Permalänk
Medlem

- Main dator
- Förra datorn (dålig på att sälja av
- Morfars gamla dator med Win 3.11
- Gammal dator för Win 98 gaming som jag ska ta mig an nu till semestern att fixa upp
- Surface Pro(om den räknas som laptop)
- Laptop (Surfacen ersätter denna. Saknar dock den gedigna känslan en ordentlig laptop ger)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Ni som har tröttnat på datorskrot, och bantat bort datorsamlingen...
Är det pga hälsoskäl (a.k.a. "ork")?
Eller kanske kärlek/barn?
Eller kanske depression?
El nått annat?

Konstig man blir på äldre dagar.. Bara idag har jag håvat in 2000kr på 40min jobb på min arbetsplats, men känner knappt köpsug på ny hårdvara. Varför var d så roligt förr, men nu duger inget längre..... Tänk om man hade haft sådan lön när man var tonåring. Jäklar vad man hade spenderat på hårdvara då.

Kanske man samlar på "datorskrot" pga av subtil depression, vad vet jag... Att man går på samma linje sedan barnsben, lämnat cockpiten, och aldrig tagit tag i rodret igen? Att man bara drivs av nostalgi kanske?..

Bantar för min del beror mest på platsbrist. Att man samlar beror nog rätt mycket på att det som går till återvinning nu är sånt man knappt kunde drömma om när man var ung.

Permalänk
Medlem

20+
Inte för att jag räknat, men bara hyllan bredvid mig har 8 st.
Och då har jag en låda med laptops av varierande ålder och mängder av system i varierande stadier av hopplock

Är man lite retronerd så har samlingen en tendens att växa!

Permalänk
Medlem

7 stycken just nu:
HP Elitedesk Mini som huvuddator
HP Pavillion Mini som HTPC
Latitude E7450 som primär bärbar
2x HP Prodesk Mini som ska säljas.
Acer Swift One bärbar som ska säljas
Zotac Zbox (helt passiv) som ska bli NAS, brandvägg, router eller något liknande.

Så mitt mål är att gå ner till fyra datorer, möjligen tre om jag skippar projektet med Zbox:en. Har svårt att se att jag kan klara mig med mindre än tre dock eftersom jag vill ha både en stationär, en bärbar och en HTPC.

Permalänk
Medlem

Röstade fyra men de är bara de som är aktiva. Räknar jag med retrodatorerna och "skrotburkarna" så blir det 10-12st, två med osäker funktion.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Äger 3 som används. Htpc, stationär för spelande och mer seriöst användande och en liten laptop för när man åker bort eller bara vill surfa i soffan.

Permalänk
Medlem

Tre stycken: En stationär speldator, en gammal arbetsdator och en äldre arbetsdator som jag byggt om till en retropie.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

7:

* Main windows/linux. burk
* Jobb macbook
* DJ macbook
* Pfsense passiv mini itx
* NAS
* HTPC
* Rpi

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

2st stationär, 1a jobb/gaming, 2a modell uråldrig hemma server.
1st tv dator modell lätt gaming (dagens spel low), använd som media maskin.
2st bärbar, 1 sambons dator, 1 äldre backup som används av dottern då hon gillar att "jobba".

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

2. En bärbar och en stationär. Har sen en NAS och en hemmaserver man är osäker på om man ska räkna med dem

Permalänk
Medlem

1st, kommer med största sannolikhet reduceras till 0st

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Nu när man fick syn på den här tråden blev man ju tvungen att räkna. Det blev lite jobbigt...

I lägenheten har jag för närvarande 10 st stationära datorer (inklusive en Intel Compute Stick) och 14 st bärbara (inklusive en tidig windows tablet). Rensade bort en hel del för inte så länge sedan...

De tre stationära som används mest är:

Speldatorn med i5 9600K, RX580, 16GB RAM och 500GB M.2 NVME SSD.

HP Prodesk 800 G1 TWR med i5 4570, GTX 1050, 16GB RAM och 250GB SATA SSD, kopplad till TV:n och används som HTPC.

Den tredje är min "labbdator" byggd av överblivna delar, för närvarande i5 3570K, GTX 670, 12GB RAM, 250GB SATA SSD. Används mest för att testa olika linuxdistros och test av olika komponenter.

De två bärbara som används mest är:

Lenovo Thinkpad L380 med i5 8250U, 16GB RAM och 500GB M.2 NVME SSD.

HP Probook 6450b med i3 380M, 8GB RAM och 120GB SATA SSD.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

2st som används. En server och en skrivbordsdator. Skulle eventuellt kunna sätta ihop en till men vet inte exakt vilka delar som funkar och vad som kan behöva kompletteras. Har inget behov av det så...

Skulle jag komplettera med nåt blir det en iPad Pro igen, men det får vänta till nästa generation.

Permalänk
Medlem

Definiera dator först. Med alla Arduino, Raspberry Pi och andra "programmerbara" enheter så blir det rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Definiera dator först. Med alla Arduino, Raspberry Pi och andra "programmerbara" enheter så blir det rätt mycket.

