Var inte som jag, byt kylpastan i tid!

Permalänk
Medlem

Var inte som jag, byt kylpastan i tid!

Märkte att mitt 1080 börjat gå väl varmt senaste tiden med temps & fläktljud som började bli rent otrevligt, tog tag i saken nu när jag fick 30 grader varmt inne med tid över under semestern & monterade bort kylarn, haft kortet i 3år & 10 månader utan att byta fabriksappliceringen av pasta. Det var hög tid, mycket hög tid. Pastan hade på något sätt runnit av die'en nästan helt & hållet och samlats runt den, die'en var nästan ren från pasta och pastan var vattnig i konsistens, så vattnig att den såg ut som kondensdroppar Samtidigt syntes det spår av små, små rester pasta över hela die'en så jag misstänker att den har varit täckt från fabrik men att det med tiden värmts och pressats undan. (Kanske att den helt enkelt skurit sig som Andreaz1 nämnde)

Nu vart jag så paff att jag inte hade mentala närvaron att ta en bild på det, kan inte annat är be om ursäkt för den missen...

Före operationen landade temps på 78-80 med fläkthastighet på 1800-2krpm under load med en frekvens dykandes till ~1800MHz, efter operationen så sjönk temp till 65 grader under load med 1k rpm och 2100MHz på gpu'n. Hade en maxtemp på 80 tidigare som förmodligen räddat gpu'n

Det sjuka är att jag har haft noll problem med krascher eller artefakter eller annat och problemet har egentligen dykt upp senaste halvåret, jag misstänker att pastan helt enkelt passerat sitt bäst före och helt tappat sin förmåga att agera som normal pasta ska och nu när det vart så varmt så märktes detta mycket mer än tidigare.

Skjut inte på det, byt pasta innan den rymmer från kislet...

OBS! om ni byter pasta, iakttag försiktighet med demontering & montering (finns ofta instruktioner att hitta), var rädd om pads till minnen/vrm. Använd inte för lite pasta, provmontera gärna flänsen en gång så ni ser att ni får kontakt med gpu'n helt & hållet. Använd gärna icke konduktiv pasta, skulle ni använda flytande metall så tänk på att isolera motstånd och öppna kontaktytor runt gpu'n. Tänk också på garantin ifall ni har en sådan och sist men inte minst, stressa inte er igenom detta, ta er tid och se till att ha en bra arbetsyta att vara på & håll reda på skruvar & detaljer.

Förtydligande för att undvika missförstånd
Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tellus82:

Märkte att mitt 1080 börjat gå väl varmt senaste tiden med temps & fläktljud som började bli rent otrevligt, tog tag i saken nu när jag fick 30 grader varmt inne med tid över under semestern & monterade bort kylarn, haft kortet i 3år & 10 månader utan att byta fabriksappliceringen av pasta. Det var hög tid, mycket hög tid. Pastan hade på något sätt runnit av die'en nästan helt & hållet och samlats runt den, die'en var nästan ren från pasta och pastan var vattnig i konsistens, så vattnig att den bildade kondensdroppar Samtidigt syntes det spår av små, små rester pasta över hela die'en så jag misstänker att den har varit täckt från fabrik men att det med tiden värmts och pressats undan.

Nu vart jag så paff att jag inte hade mentala närvaron att ta en bild på det, kan inte annat är be om ursäkt för den missen...

Före operationen landade temps på 78-80 med fläkthastighet på 1800-2krpm under load med en frekvens dykandes till ~1800MHz, efter operationen så sjönk temp till 65 grader under load med 1k rpm och 2100MHz på gpu'n.

Det sjuka är att jag har haft noll problem med krascher eller artefakter eller annat och problemet har egentligen dykt upp senaste halvåret, jag misstänker att pastan helt enkelt passerat sitt bäst före och helt tappat sin förmåga att agera som normal pasta ska och nu när det vart så varmt så märktes detta mycket mer än tidigare.

Skjut inte på det, byt pasta innan den rymmer från kislet...

