Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Lite offtopic kanske men det diskuterades att det inte fanns någon elbrist för ett par sidor sen.
I veckan oljeeldar vi alltså för el och Ringhals 1 snabbstartas upp igen för att elpriset skjutit i höjden så mycket pga brist i södra Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Lite offtopic kanske men det diskuterades att det inte fanns någon elbrist för ett par sidor sen.
I veckan oljeeldar vi alltså för el och Ringhals 1 snabbstartas upp igen för att elpriset skjutit i höjden så mycket pga brist i södra Sverige.

Just nu importeras 9MW. De körde dock inte den oljeeldade effektreserven när jag gick förbi i helgen. https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet...

Permalänk

Nu har jag snart ägt Teslan i en månad, helt sjukt nöjd.

Min situation är ju knappast lämpad för elbil egentligen, bor nära stan, har ingen laddplats hemma eller på jobbet och bilen står på gatan. Men allting gått mycket bättre än vad jag förväntade mig att det skulle göra. Jag hade nog trott att det skulle bli lite knöligt men ska jag vara ärlig så är Teslan mer bekväm att äga än min Toyota.

Totalt har jag kört ~85 mil, har 82% i batteriet nu, har laddat medan jag handlat och gjort ärenden i totalt 11 timmar och 41 minuter till en totalkostnad av 0kr.

Jag var även lite orolig för försäkringen men fick en bra deal från watercircles för ca 600 i månaden.

Skulle aldrig gå tillbaka till bensin i alla fall, ser bara nackdelar.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Irregular Programming:

Nu har jag snart ägt Teslan i en månad, helt sjukt nöjd.

Min situation är ju knappast lämpad för elbil egentligen, bor nära stan, har ingen laddplats hemma eller på jobbet och bilen står på gatan. Men allting gått mycket bättre än vad jag förväntade mig att det skulle göra. Jag hade nog trott att det skulle bli lite knöligt men ska jag vara ärlig så är Teslan mer bekväm att äga än min Toyota.

Totalt har jag kört ~85 mil, har 82% i batteriet nu, har laddat medan jag handlat och gjort ärenden i totalt 11 timmar och 41 minuter till en totalkostnad av 0kr.

Jag var även lite orolig för försäkringen men fick en bra deal från watercircles för ca 600 i månaden.

Skulle aldrig gå tillbaka till bensin i alla fall, ser bara nackdelar.

Kul att du är nöjd! väldigt många är ju generellt positivt överraskade när de väl ägt en. Men jag vette tusan om jag hade skaffat en utan möjlighet att ladda hemma.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Lite offtopic kanske men det diskuterades att det inte fanns någon elbrist för ett par sidor sen.
I veckan oljeeldar vi alltså för el och Ringhals 1 snabbstartas upp igen för att elpriset skjutit i höjden så mycket pga brist i södra Sverige.

Det du talar om är effektbrist "lokalt", inte el/energibrist. Det är väldig skillnad. Effektbrist är inget problem för elbilar, snarare så hjälper elbilen till med att balansera nätet genom att ladda när det är som billigast (mest ledig, ren effekt) och kan i framtiden även mata tillbaka el på nätet för att motverka effektbrist.

Ett par GW/GWh tillgängligt omedelbart är guld värt för Svenska Kraftnät.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander: Du får gärna förklara hur mer förbrukning inte skulle påverka effektbristen. Att vi har ofantligt mycket ström här i norr hjälper inte i söder.

Det låter trevligt att folk bara skulle ladda då det är minst belastning men återigen ska föraren anpassa sig efter bilen och andra faktorer istället för att bara tanka och köra iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@NodCommander: Du får gärna förklara hur mer förbrukning inte skulle påverka effektbristen. Att vi har ofantligt mycket ström här i norr hjälper inte i söder.

Det låter trevligt att folk bara skulle ladda då det är minst belastning men återigen ska föraren anpassa sig efter bilen och andra faktorer istället för att bara tanka och köra iväg.

