Microsoft arbetar på omdesignad startmeny för Windows 10

Permalänk
Medlem

Själv så använder jag Classic shell.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pokerproffset:

Windows 7 transparent var det bästa, startmeny logiskt utformad. Jag använder nästintill aldrig startmenyn längre, när jag trycker på startmenyn blir jag trött bara av att titta på det.

Start 10 har ett Windows 7 läge så du får exakt som de var, finns flera olika lägen,

https://www.stardock.com/products/start10/

Permalänk
Medlem

Det är ju sökfunktionen de måste förbättra. Att man inte får upp relevanta resultat när man söker efter windows funktioner är ju under all kritik.

Permalänk
Medlem

En förbättring är det ju, men jag använder inte startmenyn så mycket alls.

Permalänk

Även om det såg väl i princip likadant ut så kändes det lite fräschare likfullt.

( Varför skulle man inte använda startmenyn? Taskbar:en får inte allt plats på speciellt inte efter man har 50 saker igång också. Dessutom minns man inte ikoner för allt... eller ens vad det man behöver faktiskt heter... så då är det bra att ha en alfabetisk lista att gå genom. Skulle väl säga jag använder den 5ggr om dagen hemma och 25ggr om dagen på jobb? )

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Har på senaste tiden nästan helt slutat att använda startmenyn för att istället använda genvägar som jag lagt ut, snabbkommandon eller sök för att komma dit jag vill.

Sista startmenyn jag verkligen gillade hade Windows 7 inte massa krimskrams och lull-lull som man ändå aldrig använder.
Win 10 är iallafall tusen gånger bättre än Win 8 framför allt första versionen utav 8:an var hemsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Icke. Jag använder den mycket. Inte fan orkar jag lägga ut alla program jag använder i taskbaren!

Jag tror du helt missat hur det fungerar :> Jag har också de flesta program jag använder där, men alla andra, eller kommandon så kör man winkey+ namnet på det man vill starta + enter

Skrivet av MaxieTheHatter:

Inte riktigt ännu, windows search har blivit bättre men det är fortfarande inte top notch.

Lyckas Microsoft få till det i liknande nivå mot apples Spotlight börjar dock startmenyn bli redundant.

Men även om de lyckas få till det tycker jag ändå att det är rätt trevligt med en översikt på vad jag har installerat, ibland hittar jag helt enkelt inte namnet på det jag vill öppna när det är program jag öppnar ytterst sällan.

Windows search känns ändå som en halvtaskig variant av att simultant söka online samtidigt som du vill starta en lokal applikation. Bättre att ta bort den och stänga av onlinesök via powerKJELL för att använda winkey+sök :>

Skrivet av g146:

Hur är den det när ett tryck av win-knappen öppnar upp en meny med massor av genvägar? Hur tänker du här?

Jag tror du helt missat att du kan göra detsmma och sedan skriva det du söker, fastän det inte finns någon ruta att skriva i. Dessa "genvägar" är redudant eftersom du kan starta dem genom att göra detsamma som ovan, fast när du får din "startmeny" så skriver du namnet på appen du vill starta (även fast det inte finns någon ruta att skriva i).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag tror du helt missat hur det fungerar :> Jag har också de flesta program jag använder där, men alla andra, eller kommandon så kör man winkey+ namnet på det man vill starta + enter

Windows-tangenten gör ju bara samma sak som att klicka på Windows-symbolen. Det öppnar ju samma meny.

Jag minns inte exakt namn på allt jag kör, och jag gillar inte att använda tangentbordet mer än absolut minimum (egentligen bara för att skriva, som här). Mus är grejen sen tidigt 90-tal.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Windows-tangenten gör ju bara samma sak som att klicka på Windows-symbolen. Det öppnar ju samma meny.

Jag minns inte exakt namn på allt jag kör, och jag gillar inte att använda tangentbordet mer än absolut minimum (egentligen bara för att skriva, som här). Mus är grejen sen tidigt 90-tal.

Uhm, ja? Winkey och skriva vad du söker är ju precis varför jag säger att det är redundant med en startmeny. Om du inte minns allt du söker efter, sitter du då och scollar i bokstavsordning tills du kommer på vad det heter du söker efeer?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Uhm, ja? Winkey och skriva vad du söker är ju precis varför jag säger att det är redundant med en startmeny.

