Microsoft arbetar på omdesignad startmeny för Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Vem fan använder Start Menu numera? Känns som en grej från förra decenniet. Uppleveratt alla idag gått ifrån det till att använda launchers och snabbkommandon.

För att starta de dussintals program som jag inte använder ofta nog för att förtjäna en plats i taskbaren (där jag har 21 program och fem Windows-funktioner/verktyg).

Snabbkommandon för att starta program? Blir väl en helvetes röra för att komma ihåg kombinationer för 40-50 olika program?

Nä, startmenyn är utmärkt. Har svårt att föreställa mig nåt annat sätt att starta program på som skulle vara bättre, bortsett från den (platsbegränsade) taskbaren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Inte läst alla svar.
Men det hade vart intressant med en omröstning angående startmenyn. Hur många som ens använder den i windows 10.
Jag har inte ens brytt mig om att sätta mig in hur man kan anpassa den efter egna behov, men tog bort alla tiles så fort jag kunde. Efter 8.1 tycker jag man har vant sig av att använda den.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För att starta de dussintals program som jag inte använder ofta nog för att förtjäna en plats i taskbaren (där jag har 21 program och fem Windows-funktioner/verktyg).

Snabbkommandon för att starta program? Blir väl en helvetes röra för att komma ihåg kombinationer för 40-50 olika program?

Nä, startmenyn är utmärkt. Har svårt att föreställa mig nåt annat sätt att starta program på som skulle vara bättre, bortsett från den (platsbegränsade) taskbaren.

Powertoys run: Alt+ Space så söker man efter det man vill starta. Innan Powertoys Run lanserades så körde jag Launchy med samma funktionalitet.
Som Alfred eller Spotlight på Mac. Går mycket snabbare än att fippla med musen på taskbar eller i startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Inte läst alla svar. Men det hade vart intressant med en omröstningangående startmenyn. Hur många som ens använder den i windows 10. Jag har inte ens brytt mig om att sätta mig in hur man kam anpassa den efter egna behov, men tog bort alla tiles så fort jag kunde. Efter 8.1 tycker jag man har vant sig av att använda den.

Aha, är det därför så många säger att de inte använder den. De där blocken tog jag ju bort inom fem minuter efter första boot i W10. Jag ser inte det som startmenyn alls, men om det är den folk menar så förstår jag gnället.

Startmenyn, för mig, är den vertikala lista som kommer fram om man klickar på Windows-loggan, där alla installerade program finns lättillgängliga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Win + söka + Enter är så mycket lättare än att behöva leta på startmenyn.
Vissa program som används ofta, ligger fastnålade i snabbstartsfältet, öpnnas ju med Win + siffran hur långt de är från startknappen för ännu snabbare åtkomst.
Utforskaren finns ju dock under Win + E som vanligt.

Dock så har jag tagit bort alla "levande paneler" och annan skit från min, så bara snabbknapparna längst till vänster och listan med program är kvar. Mycket snyggare så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Powertoys run: Alt+ Space så söker man efter det man vill starta. Innan Powertoys Run lanserades så körde jag Launchy med samma funktionalitet.
Som Alfred eller Spotlight på Mac. Går mycket snabbare än att fippla med musen på taskbar eller i startmenyn.

Nja, det är inte säkert att jag minns exakt namn på alla grejer jag har. Det skulle vara en mycket sämre lösning för mig. I startmenyn är programmen också grupperade efter utgivare/tillverkare, så det är lätt att öppna flera relaterade.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Aha, är det därför så många säger att de inte använder den. De där blocken tog jag ju bort inom fem minuter efter första boot i W10. Jag ser inte det som startmenyn alls, men om det är den folk menar så förstår jag gnället.

Startmenyn, för mig, är den vertikala lista som kommer fram om man klickar på Windows-loggan, där alla installerade program finns lättillgängliga.

Jag tycker det är störigt att allt ligger i bokstavsordning. Hade hellre ordnat i mappstruktur, och det går säkert men jag har inte brytt mig om att fixa då jag aldrig använder det

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Detta kanske bara är jag men hur upplever ni Windows och Linux kontra Mac? Jag tycker att MacOS känns tyngre på ett bra sätt medans Windows och Linux är "lättare" med brist på bättre ord.

Jag vet inte riktigt vad det ska betyda. Windows är vida överlägset allt annat när det kommer till att rendera fönster. De ritas upp omedelbart och kan flyttas runt utan fördröjning.
Linux beror till viss del på fönsterhanterare men det är i varje fall med Nvidia omöjligt att få det riktigt snabb och utan fördröjning. Det går att få bra men det är långt ifrån Windows.
MacOS är snabbare och mer responsivt men inte lika bra som Windows.

I fråga om faktiskt användande tycker jag MacOS är överlägset.

Permalänk
Medlem

Äntligen...åh vad jag har väntat på det här (not).
Använder startmenyn vid få tillfällen men det är dock bra att lägga allt skräp där så man slipper det på skrivbordet eller i aktivitetsfältet.
Och om det inte skulle vara i bokstavsordning...hur skulle det vara då, helt slumpmässigt? Nä nån ordning får det vara.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

About time. Få man gör den customised är kanske en för högt önskemål eller?

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Pride-temat var ju snyggt.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar en enkel strikt startmeny där jag slipper scrolla runt för att hitta det jag vill - har 80+ program i datorn.

