även till och från ha lite ont och vara lite öm på sidorna av halsen.
Vissa dagar kan det vara nästan hela borta, för att dagen efter komma tillbaks.
Är även oftast täppt i båda näsborrarna, mer eller mindre konstant.
I princip inget snor utan bara täppt..

Varit och är ganska trött också.

Hade någon vecka för nån månad sen där det kändes lite "kallt" när man tog djupa andetag men det har inte varit på ett tag.

Inga irriterade ögon eller symtom därifrån.
Aldrig haft feber eller riktig hosta (man tänker ju direkt Covid-19 när det är symtom från luftrör..)

Såhär har det hållt på i snart 2,5mån, spelar ingen roll om jag är ute eller inne vad jag märkt.

Är 30 år och ingen allergi vad jag vet, har aldrig haft såhär förut men kan en allergi komma plötsligt? Och vad är jag i så fall allergisk mot?

Någon som känner igen sig i mina symtom och har någon idé hur jag ska behandla och gå vidare?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@dalledalle: Det skulle kunna vara astma, men har du tur är det bara någon allergi. Ta kontakt med vårdcentral så får de göra tester och ev. spriometri.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Avstängd

Jag hade bihåleinflammation, som en förkylning som aldrig går över. Hade dock lite feber, men väldigt låg.

Har du tryck i tandkött eller kinder/panna vid ögonen?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@dalledalle: Hur är man täppt i nästan utan snor?

Permalänk
Medlem

@improwise: Tex när man är trött så svullnar slemhinnorna i näsan och jag upplever mig som täppt då.
Kan bero på allt möjligt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@improwise: Som ovan, slemhinnorna svullnar.
Har haft detta i 10+ år, när som helst blir det helstopp, 10ggr om dagen utan problem.
Nässpray dagligen håller det i schack.
VC rycker bara på axlarna, har utredning på ÖnH på sjukhuset, blir väl EM-behandling till slut. (tror det heter så)

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Konstigt, jag har haft samma sympton. Varit förkyld och hängig sedan början/mitten på mars. Har funderat flera gånger om jag har Covid-19 med tror inte riktigt på det heller.

Vi har dock haft en kanin i huset (sedan ett år tillbaka). Nu har vi sedan en vecka lånat ut den till en bekant och nu är jag nästan helt frisk. Misstänker att jag framkallat en allergi samtidigt som jag fått influensa vilket blev för mycket för mitt immunförsvar. Men det som talar emot det är att allergi ska ge mer rinnande snor och ofta även kli i ögonen. Det har inte jag haft.

Permalänk
Medlem

@lumpa: Om man ska tro SVT och deras expert i studion så smittar han i alla fall inte längre om det var Covid-19. Asma eller annat djävulskap kanske?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem. Har haft förkylningssymtom fast på 5% effektivitet i typ 2 månader nu. Oftast räcker det att man hostar upp/ner det lilla man slem vaknar med så är det ganska lugnt resten av dagen. Ibland lite rispigt i halsen men aldrig något som "blommar ut".. Behöver aldrig hosta.

När man läser att folk går runt med covid19 "ovetandes" så undrar man ju. Känns som symtomen är så svaga att jag troligen inte skulle märka om dem försvann.

Permalänk
Medlem

Har också haft något liknande sedan början av april. Lätt ont i halsen till och från, ibland tjockt slem spec. på morgonen, ibland snarare en känsla av "torr fläck" i svalget. Hade mer ont i halsen när det började i april än nu. Jag var då hemma från jobbet i 1,5 veckor p.g.a rekommendationerna kring Corona, men till slut kändes det bara löjligt. Kan ju inte sjukskriva mig 2+ månader p.g.a. lite liiite ont i halsen som är så milt att man glömmer bort det om man inte känner efter...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Har också haft något liknande sedan början av april. Lätt ont i halsen till och från, ibland tjockt slem spec. på morgonen, ibland snarare en känsla av "torr fläck" i svalget. Hade mer ont i halsen när det började i april än nu. Jag var då hemma från jobbet i 1,5 veckor p.g.a rekommendationerna kring Corona, men till slut kändes det bara löjligt. Kan ju inte sjukskriva mig 2+ månader p.g.a. lite liiite ont i halsen som är så milt att man glömmer bort det om man inte känner efter...

Hur har det gått för dig? Mitt är kvar vissa dagar, och vissa dagar känner jag inte av det. Har börjat testa lite olika allergimediciner (receptfria, pollen) utan något direkt framgång

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p