Fast TS skrev ju specifikt vad och hur många datorer han hade så är väl det man ska gå på
Säger man Dator till en vanligt dödlig så är det en Desktop/Laptop eller Mac man tänker på och inte en mobil telefon eller annat
Borde väl inte vara så svårt att klura ut annars hade TS skrivit Telefoner och annat räknas i detta

Permalänk
Medlem

Sex styckna som används aktivt.

- Arbetsstation/speldator.
- Andradator det inte är så noga med, för att hålla föregående ren.
- HP Microserver gen 8.
- Laptop.
- Retro-PC, Tualatin 1400, "DOS/W98-monster".
- Retro-PC, Pentium MMX 233, för äldre DOS-spel. Kan regleras i små steg i allt mellan 386 och avsedd hastighet genom manipulering av cacher, TR12-register, osv.

Utöver dem står några retroburkar till körklara i garderoben. Ja, och så finns det förstås några mediamaskiner, Raspberry Pi, C64 och liknande, som jag antar inte riktigt räknas här.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

En bärbar arbetsdator. En speldator och en server. Så tre då 🙂

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

1st, kommer med största sannolikhet reduceras till 0st

För att vara någon som hänger på ett forum med inriktning på datorhårdvara blir jag lite nyfiken på varför du vill göra dig av med datorn helt och hållet. Leva ett "enklare liv" eller tänkte du gå över till surfplatta/mobiltelefon istället?

Permalänk
Medlem

Skillnad på hur många jag har och använder samt hur många som finns i hemmet...

1 till gaming och utveckling.
1 laptop
2 servrar
1 nas

sedan diverse "enheter"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@hakro807:

Hej,

Tänkte gå över till iPad enbart. Använder inte datorn till så mkt vettigt egentligen. Spelade en del innan men har tröttnat på detta. En iPad fyller mina behov

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

@hakro807:

Hej,

Tänkte gå över till iPad enbart. Använder inte datorn till så mkt vettigt egentligen. Spelade en del innan men har tröttnat på detta. En iPad fyller mina behov

Intressant. Du kan väl skapa en tråd efter några månader med endast en surfplatta för att ge oss för- och nackdelar med övergången.

Permalänk
Medlem

En spel dator, en htpc och två laptops.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Lego Master

ShudGamer - Speldatorn
ShudLap - Laptop
ShudServ - "Server", som är större delen av innanmätet från min gamla speldator bara, används för Plex och diverse spelservers - kör Win10

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vi har 4.
Varsin stationär för spel/surf.
En stationär för film/serier.
En äldre laptop som mest ligger i garderoben.

Permalänk
Medlem

Så är ser min uppsättning ut med datorer just nu i ordning hur de används mest.

HTPC TVrummet
Arbets/speldator
Fil/Media Server
Dator Garaget
Hemautomation Server
Laptop
Web Server
HTPC Biorummet
Sen finns det ju en retrodator, Amiga 500 etc som inte används just nu.

Permalänk
Medlem

4 st (plus 1 äldre som står i ett skåp, samt surfplatta & mobil så klart)

1. Stationär Sovrumsdator till spel/surf/film och allt-i-allo saker.
2. Stationär Vardagsrumsdator samma som ovan.
3. Stationär Backup/reserv-dator i ett annat rum.
4. Laptop som skrivbordsdator, används till jobb.

Permalänk
Medlem

Tänker bara medge 4, mer än så och folk kan tro jag är galen.

Permalänk
Medlem
  1. Speldatorn

  2. Frugans burk

  3. Sekundär (discord, smurf osv)

  4. Laptop

  5. Htpc

  6. Spelserver

  7. Webserver

  8. Labbmaskin

Skall vi räkna enkortsdatorer oxå så blir det

  1. Rpi3 - Pihole, skrivarserver, drobo

  2. Rpi3 - Openelec

  3. Rpi3 - Retropie

  4. Rpi2 - Minera mining hub

Retro

  1. Atari 1040 stfm

  2. C-Lab Falcon MkX med 060 accelerator

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Egentligen är listan rätt lång. Men maskiner som är hyfsat moderna och hänger med i svängarna blir 4 st. Två stationära och två bärbara. I båda fallen gäller "nuvarande dator och datorn den ersatte som jag inte lånat ut eller sålt av."

Har hänt att jag ställt fram två stationära med två fina uttänkta skrivbordssetuper men det är verkligen bara för att jag haft tråkigt och inget som behövts eller fått stå framme i längden

Jag var väldigt pro-HTPC ett tag och det var även viktigt att kunna köra spel på den osv, men det har jag lagt ned helt och hållet för jag märkte ändå att jag bara använde AppleTVn samt att man nu kan nätverksströmma datorspel till den också, så det kändes lite overkill att fortsätta ha en PC där.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Har tre stycken. En stationär, en bärbar med Ryzen och en chromebook. Skulle kunna prylbanta lite. Vill minst ha två eftersom jag gillar att bygga om min stationära titt som tätt så är det bra med en laptop i reserv så att jag alltid har datoråtkomst.

Intressant att ett flertal har kryssat i 20+, hur får ni plats med allt och varför har ni så många?