Får ingen bild på skärmen på nybyggd dator med grafikkort.

Permalänk
Inaktiv

Får ingen bild på skärmen på nybyggd dator med grafikkort.

Hej. Jag har byggt ihop min dator nu från den här listan, detta är alltså mina komponenter: https://komponentkoll.se/bygg/gzBgN

Datorn går igång, alla fläktar går igång, även på grafikkortet. HDMI är ikopplad via grafikkortet, men jag får ingen bild på skärmen. Skärmen funkar till min andra dator men inte den nya. Jag har provat HDMI via moderkortet, men inget händer där heller. Jag har kontrollerat väldigt noga att de här sladdarna till RESETKNAPPEN och POWERKNAPPEN med flera är ikopplade rätt enligt moderkortets manual. Jag har tryckt in sladdarna ordentligt så att de verkligen sitter, men jag får ändå ingen bild på skärmen. Jag har bara byggt ihop och försökt starta datorn. Vet inte om man kan uppdatera bios eller något för jag kan ju inte se något på skärmen så det är ju inte så lätt då om man säger så. Vad kan jag göra nu?

EDIT: Inga pipljud eller något kommer heller. Har ingen DVI sladd och min skärm är inte byggd för DVI så kan ej testa det.

Ska prova nu att sätta om RESET och POWER kabel osv, men vet att det inte kommer hjälpa.

EDIT IGEN: Kolla ännu en gång så att HDD, LED+- sladdar sitter rätt enligt moderkortets manual och det gjorde dem. Drog även ut dem och kopplade in dem igen. Gått igenom andra sladdar och de sitter ordentligt.

EDIT Återigen: Jag läste på inets hemsida nu via hemsidan att man måste tydligen uppdatera moderkortet, men hur ska det gå till om man ej får bild. https://www.inet.se/produkt/1902931/asrock-b450m-hdv-r4-0#kom...

Permalänk
Inaktiv

Jag verkar inte få någon hjälp här, så jag har bestämt mig för att skicka datorn till Inet så får de kolla på det och byta ut det som strular. Tack ändå Ha en bra dag.

Permalänk
Medlem

@anon321431 jag copy pastear mitt svar från en annan tråd:

"1. Börja med att koppla ur den ena skärmen, låt förslagsvis den med hdmi sitta kvar först och testa, funkar det inte så testa med den andra skärmen via displayport. Använd dig av en skärm du vet funkar.

2. Har du satt i den 8pins kontakt som sitter längst upp till vänster på moderkortet som ger din cpu ström?

3. Dubbelkolla att alla kablar sitter i som de ska, kan vara värt att ta in och ut kablarna en gång samt ta in och ut grafikkort, ramminnen samt helt processor.

4. Koppla ut allt som datorn inte behöver, dvs mus, tangentbord, headset osv och se om den bootar utan dom.

5. Testa att reseta cmos genom att ta ut batteriet som sitter på moderkortet och sätt tillbaka det efter 1min.

6. Om det fortfarande inte funkar, ta några bilder i burken på hur kablar är dragna osv och ladda på https://imgur.com/ och länka här i tråden."

Edit, Du behöver heller inte uppdatera moderkortet om du inte ska använda en Ryzen 3000 cpu.

Har du köpt alla delar från Inet? De kommer annars inte lösa detta åt dig, dessutom kan du räkna med att det förmodligen är ett handhavandefel så om du inte köpt datorn med montering från början så kommer de knappast lösa detta åt dig gratis.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Inaktiv

@JohanFlodqvist: Jag har gjort allt, förutom batteriet. Är det runda silverbatteriet man ska dra ut för jag har aldrig gjort detta innan. Såg på andra videos att man ska dra ut jumpers men mitt moderkort har ingen sån.
I övrigt vill jag lägga till att jag satte i en SPEAKER igår som du ser på bilden som kom med moderkortet men inget ljud från den och följde manualen om hur och var den ska sitta.

Bilder: https://imgur.com/a/4EQjR1Y

Ber om ursäkt för kabeldragning, men jag rättar alltid till det efter datorn funkar.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att 1600 AF inte är supportad för moderkortets BIOS version, utan den måste uppdateras.

Gissar på att denna är 1600 AF
AM4 Ryzen 5 1600(YD1600BBM6IAF) 65W Pinnacle Ridge 3.2GHz 3MB B2 P3.70

Och den behöver 3.7 BIOS version

Permalänk
Medlem

Har du något äldre grafikkort du kan sätta i datorn?
Detta har räddat mig några gånger.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Inaktiv

@Reyintaz: Kan man uppdatera utan bild, hur isåfall?

