Testpilot: NZXT Kraken Z63 – vattenkylning med stilig skärm

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: NZXT Kraken Z63 – vattenkylning med stilig skärm

Testpiloten "Dinoman" ger sig i kast med NZXT:s senaste slutna vattenkylningssystem där den inbyggda LCD-skärmen imponerar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice. Går skärmen stänga av helt?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Hade varit nice om man kunde ha en rolig gif sen att den bytte till temperaturmätaren vid belastning typ temp över 50.

Permalänk
Medlem

Bra test

Men ja det känns som att man betalar lite väl mycket för displayen som många kanske aldrig ens ser.

Till er som har Kraken-kylare men är trötta på hur onödigt bulkigt CAM är, att det äter halva datorns prestanda etc kan jag rekommendera liquidctl. Ett enkelt program som körs visa kommandotolken. Kraken har förmåga att spara och komma ihåg en profil även om CAM inte körs (fast NZXT vill inte erkänna det och sabbar medvetet profilen så fort man stänger CAM nuförtiden), så man kan helt enkelt lägga in sina kommandon för pumphastighet, fläkthastighet färg på RGB etc i en batchfil som körs vid start av datorn, så slipper man CPU-tunga CAM.

Jag drog mig för att testa länge för att jag tyckte det verkade krångligt men det är väldigt exkelt. Dessutom har liquidctl fler "steg" i fläktkurvan så fläkthastigheten blir mer finmaskig i relation till vattentempen jämfört med CAM som har ganska få steg emellan varje ökning.

Nackdelar? Man kan endast styra fläktarna ställt mot vattentemp så att styra på CPU-temp (meningslöst ändå eftersom fläktarna endast kan påverka vattentempen och inget annat) och GPU temp går inte. Och programmet sätter endast pumpkurva, fläktkurva, RGB, och sedan stängs det, s¨å inget körs i bakgrunden. Jag tycker detta är kanon då jag vill ha så lite onödiga bakgrundsprocesser som möjligt, och det enda jag har haft CAM till när jag hade det är just fläktkurvor och färger. All annan skit som programmet "erbjuder" struntar jag blankt i.

Vill man ändå se vattentemp, pumphastighet och fläkthastighet har t. ex HWinfo stöd för att visa senorerna. Det som fick det att rinna över för mig vat att CAM i nyare versioner blockerar sensorerna så att andra program inte kan läsa av dem, och jag vill inte vara beroende av CAM bara för att kunna se vattentemp, så liquidctl är perfekt för mig och alla andra som vill ha så lite bloat som möjligt. Programmet körs som sagt inte i bakgrunden utan laddar bara kommandon till Kraken och stängs, så noll resurser tas upp när det väl gjort sin grej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed måste testa den varianten, CAM är horribelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Lätt värt om man kan visa denna vid full load:
https://i.imgur.com/wJTZIPB.gif

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har ett NZXT chassi kan jag intyga att NZXT-fläktar inte är speciellt tysta, blev stor skillnad när jag böt till Noctua Chromax.black fläktar. Lär säkert gälla även denna kylare, men det är en femhundring till om man vill få till bra ljudnivå till den fina bilden.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Första intrycket var "fy tusan va onödigt och B." men nu när jag kollat lite mer på videon i länken så gillar jag det faktiskt. En bild på sin mamma där liksom...i all ära. Skämt o sido Kan nog bli snyggt i ett cleant bygge med fönsterruta utåt. Kul att se tempen i realtid där.

Permalänk
Avstängd

Brukar inte vanligtvis fastna för saker likt denna, men här jag blev intresserad, riktigt snyggt med skärmen!

Permalänk
Musikälskare

Förvånad hur bra upplösningen på skärmen var, bra test!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Skönt, slipper man ha med skärm till lanet 😉
Häftig pryl

Permalänk

Spretcher sa ju faktiskt nånting där. En härlig bild vid kritiska temperaturer

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

@Ozzed måste testa den varianten, CAM är horribelt.

Japp. Blev riktigt förbannad när jag kontaktade deras support och påtalade att HWinfo inte fick tillgång till sensorerna. Det intelligenta svaret jag fick var: ""We recommend referring to CAM for your cooling fan curves and monitoring needs." Så det blev droppen och jag bestämde mig för att testa liquidctl. Aldrig CAM igen säger jag bara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kakan86:

Nice. Går skärmen stänga av helt?