Permalänk
Medlem

Jag trycker in Windows tangenten, sen skriver jag vad jag vill starta, sen klickar jag enter när den ligger högst i listan. Det funkar bara bättre och bättre ju mer man kör

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Pride-temat var ju snyggt.

Verkligen. Måste vara många som saknat det.

Permalänk
Medlem

Alldeles för mycket plotter. Min nuvarande startmeny ser ut så här:

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Alldeles för mycket plotter. Min nuvarande startmeny ser ut så här: https://www.forumbilder.com/images/2020/06/26/start.png

Bästa jag sett.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Mer transparens och blur är alltid nice, annars ser det ungefär ut som tidigare. Kör inte windows just nu endå, få se om dom får ordning på sitt os nån gång kanske jag kommer tillbaka.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag har installerat OpenShell för att det skall gå att använda Windows 10 överhuvudtaget.

Standardmenyn som Windows 10 har är så förvirrad att den inte går att använda.

Samma. Windows 10 menyn är värdelös och fylld med skräp och stora rutor överallt.
Önskar bara att Aero funnits med.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk

Hmm… Tycker också det är rätt likt nuvarande Windows 10 förutom en ljusare bakgrund. Men ser absolut inte dumt ut – fint val av typsnitt. Undrar dock hur det blir i mörkt läge vilket jag föredrar nuförtiden.

Skrivet av Varg:

Alldeles för mycket plotter. Min nuvarande startmeny ser ut så här: https://www.forumbilder.com/images/2020/06/26/start.png

Nja, inte särskilt vacker typografi och ikoner som inte ser så enhetliga ut förutom de två nedersta. Framförallt ”Den här datorn” sticker ut och skapar obalans genom att dess ikon får den raden att se lite högerjusterad ut. ”Sök”-fältet också lite för mycket åt vänster i förhållande till ikonerna ovan. Men kul om du är nöjd.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

Tycker ”inställningar” är det sämsta med win10. Varför behövs mer än kontrollpanelen? Är som ett mobil-UI med alldeles för många undermenyer och otydliga beskrivningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Samma. Windows 10 menyn är värdelös och fylld med skräp och stora rutor överallt.
Önskar bara att Aero funnits med.

Jag föredrar egentligen Windows 2000-stuket. Allt grafiskt som kommit därefter har inte bidragit med någon ökad användarvänlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hmm… Tycker också det är rätt likt nuvarande Windows 10 förutom en ljusare bakgrund. Men ser absolut inte dumt ut – fint val av typsnitt. Undrar dock hur det blir i mörkt läge vilket jag föredrar nuförtiden.

Nja, inte särskilt vacker typografi och ikoner som inte ser så enhetliga ut förutom de två nedersta. Framförallt ”Den här datorn” sticker ut och skapar obalans genom att dess ikon får den raden att se lite högerjusterad ut. ”Sök”-fältet också lite för mycket åt vänster i förhållande till ikonerna ovan. Men kul om du är nöjd.

Det enda jag har gjort är att ta bort allting som jag inte behöver. Utseendet är standard för Windows 10.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Precis, startmenyn är ju helt redundant idag.

Hur är den det när ett tryck av win-knappen öppnar upp en meny med massor av genvägar? Hur tänker du här?

Skrivet av Cooling23:

Hela Windows 10 behöver omdesign tycker jag. MacOS är mycket snyggare imo.

Vilken tur att ett operativsystem inte ska vara "snyggt" utan effektivt, lätt och snabbt att använda. Snygghet gör inte att jobb blir klara.

Permalänk

Jag vill inte ha något modernt bulligt app-utseende, det första jag gör vid en ny windowsinstallation är att i förgrymmad nostalgi koppla ett headlock på operativsystemets fruktansvärda medusahuvud och tvinga ner det på mattan via allsköns "bort, bort, bort"-ingrepp på det man kan få bort, samt installera classic shell.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

@ArtMan:

Amen!, avskyr det som pesten, till Windows 8.1 så använder jag mig av startisback, känner verkligen genuin avsky för detta mobila interfacet som Windows 10 har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag föredrar egentligen Windows 2000-stuket. Allt grafiskt som kommit därefter har inte bidragit med någon ökad användarvänlighet.

Samma här, även om jag tyckte det funkade allra bäst i oskinnad XP. Det må vara grått och tråkigt, men jäklar vad effektivt det är i jämförelse med det som kommit efter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte gått över till W10's startpanel, har konsekvent använt Classic Shell. Denna ger möjlighet till att gå tillbaka till W7's start vilken för mig har varit den mest positiva.

/ B

Permalänk
Inaktiv

jag har kört start 10 enda sedan Windows 10 kom och jag installerade de gratis och de kommer jag fortsätta med, skulle inte kunna använda Windows utan start 10, har aldrig någonsin kört med Windows egna inte ens då jag körde Windows 8.

Permalänk
Medlem

Då jag inte gillar att ha massa skräp på skrivbordet (visar inte ens ikoner på skrivbordet) och vill inte ens ha saker på taskbaren så är startmenyn med tiles ganska användbar för mig. Jag använder dock mest Powertoys Run eller Win+search.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Windows 7 transparent var det bästa, startmeny logiskt utformad. Jag använder nästintill aldrig startmenyn längre, när jag trycker på startmenyn blir jag trött bara av att titta på det.