★ Intel i5 10600K | i7 10700K | i9 10900K ★

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Jag hade samma problem. Det var Intel ME drivers som saknades för mig. Den finns på Asus sida för drivers, men man måste trycka "show all" på Chipset för att få se den. "Version 1952.14.0.1470".

Stort tack, detta var problemet.
Måste säga att denna tråd är sjukt död jämfört med AMD trpden eller 9-serien, jag tolkar det som att 10 serien har ett ganska svalt intresse på marknaden.
Förväntade mig också att se mängder med 9900k på marknaden likt när amd släpper en ny propp eller som när nvidia släpper nya grafikkort men det har också uteblivit.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Det är dock fullt förståeligt, Intel har släppt en föråldrad produkt som dessutom är orimligt dyr (moderkort och CPU), endast PCI-E 3.0, begränsat med PCI-E banor, processorerna går varma om de överklockas, etc, finns inga fördelar ÖHT med denna plattform om det skall spelas i något annat än 1080p.

Klokare att vänta till 2021 och DDR5 / PCI-E 4/5 på bred front med nya RTX korten och Big Navi.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@lasseTM: Det är dock fullt förståeligt, Intel har släppt en föråldrad produkt som dessutom är orimligt dyr (moderkort och CPU), endast PCI-E 3.0, begränsat med PCI-E banor, processorerna går varma om de överklockas, etc, finns inga fördelar ÖHT med denna plattform om det skall spelas i något annat än 1080p.

Klokare att vänta till 2021 och DDR5 / PCI-E 4/5 på bred front med nya RTX korten och Big Navi.

Mvh

Säg inte så gick från en 3900X till en 10700k.
Knappast ett vettigt beslut men var sugen på att överklocka, hade nog köpt en 10900k om de fanns på hyllan hos webhallen när jag var där.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@lasseTM: Det är dock fullt förståeligt, Intel har släppt en föråldrad produkt som dessutom är orimligt dyr (moderkort och CPU), endast PCI-E 3.0, begränsat med PCI-E banor, processorerna går varma om de överklockas, etc, finns inga fördelar ÖHT med denna plattform om det skall spelas i något annat än 1080p.

Klokare att vänta till 2021 och DDR5 / PCI-E 4/5 på bred front med nya RTX korten och Big Navi.

Mvh

Tja, 1440p i lägre settings är ruskigt begränsat med Ryzen 3000 idag, hur 4000 blir återstår att se men problemet lär ju bli värre när man kan byta 2080 Ti mot 3080 Ti (eller om det heter 3090). Så även om det är en föråldrad så slår den ju vad AMD har för konsumentprylar.

Permalänk
Medlem

Väntar själv till AMD 5 nm eller Intel 7 nm.

Men ni som postat bilder på era builds.

Damn va snygga!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Måste säga att denna tråd är sjukt död jämfört med AMD trpden eller 9-serien, jag tolkar det som att 10 serien har ett ganska svalt intresse på marknaden.

Stämmer nog rätt bra. Finns inte siffror för Juni ute än men i Maj var intel utklassade (87% AMD, 13% Intel) hos en av de stora handlarna https://imgur.com/a/71iOWIb#PCFMvQR

Anandtech har siffror för USA (Amazon). Bästsäljande intel är nr 6 överlag och "gamla" 9600k.

Rätt dyra system överlag, speciellt moderkort gör väl 10000-serien mindre intressant.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag intar diskussionen
Jag är nyligen ägaren till en Gigabyte Aorus Z490i Ultra och en i5 10600k
Bestämde mig att prova Gigabyte istället för Asus för en stund
Men ingen dans på ros!

Väldigt buggig bios, windows upstart och inloggning sida frysa upp jämt med automatisk omstart!!
Fick ladda ned en hel del drivers från min laptop och installera via USB för att det fanns ingen nätverk koppling från början.
Uppdaterat från bios F2 till F5c sedan TILLBAKA!!! Gick inte bra!! Fick artifacts på skärmen!
Ingen DX11-12, blev minimala upplösning, trodde jag har pajet mitt grafikkort!

Min kära bling bling Gskill Trident F4-3200C16D passa inte enligt inet support, krävs lägre frekvens

Fick ställa in XMP1 i biosen och allt verkar "fungera" nu till jag stänga av datorn och är tvungen att starta upp igen

Hade INGEN sådant med Asus, men aldrig kört Z490 förut.
Våga jag klocka??

