Installera Sharepoint i en testmiljö

Permalänk
Medlem

Installera Sharepoint i en testmiljö

Hej,

Jag vill sätta mig in i Sharepoint men klarar inte ens av att installera det.
Har laddat hem Windows Server 2019 samt Sharepoint 2019 från Microsoft och installerat operativsystemet i en Hyper-V miljö. Har sedan installerat Active Directory och försöker nu installera Sharepoint - vilket inte går. Hittade en guide på internet som sa att jag skulle installera SQL Server 2019 också vilket jag således tog hem från Microsoft. Dock framgick inga inställningarna jag skulle labba med så den är bara installerad rakt av. Vid försök att installera Sharepoint får jag nu ett meddelande om att sql-databasen Master inte finns - och sedan har jag gett upp.

Vill även tillägga att jag har kört "prerequisities" programmet som gått igenom och aktiverat alla tjänster och processer jag behöver och varenda Youtube klipp fixar det jag inte fixar. Så nu undrar jag om någon kan guida någon som inte ens klarar av att följa ett Youtube klibb

Permalänk
Medlem

Kul att du är intresserad av SharePoint! Det är en produkt man aldrig någonsin kommer att förstå fullt ut, det finns alltid något nytt att lära sig!

Jag har några gamla instruktioner för SharePoint 2013 du skulle kunna titta på, även om en del detaljer inte stämmer så tror jag ändå att det kommer att ta dig igenom installationen. PM'a mig din mailadress så kan jag skicka. Next-next-next som gäller inte _riktigt_ för SharePoint.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Noterat - dessutom verkar det som att det inte alltid är helt tydligt vad som behövs:
Steg 13 i installationen: "Uh just det du måste även ha ett AD men det skriver vi inte i manualen utan förutsätter att du förstår"

När man väl kommit över skammen att ens läsa manualen...
Jag sänder ett pm

Permalänk
Medlem

Hojta till om du fastnar, jag jobbar en hel del med SharePoint för tillfället (mest Online) och kan förhoppningsvis svara på eventuella frågor

Visa signatur