Effektbrist är inget som sker dygnet runt utan det är risk för effektbrist vid olika tidpunkter på dagarna, elbilar laddas för det mesta under natten då förbrukningen är klart lägre på de flesta platser. Min gissning är att klart lägre priser på natten kommer användas för att försöka styra laddning ytterligare till natten.

I min värld anpassar jag mig mer efter bilen när jag tvingas åka till en bensinmack bara för att fylla på bilen med bränsle, kontra plugga in en laddare när jag ändå hade varit parkerad oavsett vilken bil jag haft.

Permalänk
Medlem

Sedan jag skrev mitt inlägg har jag hunnit läsa på lite vad som skedde. Man har för vana att serva kärnreaktorer under sommaren när elbehovet är mycket mindre än på vintern, vilket så också skedde i år.

Problemet den här gången är att Ringhals 1 är stängt. Inte av regeringen som ska "rädda miljön" som det låter ifrån M/KD, utan för att det sades inte vara kostnadseffektivt längre enligt marknadsekonomin. Senast jag tittade efter var både M och KD till höger på plan- kontra marknadsekonomiska skalan. Men det är ett sidospår, ursäkta. Som jag sa, den här gången är vi en kärnreaktor kort i södra Sverige, samtidigt behagade det sluta blåsa nästan helt, överallt, samtidigt. Ja då blev det plötsligt problem, och Sveriges reservkraft i form av oljekraftverk satte igång för att inte orsaka elavbrott. Knappast optimalt.

Ja, vad hade man kunnat göra då? Ja, som jag skrev så hade man kunnat, om tekniken fanns på större skala, kunnat använda sig av så kallad Vehicle-to-grid (V2G). Alltså du upplåter en liten del av ditt batteri till att kapa effekttoppar. Antingen bara för ditt egna hus (vilket skulle kunna betyda att du kan sänka din huvudsäkring, samtidigt som du har backup el i fall du får strömavbrott. Mindre effektoppar = mindre behov av reservkraft när efterfrågan på effekt går ned. Det andra sättet är att upplåta en del av ditt batteri till ditt elbolag, eller kanske Svenska Kraftnät, som vid situationer som dessa kan börja ladda ur hundratusentals elbilars batterier med 10-20% vardera och på så vis ha ett virtuellt reservkraftverk.

Men, tyvärr är vi inte riktigt där än. Vehicle-to-grid finns i dagens läge endast via bilar med CHAdeMO snabbladdaruttaget. Den enda bilen som fortfarande säljs med CHAdeMO i Europa är Nissan Leaf. Man jobbar däremot på att Europeiska standarden för snabbladdning, CCS, ska får stöd för s.k "bidirectional charging", med andra ord, vehicle-to-X (V2X) men det beräknas vara klart... Var det 2023 eller 2025, minns inte just nu. Men någonstans där. Sedan måste det finnas laddare som stödjer V2X och dessa är generellt dyra (låg volym än) då dessa i praktiken är AC/DC samt DC/AC växelriktare. Bra mycket mer avancerat än laddboxar du köper idag.

Min högst personliga spaning är att det kommer att komma en till standard för V2X via Typ-2 handsken. (Det är alltså den övre delen av CCS kontakten, den som du laddar med växelström, AC, hemma). Och sedan kommer V2X att sitta som en del av ombordladdaren i bilen, precis som idag sitter växelriktaren för "långsamladdning" via Typ-2 i bilen och inte i laddstolpen. I det fallet sparar man på att som privatperson (eller företag) behovet att ha två växelriktare som är fallet idag om man vill ha V2X.

--------

Nu blev det där jättelångt om V2X som inte ens finns idag. Vad ska man göra idag då? Det är ju nu det vart problem.