@Juus1: Grafikkortet sitter ikopplad, dessvärre samma sak.

Permalänk
Medlem

@anon321431: Om problemet är att BIOS måste uppdateras, vilket verkar väldigt troligt, så måste du ha tillgång till en äldre Ryzen-processor för att kunna utföra uppdateringen. Har du inte det så kan Inet säkert hjälpa dig med den biten.

Din processor saknar förresten integrerad grafik, så i ditt fall fyller bildutgångarna på moderkortet ingen funktion. Det är alltså ingen idé att försöka koppla in skärmen till moderkortet, det kommer aldrig fungera med din nuvarande processor.

Permalänk
Inaktiv

@perost: Vad kan det kosta? 3-4 tusen eller vad är det för pris vi pratar om? För jag köper hellre en ny processor om det kommer över 2500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

@perost: Vad kan det kosta? 3-4 tusen eller vad är det för pris vi pratar om? För jag köper hellre en ny processor om det kommer över 2500.

Kosta? Om du menar vad Inet tar för att hjälpa dig uppdatera BIOS:et så gör de det troligtvis gratis om du köpt moderkortet från dem.

Permalänk
Inaktiv

@perost: Ja fast, kan de ta hela datorn istället för att jag ska skicka enbart moderkortet? Gissar väl på att de tar betalt för att sätta tillbaka allting när de är klara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

@perost: Ja fast, kan de ta hela datorn istället för att jag ska skicka enbart moderkortet? Gissar väl på att de tar betalt för att sätta tillbaka allting när de är klara?

Det har jag ingen aning om, du får kolla med Inet. Men om du inte har möjlighet att själv åka till en Inet-butik med datorn så skulle jag starkt rekommendera att bara skicka moderkortet, att skicka hela datorn på posten lär blir rejält dyrt.

Permalänk
Inaktiv

@perost: Kanske kan Inet skicka en leveranslapp till posten? De brukar kunna det. Tyvärr har jag ingen Inetbutik i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

@perost: Kanske kan Inet skicka en leveranslapp till posten? De brukar kunna det. Tyvärr har jag ingen Inetbutik i närheten.

Kan vara värt att först prata med Inet om de vet vad för BIOS version moderkortet har och om det stödjer 1600 AF. Annars kanske ni kan lösa det på något sätt.

Alternativ om du känner någon med en kompatibel processor som kan hjälpa dig. Eller kanske någon här på Sweclockers kan hjälpa om du skriver vart du är ifrån.

Också en möjlighet att kolla vad för butiker du har runtom dig, behöver ju inte vara inet. Packa ner moderkortet och gå till butiken o fråga om de vill hjälpa med en BIOS uppdatering om de har en processor som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

@JohanFlodqvist: Jag har gjort allt, förutom batteriet. Är det runda silverbatteriet man ska dra ut för jag har aldrig gjort detta innan. Såg på andra videos att man ska dra ut jumpers men mitt moderkort har ingen sån.
I övrigt vill jag lägga till att jag satte i en SPEAKER igår som du ser på bilden som kom med moderkortet men inget ljud från den och följde manualen om hur och var den ska sitta.

Bilder: https://imgur.com/a/4EQjR1Y

Ber om ursäkt för kabeldragning, men jag rättar alltid till det efter datorn funkar.

Ja det är det runda silvriga batteriet det löste problemet för den jag skickade förslagen till förrut idag

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Inaktiv

@JohanFlodqvist: Hej. Jag tog ut batteriet och hade det ute i typ 10 minuter. Sen när jag startade så kom en tår från ögat, det funkade inte RDR2 är en bit bort, jag får nog skicka det till Inet om inte de ber mig göra något innan jag skickar den.

EDIT: Vilket moderkort skulle ni rekommendera att jag köpte? Kan tänka mig att köpa ett nytt moderkort istället för att skicka det till Inet.

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer göra såhär. Jag köper nytt moderkort istället, det här: https://www.webhallen.com/cart/320415 som kommer gå ihop med mitt AMD 5 Ryzen 1600 AF.

Vilket ska passa till delarna och se om det blir bättre. För Inet säger att det ska funka med det moderkortet och processorn och de tror att det är defekt så jag ska prova byta moderkort för att spara pengar. Tyckte det blev lite dyrt att skicka datorn och få den undersökt med mera.

Permalänk
Inaktiv

Det är löst! Byte moderkort och det funkade nu! Dock freezar datorn typ var 10e minut och vet ej varför. Kört minnestest via windows men den hittade inget. Har inte heller kunnat uppdatera bios för jag hittar inte drivrutinerna på nätet.