Permalänk
Medlem

Ska du ha en spis (=plattor och ugn i samma) eller ska du ha lös häll+ugn? Det förstnämnda är otroligt trevligt då de finns i betydligt bredare varianter än standard 60 cm, har själv en på 90 cm med fem zoner på hällen och dubbla ugnar med rottisier. Det kostar dock som en hygglig begagnad bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Ska du ha en spis (=plattor och ugn i samma) eller ska du ha lös häll+ugn? Det förstnämnda är otroligt trevligt då de finns i betydligt bredare varianter än standard 60 cm, har själv en på 90 cm med fem zoner på hällen och dubbla ugnar med rottisier. Det kostar dock som en hygglig begagnad bil.

Det finns bredare hällar och ugnar för inbyggnad också (min häll är 90 cm), tycker dessutom det blir både snyggare och är mer praktiskt när det är helt tätt mellan bänkskiva och häll och inget kan ramla ner/rinna bakom eller bredvid. Då kan man även ha ugnen på annan plats än rakt under så man kan planera köket bättre.

Hade spis i tidigare lägenhet och det kommer jag nog aldrig ha igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Nej, man får inte koppla om ifall man inte har behörighet. Punkt.

Enklast är att du tar hem en elektriker nu och sätter dit ett perilexuttag (ett sorts 3-fas uttag till spis) till din befintliga spis. Då vet du vad du har sedan.

För att det finns ett periflexuttag är det inte säkert det finns en nolla, många ställen som har sådana uttag men inte nolla.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det finns bredare hällar och ugnar för inbyggnad också (min häll är 90 cm), tycker dessutom det blir både snyggare och är mer praktiskt när det är helt tätt mellan bänkskiva och häll och inget kan ramla ner/rinna bakom eller bredvid. Då kan man även ha ugnen på annan plats än rakt under så man kan planera köket bättre.

Hade spis i tidigare lägenhet och det kommer jag nog aldrig ha igen.

Vi var ute efter ett specifikt utseende när vi renoverade köket och då blev det en fristående "range cooker".
Vi kollade faktiskt, innan vi bestämde oss, på Mieles extrabreda inbyggnadsprodukter men då gick dessutom prislappen från "hygglig begagnad bil" till "ny bil av hyggligt märke".

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

För att det finns ett periflexuttag är det inte säkert det finns en nolla, många ställen som har sådana uttag men inte nolla.

När vi köpte kåken satt det en gammal glaskeramikhäll i köket som gick på trefas. Bytte mot en induktionshäll som behövde två faser plus neutral så elektrikern "lånade" en kabel till neutralen och märkte upp det tydligt i bägge ändar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Vi var ute efter ett specifikt utseende när vi renoverade köket och då blev det en fristående "range cooker".
Vi kollade faktiskt, innan vi bestämde oss, på Mieles extrabreda inbyggnadsprodukter men då gick dessutom prislappen från "hygglig begagnad bil" till "ny bil av hyggligt märke".

Ja vill man ha ett speciellt utseende så kan ju en viss typ passa mycket bättre än andra, men jag ville mest belysa att att det finns bredare val även om man inte väljer spis. Och ja vitvaror av vissa märken kan kosta en hel del faktiskt :p.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag aldrig välja en spis med touch!
Lättare att rengöra men enormt irriterande att använda. Stänk och fett får den att byta läge ibland och framförallt går det inte att ändra innan den är rengjord igen. Har även fått en spis att hänga sig när stekpannan hamnade på touchknapparna (det var trångt). Var tvungen att bryta matningen till spisen och starta om den för att kunna fortsätta laga mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du får koppla om du vet vad du gör i väggen men vet du inte får du inte göra det.
Lite luddiga regler.

Tyvärr är det lite olika i olika delar i landet hur det görs men har du en fast koppling innan så ska dom kunna koppla in den likadant om det går att koppla på det du har.

Att ta reda på om man har nolla eller ej går bara att göra genom att mäta( man kan lyfta på locket med och se vad det sitter för kablar bakom men man är inte garanterad att det är rätt utan att mäta)

När är huset byggt i som du bor i och hur ser eldosan bakom spisen ut?