Det känns som att något konstigt har hänt med just ditt kort, 4 år är ju ändå inte så lång tid för kylpasta att sitta på plats. Pastan verkar ju ha skurit sig på något vis, undrar om det kan ha varit ett fel i den batchen?

Permalänk

Ja det där låter ju ovanligt!

Själv har jag ett GTX980 som tuffar på, har aldrig haft några problem med det, men har samtidigt aldrig tortera det..

Permalänk
Digital fyndjägare

@tellus82: Vad för kylpasta använder du? Funkar denna eller ska det vara någon speciell variant?
https://www.inet.se/produkt/5320945/arctic-kylpasta-mx-2-8g-2...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja det där låter ju ovanligt!

Själv har jag ett GTX980 som tuffar på, har aldrig haft några problem med det, men har samtidigt aldrig tortera det..

Kanske börjar bli dags för ny kylpasta ändå, man brukar rekommendera att byta var femte år iaf.

Skrivet av Bl4ckIce:

@tellus82: Vad för kylpasta använder du? Funkar denna eller ska det vara någon speciell variant?
https://www.inet.se/produkt/5320945/arctic-kylpasta-mx-2-8g-2...

Ja den funkar bra

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Märkte att mitt 1080 börjat gå väl varmt senaste tiden med temps & fläktljud som började bli rent otrevligt, tog tag i saken nu när jag fick 30 grader varmt inne med tid över under semestern & monterade bort kylarn, haft kortet i 3år & 10 månader utan att byta fabriksappliceringen av pasta. Det var hög tid, mycket hög tid. Pastan hade på något sätt runnit av die'en nästan helt & hållet och samlats runt den, die'en var nästan ren från pasta och pastan var vattnig i konsistens, så vattnig att den bildade kondensdroppar Samtidigt syntes det spår av små, små rester pasta över hela die'en så jag misstänker att den har varit täckt från fabrik men att det med tiden värmts och pressats undan.

Nu vart jag så paff att jag inte hade mentala närvaron att ta en bild på det, kan inte annat är be om ursäkt för den missen...

Före operationen landade temps på 78-80 med fläkthastighet på 1800-2krpm under load med en frekvens dykandes till ~1800MHz, efter operationen så sjönk temp till 65 grader under load med 1k rpm och 2100MHz på gpu'n.

Det sjuka är att jag har haft noll problem med krascher eller artefakter eller annat och problemet har egentligen dykt upp senaste halvåret, jag misstänker att pastan helt enkelt passerat sitt bäst före och helt tappat sin förmåga att agera som normal pasta ska och nu när det vart så varmt så märktes detta mycket mer än tidigare.

Skjut inte på det, byt pasta innan den rymmer från kislet...

Det kan ju omöjligt vara kondens om din kylare inte har över 100% I verkningsgrad.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Kanske börjar bli dags för ny kylpasta ändå, man brukar rekommendera att byta var femte år iaf.

Ja den funkar bra

Mmm, det är på to do listan efter hänga upp tavlor på väggen. 🙃

Permalänk
Medlem

Din beskrivning låter som VRM eller VRAM fel. Din GPU är byggd för att kunna köra 94C.
Från att ligga 14c under GPU temp max till idle värden låter lite udda.

Har du inga problem skruva inte isär kortet. Skada padsen till minnena och så vidare.
du råkade inte ta bort lite dam samtidigt.

bekant:
https://www.google.com/search?q=gpu+vrm+error+and+memory+vide...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Din beskrivning låter som VRM eller VRAM fel. Din GPU är byggd för att kunna köra 94C.
Från att ligga 14c under GPU temp max till idle värden låter lite udda.

Har du inga problem skruva inte isär kortet. Skada padsen till minnena och så vidare.
du råkade inte ta bort lite dam samtidigt.

bekant:
https://www.google.com/search?q=gpu+vrm+error+and+memory+vide...

