Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

man kanske ska låta bli att avla fram katter som inte klarar av att vara i solen? Eller på annat än sätt deformerade.

Fina katter dock! De har ingen skuld i människors dumheter.

Vem har nämnt något om katt som inte kan vara i sol?

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hewie:

Vem har nämnt något om katt som inte kan vara i sol?

Gissar att det syftas på "varulvskatten" som visats tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Gissar att det syftas på "varulvskatten" som visats tidigare i tråden.

Ah, svårt att se när det inte citeras.

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hewie:

Ah, svårt att se när det inte citeras.

Jupp, därav bara en gissning ^^

Permalänk
Medlem

Luna verkar tycka om den nya trallen på balkongen 😁 sitter som klistrad där ute, dag som natt 😂
(Ursäktar för suddiga bilder, svårt att få bra bild när så många insekter flyger runt 🙈)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har följt den här tråden under många år nu och det är alltid lika kul att se någon lägga upp bilder på allt från katter till hemmasnickrade möbler och har nu bestämt mig för att joina klubben och skaffa katt.

Jag bor ensam i en lite större lägenhet och läst på om olika kattraser för att hitta den som skulle passa mig bäst och fastnat för ocicat och russian blue. Framförallt så lockar ryssen för att den ska ha ett lugnare temperament och inte fälla lika mycket som en del andra katter kan göra, min tjej har en sibirisk neva som fäller bara man tittar på den, men det kanske inte alla katter gör.

Har kikat på russian blue klubben och på blocket men det verkar inte finnas några kattungar. Håller de till någon annanstans måhända?

Vilka andra katter finns om man nu är intresserad av katter som likt russian blue har ett lugnt temperament men ändå är lekfulla och inte fäller så mycket?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Har följt den här tråden under många år nu och det är alltid lika kul att se någon lägga upp bilder på allt från katter till hemmasnickrade möbler och har nu bestämt mig för att joina klubben och skaffa katt.

Jag bor ensam i en lite större lägenhet och läst på om olika kattraser för att hitta den som skulle passa mig bäst och fastnat för ocicat och russian blue. Framförallt så lockar ryssen för att den ska ha ett lugnare temperament och inte fälla lika mycket som en del andra katter kan göra, min tjej har en sibirisk neva som fäller bara man tittar på den, men det kanske inte alla katter gör.

Har kikat på russian blue klubben och på blocket men det verkar inte finnas några kattungar. Håller de till någon annanstans måhända?

Vilka andra katter finns om man nu är intresserad av katter som likt russian blue har ett lugnt temperament men ändå är lekfulla och inte fäller så mycket?

Av namnet att döma, ska du inte skaffa en rysk tamräv?

Skämt åsido, välkommen till KattClockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Vilka andra katter finns om man nu är intresserad av katter som likt russian blue har ett lugnt temperament men ändå är lekfulla och inte fäller så mycket?

Hittade denna sida Cat breed selector där man kan välja vilka drag man önskar en katt har.

Observera dock att eftersom det inte är en Svensk sida, så finns det troligtvis raser som inte finns i Sverige eller är ovanliga här och kanske bara en eller några få uppfödare.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Har kikat på russian blue klubben och på blocket men det verkar inte finnas några kattungar. Håller de till någon annanstans måhända?

Vilka andra katter finns om man nu är intresserad av katter som likt russian blue har ett lugnt temperament men ändå är lekfulla och inte fäller så mycket?

Helig Birma är en trevlig katt den är vad många brukar kall en "lagom" katt.
Exotic är också en trevlig katt den är väldigt lung och inte så busig de är ofta också väldig gosiga.

Välj gärna en hankatt som du kastrerar, honorna är ofta lite "vassare" i sitt temperament.

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem

En bild på en av mina tidigare katter som inte finns längre, och för de som undrar så var han en huskatt av okänd blandning men troligtvis fanns det Norsk Skogskatt med i bilden då han var väldigt stor.

RIP min älskade Chess du var inte hos mig så länge, men du har för alltid en plats i mitt hjärta.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

En bild på en av mina tidigare katter som inte finns längre, och för de som undrar så var han en huskatt av okänd blandning men troligtvis fanns det Norsk Skogskatt med i bilden då han var väldigt stor.

http://privat.bahnhof.se/wb926898/Images/Chess.jpg

RIP min älskade Chess du var inte hos mig så länge, men du har för alltid en plats i mitt hjärta.

Kanske var Maine Coon i han

Permalänk
Medlem

Tänker lite i banor kring en blandraskatt/huskatt och undrar, om en av föräldrarna är långhårig och den andra korthårig, är något av dragen mer dominanta och tar över eller kommer katterna att hamna någonstans mittemellan?

Har också förstått att blandraskatter mindre ofta blir sjuka då de har en större genetisk pool vid avel, är skillnad verkligen så pass stor som vissa påstår och att man ur det perspektivet bör välja en blandras?

Skrivet av MacAllan:

Det var där jag började kika sen gick det över till Youtube för att få reda på lite mer om några olika kattraser, men tänker att man får nyttja den här källan till kunskap också.

Skrivet av Navicula:

Av namnet att döma, ska du inte skaffa en rysk tamräv?

Skämt åsido, välkommen till KattClockers.

Det hade varit något, tack!

Skrivet av Belzader:

Hittade denna sida Cat breed selector där man kan välja vilka drag man önskar en katt har.

Observera dock att eftersom det inte är en Svensk sida, så finns det troligtvis raser som inte finns i Sverige eller är ovanliga här och kanske bara en eller några få uppfödare.

Tack för tipset, verkar vara en bra sida! Russian blue kom upp som första alternativ när jag provade den, tätt följt av brittiskt korthår. Ska prova med lite olika inställningar för att se vad mer som dyker upp.