Nä, det får du inte. Det står tydligt i bland annat ELSÄK-FS 2017:2 2 kap. 1 § om detta.

"Elektrisk utrustning som enbart
förbrukar elektrisk energi, t.ex. ljusarmaturer och hushållsmaskiner, är dock inte
del av starkströmsanläggningen efter fast anslutning. När det gäller sådan
elektrisk utrustning är det alltså bara den fasta anslutningen och losskopplingen
som utgör elinstallationsarbete."

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

För att det finns ett periflexuttag är det inte säkert det finns en nolla, många ställen som har sådana uttag men inte nolla.

Just, det blev jag varse när jag bestämde mig för att uppgradera gjutjärnsspisen i min lgh. Började läsa på och tänkte mtp hur fönster och ventilation ser ut i denna lgh från 1930talet så är perilexuttaget förmodligen superfusk..men elektriker bad mig kolla om fem ledare in och och 3*16 i proppskåpet och ja, och kontakten från existerande spis hade fem ledare och inte fyra så det var inga problem att hitta en ny spis (re det elektriska iaf, gamla var såklart 70cm). Mokabryggaren tar nu 2min20sek ist för 6min20sek - life mission accomplished.

Fanns ingen perilexkontakt hade jag deffo låtit elektriker ordna.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Nä, det får du inte. Det står tydligt i bland annat ELSÄK-FS 2017:2 2 kap. 1 § om detta.

"Elektrisk utrustning som enbart
förbrukar elektrisk energi, t.ex. ljusarmaturer och hushållsmaskiner, är dock inte
del av starkströmsanläggningen efter fast anslutning. När det gäller sådan
elektrisk utrustning är det alltså bara den fasta anslutningen och losskopplingen
som utgör elinstallationsarbete."

Du får byta brytare och eluttag och lysrörsarmaturer men inte en spis som är fastkopplad tycker du inte regeln är lite luddig då?
Men jag förstår att inte vem som helst ska byta en spis då kablarna kan vara så fel färger i väggen beroende på när huset är byggt.

Går man in på https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/ så ser man vad man får göra och inte göra.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

När vi köpte kåken satt det en gammal glaskeramikhäll i köket som gick på trefas. Bytte mot en induktionshäll som behövde två faser plus neutral så elektrikern "lånade" en kabel till neutralen och märkte upp det tydligt i bägge ändar.

Han ville inte dra om kablarna som man ska göra så han gjorde på det enklaste och det billigaste sättet för er.
Det är många som göra så men inte märker kablarna det är då det blir problem om någon annan kommer efter och kopplar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Han ville inte dra om kablarna som man ska göra så han gjorde på det enklaste och det billigaste sättet för er.
Det är många som göra så men inte märker kablarna det är då det blir problem om någon annan kommer efter och kopplar.

Visst, man bör inte göra så men då det var det enklaste och därmed smidigaste sättet att få igång hällen varlde vi att göra så. Fem år senare blåste vi hela köket och då snålades inte in på att dra el, nätverkskablar och högtalarkabel till infällda högtalare i taket.

Permalänk
Medlem

Vem använder full boost på fyra plattor samtidigt vid matlagning?? Känns som en gimmick för att trissa upp priset snarare än något man använder.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du får byta brytare och eluttag och lysrörsarmaturer men inte en spis som är fastkopplad tycker du inte regeln är lite luddig då?
Men jag förstår att inte vem som helst ska byta en spis då kablarna kan vara så fel färger i väggen beroende på när huset är byggt.

Går man in på https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/ så ser man vad man får göra och inte göra.

Nej, jag tycker det är väldigt tydligt. Har du läst ELSÄK-FS 2017:2 Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om elinstallationsarbete som jag hänvisade till tidigare? Det står väldigt tydligt under kapitel 3 vad som inte omfattas av 23-25 och 27 §§ Elsäkerhetslag (2016:732). Där hittar du svaren på alla dina frågor.