Fast den gör ju samma sak, det är bara det att du öppnar med en knapp, och andra öppnar med ett musklick...

Skrivet av trickeh2k:

Om du inte minns allt du söker efter, sitter du då och scollar i bokstavsordning tills du kommer på vad det heter du söker efeer?

Ja, ungefär så. Program har så konstiga namn ibland. Har man ett 50-tal olika program som man använder sällan, så är det inte lätt att minnas namnen. Men jag känner igen dem när jag ser dem i listan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast den gör ju samma sak, det är bara det att du öppnar med en knapp, och andra öppnar med ett musklick...

Ja, ungefär så. Program har så konstiga namn ibland. Har man ett 50-tal olika program som man använder sällan, så är det inte lätt att minnas namnen. Men jag känner igen dem när jag ser dem i listan.

Ja, fast "startmenyn" ger dig ju inget annat än en grafisk meny, plus reklam. Det är ju mycket mer effektivt att bara trycka ner winkey än att dra ned muspekaren till vänstra hörnet av skärmen

Har man ett "50-tal" olika program man avänder sällan har man nog andra problem. Lägg dessa som en genväg på skrivbordert istället så kan de se dessa när du väl behöver dem, vilket väl är väl 2ggr per år. Skrivbordet har ju ändå spelat ut sin rätt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, fast "startmenyn" ger dig ju inget annat än en grafisk meny, plus reklam. Det är ju mycket mer effektivt att bara trycka ner winkey än att dra ned muspekaren till vänstra hörnet av skärmen

Har man ett "50-tal" olika program man avänder sällan har man nog andra problem. Lägg dessa som en genväg på skrivbordert istället så kan de se dessa när du väl behöver dem, vilket väl är väl 2ggr per år. Skrivbordet har ju ändå spelat ut sin rätt.

Jag vill inte ha massa grejer på skrivbordet. Då måste jag ju gömma program jag har igång för att komma åt, i stället för att bekvämt bara öppna en meny. Dessutom blir systemet ohyggligt segt om man har mycket på skrivbordet. Jag har bara papperskorgen där, i övrigt helt tomt.

Om nu du gillar din lösning så är det ok, men den funkar inte bättre för mig. Förstå att vi är olika.

Nån reklam har jag aldrig sett. Var har du den?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Win+Q använder jag normalt för att söka fram program att starta.

Permalänk

Jag gör som @ExcZist m.fl. och använder Classic Shell.
Man har ju tillgång till vanliga startmenyn också med ett klick.

Vi får väl se om jag är nöjd med den nya startmenyn...

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Det är ju mycket mer effektivt att bara trycka ner winkey än att dra ned muspekaren till vänstra hörnet av skärmen

När du stöttar hakan med vänsterarmen, men har högran på musen redan?

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Skrivet av Varg:

Det enda jag har gjort är att ta bort allting som jag inte behöver. Utseendet är standard för Windows 10.

Aha, det visste jag inte. Windows 10 ser alltså ut som ett gammalt Windows under skalet.

Skrivet av g146:

Vilken tur att ett operativsystem inte ska vara "snyggt" utan effektivt, lätt och snabbt att använda. Snygghet gör inte att jobb blir klara.

Håller med om effektivitet framför utseende, men det ena behöver verkligen inte utesluta det andra. Sitter man och stirrar på ett operativsystem hela dagarna (vilket många av oss gör) tycker i alla fall jag det är trevligt om saker är grafiskt tilltalande.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

ClassicShell är nerlagt men de släppte koden som nu återfinns här i OpenShell. Det första jag gör efter W10 installation, har övertygat många W7 fantaster att byta OP och faktiskt har alla hitintills accepterat W10

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Så det är exakt samma som nu men transparent?

Permalänk
Medlem

Jag körde inte ens med Windows 7s inbyggda startmeny, ClassicShell/OpenShell är trevligare

Det vore ju fortfarande trevligt att få använda tredjepartsteman som ändrar utseende på fönster och dekorationer.
Ska det behöva vara så jobbigt att låta oss få välja det, när dagens datorer är så snabba?