Skrivet av ATJ:

Helig Birma är en trevlig katt den är vad många brukar kall en "lagom" katt.
Exotic är också en trevlig katt den är väldigt lung och inte så busig de är ofta också väldig gosiga.

Välj gärna en hankatt som du kastrerar, honorna är ofta lite "vassare" i sitt temperament.

Heliga birmor är jättefina men de verkar tappa mycket päls och har stort behov av regelbunden pälsvård, så de går nog tyvärr bort även om de verkar vara riktigt trevliga och fina katter.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Glad Midsommar

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Har också förstått att blandraskatter mindre ofta blir sjuka då de har en större genetisk pool vid avel, är skillnad verkligen så pass stor som vissa påstår och att man ur det perspektivet bör välja en blandras?

Beror helt på ras och vilken uppfödare, seriösa uppfödare har mer koll på stamtavlorna och är oftast noggrannare med att se till att inte bara köra från en eller ett par linjer.

Permalänk
Rekordmedlem

Med värmen så kommer överhettade katter så vad är då bättre än att kolla lite switchar på vinden där det inte är lika varmt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

En bild på en av mina tidigare katter som inte finns längre, och för de som undrar så var han en huskatt av okänd blandning men troligtvis fanns det Norsk Skogskatt med i bilden då han var väldigt stor.

http://privat.bahnhof.se/wb926898/Images/Chess.jpg

RIP min älskade Chess du var inte hos mig så länge, men du har för alltid en plats i mitt hjärta.

Ser inte katten ut att vara väldigt smal vid svansen? svältoffer?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ser inte katten ut att vara väldigt smal vid svansen? svältoffer?

Va nej, ser mer ut att hålla normal kropps nivå.
Kolla på bild nedan och se hur en katt ska se ut i "hullet"

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Va nej, ser mer ut att hålla normal kropps nivå.
Kolla på bild nedan och se hur en katt ska se ut i "hullet"

https://i1.wp.com/tassenupp.com/wp-content/uploads/2018/01/schema-bodyconditionscore.jpg?resize=660%2C660&ssl=1

För mig såg det mer ut som den översta dvs undervikt
Men det kanske var pälsen som lurade mig. Kanske bara var en mörk fläck

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

För mig såg det mer ut som den översta dvs undervikt
Men det kanske var pälsen som lurade mig. Kanske bara var en mörk fläck

Håller med, bilden gör att den ser väldigt smal ut.
Sen om det var så i verkligheten eller inte, låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

Om den har norsk skogskatt i sig så tror jag det är helt normalt att den ska se ut så.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Om den har norsk skogskatt i sig så tror jag det är helt normalt att den ska se ut så.

Varför i hela friden då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför i hela friden då?

Min syster hade en katt med norsk skogskatt i sig tidigare och den var väldigt stor och slank men dock muskulös.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Min syster hade en katt med norsk skogskatt i sig tidigare och den var väldigt stor och slank men dock muskulös.

Dom ska inte vara insjunkna på sidorna oavsett vad det är för katt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Dom ska inte vara insjunkna på sidorna oavsett vad det är för katt.

Om katten i övrigt är frisk och har fri tillgång till mat så är det nog så att den katten inte har några problem. Samma som att en del människor är slanka rent genetiskt - eller helt enkelt hyperaktiva. Övervikt är oftast ett större problem.

Och här är det katter och gurkor:

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Nu har jag hittat en jättesöt kisse som en familj säljer p.g.a allergi.
Har pratat med ägaren och vi ska boka in ett besök, är det något jag bör tänka på under besöket (kattens beteende, etc), eller passa på att fråga ägaren om?

Den här katten är det, https://www.blocket.se/annons/stockholm/elsa/90459560.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

@FireFox: Fråga varför den är så dyr?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nedrans:

@FireFox: Fråga varför den är så dyr?

För att försöka få upp katters status i allmänhet ? Dessutom är det ju en katt som är kastrerad och id märkt osv så den är "extrautrustad" för ungefär den kostnaden så priset är väl att betrakta som ett självkostnadspris.

Min katt har nu blivit väldigt osocial vampyrkatt i värmen, vill inte direkt komma och lägga sig på sängen eller knappt vistas på övervåningen utan har flyttat ner och ligger på ett betonggolv och är väldigt kattslö före 23 tiden då hon vaknar till liv av några intressanta fåglar som brukar sitta utanför och väsnas på natten och så går hon i dvala igen när solen går upp.
Man kanske skull göra en pudelklippning eller nått liknade på katten för att se hur den skulle se ut med en stor man och naken kropp

Eller kanske dinosaurie

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Hej på er!

Nu har jag hittat en jättesöt kisse som en familj säljer p.g.a allergi.
Har pratat med ägaren och vi ska boka in ett besök, är det något jag bör tänka på under besöket (kattens beteende, etc), eller passa på att fråga ägaren om?

Den här katten är det, https://www.blocket.se/annons/stockholm/elsa/90459560.

Du borde fråga vad dom menar med "hon kan inte bo med småbarn men kan bo med barn över 13", enligt mig är det inte helt normalt att en katt inte tål småbarn.

En annan sak du bör tänka på om du nu väljer denna katten är att inte släppa ut den innan den accepterat och vant sig vid sitt nya hem, annars riskerar du att hon springer bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du borde fråga vad dom menar med "hon kan inte bo med småbarn men kan bo med barn över 13", enligt mig är det inte helt normalt att en katt inte tål småbarn.

ööööh joo , jag har haft många katter , småbarn går bra medans dom är tysta vilket småbarn sällan är några längre tider

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j