Det korta svaret är dock alltid: Om du inte vet vad du får göra, eller om du inte överhuvudtaget vet hur man utför arbetet så bör du alltid anlita ett elinstallationsföretag som utför arbetet och egenkontrollen åt dig.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av kaptengrek:

Nej, jag tycker det är väldigt tydligt. Har du läst ELSÄK-FS 2017:2 Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om elinstallationsarbete som jag hänvisade till tidigare? Det står väldigt tydligt under kapitel 3 vad som inte omfattas av 23-25 och 27 §§ Elsäkerhetslag (2016:732). Där hittar du svaren på alla dina frågor.

Det korta svaret är dock alltid: Om du inte vet vad du får göra, eller om du inte överhuvudtaget vet hur man utför arbetet så bör du alltid anlita ett elinstallationsföretag som utför arbetet och egenkontrollen åt dig.

+1 på detta.

Tänk på vilka skador som kan uppstå både för dig som människa om olyckan är framme... det är inga 9v batterier vi pratar om här. Även i byggnation/konstruktion... i värsta fall brand till följd utav oaktsam eller ej utbildad el-installation :/

Det kan bli väldigt dyra läropengar i förstört hem eller invalidiserad kropp bara för att spara ett par 500 lappar...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Shakermaker:
Jag har förutfattade meningar om just E-lux. Siktar på Cylinda/Bosch/Siemens.

Du vet att det är Electrolux som äger varumärket Cylinda va? Och att det är deras billighetsmärke?

Cylinda < Electrolux < Husqvarna < AEG

Siemens äger både Bosch och Neff, Bosch < Siemens < Neff.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Du vet att det är Electrolux som äger varumärket Cylinda va? Och att det är deras billighetsmärke?

Cylinda < Electrolux < Husqvarna < AEG

Siemens äger både Bosch och Neff, Bosch < Siemens < Neff.

Cylinda är ett varumärke som tillhör Elektroskandia. Har således inget med Electrolux att göra.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vem använder full boost på fyra plattor samtidigt vid matlagning?? Känns som en gimmick för att trissa upp priset snarare än något man använder.

Håller med lite där. Kan ha fel men är inte boostläget eller högsta plattan endast för att snabbt kunna koka upp vatten? Ska man steka på hög värme brukar man ju köra på 7-8 i en tio gradig skala med en olja och sedan kasta i en klick smör för att få vatten att reagera med oljan så det blir brutalt varmt i stekpannan innan man lägger i exempelvis kött. Sällan man kokar med fyra kastruller samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Håller med lite där. Kan ha fel men är inte boostläget eller högsta plattan endast för att snabbt kunna koka upp vatten? Ska man steka på hög värme brukar man ju köra på 7-8 i en tio gradig skala med en olja och sedan kasta i en klick smör för att få vatten att reagera med oljan så det blir brutalt varmt i stekpannan innan man lägger i exempelvis kött. Sällan man kokar med fyra kastruller samtidigt.

min klarar 3,6 kW per platta men max två samtidigt, för anslutningseffekten är inte 14kW

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

min klarar 3,6 kW per platta men max två samtidigt, för anslutningseffekten är inte 14kW

Vad är det för en monsterhäll?
En normal har ju 3,6 kW per grupp av två kokplatter/zoner. Exempelvis den vi har, har två mellanstora plattor på 1,8kW styck i ena gruppen och andra gruppen är en mindre på 1,4 kW och en stor på 2,2 kW. Har inga som helst problem att kunna köra alla på högsta läget (ej Boost då).

Men som @kaptengrek: @talonmas: skriver, boost är mer eller mindre en ren gimmick, som endast kan använda att snabbt koka vatten, annars är ju det alldeles för mycket effekt. Det kan till och med potentiellt skada kastruller/stekpannor genom att det värmer upp för snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Nej, jag tycker det är väldigt tydligt. Har du läst ELSÄK-FS 2017:2 Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om elinstallationsarbete som jag hänvisade till tidigare? Det står väldigt tydligt under kapitel 3 vad som inte omfattas av 23-25 och 27 §§ Elsäkerhetslag (2016:732). Där hittar du svaren på alla dina frågor.

Det korta svaret är dock alltid: Om du inte vet vad du får göra, eller om du inte överhuvudtaget vet hur man utför arbetet så bör du alltid anlita ett elinstallationsföretag som utför arbetet och egenkontrollen åt dig.