Det gör det. Man kan justera ljusstyrkan också i fem ganska grova steg. Glömde helt av att nämna det, tack för påpekandet!

Skrivet av Ozzed:

Bra test

Men ja det känns som att man betalar lite väl mycket för displayen som många kanske aldrig ens ser.

Till er som har Kraken-kylare men är trötta på hur onödigt bulkigt CAM är, att det äter halva datorns prestanda etc kan jag rekommendera liquidctl. Ett enkelt program som körs visa kommandotolken. Kraken har förmåga att spara och komma ihåg en profil även om CAM inte körs (fast NZXT vill inte erkänna det och sabbar medvetet profilen så fort man stänger CAM nuförtiden), så man kan helt enkelt lägga in sina kommandon för pumphastighet, fläkthastighet färg på RGB etc i en batchfil som körs vid start av datorn, så slipper man CPU-tunga CAM.

Jag drog mig för att testa länge för att jag tyckte det verkade krångligt men det är väldigt exkelt. Dessutom har liquidctl fler "steg" i fläktkurvan så fläkthastigheten blir mer finmaskig i relation till vattentempen jämfört med CAM som har ganska få steg emellan varje ökning.

Nackdelar? Man kan endast styra fläktarna ställt mot vattentemp så att styra på CPU-temp (meningslöst ändå eftersom fläktarna endast kan påverka vattentempen och inget annat) och GPU temp går inte. Och programmet sätter endast pumpkurva, fläktkurva, RGB, och sedan stängs det, s¨å inget körs i bakgrunden. Jag tycker detta är kanon då jag vill ha så lite onödiga bakgrundsprocesser som möjligt, och det enda jag har haft CAM till när jag hade det är just fläktkurvor och färger. All annan skit som programmet "erbjuder" struntar jag blankt i.

Vill man ändå se vattentemp, pumphastighet och fläkthastighet har t. ex HWinfo stöd för att visa senorerna. Det som fick det att rinna över för mig vat att CAM i nyare versioner blockerar sensorerna så att andra program inte kan läsa av dem, och jag vill inte vara beroende av CAM bara för att kunna se vattentemp, så liquidctl är perfekt för mig och alla andra som vill ha så lite bloat som möjligt. Programmet körs som sagt inte i bakgrunden utan laddar bara kommandon till Kraken och stängs, så noll resurser tas upp när det väl gjort sin grej.

Tack!

Ja den skärmen kostar men sen är den också av väldigt bra kvalité, så man får väl vad man betalar för. Så det handlar ju mest om man tycker det är värt det eller inte och det kommer vara en vattendelare.

Jag har faktiskt inte alls tänkt på att CAM är besvärligt men smaken är som baken, kluven!

Skrivet av the squonk:

Eftersom jag har ett NZXT chassi kan jag intyga att NZXT-fläktar inte är speciellt tysta, blev stor skillnad när jag böt till Noctua Chromax.black fläktar. Lär säkert gälla även denna kylare, men det är en femhundring till om man vill få till bra ljudnivå till den fina bilden.

Nej, strax under 40% är de ok men jag fick dra ner dom ännu mer för att få det riktigt tyst. Det beror ju också så mycket på vilket chassi man har. Mitt är ju fullt av mesh så det jag hör allt.

Skrivet av flashen:

Förvånad hur bra upplösningen på skärmen var, bra test!

Tack!

Eller hur, förvånansvärt hög kvalité!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Jag har Z73, alltså 360mm-varianten, grymt läcker AIO

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av FörstaÄrSåJävlaGod:

Jag har Z73, alltså 360mm-varianten, grymt läcker AIO

Är du nöjd med prestandan? Låter pumpen och fläktarna mycket vid högre RPM? Hur upplever du programvaran för pumpen?

Permalänk
Skrivet av employed:

Är du nöjd med prestandan? Låter pumpen och fläktarna mycket vid högre RPM? Hur upplever du programvaran för pumpen?

Ja jag är nöjd med prestandan, dock har jag inte så mycket att jämföra med. Den enda AIO-kylaren jag haft innan är Kraken X62 som också kylde bra (får dock några grader kallare med Z73).

Jag kör pumpen konstant på 75% och den hörs inte mycket, lägger jag örat mot chassit kan jag höra ett svagt susande men det är inget som stör. Tycker att pumpen lät mer på min X62. Dessutom kör jag oftast med hörlurar och då hörs det inget alls.

