Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar ej

Hej jag håller på att bygga min första dator men den startar inte, om ni har några frågor som ni vill ställa så kommer jag svara på dom och om ni har några tips till mig så skulle jag uppskatta det.

Jag har inte fått någon typ av liv vid datorn den startar bara inte.

Länk till mina komponenter: https://komponentkoll.se/bygg/jPpkQ

Permalänk
Medlem

Beskriv lite utförligare vad som händer å ta några bilder på hur du kopplar ihop allting vetja!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dinotuna:

Hej jag håller på att bygga min första dator men den startar inte, om ni har några frågor som ni vill ställa så kommer jag svara på dom och om ni har några tips till mig så skulle jag uppskatta det.

Hejsan

Jag flyttade din tråd till supportforumet. Du kommer garanterat få bättre hjälp här.
Dock så behöver vi som sagt veta vad för komponenter (modellnummer etc) datorn består av, är där något liv alls?
Bilder hjälper också väldigt mycket

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Tack så mycket för din hjälp att jag ska ta bilder nu men tack så mycket för din hjälp, jag har också delat en komponent kontroll länk med alla delar jag har använt

Permalänk
Medlem

@addek83: Hej jag har försökt ta bilder och ta in de i tråden men det gick tyvär inte men jag har en komponentkontrolls lista här: https://komponentkoll.se/bygg/jPpkQ

Permalänk
Medlem

nu låter jag lite dryg - men det finns nog 50+ trådar om detta ämne här på Sweclock, så sök lite i dessa trådar så kommer du få många tips

Permalänk
Inaktiv

Oj finns mycket som kan gå fel, gå igenom installationen i chassit igen, alla kablar som ska va i sitter som de ska, kolla även att du satt power-reset-*led kablarna rätt.

Permalänk
Medlem

Det saknas oerhårt mycket information, när du sätter igång nätaggregatet, tänds några leds på moderkortet eller förblir det helt mörkt? Osv, steg för steg, exakt vad gör du, hur startar du datorn? Ja det hade varit fett najs om sweclockers kunde hosta bilder så man bara kunde lägga upp de i tråden. Nu måste du använda någon bildtjänst att lägga upp bilderna på för att kunna lägga in bildlänkarna.
imgur.com är en sådan.

Lade till tips om imgur
Permalänk

Det är inga LED (lampor) som lyser på moderkortet när du försöker starta datorn eller fläktar som går igång? Inget pipljud eller så?
Antar att du har monterat alla komponenter på moderkortet och kopplat in alla kablar från nätaggregatet till moderkortet, grafikkortet och hårddisken?
Du har kopplat in power knappen från chassit till moderkortet på rätt anslutning, det kan lätt bli fel.
Du har satt på nätaggregatet med power knappen som sitter på nätaggregatet?

Permalänk
Medlem

@gagamelll: Jag har nu får igång strömmen på datan allt lyser men nu kommer det ingen ström till skärmana.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Jag har nu får igång strömmen på datan allt lyser men nu kommer det ingen ström till skärmana.

Permalänk

@Dinotuna: Har du kopplat in strömkabeln till din skärm ordentligt? Ibland kan den vara lite trög att få in hela vägen.

Permalänk
Medlem

@gagamelll: Ja jag har tryckt in det så hårt som det går men det står bara no signal på skärmen

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in 8-pins kontakten?

https://www.youtube.com/watch?v=0wTVfV7XFPg (kolla från 9 minuter). Men kika på hela videon ändå, kanske du missat nåt.

Permalänk
Medlem

Har du köpt moderkortet på NetOnNet ?

Permalänk
Medlem

@Dinotuna:

Lite off topic, men dumt att köpa 2600x när 3600 går att få för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Har du köpt moderkortet på NetOnNet ?

Vad i helsike spelar det för roll haha?

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinotuna:

@gagamelll: Ja jag har tryckt in det så hårt som det går men det står bara no signal på skärmen

Hur går det?

1: Har du kopplat in skärmen till grafikkortet eller moderkortet?
Den processorn Ryzen 5 2600x har vad jag kan få fram ingen integrerad grafikkrets, då bör du få "No signal detected" på skärmen, om du kopplat kabeln till moderkortet.

2: Om du har kopplat skärmen till grafikkortet.
Vad använder du för kabel? Displayportkabel eller HDMI?
Om det är en Displayportkabel så skulle jag om möjligt rekommendera att prova en HDMI-kabel.

Av mina erfarenheter, så kommer skärmen sluta visa "No signal detected" denna ansluts till ett fungerande grafikkort/grafikkrets.

Permalänk
Medlem

@Viita grafikkortet är inkopplat där det lyser med en röd sapphire text. Jag har kopplat in 2 skärmar till datorn, en har hdmi och den andra har DisplayPort

Permalänk
Medlem
Skrivet av klikken:

Vad i helsike spelar det för roll haha?

