Permalänk

Första smartklockan

Hej på er,

Efter mycket om och men nu, så har jag bestämt mig för att skaffa en smartklocka, men det är en jävla djungel där ute och jag har svårt att hitta en som passar in på alla de krav jag har...

Primärt så kommer klockan att användas för träning i form av löpning. Springer ofta och gärna långt, håller på att träna inför första ultraloppet nu i September om det fortfarande blir av, men vi utgår från det

Det jag är på jakt efter är en klockan som klarar följande;

  • Pulsmätare (Vet att dessa inte är exakta)

  • Skall kunna installera appar från Google Play, framför allt Strava

  • NFC för betalning

  • Kunna ansluta bluetooth hörlurar till den

  • Kunna spela musik från Spotify

  • Helst LTE, men verkar svårt att hitta

  • Kunna ringa och ta emot SMS

Det ultimata är om det finns en som i princip kan ersätta min telefon när jag är ute och springer. Visst, jag har ryggsäck så den kan ligga där i också tillsammans med vattentanken.

Så, vad har ni för rekomendationer? Bästa jag lyckats hitta själv är Suunto 7 som uppfyller allt, förutom LTE

Edit: Apple Watch är inget allternativ.

Permalänk
Medlem

Jag har en samsung galaxy watch 46mm som tickar av alla dina krav. har inte testat själv att koppla ett esim till den så vet inte hur bra det fungerar. I övrigt tycker jag om klockan väldigt mycket och haft den sen sent 2018.

Permalänk
Medlem

Med så många funktioner så kommer inte batteritiden räcka ett helt lopp, värt att tänka på.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att flytta några av funktionerna till telefonen (lte/ring/sms) så kan du få en klocka som är bättre på att hålla reda på träningen (gps/pulsmätare) med bättre batteritid.

Min Fitbit Versa har tex nfc betalning(endast ett fåtal banker stöds), blåtand, puls, spotify och ska kunna synca med stravas mobilapp (ej testat).

Men den har inte inbygd gps, så träningsresultatet är mindre exakt.
Den är inte heller en andriod smartwatch så man är utlämnad till fitbits appbutik.
För att svara på samtal och meddelanden behövs blåtandsanslutning till telefonen.

Min uppfattning när jag kollade runt för ett år sedan var att man bör välja en enhet för huvudaktiviteten.
Det enheter som är bäst på träning (garmin m.m.) är mindre smarta, och de som är väldigt smarta(samsung/iwatch) är lite sämre på att hålla reda på din träning.
Vidare finns det "lifestyle" klockor, tex Fitbit, som är lite blandade kost/hälsa/träning.

Jag är nöjd med min Versa. Men löper mest sporadiskt.
Men om jag tränade inför ett ultra skulle jag nog snegla mer åt Garmin för att få exaktare mätning av träningen (med inbyggd gps i klockan).

Permalänk

Hmm, ni har gett mig en hel del mer att fundera på...

Som ni alla säger så känns det bättre att satsa på en klocka med inriktning på löpning och fortsätta ha med telefonen för allt det andra 🙂

Så det det lutar åt att det blir en Garmin eller liknande.

Tack för alla svar!