Jag föreslår att titta ut genom ditt fönster just nu, och sedan på almanackan. Vad är det för väder och årstid? Högsommar. Enorma mängder solsken. Just det, lösningen stavas solceller. I enorma mängder. Tänk om vi hade haft solceller i samma skala som Tyskland har idag! Då hade problemet varit som bortblåst, och sedan hade vi samtidigt haft bonusen av att kunna spara på mängden vatten i vattenkraftverken. Och ingen behöver heller kännas sig förbyggd av vindkraftverk; det finns de som tycker dom är fula. Jag är inte en av dom, men jag kan förstå det. Solceller gömmer man på taken, och om man vill, i stora parker. Men tänk er all döyta idag. Villor, lägenhetskomplex, taken på alla kontor och varuhus. Fabriker. Parkeringshus. Överallt har vi massor med plats som bara... Sitter där, till ingen nytta alls för något annat än att hålla vatten ute. Den ytan borde vi använda! Och tekniken finns redo att tillgå i enorma mängder, standarder på plats, installatörer redo.

Läsvärd och tankeställande artikel som är relaterat till solcellernas nytta i Sverige! https://teslaclubsweden.se/solceller-vs-biodiesel/

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Sedan jag skrev mitt inlägg har jag hunnit läsa på lite vad som skedde. Man har för vana att serva kärnreaktorer under sommaren när elbehovet är mycket mindre än på vintern, vilket så också skedde i år.

Problemet den här gången är att Ringhals 1 är stängt. Inte av regeringen som ska "rädda miljön" som det låter ifrån M/KD, utan för att det sades inte vara kostnadseffektivt längre enligt marknadsekonomin. Senast jag tittade efter var både M och KD till höger på plan- kontra marknadsekonomiska skalan. Men det är ett sidospår, ursäkta. Som jag sa, den här gången är vi en kärnreaktor kort i södra Sverige, samtidigt behagade det sluta blåsa nästan helt, överallt, samtidigt. Ja då blev det plötsligt problem, och Sveriges reservkraft i form av oljekraftverk satte igång för att inte orsaka elavbrott. Knappast optimalt.

Ja, vad hade man kunnat göra då? Ja, som jag skrev så hade man kunnat, om tekniken fanns på större skala, kunnat använda sig av så kallad Vehicle-to-grid (V2G). Alltså du upplåter en liten del av ditt batteri till att kapa effekttoppar. Antingen bara för ditt egna hus (vilket skulle kunna betyda att du kan sänka din huvudsäkring, samtidigt som du har backup el i fall du får strömavbrott. Mindre effektoppar = mindre behov av reservkraft när efterfrågan på effekt går ned. Det andra sättet är att upplåta en del av ditt batteri till ditt elbolag, eller kanske Svenska Kraftnät, som vid situationer som dessa kan börja ladda ur hundratusentals elbilars batterier med 10-20% vardera och på så vis ha ett virtuellt reservkraftverk.

Men, tyvärr är vi inte riktigt där än. Vehicle-to-grid finns i dagens läge endast via bilar med CHAdeMO snabbladdaruttaget. Den enda bilen som fortfarande säljs med CHAdeMO i Europa är Nissan Leaf. Man jobbar däremot på att Europeiska standarden för snabbladdning, CCS, ska får stöd för s.k "bidirectional charging", med andra ord, vehicle-to-X (V2X) men det beräknas vara klart... Var det 2023 eller 2025, minns inte just nu. Men någonstans där. Sedan måste det finnas laddare som stödjer V2X och dessa är generellt dyra (låg volym än) då dessa i praktiken är AC/DC samt DC/AC växelriktare. Bra mycket mer avancerat än laddboxar du köper idag.

Min högst personliga spaning är att det kommer att komma en till standard för V2X via Typ-2 handsken. (Det är alltså den övre delen av CCS kontakten, den som du laddar med växelström, AC, hemma). Och sedan kommer V2X att sitta som en del av ombordladdaren i bilen, precis som idag sitter växelriktaren för "långsamladdning" via Typ-2 i bilen och inte i laddstolpen. I det fallet sparar man på att som privatperson (eller företag) behovet att ha två växelriktare som är fallet idag om man vill ha V2X.

--------

Nu blev det där jättelångt om V2X som inte ens finns idag. Vad ska man göra idag då? Det är ju nu det vart problem.