Nej, jag har satt en lägre topp temp för kortet då jag hatar högljudda kort så 80 är max vad jag lät det gå upp i, vilket förmodligen är en jävla tur med pastan som satt på, eller inte satt på... Nej kortet var inte dammig alls och det är heller inte fel på varken vrm eller annat. Att montera isär detta kort är dessutom mycket enkelt då kylflänsen enbart har direktkontakt med gpun och en separat fläns täcker vrm samt minnen, med andra ord ingen risk att skada något. Det enda man får se upp med är att vara lite försiktig med den nakna die'en, är rätt van med det då förr i tiden var alla dies nakna.

Så här ser kortet ut utan kylflänsen till gpu'n, sitter 3 tjocka foam pads som täcker ett par spolar men de är av typen som man inte kan skada och det är mer stöd åt flänsen än värmeöverföring, det finns en teardown i video format med på det för den intresserade här.

Det är helt enkelt pastan som blivit för gammal, kortet funkar prima med nya pastan, faktiskt lite bättre än det gjorde från fabrik.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det kan ju omöjligt vara kondens om din kylare inte har över 100% I verkningsgrad.

Sa inte att det var kondens, sa att pastan såg ut bitvis som kondensdroppar, inte samma sak, förstår att det kan förvirra som det är skrivet så ska editera det för att undvika missförstånd.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det känns som att något konstigt har hänt med just ditt kort, 4 år är ju ändå inte så lång tid för kylpasta att sitta på plats. Pastan verkar ju ha skurit sig på något vis, undrar om det kan ha varit ett fel i den batchen?

Kan mycket väl vara en batch med dålig livslängd

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Det kan också variera mellan olika tillverkare av grafikkort. Det ser ut som om du har ett MSI enligt din signatur, så andra tillverkare kanske inte alls har det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det kan också variera mellan olika tillverkare av grafikkort. Det ser ut som om du har ett MSI enligt din signatur, så andra tillverkare kanske inte alls har det problemet.

Helt rätt, all pasta har dock begränsad livslängd och märker man att ens kort går varmare vid samma rumstemp mot förr så ska man ta tag i saken och kolla upp varför, det kan vara damm, skuren fläkt eller exempelvis pastan som gett upp.

Naturligtvis ska man iakta försiktighet vid demontering av kortet i fråga, kika gärna på nätet om någon monterat isär det och om det är något man bör tänka på med just det kortet. Brukar kallas teardown eller disassembly. Gör man det med förstånd och försiktighet är det inga problem alls att byta pasta, det man också bör tänka på är att en del kan bli jobbigt med garanti om man har en sådan kvar, fråga då buriken/inköpsstället om du får eller om de kan göra det utan att bryta garantin. Vet att man ofta är tillåten att göra det men samtidigt är det bra att veta att det kan strula med garanti (även om det inte borde det.)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Eller att Nvidia upptäckt att de fick vdrop och korten krashade, så de börjar till slut lägga till 50mV som standard via en drivrutin. Host host, fermi, host host 460, 560, (680 hade inte samma problem, host)

Tur de upptäckte det innan BF4 släpptes. BF3 murkar vi. tur jag inte behövde höja på 480, host.

Edit:
Jag skrev mW, ska vara mV nu ändrat. millivolt inte milliwatt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hACmAn:

Eller att Nvidia upptäckt att de fick vdrop och korten krashade, så de börjar till slut lägga till 50mw som standard via en drivrutin. Host host, fermi, host host 460, 560, (680 hade inte samma problem, host)

Tur de upptäckte det innan BF4 släpptes. BF3 murkar vi. tur jag inte behövde höja på 480, host.

Vad har det med frågan om kylpastan att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Pastan hade på något sätt runnit av die'en nästan helt & hållet och samlats runt den, die'en var nästan ren från pasta och pastan var vattnig i konsistens, så vattnig att den såg ut som kondensdroppar Samtidigt syntes det spår av små, små rester pasta över hela die'en så jag misstänker att den har varit täckt från fabrik men att det med tiden värmts och pressats undan.

