Hjälp en amatör: Får låga FPS i mitt nya datorbygge?

Permalänk
Medlem

Hjälp en amatör: Får låga FPS i mitt nya datorbygge?

Hej,

Har en ny dator med någorlunda bra hårdvara. När jag kör t.ex. PUBG så kommer jag inte över 62 FPS. I ultra på allting ligger jag på 62 FPS men även när allt är inställt på High. I CS:go hamnade jag på runt 200 FPS

Här är min benchmark:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/29950025

Dator:

- ASUS TUF GAMING B550-PLUS
- AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB
- Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Nitro+ OC
- Be quiet! Dark Rock 4
- Seasonic FOCUS GX 850W
- Ballistix 16GB DDR4 3200MHz CL16
- Kingston A2000 500GB M.2 NVMe
- Samsung EVO 870 SSD 500GB

Tre fläktar fram i chassit, en bak för utblås. Lådan är öppen i toppen med ventilationsgaller.

Skärm:

- 27", 1440p, 144Hz, 1ms, DP kabel

Har installerat alla drivrutiner, allt är rätt monterat, testat att byta mellan 60Hz till 144Hz utan någon skillnad. Jag har AI Suite 3, programvara från Radeon för grafikkortet och HWMonitor. Värmen ser ganska bra ut tror jag. Ang inställningar i AI eller Radeons program vet jag inte riktigt hur och vad jag kan och vågar pilla med. BIOS har jag aldrig varit inne på och pillat heller, någonsin på någon dator.

Vad kan jag göra för att förbättra detta? Eller överskattar jag prestandan på min dator?

Permalänk
Medlem

En sak jag kunde se är att ditt minne tycks vara inställt på 2666Mhz, antar att du inte aktiverat DOCP (XMP-profilen) i bios?

Permalänk
Medlem

PUBG slår mig inte direkt som ett väloptimerat spel, dessutom kanske du har på någon form av supersampling?

Jag tror att din prestanda är vad du borde förvänta dig. Vad får du för FPS i mer väloptimerade spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

En sak jag kunde se är att ditt minne tycks vara inställt på 2666Mhz, antar att du inte aktiverat DOCP (XMP-profilen) i bios?

Nej, detta har jag inte gjort. Är det något för mer avancerade användare eller bör jag ge mig på det? Vill inte aktivera nån self destruct och datorn börjar brinna. 😎

Skrivet av Saddl3r:

PUBG slår mig inte direkt som ett väloptimerat spel, dessutom kanske du har på någon form av supersampling?

Jag tror att din prestanda är vad du borde förvänta dig. Vad får du för FPS i mer väloptimerade spel?

Är supersampling något jag ställer in i spelet, BIOS eller i tex. Radeons program för grafikkortet? Ingen aning om vilka spel som anses mer väloptimerade, håller nu på att installera det nyaste Call of Duty: Modern Warfare - är det väloptimerat? Får se vart jag landar där.

Borde jag inte få lite mer FPS än ynka 62 ändå då?

Permalänk
Medlem

Angående XMP är det busenkelt att aktivera och nej du ska inte vara orolig över det Det innebär att dina RAM minnen kör i 3200MHZ som utlovat och inte typ 2400 som är "standard" utan XMP!

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Kika vilken power profile datorn står I. jag hade nåt liknande med min ryzen 3600, gillade inte att stå i balanced, utan fick ändra till max performance.

Permalänk
Medlem

Låter som du får väldigt låga fps. Kolla att du installerat alla drivrivutiner korrekt. GPU och även chipset drivers.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av klikken:

Angående XMP är det busenkelt att aktivera och nej du ska inte vara orolig över det Det innebär att dina RAM minnen kör i 3200MHZ som utlovat och inte typ 2400 som är "standard" utan XMP!

Skrivet av klikken:

Låter som du får väldigt låga fps. Kolla att du installerat alla drivrivutiner korrekt. GPU och även chipset drivers.

Jag har installerat de nyaste drivrutinerna tillgängliga tidigare idag. Dum fråga kanske men.. hur kommer jag in i BIOS? F2?

Skrivet av holo:

Kika vilken power profile datorn står I. jag hade nåt liknande med min ryzen 3600, gillade inte att stå i balanced, utan fick ändra till max performance.

Okej, gör jag detta i AI Suite 3 då eller hur gjorde du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socoma:

Hej,

Har en ny dator med någorlunda bra hårdvara. När jag kör t.ex. PUBG så kommer jag inte över 62 FPS. I ultra på allting ligger jag på 62 FPS men även när allt är inställt på High. I CS:go hamnade jag på runt 200 FPS

Här är min benchmark:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/29950025

Dator:

- ASUS TUF GAMING B550-PLUS
- AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB
- Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Nitro+ OC
- Be quiet! Dark Rock 4
- Seasonic FOCUS GX 850W
- Ballistix 16GB DDR4 3200MHz CL16
- Kingston A2000 500GB M.2 NVMe
- Samsung EVO 870 SSD 500GB

Tre fläktar fram i chassit, en bak för utblås. Lådan är öppen i toppen med ventilationsgaller.