Det spelar en stor roll, om moderkortet var en hyllvärmare och ligger flera bios bakåt i tiden och då inte är kompatibelt med minnet. Det var det jag råkade ut för när jag byggde min dator. NetOnNet säljer bara dom har inge service på plats att uppdatera korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinotuna:

@Viita grafikkortet är inkopplat där det lyser med en röd sapphire text. Jag har kopplat in 2 skärmar till datorn, en har hdmi och den andra har DisplayPort

1. Börja med att koppla ur den ena skärmen, låt förslagsvis den med hdmi sitta kvar först och testa, funkar det inte så testa med den andra skärmen via displayport. Använd dig av en skärm du vet funkar.

2. Har du satt i den 8pins kontakt som sitter längst upp till vänster på moderkortet som ger din cpu ström?

3. Dubbelkolla att alla kablar sitter i som de ska, kan vara värt att ta in och ut kablarna en gång samt ta in och ut grafikkort, ramminnen samt helt processor.

4. Koppla ut allt som datorn inte behöver, dvs mus, tangentbord, headset osv och se om den bootar utan dom.

5. Testa att reseta cmos genom att ta ut batteriet som sitter på moderkortet och sätt tillbaka det efter 1min.

6. Om det fortfarande inte funkar, ta några bilder i burken på hur kablar är dragna osv och ladda på https://imgur.com/ och länka här i tråden.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Hej jag följde dina instruktioner och det fungerade. Jag tog ut batteriet och vänta typ 10 minuter med all ström till datorn av. När jag startade datorn så kom det signal men nu vet jag inte hur jag ska få fram internet, jag har ingen ethernet kabel eller wifi på usb hur gör jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinotuna:

@JohanFlodqvist: Hej jag följde dina instruktioner och det fungerade. Jag tog ut batteriet och vänta typ 10 minuter med all ström till datorn av. När jag startade datorn så kom det signal men nu vet jag inte hur jag ska få fram internet, jag har ingen ethernet kabel eller wifi på usb hur gör jag?

Ja du måste ha en ethernetkabel och koppla till din router alternativt ett en wifimottagare av något slag. Ditt moderkort har inte wifi.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Du bör också klicka dig in i bios genom att spama "delete" när du startat datorn och sätta på XMP-profil för att få dina minnen att gå i 3000mhz, annars kommer de gå i 2666mhz by default. Om du orkar skulle jag också byta dina ram-minnen om du betalat 900:- för 3000mhz, du kan köpa 3600mhz för några ynka kronor till eller 3200mhz för typ 729:-

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Det spelar en stor roll, om moderkortet var en hyllvärmare och ligger flera bios bakåt i tiden och då inte är kompatibelt med minnet. Det var det jag råkade ut för när jag byggde min dator. NetOnNet säljer bara dom har inge service på plats att uppdatera korten.

Haha okej du har rätt!

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Hej nu har jag ett till problem :/ Nu har skärmen ingen signal igen och jag har ingen anning varför, Jag stängde av datorn och senare satt på den och då visar den ingen signal till skärmarna, Behövs det bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinotuna:

@JohanFlodqvist: Hej nu har jag ett till problem :/ Nu har skärmen ingen signal igen och jag har ingen anning varför, Jag stängde av datorn och senare satt på den och då visar den ingen signal till skärmarna, Behövs det bilder?

Testa att ta ur batteriet igen och se om det hjälper.

Fungerade datorn bra när den väl var igång förut?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Datron fungerar perfekt men när jag har stängt av den och gått och lagt mig så startar inte skärmen men nu är skärmen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinotuna:

@JohanFlodqvist: Datron fungerar perfekt men när jag har stängt av den och gått och lagt mig så startar inte skärmen men nu är skärmen på.

Hade liknande problem, testa att sätt på skärmen först, innan du startar datorn. Se även till att skärmen inte är i standby när datorn är avstängd.
Problemet försvann för mig när jag bytte grafikkort så listade aldrig ut varför det blev så. Hade samma komponenter på samma plats så det måste varit något knas med kortet, givetvis senaste drivrutinerna på allt också.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinotuna:

@JohanFlodqvist: Datron fungerar perfekt men när jag har stängt av den och gått och lagt mig så startar inte skärmen men nu är skärmen på.

Det finns en sak jag kan tänka på. Om du vet hur du kommer in i UEFI/BIOS, vad står "Fast Boot" i för läge?
Det ska finnas 3 lägen, "Disabled", "Enabled" och "Ultra Fast"
Om denna står i "Ultra Fast" så ändra till "Enabled".

Om den står i läge "Enabled", så bör du ha tillgång till fler alternativ, något enligt följande:

Om du ser detta alternativ, och det står på "Auto" så kan det vara värt att prova att ändra denna till "EFI Driver"

Om detta alternativ står på "Disable", så kan du prova att ändra till "Enable"

I princip det värsta som kan hända om du ändrar på dessa iställningar är att du behöver gå in och ändra tillbaka eller i sämsta fall att du behöver gör en "clear CMOS". Det gör du genom att "kortsluta" pinnarna markerade på bilden nedan:
Det skall även finnas en text på moderkortet. Kortslut ej genom att böja pinnarna utan använd medföljd bygel.