Man vill ju ha så lite pasta mellan kislet och kylaren, då den är ju bara där för att fylla upp alla små hålrum som uppstår på grund av mikroojämnheter i ytorna.
Pastan flyttar över värmen bättre än luft, men sämre än kisel till metall, så man vill ju ha så lite som möjligt mellan. Finns ju en anledning att man man kan kan "lappa" ytorna på t.ex CPU och kylare för att få en planare och slätare yta för att få bättre värmeöverföring.

Så det är inte så konstigt att det bara är lite pasta på kärnan när du tar av den, dock att den verkar vattnig är ju mer oroande, dålig batch kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Man vill ju ha så lite pasta mellan kislet och kylaren, då den är ju bara där för att fylla upp alla små hålrum som uppstår på grund av mikroojämnheter i ytorna.
Pastan flyttar över värmen bättre än luft, men sämre än kisel till metall, så man vill ju ha så lite som möjligt mellan. Finns ju en anledning att man man kan kan "lappa" ytorna på t.ex CPU och kylare för att få en planare och slätare yta för att få bättre värmeöverföring.

Så det är inte så konstigt att det bara är lite pasta på kärnan när du tar av den, dock att den verkar vattnig är ju mer oroande, dålig batch kanske.

Njaaa, pastan kommer tryckas undan till lagom tjocklek genom trycket från flänsen, att applicera för lite pasta är den främsta anledningen till att gpu'er dör efter folk bytt pasta, för lite pasta är mycket mer farligt än för mycket, mängden som var kvar på denna die var ABSOLUT för lite, inte minsta tvekan om det. Om man har en pasta som är mycket hård ja då kan för mycket vara ett problem, normal viskositet kommer däremot inte orsaka en större distans mellan die & kylare. Kylpasta har normalt livslängd på 3-5 år och det som brukar hända är att antingen hårdnar den & spricker och på så vis skapar hålrum där värme blir problem eller som i mitt fall här där pastan separerat sina beståndsdelar. Har läst på lite nu på förmiddagen här och jag är inte ensam att råka ut för separation på gammal pasta, en del har fått det så snabbt som efter bara ett år.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Eller att Nvidia upptäckt att de fick vdrop och korten krashade, så de börjar till slut lägga till 50mw som standard via en drivrutin. Host host, fermi, host host 460, 560, (680 hade inte samma problem, host)

Tur de upptäckte det innan BF4 släpptes. BF3 murkar vi. tur jag inte behövde höja på 480, host.

Du borde kolla upp den där hostan
*Krya*

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:
Det har med det faktum att flera av nvidias frafikkort blir varmare med tiden utan kylpasta problem då de nya drivrutinerna höjer späningen för att korten inte ska krasha. Jag tog fram de mäst kände. Fermi på gtx 460 och gtx 560. Så bara för att dina temperaturer är annorlunda än tidigare behöver det inte ha med fläktar, kylpasta eller last.

Den nya drivrutinen har helt enkelt ändrat powerlevel värdena för att inte kortet ska krascha. Därav den extra värmen då man ökar gpu volten med mellan 5-10%. Det blir varmare oberoende av kylpastan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Jag har aldrig bytt kylpasta på någon dator jag ägt i hela mitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jag har aldrig bytt kylpasta på någon dator jag ägt i hela mitt liv.

Har man tur behöver man det inte, alternativt har du inte märkt att du faktiskt har behövt göra det, det är heller inget svårt att göra och är man rädd om hårdvara så kan man se över det lite då & då. Byter man däremot grejer väldigt ofta så blir det lite av ett icke problem.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Nu är det ju en jäkla skillnad på pasta och pasta också, Arctic MX4 har en rated durability på 8 år, exempelvis.

