Svensk grundskola kritiseras för inköp av strålskydd till routrar och surfplattor

Permalänk
Melding Plague

Svensk grundskola kritiseras för inköp av strålskydd till routrar och surfplattor

Vetenskapen säger att Wifi-strålning är ofarlig, men ändå används alternativ fakta från Strålskyddsstiftelsen som beslutsunderlag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara pengar, bara för den arbetande delen av befolkningen att jobba hårdare som vanligt.

Permalänk
Medlem

Wifi-nätverket lär ju inte fungera bra om man sätter en bur runt routern får att stoppa radiovågor...

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att tänka på, att foliehattarna som vi skrattar åt kan lika gärna vara de personer som vi ger i uppgift att utbilda våra barn.

Eller ja, era barn, ni som är föräldrar 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Wifi-nätverket lär ju inte fungera bra om man sätter en bur runt routern får att stoppa radiovågor...

Nu är det ju inte det viktiga, det känns bättre och helt okej att bränna skattepengar på mer skit eftersom feel good kontot måste fyllas på något sätt.

Permalänk
Medlem

Det är den tid vi lever i. Det är viktigt att folk känner sig trygga. Oavsett om tryggheten ökat eller inte.

Permalänk
Medlem

För säkerhets skull.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Oj jag har på den senaste veckorna va nån anledning fått massvis med foliehats teorier i mitt "Youtube flöde"
Det är allt från att Corona orsakas av 5g till Wifi ger cancer.
Verkar vara en våg av detta just nu.
Underhållande att läsa faktiskt och alla som håller med men tragiskt om det blir så att dessa människor jobbar inom skolan

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Onödigt och ologiskt eftersom förskolan och utbildningen vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Ja det var grejer det.
Kommer dom att ångra sig när man talar om för personalen at iPads avger och mottagar Wifi signalen mestadels genom glaspanelen?
Och varför täcka routern i ett strålningsavskärmande material, om man nu behöver Wifi till iPadsen?
Vet dom att både mobiler, surfplatter såsom routrar trappar up TX power för att nå fram till mottagaren på andra ändan när signalen är klen?
Lite kontraproduktiv det hela. Hahaha

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vad man kan lura i folk nu för tiden. Visst är det bra att vara försiktig, men det borde påverka betydligt fler människor oavsett om man använder frekvensen eller inte.

Att leva måste vara det farligaste man kan göra. 100% av alla som lever dör till slut.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vad är detta för idioti egentligen..? Det är rent utsagt sorgligt att det går att lura i folk sådant här.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Det är ju bara pengar, bara för den arbetande delen av befolkningen att jobba hårdare som vanligt.

Han är otroligt arbetande. Drivit gymkedja med prins Daniel... Foliehatten är alltså ett eller två steg från kronprinssan...

Permalänk
Inaktiv

Men vad jobbigt allting ska vara, först behövde jag bunkra toapapper och nu läste jag precis om kosmisk bakgrundsstrålning. Beställer hem folie som jag kan slå in lägenheten i, bäst att ta det säkra före det osäkra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Han är otroligt arbetande. Drivit gymkedja med prins Daniel... Foliehatten är alltså ett eller två steg från kronprinssan...

Nu menade jag ju inte att foliehatten inte arbetade hårt, men att dom som drar in pengarna till foliehattarna samt känslopolitiker får jobba hårt.

Permalänk
Hedersmedlem

Nä men vafan!
Nog för att det kan finnas obefogad rädsla som leder till att man undviker exempelvis wifi. Om skolan väljer att inte använda wifi utan bara kör trådat så är det väl det valet de gjort. Fine.
Men den här typen av produkter de valt - det är ju snake oil! Våra skattepengar går till humbugprodukter.ö. Nu är det läge att skriva ett till ansvarige tror jag. Artigt - givetvis. Men såhär får det inte gå till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nej men snälla någon! Kan dom inte ens hitta vettiga källor och upptäcka så uppenbara felaktigheter kan dom ju bara säga upp sig... hoppas det blir konsekvenser för huvudmannen för detta

För övrigt kanske man ska ta ner routern istället för att bura in den om man vill minska strålningen, men det kanske bara är min åsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Men vad jobbigt allting ska vara, först behövde jag bunkra toapapper och nu läste jag precis om kosmisk bakgrundsstrålning. Beställer hem folie som jag kan slå in lägenheten i, bäst att ta det säkra före det osäkra!