Skärm:

- 27", 1440p, 144Hz, 1ms, DP kabel

Har installerat alla drivrutiner, allt är rätt monterat, testat att byta mellan 60Hz till 144Hz utan någon skillnad. Jag har AI Suite 3, programvara från Radeon för grafikkortet och HWMonitor. Värmen ser ganska bra ut tror jag. Ang inställningar i AI eller Radeons program vet jag inte riktigt hur och vad jag kan och vågar pilla med. BIOS har jag aldrig varit inne på och pillat heller, någonsin på någon dator.

Vad kan jag göra för att förbättra detta? Eller överskattar jag prestandan på min dator?

Gällande fps-lock i pubg
https://steamcommunity.com/app/578080/discussions/1/173433645...

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Du måste aktivera docp i bios så dina minnen körs i 3200mhz. Det kommer göra stor skillnad på din fps. Du kommer in i bios genom att trycka på delete knappen när du startar datorn. Det är bara att trycka på knappen som en galning tills du kommer in i bios. Däremot vet jag inte hur din bios ser ut. Men det brukar inte vara så svårt att hitta docp inställningen. Du kan testa att söka på youtube eller googla efter tips, ifall någon här inte kan berätta exakt hur du gör med ditt moderkort.

Edit: Det kanske kan heta Xmp också.

Sen som dom andra sa, pubg är väldigt dåligt optimerat.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@Socoma: I windows power settings vad det nu heter på svenska, energiinställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socoma:

Nej, detta har jag inte gjort. Är det något för mer avancerade användare eller bör jag ge mig på det? Vill inte aktivera nån self destruct och datorn börjar brinna. 😎

På Asus moderkort brukar det bara vara att gå in i UEFI/BIOS och så finns det en ruta i mitten längst till vänster där du kan välja minnesprofil. Olika tillverkare har olika namn på tekniken när det handlar om AMD-moderkort (X.M.P. är egentligen en Intel-teknik), Asus kallar det för D.O.C.P.

Permalänk
Medlem

Tack!

Skrivet av walkiii:

Du måste aktivera docp i bios så dina minnen körs i 3200mhz. Det kommer göra stor skillnad på din fps. Du kommer in i bios genom att trycka på delete knappen när du startar datorn. Det är bara att trycka på knappen som en galning tills du kommer in i bios. Däremot vet jag inte hur din bios ser ut. Men det brukar inte vara så svårt att hitta docp inställningen. Du kan testa att söka på youtube eller googla efter tips, ifall någon här inte kan berätta exakt hur du gör med ditt moderkort.

Edit: Det kanske kan heta Xmp också.

Sen som dom andra sa, pubg är väldigt dåligt optimerat.

Skrivet av perost:

På Asus moderkort brukar det bara vara att gå in i UEFI/BIOS och så finns det en ruta i mitten längst till vänster där du kan välja minnesprofil. Olika tillverkare har olika namn på tekniken när det handlar om AMD-moderkort (X.M.P. är egentligen en Intel-teknik), Asus kallar det för D.O.C.P.

Har fixat detta och har nu 3200.

Skrivet av holo:

@Socoma: I windows power settings vad det nu heter på svenska, energiinställningar?

Tack, fixade detta!

Däremot får jag ändå dåligt resultat på min Ryzen 5 och grafikkortet? Detta är ett nytt benchmark efter att ändrat inställningarna som in alla rekommenderade: https://www.userbenchmark.com/UserRun/29952406

Står att jag har 17% i background CPU men har inte mer program uppe än när jag gjorde mitt första benchmark och då stod det 0%..

Vad kan jag göra åt detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socoma:

Tack!

Har fixat detta och har nu 3200.

Tack, fixade detta!

Däremot får jag ändå dåligt resultat på min Ryzen 5 och grafikkortet? Detta är ett nytt benchmark efter att ändrat inställningarna som in alla rekommenderade: https://www.userbenchmark.com/UserRun/29952406

Står att jag har 17% i background CPU men har inte mer program uppe än när jag gjorde mitt första benchmark och då stod det 0%..

Vad kan jag göra åt detta?

Du kan kolla på denna för att få max prestanda av din gpu: https://www.youtube.com/watch?v=K1N4vV5BSoI

Du bör även ladda ner Ryzen Master och aktivera precision boost overdrive (PBO) detta behöver du göra starta varje gång du startat om datorn. Programmet är AMD's egna och låter din cpu boosta till högre klockfrekvenser baserat på prestandan på ditt moderkort och kylningen av din cpu.

Det låter som att du har ne locked fps i PubG, du borde kunna gå in i inställningar och hitta något som heter typ FPS lock, eller Max fps eller något sånt och sen ändra det till unlimited.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.