Jag föreslår att titta ut genom ditt fönster just nu, och sedan på almanackan. Vad är det för väder och årstid? Högsommar. Enorma mängder solsken. Just det, lösningen stavas solceller. I enorma mängder. Tänk om vi hade haft solceller i samma skala som Tyskland har idag! Då hade problemet varit som bortblåst, och sedan hade vi samtidigt haft bonusen av att kunna spara på mängden vatten i vattenkraftverken. Och ingen behöver heller kännas sig förbyggd av vindkraftverk; det finns de som tycker dom är fula. Jag är inte en av dom, men jag kan förstå det. Solceller gömmer man på taken, och om man vill, i stora parker. Men tänk er all döyta idag. Villor, lägenhetskomplex, taken på alla kontor och varuhus. Fabriker. Parkeringshus. Överallt har vi massor med plats som bara... Sitter där, till ingen nytta alls för något annat än att hålla vatten ute. Den ytan borde vi använda! Och tekniken finns redo att tillgå i enorma mängder, standarder på plats, installatörer redo.

Läsvärd och tankeställande artikel som är relaterat till solcellernas nytta i Sverige! https://teslaclubsweden.se/solceller-vs-biodiesel/

Tyskland har dock fortfarande ca 35% Kol, olja och gas i sin produktion och har inte lyckats minska den andelen på 20 år

edit: Andelen har gått ner men inte antal kWh från de källorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Sedan jag skrev mitt inlägg har jag hunnit läsa på lite vad som skedde. Man har för vana att serva kärnreaktorer under sommaren när elbehovet är mycket mindre än på vintern, vilket så också skedde i år.

Problemet den här gången är att Ringhals 1 är stängt. Inte av regeringen som ska "rädda miljön" som det låter ifrån M/KD, utan för att det sades inte vara kostnadseffektivt längre enligt marknadsekonomin. Senast jag tittade efter var både M och KD till höger på plan- kontra marknadsekonomiska skalan. Men det är ett sidospår, ursäkta. Som jag sa, den här gången är vi en kärnreaktor kort i södra Sverige, samtidigt behagade det sluta blåsa nästan helt, överallt, samtidigt. Ja då blev det plötsligt problem, och Sveriges reservkraft i form av oljekraftverk satte igång för att inte orsaka elavbrott. Knappast optimalt.

Ja, vad hade man kunnat göra då? Ja, som jag skrev så hade man kunnat, om tekniken fanns på större skala, kunnat använda sig av så kallad Vehicle-to-grid (V2G). Alltså du upplåter en liten del av ditt batteri till att kapa effekttoppar. Antingen bara för ditt egna hus (vilket skulle kunna betyda att du kan sänka din huvudsäkring, samtidigt som du har backup el i fall du får strömavbrott. Mindre effektoppar = mindre behov av reservkraft när efterfrågan på effekt går ned. Det andra sättet är att upplåta en del av ditt batteri till ditt elbolag, eller kanske Svenska Kraftnät, som vid situationer som dessa kan börja ladda ur hundratusentals elbilars batterier med 10-20% vardera och på så vis ha ett virtuellt reservkraftverk.

Men, tyvärr är vi inte riktigt där än. Vehicle-to-grid finns i dagens läge endast via bilar med CHAdeMO snabbladdaruttaget. Den enda bilen som fortfarande säljs med CHAdeMO i Europa är Nissan Leaf. Man jobbar däremot på att Europeiska standarden för snabbladdning, CCS, ska får stöd för s.k "bidirectional charging", med andra ord, vehicle-to-X (V2X) men det beräknas vara klart... Var det 2023 eller 2025, minns inte just nu. Men någonstans där. Sedan måste det finnas laddare som stödjer V2X och dessa är generellt dyra (låg volym än) då dessa i praktiken är AC/DC samt DC/AC växelriktare. Bra mycket mer avancerat än laddboxar du köper idag.