Angående fläktarna så kör jag med dessa: https://www.inet.se/produkt/5323132/lian-li-bora-digital-silv...
Hur fläktarna som följer med presterar och låter kan jag inte svara på. Den förapplicerade kylpastan har jag också tagit bort och ersatt med Thermal Grizzly Kryonaut.

För att ge ett hum om hur prestandan är så kommer min 9900KS (5.2GHz) upp i ca 55-57c som mest efter många timmar av spel så som Modern Warfare, Doom Eternal, Overwatch.

Hoppas det hjälpte dig något

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Bra recension! Jag är själv stolt ägare till denna kylare och tycker den är en fröjd att leka med vad gäller GIF of the day Adderar en fin detalj till resten av bygget.

Kör den med Thermal Grizzly Kryonaut på min 3900x. Kyler finfint

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Helionart:

Bra recension! Jag är själv stolt ägare till denna kylare och tycker den är en fröjd att leka med vad gäller GIF of the day Adderar en fin detalj till resten av bygget.

Kör den med Thermal Grizzly Kryonaut på min 3900x. Kyler finfint

Tack. Det är barnsligt roligt att leka runt med gifar. Garanterat en hit på LANet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Japp. Blev riktigt förbannad när jag kontaktade deras support och påtalade att HWinfo inte fick tillgång till sensorerna. Det intelligenta svaret jag fick var: ""We recommend referring to CAM for your cooling fan curves and monitoring needs." Så det blev droppen och jag bestämde mig för att testa liquidctl. Aldrig CAM igen säger jag bara.

" HWinfo" är ju inte deras mjukvara, Så klart dom rekommenderar sin mjukvara.. Du ska ju kontakta snarare "HWinfo" om deras program inte fungerar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra test

Men ja det känns som att man betalar lite väl mycket för displayen som många kanske aldrig ens ser.

Till er som har Kraken-kylare men är trötta på hur onödigt bulkigt CAM är, att det äter halva datorns prestanda etc kan jag rekommendera liquidctl. Ett enkelt program som körs visa kommandotolken. Kraken har förmåga att spara och komma ihåg en profil även om CAM inte körs (fast NZXT vill inte erkänna det och sabbar medvetet profilen så fort man stänger CAM nuförtiden), så man kan helt enkelt lägga in sina kommandon för pumphastighet, fläkthastighet färg på RGB etc i en batchfil som körs vid start av datorn, så slipper man CPU-tunga CAM.

Jag drog mig för att testa länge för att jag tyckte det verkade krångligt men det är väldigt exkelt. Dessutom har liquidctl fler "steg" i fläktkurvan så fläkthastigheten blir mer finmaskig i relation till vattentempen jämfört med CAM som har ganska få steg emellan varje ökning.

Nackdelar? Man kan endast styra fläktarna ställt mot vattentemp så att styra på CPU-temp (meningslöst ändå eftersom fläktarna endast kan påverka vattentempen och inget annat) och GPU temp går inte. Och programmet sätter endast pumpkurva, fläktkurva, RGB, och sedan stängs det, s¨å inget körs i bakgrunden. Jag tycker detta är kanon då jag vill ha så lite onödiga bakgrundsprocesser som möjligt, och det enda jag har haft CAM till när jag hade det är just fläktkurvor och färger. All annan skit som programmet "erbjuder" struntar jag blankt i.

Vill man ändå se vattentemp, pumphastighet och fläkthastighet har t. ex HWinfo stöd för att visa senorerna. Det som fick det att rinna över för mig vat att CAM i nyare versioner blockerar sensorerna så att andra program inte kan läsa av dem, och jag vill inte vara beroende av CAM bara för att kunna se vattentemp, så liquidctl är perfekt för mig och alla andra som vill ha så lite bloat som möjligt. Programmet körs som sagt inte i bakgrunden utan laddar bara kommandon till Kraken och stängs, så noll resurser tas upp när det väl gjort sin grej.

Jag har också ett NZXT chassi och kör CAM, aldrig reflekterat över att det är dåligt, vad är det som är kasst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

" HWinfo" är ju inte deras mjukvara, Så klart dom rekommenderar sin mjukvara.. Du ska ju kontakta snarare "HWinfo" om deras program inte fungerar..

