Får inte dit hdmi kabeln efter byte av chassi

Permalänk

Får inte dit hdmi kabeln efter byte av chassi

den delen som täcker hålet där man sätter fast sina pciexpress-komponenter går inte att sätta dit när jag kopplar in hdmi till mitt grafikkort.
delen är av plast och ska bara klickas dit. chassit heter raijintek styx och mitt grafikkort heter evga gtx 650.

änden på hdmi-kabeln är för bred och går emot sidan på täckdelen så man får inte dit den ordentligt när hdmikabeln sitter i.
vad kan man göra åt detta? vill helst att den sitter på plats

Permalänk
Medlem

Jag skulle kapa en bit av plasten, men utan att förstöra har jag ingen bra idé

Permalänk
Medlem

Om det går så testa att sätta grafikkortet på en annan plats, kanske är just där det blev lite skevt i produktionen?

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som att det finns så mycket annat att göra än att antingen försöka hitta en HDMI-kabel med nättare gjutning runt kontakten (om det räcker) eller trimma plasten med en Dremel / fil.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Om det går så testa att sätta grafikkortet på en annan plats, kanske är just där det blev lite skevt i produktionen?

har bara ett sånt pciexpress uttag på mitt moderkort (16x eller vad det heter), dom andra är av den kortare varianten

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Glossy White:

har bara ett sånt pciexpress uttag på mitt moderkort (16x eller vad det heter), dom andra är av den kortare varianten

Sitter grafikkortet i ordentligt? Sitter moderkortet rätt monterat?
Sen undrar jag vad det är för någon konstig fläktliknande grej man ser på bild 1?
Kan du ta en bild med sidoplåten av?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Sitter grafikkortet i ordentligt? Sitter moderkortet rätt monterat?
Sen undrar jag vad det är för någon konstig fläktliknande grej man ser på bild 1?
Kan du ta en bild med sidoplåten av?

ja moderkortet sitter rätt. nu när du säger det så minns jag att det inte var helt självklart när jag skulle skruva fast grafikkortet, mnan fick ta i lite och trycka det mot skruvhålet så jag ska kolla på det igen om det går att göra bättre.

vet inte vad du menar för fläktlknande grej..har en chassifläkt med utblås monterad. men det kanske är nätagget du tänker på?
det sitter nämligen monterat på framsidan i detta chassi, konstigt nog

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Använde du distanser när du installerade moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Använde du distanser när du installerade moderkortet?

ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

Kan det vara så att distansen närmast grafikkortsplatsen är för lång? Jag gissar dock att alla var lika långa...

Jag tror helt enkelt att du råkat ut för trippel otur:
1. Chassit har lite överhäng med plast-skenan lver grafikkortets anslutningsplatser
2. Grafikkortet du har har sin hdmi-port extemt långt ut på monteringsskenan
3. Du behöver just använda den kontakten som är delvis blockerad

Du kan ju använda en passiv adapter från dvi-hdmi om du inte vill förstöra något, annars är det ju till att fila av lite på kontakten på sladden, eller plastskenan på chassit. Annars är det såklart möjligt att hitta en annan kabel också med mindre kontakt eller DVI i datoränden...

Inget alldeles för enkelt eller uppenbart tyvärr

Permalänk
Skrivet av medbor:

Kan det vara så att distansen närmast grafikkortsplatsen är för lång? Jag gissar dock att alla var lika långa...

Jag tror helt enkelt att du råkat ut för trippel otur:
1. Chassit har lite överhäng med plast-skenan lver grafikkortets anslutningsplatser
2. Grafikkortet du har har sin hdmi-port extemt långt ut på monteringsskenan
3. Du behöver just använda den kontakten som är delvis blockerad

Du kan ju använda en passiv adapter från dvi-hdmi om du inte vill förstöra något, annars är det ju till att fila av lite på kontakten på sladden, eller plastskenan på chassit. Annars är det såklart möjligt att hitta en annan kabel också med mindre kontakt eller DVI i datoränden...

Inget alldeles för enkelt eller uppenbart tyvärr

nej inget konstigt med distanserna.
och det blev ingen skillnad när jag tog bort graffekortet och satte dit det igen. allt var som det skulle från början.

ja du har rätt. inte optimalt heller av tillverkaren att använda en sån tjock plastskena som sticker ut onödigt mycket.
av mina tidigare chassin har jag aldrig sett något liknande.

men jag lyckades i alla fall få dit skenan ändå 😈 satte först i hdmikabeln sen tryckte jag lite lätt kabeln åt höger samtidigt som jag tryckte fast skenan.
och när man tittar på kabeln så sitter den nästan helt rakt och det är uppenbarligen tillräckligt för att få bild.

blir det krångel igen så köper jag ny kabel.

tack för er hjälp!

Permalänk
Inaktiv

Det brukar gå att släppa lite på skruvarna och justera grafikkortet så du får någon millimeter extra, jag hade samma problem i ett chassi för ett år sedan.

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Det brukar gå att släppa lite på skruvarna och justera grafikkortet så du får någon millimeter extra, jag hade samma problem i ett chassi för ett år sedan.

ja jag tryckte grafikkortet uppåt en aning samtidigt som jag skruvade fast det. men som sagt, fick ändå trycka hdmikabeln lite åt sidan för att få fast skenan. men nu pillar jag inte mer med det där i denna värmen.
den sitter fast nu i alla fall

Permalänk
Medlem

Jag fick skala av lite plast från en HDMI för att få in den. Typ 1mm räckte fint för att kunna kila in den!