Min högst personliga spaning är att det kommer att komma en till standard för V2X via Typ-2 handsken. (Det är alltså den övre delen av CCS kontakten, den som du laddar med växelström, AC, hemma). Och sedan kommer V2X att sitta som en del av ombordladdaren i bilen, precis som idag sitter växelriktaren för "långsamladdning" via Typ-2 i bilen och inte i laddstolpen. I det fallet sparar man på att som privatperson (eller företag) behovet att ha två växelriktare som är fallet idag om man vill ha V2X.

--------

Nu blev det där jättelångt om V2X som inte ens finns idag. Vad ska man göra idag då? Det är ju nu det vart problem.

Jag föreslår att titta ut genom ditt fönster just nu, och sedan på almanackan. Vad är det för väder och årstid? Högsommar. Enorma mängder solsken. Just det, lösningen stavas solceller. I enorma mängder. Tänk om vi hade haft solceller i samma skala som Tyskland har idag! Då hade problemet varit som bortblåst, och sedan hade vi samtidigt haft bonusen av att kunna spara på mängden vatten i vattenkraftverken. Och ingen behöver heller kännas sig förbyggd av vindkraftverk; det finns de som tycker dom är fula. Jag är inte en av dom, men jag kan förstå det. Solceller gömmer man på taken, och om man vill, i stora parker. Men tänk er all döyta idag. Villor, lägenhetskomplex, taken på alla kontor och varuhus. Fabriker. Parkeringshus. Överallt har vi massor med plats som bara... Sitter där, till ingen nytta alls för något annat än att hålla vatten ute. Den ytan borde vi använda! Och tekniken finns redo att tillgå i enorma mängder, standarder på plats, installatörer redo.

Läsvärd och tankeställande artikel som är relaterat till solcellernas nytta i Sverige! https://teslaclubsweden.se/solceller-vs-biodiesel/

Appropå V2X men för datorhallar: https://www.nyteknik.se/premium/bahnhofs-nya-serverhall-halle...

Tyvärr bakom en betalvägg men detta är ingressen: "Som första datacenter i Sverige ska Bahnhofs serverhall Thule i Stockholm på kommersiell basis hjälpa till att reglera frekvensen i stamnätet. När elsystemet behöver mer effekt ska hallen minska sitt uttag från elnätet."

Bahnhof ska alltså "hjälpa till" att stabilisera nätet och då få en liten slant för besväret. Det kommer nog mer och mer av sådan lösningar framöver.

Stavning...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Tyskland har dock fortfarande ca 35% Kol, olja och gas i sin produktion och har inte lyckats minska den andelen på 20 år

edit: Andelen har gått ner men inte antal kWh från de källorna.

Det är irrelevant för Sverige. Vi har inget fossilt på större skala, endast som i reserv. Tyskland började dessutom då solceller kostade flera gånger så mycket mot idag. Och vi har dessutom ett MYCKET mer robust elnät, tack vare avsaknade av gas för värme/matlagning som man envisas med i vissa länder.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är irrelevant för Sverige. Vi har inget fossilt på större skala, endast som i reserv. Tyskland började dessutom då solceller kostade flera gånger så mycket mot idag. Och vi har dessutom ett MYCKET mer robust elnät, tack vare avsaknade av gas för värme/matlagning som man envisas med i vissa länder.

Min poäng var mer ett påpekande att solkraft behöver en rejäl backup av reglerkraft. Och sverige har faktiskt ganska bra förutsättningar för solkraft. Många områden som stårt sig bra jämfört med som t ex Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Min poäng var mer ett påpekande att solkraft behöver en rejäl backup av reglerkraft. Och sverige har faktiskt ganska bra förutsättningar för solkraft. Många områden som stårt sig bra jämfört med som t ex Tyskland.

http://www.europeanenergyinnovation.eu/portals/0/articles/EEI-Spring-2018-Rooftop-Potential-fig3.jpg?ver=2018-03-19-142427-027
http://www.europeanenergyinnovation.eu/portals/0/articles/EEI-Spring-2018-Rooftop-Potential-fig4.jpg?ver=2018-03-19-142826-893