Är det du som tvingade mig använda teskeden för att det inte fanns toapapper i butiken?
Vilka tider vi lever i.
Det är nästan att man får känslan att ideologi och feel good faktorn väger tyngre än fakta.
Tillbaka till medeltiden. Jag väljer Tyke som bästa vän. Med honom vid min sida kommer ingen bråka med mig för Tyke inte dum.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Det är ju bara pengar, bara för den arbetande delen av befolkningen att jobba hårdare som vanligt.

Ja precis, finns ju inte något värde heller, att som skola, följa väldigt vetenskapen i något slags utbildande syfte.. för att inte tala om att allting som använder nätverket kommer pusha på mer signalstyrka (även om inte ens det är farligt).
Denna typ av inkompetens som är extremt dåligt i framförallt skolor, förminskar tydlig forskning och slösar pengar på att försämra sitt wifi, helt utan anledning.

Permalänk
Medlem

Snart måste man äta mat genom ett filter vid det här laget

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Ja precis, finns ju inte något värde heller, att som skola, följa väldigt vetenskapen i något slags utbildande syfte.. för att inte tala om att allting som använder nätverket kommer pusha på mer signalstyrka (även om inte ens det är farligt).
Denna typ av inkompetens som är extremt dåligt i framförallt skolor, förminskar tydlig forskning och slösar pengar på att försämra sitt wifi, helt utan anledning.

Men man måste ju ochså ta hänsyn till att det rör sig om vanliga människor där ochså. Och vi alla kan ju ha fel med saker och ting.
Dock är det skrämmande att folk som jobbar med att lära ut kunskaper till barn inte vet vad källkritik är.
Visst är det nog bäst att undvika all strålning så gott det går för att vara 100% säker, men då skall man vara konsekvent och stänga av Wifi:n helt och därmed skippar iPadsen helt o hållet.
Men att täcka routern och och iPadsen med avskärmande material gör saken bara värre. Både för prestandan och enegiförbrukningens skull och det man ursprungligen var ute efter.
Så jag tror faktiskt att det här är ett fall av snakeoil marketing, där dom fick "lära" sig att denna material tar bort bara den "farliga" delen av wifi signalen. Vilket gör saken ännu bedrövligare.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Sannolikheten att någon beslutande känner någon som tjänar pengar på tramset är nog hög.

Permalänk
Avstängd

Jissös

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Svensk grundskola kritiseras för inköp av strålskydd till routrar och surfplattor

Detta är nog det lilla problemet. Dom kan börja med lära ungarna grundläggande svenska, matematik, NO, engelska samt historia. Nu är min bild förvisso färgad utav situationen i postorten Malmö.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Sannolikheten att någon känner någon som tjänar pengar på tramset är nog hög.

Precis. Tankarna drar mig osökt till issmältningsmedel-skandalen för några år sedan när jag hör detta.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

@BostonGurkan: Ännu bättre är ju vattenvirvlarna som skulle få isen i våra ishallar att frysa snabbare genom att "räta ut uppsnurrade energier i vattnet" (eller något i den stilen).

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd

Herre- & Fru vetenskap! Man skäms ju för att vara svensk medborgare när man läser om sådant här.

Nog för att den vetenskapliga ribban har blivit lägre de senaste åren med konspirationsteorier som fått fäste hos större delar av världens befolkning, så trodde jag ändå att Sveriges befolkning kunde ha kvar en relativt hög vetenskaplig ribba.

Lägg märke till, exempelvis, hur många ateister vi har (även om de flesta sällan säger det rakt ut) jämfört med många andra länder.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä men vafan!
Nog för att det kan finnas obefogad rädsla som leder till att man undviker exempelvis wifi. Om skolan väljer att inte använda wifi utan bara kör trådat så är det väl det valet de gjort. Fine.
Men den här typen av produkter de valt - det är ju snake oil! Våra skattepengar går till humbugprodukter.ö. Nu är det läge att skriva ett till ansvarige tror jag. Artigt - givetvis. Men såhär får det inte gå till.

Kulorna (kosingen alltså...) borde Jeremaja få plocka fram själv. Sen kan vi bekosta att mura in honom i en blyförstärkt bunker, rymlig nog för andra (strålskyddsidioterna) med samma ideologi.

Permalänk

Vore effektivare att köpa in en blyväst till varje elev. Det har även den positiva bieffekten att det stärker muskulaturen.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Tycker ni skall sluta klanka ner på killen han har faktiskt utsets till årets grundare och årets entreprenör Öst av "Founders Alliance"!

Det är sådana som han som skapar faktiska jobb medans alla andra latmaskar hänger på forum och är allmänt avundsjuka.