Det är därför jag helst kör KDE när jag provar Linux i momgångar, före att man kan ändra utseende såpass mycket.
Men, men, jag är väl bortskämd med mina Amiga-erfarenheter där man kunde ha en dödskalle som stängknapp på fönstrena och lägga olika bakgrunder i fönster, knappar, titelrader m.m. på GUIt...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Att använda grafiska ikoner är definitivt smartare än att bara använda text om man vill ha ett gränssnitt som navigeras snabbt eftersom vi fångar upp bildinformation mycket snabbare än vi läser listor, samt att det är bra om man kan ordna så saker har en fast plats och inte är i scrollande listor. Det är ju en stor anledning till att vi har symboler som trafikskyltar och inte textskyltar. Det är märkligt hur många entusiaster som dock väljer att ignorera sådan grundläggande information.

Däremot är jag en av de som inte använder startmenyn så det spelar inte så stor roll för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

...och varför har de Pride bakgrund med regnbågsfärger?

Det är nog bara för att det är Pride-månad i USA just nu. Jag tvivlar på att bakgrunden med den texten kommer med i någon Windows-uppdatering.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ah yes, den ser ut att bli betydligt sämre för varje uppdatering. 'Inte använt den sedan Win7. Bra jobbat.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Opopulär åsikt. Men är det bara jag som tycker att Vista såg bäst ut utav alla Windows?
Känns som den var mest "enhetlig" i både UI och UX. Den sista "riktiga" Windows möjligtvis (enligt mig).

Sen att alla datorer var sega och dåliga när Windows Vista kom ut är en annan sak. Samt alla buggar som fanns i början.

Permalänk
Medlem

Haha @outbox håller tyvärr inte med dig. Saknar inte det är UI. Gillar windows 10 FÖRUTOM att det både finns "inställningar" och "kontrollpanelen". Helt värdelöst. Borde bara vara kontrollpanelen.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

@klikken: Haha smaken är som baken :D. Håller med att det är förvirrande med två "kontrollpaneler".

Permalänk
Medlem

Det framgår inte om det eventuellt kan finnas i en Preview/Beta/Alpha version av nästa W10 version. Är det någon som har koll på det?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Opopulär åsikt. Men är det bara jag som tycker att Vista såg bäst ut utav alla Windows?
Känns som den var mest "enhetlig" i både UI och UX. Den sista "riktiga" Windows möjligtvis (enligt mig).

Windows 2000 för min del. Inga skumma animeringar eller grafiska effekter. Mycket enkelt och tydligt gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

De borde ta bort alla "appar" och gå tillbaks till Win7 design fast i modern utseende.
Jag hatar Win10 design. Mobil design hör inte hemma på PC.
Dessutom är det mer krångligt att komma åt vissa saker i Win10 än vad det var i Win7.
Hoppas verkligen på fler aktörer av OS för PC. Linux är inget alternativ och Google gillar jag inte längre pga vad de står för idag och hur de tjänar pengar. Skulle Google släppa Android till pc idag skulle de samla in mer data än vad Microsoft gör...
Synd att det inte fler utmanare...

...och varför har de Pride bakgrund med regnbågsfärger? Varför dra in en politisk agenda i det hela? Är så trött på den jävla agendan som ska med i allt idag.

Håller med om allt utom det på slutet. Bara för att vissa kopplar mänskliga rättigheter till politik så tycker jag inte det blir politik bara för att man förespråker mänskliga rättigheter. Min åsikt är att människor som kämpar för att bara få vara som de är inte ska behöva bli förminskade och viftas bort genom att dras in i "politisk agenda" som de inte ens bett om.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller med om effektivitet framför utseende, men det ena behöver verkligen inte utesluta det andra. Sitter man och stirrar på ett operativsystem hela dagarna (vilket många av oss gör) tycker i alla fall jag det är trevligt om saker är grafiskt tilltalande.

Det bästa sättet att uppnå det är att ge möjligheter att konfigurera. Jag tycker t ex själv att även OS X har en rad väldigt fula delar, t ex listen vid toppen av skärmen (som gör att hela operativsystemet ser ut som ett gammalt program) eller hur raden med programikoner alltid designas så den ser slarvig ut. Får man bra möjligheter att ändra utseendet så behöver man inte förlita sig på att hoppas man gillar designen hos det OS man föredrar att arbeta i.

Permalänk
Medlem

Fy! Ser platt ut och transparensen ger sänkt användbarhet.
Menygrafiken var definitivt användarvänligare förr!