Ja vi har verkligen fusk här i Norden med vattenkraft och massor av plats på land och hav för vindkraft. Att sätta massor av sol här ser jag bara som fördelar; i södra landet är det elbrist och nära till Europa, i norr är det nära till reglerkraften i älvarna. I framtiden kan man även utöka a talet turbiner på existerande dammar och öka effekten, och även se över möjligheterna till pumpkraft. Alltså, pumpa vatten tillbaka upp genom kraftverket när det är överskott av t.ex sol och vind.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Var tvungen att köra min gamla Toyota igen ett par hundra meter och jäklar vad van man blivit, kändes som bilen skulle rasa vilken sekund som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Var tvungen att köra min gamla Toyota igen ett par hundra meter och jäklar vad van man blivit, kändes som bilen skulle rasa vilken sekund som helst.

En erfarenhet många elbilister berättar om

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

På årsstämman min brf hade igår röstades det enhälligt igenom att styrelsen(där jag ingår) ska börja ta in offerter för laddstolpar och sen installera till de som är intresserade.

Så nu kan jag börja titta på elbil på riktigt. Förväntar mig dock inte att vi får till stolparna snabbt då det finns andra projekt som har högre prioritet. Tänker att det blir runt årsskiftet eller strax därefter.

Passade idag på att åka till några bilhandlare som har bilar som man läst om/sett video på som verkar intressanta. Letar enbart efter rena elbilar i SUV-storlek eller liknande.
Provade Kia e-Niro, den kändes lite trång och för liten för mig.
Volvo XC-40, även om den inte finns i elversion än. Den kändes ganska bra men inte helt såld.
Sen åkte jag till Skodaåterförsäljaren och testade två olika bilar då deras elbil inte kommit än. Ena var större, Kodiaq, och den andra var mindre, Kamiq(tror jag det var). Om deras elbil är nånstans däremellan känns det väldigt intressant.

När jag skriver testade så har jag än så länge bara provsuttit för att se att jag sitter bra och att det finns plats om man har några kompisar i baksätet.

Skulle vara mycket intresserad av att höra vilka andra elbilar jag borde titta på. Även kommande modeller är intressanta.

Vad har ni för förslag till mig?

Tacksam för svar!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av bio2tech:

På årsstämman min brf hade igår röstades det enhälligt igenom att styrelsen(där jag ingår) ska börja ta in offerter för laddstolpar och sen installera till de som är intresserade.

Så nu kan jag börja titta på elbil på riktigt. Förväntar mig dock inte att vi får till stolparna snabbt då det finns andra projekt som har högre prioritet. Tänker att det blir runt årsskiftet eller strax därefter.

Passade idag på att åka till några bilhandlare som har bilar som man läst om/sett video på som verkar intressanta. Letar enbart efter rena elbilar i SUV-storlek eller liknande.
Provade Kia e-Niro, den kändes lite trång och för liten för mig.
Volvo XC-40, även om den inte finns i elversion än. Den kändes ganska bra men inte helt såld.
Sen åkte jag till Skodaåterförsäljaren och testade två olika bilar då deras elbil inte kommit än. Ena var större, Kodiaq, och den andra var mindre, Kamiq(tror jag det var). Om deras elbil är nånstans däremellan känns det väldigt intressant.

När jag skriver testade så har jag än så länge bara provsuttit för att se att jag sitter bra och att det finns plats om man har några kompisar i baksätet.

Skulle vara mycket intresserad av att höra vilka andra elbilar jag borde titta på. Även kommande modeller är intressanta.

Vad har ni för förslag till mig?

Tacksam för svar!

Kommande Tesla Modell Y känns väl som en given kandidat, förutsatt att den får plats inom din budget?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av bio2tech:

På årsstämman min brf hade igår röstades det enhälligt igenom att styrelsen(där jag ingår) ska börja ta in offerter för laddstolpar och sen installera till de som är intresserade.

Så nu kan jag börja titta på elbil på riktigt. Förväntar mig dock inte att vi får till stolparna snabbt då det finns andra projekt som har högre prioritet. Tänker att det blir runt årsskiftet eller strax därefter.