Ja, naturligtvis är det alltod steg ett att kontakta programmed som man tror strular, så jag kollade deras forum, och där står att läsa att HWinfo inte kan göra något åt att NZXT låser sensorerna för andra program om CAM är igång. Så därför kontaktade jag NZXT's support efter det och fick det där hjärndöda otrevliga goddag yxskaft-svaret från dem. Kraken är NZXT's hårdvara så det är klart att det är självklart att de rekommendera den, men mitt supportärende gällde inte vilket program NZXT rekommenderar om man tycker det är lite lattjo att se lite temperaturer och grejer i datorn. utan varför de låser sensorerna när CAM är igång trots att det funkat fint på äldre versioner av CAM.

Sen är det också så att CAM endast visar hela grader Celsius, trots att sensorerna har en upplösning på 0.1C, så i HWINFO är det mer exakta värden, man kan plotta grafer etc. Det går inte i CAM. CAM känns som en klumpig leksak så det är inte så konstigt att man söker sig till alternativ.

Skrivet av K-D][Aramis:

Jag har också ett NZXT chassi och kör CAM, aldrig reflekterat över att det är dåligt, vad är det som är kasst?

Oj oj oj... Var ska jag börja? Först vill jag såklart säga att de här punkterna är utifrån mina behov och mina preferenser. Om du och andra är nöjda med CAM så finns ju ingen anledning att byta utan mitt tips om liquidctl var riktat till de som är trötta på CAM men ändå vill kunna kontrollea pump, fläkt, och RGB på sin Kraken.

Men ja i kortet så tycker jag CAM är dåligt för att:

1: programmet är onödigt resurskrävande för vad det gör. Det skall inte behövas ett helt maskineri med femtielva hjälpprocesser tjänster etc bara för at kunna sätta lite hastighet och färg på sin AIO, viket liquidctl bevisas att det inte gör.

2: När man stänger av CAM så tappar man sin profil, trots att Kraken är kapabel att spara en profil i AIO's minne (vilket liquidctl tar vara på). Det känns väldigt frustrerande eftersom CAM är ganska CPU-tungt, så att behöva ha det igång bara för att profiler skall funka när man inte behöver det till något annat.

3: CAM har mer och mer blivit ett program som försöker göra allt. Och det har blivit som en Schweizisk armékniv, dvs det är ett program som gör massa olika saker men inte är särskillt bra på något av det. Om man tittar på vilka flikar som finns, så är jag helt med på att lightning, cooling, audio och power skall finnas där, då det är relevant för funktionerna i NZXT's olika produkter, men varför skall det finnas "pc monitoring", "system specs", "games" och "overclocking", alla de där sakerna är programmet dåligt på jämfört med andra program, och även om man inaktiverar flikarna i inställningar så rullar fortfarande de relaterade bakgrundsproceserna och äter resurser, så i mitt tycke är det dålig design.

4: Kurvorna för kylningen är väldigt grovhuggna. Med liquidctl så ändras fläkthastigheten för varje grad som vattentempen stiger men med CAM så är det varannan grad. Deras protokoll är ju bevisligen kapabelt att ändra fläkthastigheten vid varje grad så varför görs det inte? Dålig design igen.

Och liquidctl utnyttjar som sagt möjligheten att spara profiler direkt till kylaren, så profilen kickar in så fort datorn startas, vilket gör att vätskan blir svalare och processorn kan boosta bättre direkt från start. Men har man CAM så måste man vänta på att programmet och alla dess hjälpprocesser drar igång innan profilen man valt aktiveras.

För mitt eget behov så använder jag mycket hellre liquidctl, som gör sin grej och sedan stängs, och sedan kan jag se pumphastighet, fläkthastighet och vätsketemp i HWinfo, som ur monitoreringsperspektiv har betydligt fler sensorer än CAM. Om NZXT nu vill att man använder CAM för att monitorera systemet så får de allt se till att göra det bra, men det gör de inte i mitt tycke. Sedan är det som sagt också en stor besvikelse att den justerar fläktarna efter vattentempen på ett väldigt grovhugget sätt, när det bevisligen är möjligt att justera i fler steg. Så för mig personligen så håller CAM inte måttet, och deras support som behandlar en som en idiot har inte direkt hjäpt till att övertyga mig att stanna kvar.

Jag måste kunna se vätsketemp i HWINFO, och med tidigare versioner av CAM så har det funkat. Men nu när de bestämt sig för att låsa ute andra program från sensorerna för att de tycker att CAM är den enda mjukvaran man borde använda för monitorering så är det en dealbreaker för mig. Justering av fläktkurva och RGB-inställningar är det enda jag använde CAM till, så när jag fick höra om liquidctl, som gör just det, och sedan stängs, och alltså inte tar upp några systemresurser alls, och dessutom låter mig se Kraken-sensorerna i HWinfo, så var det ett lätt val för mig att fimpa CAM.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, naturligtvis är det alltod steg ett att kontakta programmed som man tror strular, så jag kollade deras forum, och där står att läsa att HWinfo inte kan göra något åt att NZXT låser sensorerna för andra program om CAM är igång. Så därför kontaktade jag NZXT's support efter det och fick det där hjärndöda otrevliga goddag yxskaft-svaret från dem. Kraken är NZXT's hårdvara så det är klart att det är självklart att de rekommendera den, men mitt supportärende gällde inte vilket program NZXT rekommenderar om man tycker det är lite lattjo att se lite temperaturer och grejer i datorn. utan varför de låser sensorerna när CAM är igång trots att det funkat fint på äldre versioner av CAM.

Sen är det också så att CAM endast visar hela grader Celsius, trots att sensorerna har en upplösning på 0.1C, så i HWINFO är det mer exakta värden, man kan plotta grafer etc. Det går inte i CAM. CAM känns som en klumpig leksak så det är inte så konstigt att man söker sig till alternativ.

Oj oj oj... Var ska jag börja? Först vill jag såklart säga att de här punkterna är utifrån mina behov och mina preferenser. Om du och andra är nöjda med CAM så finns ju ingen anledning att byta utan mitt tips om liquidctl var riktat till de som är trötta på CAM men ändå vill kunna kontrollea pump, fläkt, och RGB på sin Kraken.

Men ja i kortet så tycker jag CAM är dåligt för att:

1: programmet är onödigt resurskrävande för vad det gör. Det skall inte behövas ett helt maskineri med femtielva hjälpprocesser tjänster etc bara för at kunna sätta lite hastighet och färg på sin AIO, viket liquidctl bevisas att det inte gör.

2: När man stänger av CAM så tappar man sin profil, trots att Kraken är kapabel att spara en profil i AIO's minne (vilket liquidctl tar vara på). Det känns väldigt frustrerande eftersom CAM är ganska CPU-tungt, så att behöva ha det igång bara för att profiler skall funka när man inte behöver det till något annat.

3: CAM har mer och mer blivit ett program som försöker göra allt. Och det har blivit som en Schweizisk armékniv, dvs det är ett program som gör massa olika saker men inte är särskillt bra på något av det. Om man tittar på vilka flikar som finns, så är jag helt med på att lightning, cooling, audio och power skall finnas där, då det är relevant för funktionerna i NZXT's olika produkter, men varför skall det finnas "pc monitoring", "system specs", "games" och "overclocking", alla de där sakerna är programmet dåligt på jämfört med andra program, och även om man inaktiverar flikarna i inställningar så rullar fortfarande de relaterade bakgrundsproceserna och äter resurser, så i mitt tycke är det dålig design.

4: Kurvorna för kylningen är väldigt grovhuggna. Med liquidctl så ändras fläkthastigheten för varje grad som vattentempen stiger men med CAM så är det varannan grad. Deras protokoll är ju bevisligen kapabelt att ändra fläkthastigheten vid varje grad så varför görs det inte? Dålig design igen.

Och liquidctl utnyttjar som sagt möjligheten att spara profiler direkt till kylaren, så profilen kickar in så fort datorn startas, vilket gör att vätskan blir svalare och processorn kan boosta bättre direkt från start. Men har man CAM så måste man vänta på att programmet och alla dess hjälpprocesser drar igång innan profilen man valt aktiveras.

För mitt eget behov så använder jag mycket hellre liquidctl, som gör sin grej och sedan stängs, och sedan kan jag se pumphastighet, fläkthastighet och vätsketemp i HWinfo, som ur monitoreringsperspektiv har betydligt fler sensorer än CAM. Om NZXT nu vill att man använder CAM för att monitorera systemet så får de allt se till att göra det bra, men det gör de inte i mitt tycke. Sedan är det som sagt också en stor besvikelse att den justerar fläktarna efter vattentempen på ett väldigt grovhugget sätt, när det bevisligen är möjligt att justera i fler steg. Så för mig personligen så håller CAM inte måttet, och deras support som behandlar en som en idiot har inte direkt hjäpt till att övertyga mig att stanna kvar.