Skräm inte upp folk att tro att gemene användare behöver byta pasta med jämna mellanrum - visst finns det fördelar att göra det när den verkligen börjar bli gammal, och/eller det faktiskt börjar märkas försämrad värmeledningsprestanda, men att den blir rinnig är *ytterst* sällan någon risk. Speciellt på förmonterad pasta, då den tenderar att vara mer fast bl.a. för att hålla längre.

Känns som att du hade otur och fick ett måndagsex/ett kort ur en dålig batch alt. någon serie där en undermålig pasta valts - har jobbat med RMA av datorkomponenter och även på kort som är flera år gamla är just kylpastan sällan ett faktiskt problem. (Problem som i att det är en risk för komponentens hälsa - inte som i att du inte kan få ner temperaturen några grader, det brukar vara möjligt vid omapplicering efter några år.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Irregular Programming:

Det är inte så vanligt för gemene man. Men om temperaturen skenar så kan det vara värt det, för att itesluta det felet om inte annat. Behöver inte vara pastan i sig. Ibland har datorn fått en smäll. Varigt i en bil på väg till eller fårn ett LAN party eller liknande. På min nuvarande CPU gjorde jag det 2-3ggr för att få ner tempen. Då CPU kärnorna inte var i mitten av paketeringen. Gav några färre grader.

Sen om du kör kylpasta som härdar och den släppt/krakelerat, så om applicera.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Nu är det ju en jäkla skillnad på pasta och pasta också, Arctic MX4 har en rated durability på 8 år, exempelvis.

Skräm inte upp folk att tro att gemene användare behöver byta pasta med jämna mellanrum - visst finns det fördelar att göra det när den verkligen börjar bli gammal, och/eller det faktiskt börjar märkas försämrad värmeledningsprestanda, men att den blir rinnig är *ytterst* sällan någon risk. Speciellt på förmonterad pasta, då den tenderar att vara mer fast bl.a. för att hålla längre.

Känns som att du hade otur och fick ett måndagsex/ett kort ur en dålig batch alt. någon serie där en undermålig pasta valts - har jobbat med RMA av datorkomponenter och även på kort som är flera år gamla är just kylpastan sällan ett faktiskt problem. (Problem som i att det är en risk för komponentens hälsa - inte som i att du inte kan få ner temperaturen några grader, det brukar vara möjligt vid omapplicering efter några år.)

Kan du peka på vart jag skrämmer någon?

Skrivet av tellus82:

Helt rätt, all pasta har dock begränsad livslängd och märker man att ens kort går varmare vid samma rumstemp mot förr så ska man ta tag i saken och kolla upp varför, det kan vara damm, skuren fläkt eller exempelvis pastan som gett upp.

Naturligtvis ska man iakta försiktighet vid demontering av kortet i fråga, kika gärna på nätet om någon monterat isär det och om det är något man bör tänka på med just det kortet. Brukar kallas teardown eller disassembly. Gör man det med förstånd och försiktighet är det inga problem alls att byta pasta, det man också bör tänka på är att en del kan bli jobbigt med garanti om man har en sådan kvar, fråga då buriken/inköpsstället om du får eller om de kan göra det utan att bryta garantin. Vet att man ofta är tillåten att göra det men samtidigt är det bra att veta att det kan strula med garanti (även om det inte borde det.)

Är det fel att kika på ett kort som plötsligt börjat gå varmare än det gjort tidigare?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: "Var inte som jag, byt kylpastan i tid!" och "Skjut inte på det, byt pasta innan den rymmer från kislet" låter tämligen tydligt som att du vill få det att verka som ett *mycket* större problem än det faktiskt är.

Och nej visst, vill du få ner temperaturen några grader alt. få kylaren att gå lite mindre aggressivt så kan det vara värt att byta kylpasta.
Men då pratar vi regel rätt gamla kort (och/eller kort som körts rejält hårt i princip kontinuerligt) - att behöva göra det på ett kort med garanti kvar (och dessutom bryta den genom att göra det) är sällan nödvändigt eller ett bra råd alls.