Vet vad det står där men folk läser inte det.
Många ställen jag är på som det är fulkopplat eller felkopplat och jag får be dom kontakta den elektrikern som varit där innan och göra om jobbet rätt.

Värsta stället jag har varit på var nog när dom hade 400volt i vägg uttagen så jag lyfte och kolla om dom dragit fram 2 faser, det hade dom inte dom hade kopplat in nollan som fas med någonstans. Frågade om vad det var för bolag som hade varit där innan med det kunde hon inte säga för det var mannen som hade kontakten med den firman. Kan säga att det var inget jobb gjort där då dom höll på att renovera hela köket och spänningarna låg fel och dom som hade gjort elen hade varit där ett par dagar innan, så dom fick ta det med det bolaget att dom fick fixa till sina fel och installera det jag skulle installera då jag inte kunde göra mitt jobb som jag skulle.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@loefet: jod et är en monster häll med vanlig boost och dubbel boost osv.. men ändå..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Min förra induktions spis va märket smeg, men när en platta gick sönder och kostade 4000kr att laga köpte jag ikeas dyraste 60 induktion för 4000 nånting. Det var ett kopplings shema med hur man skulle koppla in spisen med alla kablar. Fick ringa en elektriker för att fråga hur jag skulle koppla efter ha skickat bilder. Så inte bara att stoppa en kontakt i väggen, jag har 3 st 16a snabbsäkringar till min spis. Dock i efterhand kändes smeg spisen att det var en nivå högre än ikeas. Det går inte att använda touchknapparna med våta fingrar och när man torkar över knapparna så får spisen lite spel och ofta slår på barnspärren (hänglås). Hade inga såna problem med smeg spisen.

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

@Shakermaker:
Jag har förutfattade meningar om just E-lux. Siktar på Cylinda/Bosch/Siemens.

Vet inte hur cylindas induktionshällar är men deras sortiment av spisar, tvättmaskiner, torktumlare och kylskåp är rena skiten. Jag bytar ca 150-200 vitvaror om året och gör väldigt väldigt många felanmälningar på just cylindas grejer. Skulle säga att allt annat förutom Mieles proffsmaskiner är skit nu för tiden. Tillverkarna räknar med att man ska byta produkter vart femte år ungefär..Precis då när garantin går ut. "det va bättre förr"...Kvaliteten va i alla fall bättre förr.

Permalänk
Medlem

@Agustavsson:
Vilken induktionsspis skulle du då rekommendera?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

@Agustavsson:
Vilken induktionsspis skulle du då rekommendera?

miele

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: modell?
Jag har spanat på olika modeller i nån månad nu och har aldrig sett en induktions spis av Miele.
Är du ens säker på att Miele tillverkar induktionsspisar?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

@Agustavsson: modell?
Jag har spanat på olika modeller i nån månad nu och har aldrig sett en induktions spis av Miele.
Är du ens säker på att Miele tillverkar induktionsspisar?

Nej jag bara antog det. Verkar dock inte som dom har en helt vanlig spis med induktionshäll och ugn vilket jag tycker är märkligt.

Permalänk
Medlem

@Agustavsson:
Det var exakt vad jag menar.
Marknaden är ganska begränsad. Bosch, Siemens, Elux, Cylinda är vad man kan välja bland.
Finns även Gorenje men det är budget.
Smeg är dumt och dyrt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Vet inte hur cylindas induktionshällar är men deras sortiment av spisar, tvättmaskiner, torktumlare och kylskåp är rena skiten. Jag bytar ca 150-200 vitvaror om året och gör väldigt väldigt många felanmälningar på just cylindas grejer. Skulle säga att allt annat förutom Mieles proffsmaskiner är skit nu för tiden. Tillverkarna räknar med att man ska byta produkter vart femte år ungefär..Precis då när garantin går ut. "det va bättre förr"...Kvaliteten va i alla fall bättre förr.

Det är vad jag byter ut i månaden ungefär.
Mieles tvätt och tork håller länge men dom är 2-3 gånger så dyra med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro