Tips för att kyla ner i bilen utan AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har också provat varianten med bil med AC - därefter utan AC efter och vid nästa bilbyte var fungerande AC en av de viktigaste punkterna att kolla (och att det fungerar) när man tittar på ny (begagnad) bil - då det verkligen var knuten näve och muttrande "aldrig mer en bil utan AC" efter att man haft en bil utan AC igen - för har man haft det en gång så vill man inte vara utan detta!!

En bil-AC ofta mer än dubbel kylkapacitete gentemot en 10000 BTU (2.5 kW) portabel AC hemma, så nej att fläkta genom en lite kub med uppblött läskpapper som dina länkar pekar på kommer inte att ge den kylverkan du önskar.

Bilar utan originalmonterad AC är ändå bättre på sommaren än en bil med originamonterad trasig AC - bilar utan AC stänger av vattnet till värmepaketet i fläktventilationen när man har max kallt medans bilar med trasig AC så har man inte funktionen med avstängning av varmvatten från motorn in i fläktpaketet och "kalluften" kan värmas 10 grader genom fläktpaketet bara för att det läcker så mycket värme från värmepaketet även när man vill ha det så kallt som möjligt - normalt tar nämligen AC om den extravärmen som läcker förbi och håller luften sval.

Att bygga om kostar för mycket pengar (och då är jobbet under instrumentbrädan och få ut fläktpaketet och allt tillbaka igen det som dricker tid och därmed pengar - är ofta 2-dagars jobb @ 1300:- timmen ) att alternativet att byta din nuvarande bil till modell med AC förmodlogen ä billigare - dock kolla att AC verkligen fungerar vid begagnatköp. Fungerar det inte så pruta priset 10 papp eller AC skall vara reparerad (med kvitto från akuriserad AC-rep) innan köpet.

Tack för input!

Fick köpt en extra fläkt 12v från biltema idag och den svalkade faktiskt helt okej!
Sedan kom det en regnskur och temperaturen sjönk från 33 till 20 vilket var otroligt skönt för mig i bilen <3

Annars är jag otroligt nöjd med bilen, enbart 1 föregående ägare, toyota yaris från 2005 som bara gått 11k mil! Otroligt

Permalänk
Medlem

Bil utan AC är ju tortyr! även på vintern är dom guld värda för att avfukta.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack för input!

Fick köpt en extra fläkt 12v från biltema idag och den svalkade faktiskt helt okej!
Sedan kom det en regnskur och temperaturen sjönk från 33 till 20 vilket var otroligt skönt för mig i bilen <3

Annars är jag otroligt nöjd med bilen, enbart 1 föregående ägare, toyota yaris från 2005 som bara gått 11k mil! Otroligt

Sälj till hösten när folk inte tänker på AC bristen och köp en bil med fungerande sådan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sälj till hösten när folk inte tänker på AC bristen och köp en bil med fungerande sådan.

Yes, han skulle följt mitt råd om cirka 10 år gammal hyundai i30, AC som standard och snorbilliga att äga och rymliga.

Man behöver bara kolla så de inte rostat i bakvagnen vilket är de största problemet med dom.

https://www.blocket.se/annons/blekinge/hyundai_i30_cw__125_hk...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Lider med dig ts. Min gamla bils AC fungerade inte, hemskt på sommaren, tyckte nästan den blåste varmlift... Sen köpte jag en billig Volvo för 5000Kr där AC: n fortfarande funkar. 😀. Att eftermontera är nog rätt dyrt och troligen inte ens lönt beroende på vad bilen är värd.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Tipsade tidigare om billigare bil med fungerande AC som han kan köra på sommaren, om han nu vill behålla sin Yaris

Äldre sommarbil så behöver han inte tänka på vinterdäck eller på att den ska hålla i 200000 km.

Permalänk
Medlem

Ända fram till början på 90-talet så var AC ovanligt och vi överlevde det också.

Det stora problemet med värme i bilarna är de stora glasytorna. Så om det går att blockera dem så blir det inte lika illa. På vindrutan kan man ha det ovanför den linje som markeras med "AS1" (du bör kunna se detta på din vindruta)

En extrem solskyddsfilm på de ställen det är tillåtet kan hjälpa också.

Permalänk
Medlem

Har man en icke fungerande AC kan jag rekommendera https://envirosafe.se/

Fixade frugans förra bil, höll de två åren vi hade den. Har även fixat ena syrrans bil, fick fylla igen efter något år.

Billig lösning om man i övrigt är nöjd med bilen.

Permalänk
Medlem

@Otori: Då man kan hitta AC-service för 1000 kr om man shoppar runt så är det ju inte värt det. Kostar givetvis lite mer än 1000 kr när de ska byta kopplingar, slangar och annat som läcker, men då måste du inte fulfixa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Otori: Då man kan hitta AC-service för 1000 kr om man shoppar runt så är det ju inte värt det. Kostar givetvis lite mer än 1000 kr när de ska byta kopplingar, slangar och annat som läcker, men då måste du inte fulfixa igen.

Lämnade in förra bilen på Speedy. Efter en vecka slutade den fungera. Lämnade in igen och då påstod de att kompressorn var trasig.

Mätte upp den och var inga fel. Köpte läcktest och gas från Enviro. Hittade läckan (ventil). Bytte och fyllde själv.

Kommer inte lämna in hos någon ”fixa din AC” igen.

Det var bara ett tips, upp till var och en vad de vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Yes, han skulle följt mitt råd om cirka 10 år gammal hyundai i30, AC som standard och snorbilliga att äga och rymliga.

Man behöver bara kolla så de inte rostat i bakvagnen vilket är de största problemet med dom.

https://www.blocket.se/annons/blekinge/hyundai_i30_cw__125_hk...

Skrivet av jOnÄTÄn:

Sälj till hösten när folk inte tänker på AC bristen och köp en bil med fungerande sådan.

Tycker allt inte det är så farligt, det är en väldigt bra bil som jag nog inte kommer ha några problem alls med, kamkedja, lågmilare(11k) och endast en föregående ägare, Toyota är kända för hållbarhet! Dessutom har jag enbart för avsikt att använda den som pendel bil till jobbet, vi snackar alltså om 10 minuters bilfärd om dagen.

Men jo, 2-3 månader på sommaren blir det ju lite varmt, men å andra sidan jävligt billig i drift(AC ökar ju bensinkostnaden), senaste turen drog den 0.5l milen på motorväg!

Hur som helst, jag fixade en fläkt förut, hjälper faktiskt riktigt bra!

Permalänk
Medlem

För den moddsugne!

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tycker allt inte det är så farligt, det är en väldigt bra bil som jag nog inte kommer ha några problem alls med, kamkedja, lågmilare(11k) och endast en föregående ägare, Toyota är kända för hållbarhet! Dessutom har jag enbart för avsikt att använda den som pendel bil till jobbet, vi snackar alltså om 10 minuters bilfärd om dagen.

Men jo, 2-3 månader på sommaren blir det ju lite varmt, men å andra sidan jävligt billig i drift(AC ökar ju bensinkostnaden), senaste turen drog den 0.5l milen på motorväg!

Hur som helst, jag fixade en fläkt förut, hjälper faktiskt riktigt bra!

Det är en bil från 2005 och att det är "lågmilare" om man nu kan kalla 11000 mil för det är inga garantier för att du inte kommer ja några problem. Men fint att du är optimistisk.
Jag skulle ändå sålt och köpt en yaris med fungerande AC. Jag kanske bara är bekväm av mig men varför lida i onödan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är en bil från 2005 och att det är "lågmilare" om man nu kan kalla 11000 mil för det är inga garantier för att du inte kommer ja några problem. Men fint att du är optimistisk.
Jag skulle ändå sålt och köpt en yaris med fungerande AC. Jag kanske bara är bekväm av mig men varför lida i onödan.

en bil som inte rullat minst 1500 mil om året har stått stilla jävligt mycket och då torkar det mesta av gummi samt har den stått ute och blivit utsatt för svenskt väder så rostar det... köpte själv en lågmilar toyota med 14 år på nacken och 10k mil på mätaren 2013 och när jag räknade alla slitagedelar jag hade bytt de 3 åren jag ägde den var jag uppe i nästan 50 tusen.

Sen finns det ju sådana som min morsa som bara kör sådär 300 mil om året men fortfarande följer 1500 mils intervallerna på oljebyte, det vill säga service på bilen vart 5e år..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är en bil från 2005 och att det är "lågmilare" om man nu kan kalla 11000 mil för det är inga garantier för att du inte kommer ja några problem. Men fint att du är optimistisk.
Jag skulle ändå sålt och köpt en yaris med fungerande AC. Jag kanske bara är bekväm av mig men varför lida i onödan.

Japp tror vi är lite olika på den fronten, jag lider inte så mycket utav det utan ville mest höra om det fanns några najs prylar som kan hjälpa kyla ner lite!

Jag är inte optimistisk utan snarare realist och insatt i själva modellen och skicket på bilen

Planen är dock inte att ha bilen i 20 år utan att sälja vidare. Värdeminskningen på Toyotas är väldigt långsam som tur är efter som dom är kända för sin hållbarhet, och om jag får ett fast jobb igen och blir av med sjukskrivningen så hoppas jag givetvis på att köra en lite finare bil med AC och kanske till och med automat

Men hur som helst, tack för alla tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

en bil som inte rullat minst 1500 mil om året har stått stilla jävligt mycket och då torkar det mesta av gummi samt har den stått ute och blivit utsatt för svenskt väder så rostar det... köpte själv en lågmilar toyota med 14 år på nacken och 10k mil på mätaren 2013 och när jag räknade alla slitagedelar jag hade bytt de 3 åren jag ägde den var jag uppe i nästan 50 tusen.

Bilen har stått i varmgarage i större delen av sitt liv, blivit rostskyddsbehandlad två gånger och enbart servad på Toyotas märkesverkstäder med originaldelar och helt ifylld servicekatalog.

Givetvis har jag gått igenom bilen utförligt enligt konstens alla knep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Japp tror vi är lite olika på den fronten, jag lider inte så mycket utav det utan ville mest höra om det fanns några najs prylar som kan hjälpa kyla ner lite!

Jag är inte optimistisk utan snarare realist och insatt i själva modellen och skicket på bilen

Planen är dock inte att ha bilen i 20 år utan att sälja vidare. Värdeminskningen på Toyotas är väldigt långsam som tur är efter som dom är kända för sin hållbarhet, och om jag får ett fast jobb igen och blir av med sjukskrivningen så hoppas jag givetvis på att köra en lite finare bil med AC och kanske till och med automat

Men hur som helst, tack för alla tips

Jo jag har grejat en del med toyota. Är inne på min andra toyota först avensis 07 och nu auris hybrid 15 och mina föräldrar har länge kört rav4, farmor/farfar har kört yaris så länge jag vet. Jag tycker det är bra bilar men de är inte fria från problem.
Man åker på grejer som att byta rostiga bromsrör osv som på alla andra bilar när de når upp i den åldern.
På min 07a fick jag ett förslag på saker för 25000kr som skulle bytas efter service. (dock köpte jag grejer och gjorde jobbet själv för en mycket lägre summa, Och självklart inte originalgrejer)
Det är realistiskt att räkna med att saker kommer behöva bytas/repareras, även om det är betydligt färre grejer än om det vore en vag eller Saab.

Men bra att du är nöjd och har en bil som passar ditt behov.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jag har grejat en del med toyota. Är inne på min andra toyota först avensis 07 och nu auris hybrid 15 och mina föräldrar har länge kört rav4, farmor/farfar har kört yaris så länge jag vet. Jag tycker det är bra bilar men de är inte fria från problem.
Man åker på grejer som att byta rostiga bromsrör osv som på alla andra bilar när de når upp i den åldern.
På min 07a fick jag ett förslag på saker för 25000kr som skulle bytas efter service. (dock köpte jag grejer och gjorde jobbet själv för en mycket lägre summa, Och självklart inte originalgrejer)
Det är realistiskt att räkna med att saker kommer behöva bytas/repareras, även om det är betydligt färre grejer än om det vore en vag eller Saab.

Men bra att du är nöjd och har en bil som passar ditt behov.

Tack!! Blir nog bra det här

Permalänk
Medlem

@Otori: Och på syrrans bil fixade du inte läckan. Vet man inte vad man håller på med finns det ingen vits i att kasta pengar på okända ersättningsgaser. Vettiga verkstäder kommer göra ordentligt läckagetest, och det är inget man vill göra hemma om man vill spara pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Otori: Och på syrrans bil fixade du inte läckan. Vet man inte vad man håller på med finns det ingen vits i att kasta pengar på okända ersättningsgaser. Vettiga verkstäder kommer göra ordentligt läckagetest, och det är inget man vill göra hemma om man vill spara pengar.

Nej, det var kondensorn som läckte. Det höll dock något år, fyllde på igen och sedan höll det till bilen gick till skroten pga en olycka.

Ingen ide att orda mer om detta, du har uppenbarligen redan bestämt för vad som är rätt eller fel och låt säga att vi inte är eniga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nej, det var kondensorn som läckte. Det höll dock något år, fyllde på igen och sedan höll det till bilen gick till skroten pga en olycka.

Ingen ide att orda mer om detta, du har uppenbarligen redan bestämt för vad som är rätt eller fel och låt säga att vi inte är eniga.

Skitsnack. Varför ska man göra saker själv om man inte vet vad man sysslar med? Det handlar inte om att slösa 20000 kr på att åka till en verkstad, så i något perspektiv får man sätta det.

I TS fall hade han behövt bra mycket mer än ett GDS-kit med flaska 60 % isobutan/40 % propan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skitsnack. Varför ska man göra saker själv om man inte vet vad man sysslar med? Det handlar inte om att slösa 20000 kr på att åka till en verkstad, så i något perspektiv får man sätta det.

I TS fall hade han behövt bra mycket mer än ett GDS-kit med flaska 60 % isobutan/40 % propan.

Du får det att låta som att hela världen håller på stt gå under, tagga ner lite.
mitt tips var inte riktat till någon specifik användare här utan ett allmänt tips.

Här kommer ett sansat inlägg om risker kring propan/butan:
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?p=653527#p653527

Permalänk
Medlem

Kylmatta till hunden, parkera i skuggan så ofta det går, dra ner rutorna helt det första du kör så åker den värsta varmluften ut direkt, lämna sen en springa på 1cm eller så på rutorna.
Blir jobbigt ljud i högre hastigheter dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Otori: Den enda risken jag pratat om är att slösa pengar på att inte fixa de faktiska felen, allt annat har du läst in själv.

Vet du vad du gör så kan du få fram vilket köldmedium du vill, men då har du också utrustning för tiotusentals kronor.

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa drag, kärra, elverk och en portabel ac som kan blåsa ut varmluft via en slang, ha acn i kupen och fixa en plywoodskiva i stället för en ruta och dra ut slangen genom den. placera elverket på släpkärran efter bilen.
Kallt o klart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Kärra är dyrt, billigare att köpa en annan bil med AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Japp, räknar med att få ut ca 20000 mil på denna bilen men dom 2-3 månaderna på sommaren kommer bli tuffa!

Ska nog iaf köpa mig en sån där liten fläkt man kan sätta fast, allt hjälper <3

Kylmatta för hund, Tonade rutor etc gör skillnad. Men inte supermycket.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Ouch! Jobbigt problem i denna hettan!

Jag har ett ex du kan fråga. Hon är en kall jäkel som kyler ner allt upp till åtminstone 100kvm. Lite jobbig att släpa runt på men oerhört kall så effekt lär inte saknas!

Skämt o sido. Tror raggar ac fungerar bäst i ditt fall. Öppna rutorna, på med torrblås och försök överlev!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Skaffa en sån liten blomspruta. Fyll med rent vatten. Spruta i ansiktet då och då för att kyla. Funkar väldigt bra. Jag körde postbil några somrar, och med ständigt öppen sidoruta funkar inte AC:n, så det var enda sättet jag kunde kyla mig effektivt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skaffa en sån liten blomspruta. Fyll med rent vatten. Spruta i ansiktet då och då för att kyla. Funkar väldigt bra. Jag körde postbil några somrar, och med ständigt öppen sidoruta funkar inte AC:n, så det var enda sättet jag kunde kyla mig effektivt.

Glöm inte bandana

Sådana där kylmatta för hunden finns i människoversion för säten också, kyldyna alltså, kanske kan hjälpa för svetten i de bakre regionerna. Finns även någon variant med fläkt.