Passade idag på att åka till några bilhandlare som har bilar som man läst om/sett video på som verkar intressanta. Letar enbart efter rena elbilar i SUV-storlek eller liknande.
Provade Kia e-Niro, den kändes lite trång och för liten för mig.
Volvo XC-40, även om den inte finns i elversion än. Den kändes ganska bra men inte helt såld.
Sen åkte jag till Skodaåterförsäljaren och testade två olika bilar då deras elbil inte kommit än. Ena var större, Kodiaq, och den andra var mindre, Kamiq(tror jag det var). Om deras elbil är nånstans däremellan känns det väldigt intressant.

När jag skriver testade så har jag än så länge bara provsuttit för att se att jag sitter bra och att det finns plats om man har några kompisar i baksätet.

Skulle vara mycket intresserad av att höra vilka andra elbilar jag borde titta på. Även kommande modeller är intressanta.

Vad har ni för förslag till mig?

Tacksam för svar!

Tycker ŠKODA ENYAQ verkar klart intressant och har den som en stark kandidat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Kommande Tesla Modell Y känns väl som en given kandidat, förutsatt att den får plats inom din budget?

Ja, den känns som ett alternativ. Har kollat på lite videos och den ser ut att passa.
Tror att den får plats i budgeten jag inte riktigt satt än.
Finns det nån Model Y att kolla på i Stockholmsområdet eller väntar alla på att produktionen ska starta i Europa?

Skrivet av Mawux:

Tycker ŠKODA ENYAQ verkar klart intressant och har den som en stark kandidat.

Så var det den hette. Försäljaren sa nåt om att det ska komma mer info om några månader(vad nu det betyder).
Får hoppas att de får in en demobil.
Det verkar ju bli en prisvärd modell om man ser till storlek och räckvidd.

Tack för båda svaren!

Finns det fler alternativ, tänker att det säkert är nån man missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bio2tech:

Ja, den känns som ett alternativ. Har kollat på lite videos och den ser ut att passa.
Tror att den får plats i budgeten jag inte riktigt satt än.
Finns det nån Model Y att kolla på i Stockholmsområdet eller väntar alla på att produktionen ska starta i Europa?

Så var det den hette. Försäljaren sa nåt om att det ska komma mer info om några månader(vad nu det betyder).
Får hoppas att de får in en demobil.
Det verkar ju bli en prisvärd modell om man ser till storlek och räckvidd.

Tack för båda svaren!

Finns det fler alternativ, tänker att det säkert är nån man missat?

Ja när VW levererar sina elbilarr ett mysterium.
Opel ska ju även släppa mokka med eldrift kan säkert vara ett prisvärt alternativ.
Model Y tycker jag blir aningen dyr men säkert en trevlig bil.
Jag var inställd på att beställa en Y men när jag såg det uppdaterade priset blev jag rätt avtrubbad.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av bio2tech:

Finns det nån Model Y att kolla på i Stockholmsområdet eller väntar alla på att produktionen ska starta i Europa?

Tesla levererar inte Model Y till Europa än, utan planen är att de europeiska bilarna ska komma från den nya fabriken i Berlin. Sannolikt finns det någon enstaka Model Y hos någon konkurrerande (tysk) biltillverkare för "reverse engineering", men annars finns det såvitt jag vet inga i Europa än. När det gäller priset så skulle jag avvakta med att ta ställning till dess att Giga-Berlin öppnar. Model Y verkar vara enklare att massproducera än Model 3 - Tesla/Elon har därför räknat med att ha bra marginaler på denna (över 20%). Men om Corona-cirkusen fortsätter och slår mot efterfrågan så är det lätt att tänka sig att sänkta priser är bättre för företaget än nybyggda fabriker som i bästa fall går på halvfart (det sistnämnda är givetvis fria spekulationer - men som världen ser ut idag är detta mitt huvudscenario).

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mawux:

Tycker ŠKODA ENYAQ verkar klart intressant och har den som en stark kandidat.