Pasta tenderar (om du inte kör någon exotisk variant - conductonaut eller så) dessutom att stelna med tiden, inte tvärtom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Njaaa, pastan kommer tryckas undan till lagom tjocklek genom trycket från flänsen, att applicera för lite pasta är den främsta anledningen till att gpu'er dör efter folk bytt pasta, för lite pasta är mycket mer farligt än för mycket, mängden som var kvar på denna die var ABSOLUT för lite, inte minsta tvekan om det. Om man har en pasta som är mycket hård ja då kan för mycket vara ett problem, normal viskositet kommer däremot inte orsaka en större distans mellan die & kylare. Kylpasta har normalt livslängd på 3-5 år och det som brukar hända är att antingen hårdnar den & spricker och på så vis skapar hålrum där värme blir problem eller som i mitt fall här där pastan separerat sina beståndsdelar. Har läst på lite nu på förmiddagen här och jag är inte ensam att råka ut för separation på gammal pasta, en del har fått det så snabbt som efter bara ett år.

Nej. För lite pasta på gpu är inte farligt. Du kan starta ett grafikkort helt utan kylare utan att det går sönder.
Det stänger ned sig helt så fort att det hinner inte gå sönder. Eller ja, AMD gör så. Förmodligen Nvidia med.
Det är värre med varma VRM. Pasta ha en funktion, att fylla i ojämnheter mellan kylare och gpu.
Med rätt kontakt så ska det inte ens behövas pasta. Tyvärr är det sällan så noga från tillverkarna.

Kan tillägga att vad du var med om är undantaget.
För dom allra flesta som får en lägre temperatur när du byter kylpasta så är det inte pastan som gör det.
Utan att kylaren monteras om korrekt. D v s trycket mot gpu är bättre och därav mindre temp.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nej. För lite pasta på gpu är inte farligt. Du kan starta ett grafikkort helt utan kylare utan att det går sönder.
Det stänger ned sig helt så fort att det hinner inte gå sönder. Eller ja, AMD gör så. Förmodligen Nvidia med.
Det är värre med varma VRM. Pasta ha en funktion, att fylla i ojämnheter mellan kylare och gpu.
Med rätt kontakt så ska det inte ens behövas pasta. Tyvärr är det sällan så noga från tillverkarna.

Detta är i brist på annat ord bullshit (inte illa menat alls), du kan bränna delar av gpu'n innan skyddstemp hinner slå till, kör absolut inte en gpu utan kylning, det är att be om problem, rejäla problem.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

@tellus82: "Var inte som jag, byt kylpastan i tid!" låter tämligen tydligt som att du vill få det att verka som ett rejält mycket större problem än det faktiskt är.

Och nej visst, vill du få ner temperaturen några grader alt. få kylaren att gå lite mindre aggressivt så kan det vara värt att byta kylpasta.
Men då pratar vi regel rätt gamla kort - att behöva göra det på ett kort med garanti kvar (och dessutom bryta den genom att göra det) är sällan nödvändigt eller ett bra råd alls.

Har du läst mina inlägg alls här i tråden? om inte, gör det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Eller att Nvidia upptäckt att de fick vdrop och korten krashade, så de börjar till slut lägga till 50mw som standard via en drivrutin. Host host, fermi, host host 460, 560, (680 hade inte samma problem, host)

Tur de upptäckte det innan BF4 släpptes. BF3 murkar vi. tur jag inte behövde höja på 480, host.

50 milliwatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har du läst mina inlägg alls här i tråden? om inte, gör det.

Har du tänkt över trådens rubrik? Om inte, gör det. Läste du mitt svar till dig? Om inte, gör det.
Att ens insinuera att det är ett så konkret behov som ditt inlägg antyder (se de två citaten av dig jag använde i tidigare inlägg), innan kortet blir rejält gammalt, är helt enkelt inte riktigt rätt.

Bra att du tydligt nämner problemet med garanti, dock. Det ville jag dock poängtera lite extra.
r/whoosh om du tolkar det som det var där min kritik låg.

Visa signatur