Jag måste kunna se vätsketemp i HWINFO, och med tidigare versioner av CAM så har det funkat. Men nu när de bestämt sig för att låsa ute andra program från sensorerna för att de tycker att CAM är den enda mjukvaran man borde använda för monitorering så är det en dealbreaker för mig. Justering av fläktkurva och RGB-inställningar är det enda jag använde CAM till, så när jag fick höra om liquidctl, som gör just det, och sedan stängs, och alltså inte tar upp några systemresurser alls, och dessutom låter mig se Kraken-sensorerna i HWinfo, så var det ett lätt val för mig att fimpa CAM.

Tack för din utförliga beskrivning. Ska titta lite mer på det. Enda jag har det till egentligen är för färgen på led listen i samt fläktkurvor på chassifläktarna, inte reflekterat över hur mkt cpu-kraft det drar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Tack för din utförliga beskrivning. Ska titta lite mer på det. Enda jag har det till egentligen är för färgen på led listen i samt fläktkurvor på chassifläktarna, inte reflekterat över hur mkt cpu-kraft det drar osv.

Om listerna och fläktarna går att styra via CAM så är det väl Grid eller HUE+ eller vad det heter? Och det finns det stöd för men vet inte om det är full funktionalitet då jag inte har det själv. Men dokumentation om vad som stöds, vilka inställningsmöjligheter osv som finns tillgängliga hittar du här: https://github.com/jonasmalacofilho/liquidctl#supported-devic...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jag använder sådana här fläktar i min dator, pålitligast och effektivast i världen, livstidsgaranti:

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av KrilleD:

Jag använder sådana här fläktar i min dator, pålitligast och effektivast i världen, livstidsgaranti:
https://f.nordiskemedier.dk/2hautqvoi34wen8b.jpeg

Får du verkligen erforderligt statiskt tryck med den klena fläkten?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Får du verkligen erforderligt statiskt tryck med den klena fläkten?

"Enda" problemet är att den blåser ut alla komponenterna ur datorn.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk

1) NZXTs implementering av USB gör att denna kylaren (och några modeller till) inte fungerar med vilka moderkort som helst. Asus rog strix x570-e / -f tillhör denna listan. NZXT Cam hittar då inte kylaren alls.

Lösningen är att använda deras interna USB-fördelare - och de skickar sådan gratis om man skickar in kvittos och serienummer på moderkort och kylare. ( Har man bråttom kan man köpa en på stan också... men det tog inte så lång tid att få en hemskickad )

2) Personligen störde det mig lite att man bara kan välja två riktningar på displayen - de hade kunnat rotera den 180 och 270 grader också - hade inte varit speciellt mycket mer kodande ens - så med lite otur behöv man fysiskt rotera den också.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Skrivet av Nattlorden:

Personligen störde det mig lite att man bara kan välja två riktningar på displayen - de hade kunnat rotera den 180 och 270 grader också - hade inte varit speciellt mycket mer kodande ens - så med lite otur behöv man fysiskt rotera den också.

Håller med att det är fånigt att man i mjukvaran inte kan rotera displayen hur man vill. Själva kylaren går att vrida nästan fritt men allt annat än slangarna till höger resp nedåt resulterar i en vriden bild. Jag fick till kabeldragningen extremt snyggt första gången (slangar till vänster och uppåt) men fick tyvärr tänka om.

För min del blev det faktiskt tre stycken NF-A12x25 fläktar (har en Z73). Kombinationen funkar som en dröm men kanske inte är så ekonomiskt smart.

En till kommentar, när jag ändå håller på - jag är inte helnöjd med skärmens svärta. Om man har en väldigt mörk gif så ser det faktiskt grådassigt ut nattetid.
Kan kanske vara mitt exemplar men värt att tänka på.

Permalänk
Skrivet av Sir_Poisonblade:

För min del blev det faktiskt tre stycken NF-A12x25 fläktar (har en Z73). Kombinationen funkar som en dröm men kanske inte är så ekonomiskt smart.

Själv bytte jag till NF-P14S redux 900. Enorm skillnad, så det är bara på nåder NZXT-fläktarna ens får stanna i reservdelslådan.

( Och hade jag inte gjort det, så hade jag nog bytt tillbaka till fractalchassiets orginalfläktar. )

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.