Aiways U5 är i detta segmentet och byggt som Elbil från grunden och kommer säljas via Euronics Elkedja av alla ställen känns ganska annorlunda.

Storlek som en Volvo XC60 med 65 Kwh batteri och räckvidd som Kia E Niro.
https://www.ai-ways.eu/

39 999 Euro är riktpriset jag hört på denna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Ja när VW levererar sina elbilarr ett mysterium.
Opel ska ju även släppa mokka med eldrift kan säkert vara ett prisvärt alternativ.
Model Y tycker jag blir aningen dyr men säkert en trevlig bil.
Jag var inställd på att beställa en Y men när jag såg det uppdaterade priset blev jag rätt avtrubbad.

Har för mig att jag provade en Opel Mokka för typ 4 år sedan. Den var inte för mig tyvärr.
Kan tänka mig att den är i samma storlek som Kia e-niro.

Jo, priset för Y är ju inte till dess fördel.

Jag vill ju testa bilen innan jag köper den. Lite svårt än så länge, får vänta lite till

Skrivet av Mighty Mic:

Tesla levererar inte Model Y till Europa än, utan planen är att de europeiska bilarna ska komma från den nya fabriken i Berlin. Sannolikt finns det någon enstaka Model Y hos någon konkurrerande (tysk) biltillverkare för "reverse engineering", men annars finns det såvitt jag vet inga i Europa än. När det gäller priset så skulle jag avvakta med att ta ställning till dess att Giga-Berlin öppnar. Model Y verkar vara enklare att massproducera än Model 3 - Tesla/Elon har därför räknat med att ha bra marginaler på denna (över 20%). Men om Corona-cirkusen fortsätter och slår mot efterfrågan så är det lätt att tänka sig att sänkta priser är bättre för företaget än nybyggda fabriker som i bästa fall går på halvfart (det sistnämnda är givetvis fria spekulationer - men som världen ser ut idag är detta mitt huvudscenario).

/M

Kan ju hoppas på lite sänkta priser. Men jag tar nog hellre att vi blir av med corona om jag kunde välja.
Får fortsätta att hålla koll efter vettiga alternativ, samt se om priset sänks.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av bio2tech:

Har för mig att jag provade en Opel Mokka för typ 4 år sedan. Den var inte för mig tyvärr.
Kan tänka mig att den är i samma storlek som Kia e-niro.

Jo, priset för Y är ju inte till dess fördel.

Jag vill ju testa bilen innan jag köper den. Lite svårt än så länge, får vänta lite till

Kan ju hoppas på lite sänkta priser. Men jag tar nog hellre att vi blir av med corona om jag kunde välja.
Får fortsätta att hålla koll efter vettiga alternativ, samt se om priset sänks.

Den här kanske 🙂
https://www.ford.se/personbilar/mustang-mach-e?searchid=ppc:S...

Permalänk
Medlem

Den såg ju bra ut. Får se om det kommer mer info framöver.
Undrar vad priset hamnar på.

Permalänk
Medlem

@snajk: Var och körde honda E, imponerad av drivlinan men önskar att den sett ut som konceptet! För litet baksäte för människor att sitta i tyvärr

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tangentbord:

@snajk: Var och körde honda E, imponerad av drivlinan men önskar att den sett ut som konceptet! För litet baksäte för människor att sitta i tyvärr

Håller med. Väl dyr för det lilla batteriet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bio2tech:

Den såg ju bra ut. Får se om det kommer mer info framöver.
Undrar vad priset hamnar på.

Teknikensvärld skrev att usa-priset skulle hamna på 42 000 dollar. Så kanske 600 000 här i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Håller med. Väl dyr för det lilla batteriet också.

Frågade inte ens om pris efter provkörningen, väntar på tillfälle att prova id3 nu istället

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker Honda-E är riktigt cool faktiskt och har en kompis som var riktigt sugen, han hade dock velat se något större batteri för att köpa då det faktiskt är rätt lite räckvidd i den.