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Fastnat igen under viloläge
Har startat om flera ggr, fastnat vid Windows uppstart, inloggningssida.
Gick in i bios och stängde av XMP1 profil, nu är den i gång igen
Måste kanske ladda ned flera drivrutiner från Gigabytes support

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Fastnat igen under viloläge
Har startat om flera ggr, fastnat vid Windows uppstart, inloggningssida.
Gick in i bios och stängde av XMP1 profil, nu är den i gång igen
Måste kanske ladda ned flera drivrutiner från Gigabytes support

Tycker 10 serien har varit rätt buggig. Min Asus Z490-f bräda är ingen höjdare när det kommer till mjukvara.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Har spelet 2 timmar Crysis 3 (maxad) och 2 timmer Division 2. Helt utan besvär
Stängde av datorn för att käka middag, frös igen vid uppstarten!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Inaktiv

Köpte en vanlig i7 10700 dum som man va och är ruskigt sugen på att uppgradera till en i9 10900K.

Kastade kartongen med (ännu dummare gjort) så jag kan inte returnera den

Permalänk
Medlem

Update
problemet var med windows och gamla Asus kontrol mjukvara, Asus Suite II som var kvar från Asus moderkortet. Asus Suite II tar över hela datorn! Vid uppstart leta after Asus Suite efter flera kontroll punkt som är inte där längre pga av det nu en Gigagbyte moderkort

Full, rent ominstallation av Windows löste allt. Ingen problem nu utom hindring med aktivering av Windows igen.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Nu är man med i matchen igen! Kul med uppgradering

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseTM:

Tycker 10 serien har varit rätt buggig. Min Asus Z490-f bräda är ingen höjdare när det kommer till mjukvara.

Kör asus prime z490m plus och de fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

Hallå på er!!

Sitter idag på en i7 4770K, resten ser av datorn ser ni i sign. Vad tror ni om att uppgradera till en i5 10600K eller i7 10700K. Datorn används bara till spelande och enkel surfing. Vill gärna att processorn ska hålla en längre tid framöver för nya spel också. PS5 och Xbox series X ska ju tydligen köra 16 trådat. Kan i7an vara bättre för framtiden då?

Kör just nu 1080p 144z men planerar att framöver skaffa en 2560x1440p 144z om priserna ligger rätt till om kanske ett år.

* 12 trådat eller 16 för framtiden?
* Vänta på DDR5 och nya Cpuer 2021?

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Kör själv på 10700K och Rtx 2080ti. Hade nog valt 10900K om det bara fanns tillgängligt när jag handlade första gången.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonte6950:

Hallå på er!!

Sitter idag på en i7 4770K, resten ser av datorn ser ni i sign. Vad tror ni om att uppgradera till en i5 10600K eller i7 10700K. Datorn används bara till spelande och enkel surfing. Vill gärna att processorn ska hålla en längre tid framöver för nya spel också. PS5 och Xbox series X ska ju tydligen köra 16 trådat. Kan i7an vara bättre för framtiden då?

Kör just nu 1080p 144z men planerar att framöver skaffa en 2560x1440p 144z om priserna ligger rätt till om kanske ett år.

* 12 trådat eller 16 för framtiden?
* Vänta på DDR5 och nya Cpuer 2021?

Tack på förhand!

Jag köpte först en i7 sen sålde jag den och köpte en i9 10900k. Köpte även MSI MEG z490 ACE moderkort bara för att kunna vara säker på överklockning.
Kör idag 4.8GHz med temp under prime95 stress på 82,5c.
Allt detta på vcore 1.165 med vdrop till 1.62.
Detta på alla kärnor samtidigt hela tiden.

Detta skall såklart bli högre tänkte gå över 5GHz men lär kyla bättre först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Jag köpte först en i7 sen sålde jag den och köpte en i9 10900k. Köpte även MSI MEG z490 ACE moderkort bara för att kunna vara säker på överklockning.
Kör idag 4.8GHz med temp under prime95 stress på 82,5c.
Allt detta på vcore 1.165 med vdrop till 1.62.
Detta på alla kärnor samtidigt hela tiden.

Detta skall såklart bli högre tänkte gå över 5GHz men lär kyla bättre först.

Gillar du ACE? Själv är jag sjuuukt nöjd med Unify. Rullat på sedan release nu konstant på 5,2Ghz @1,35V. (Är iofs mest imponerad av minnes överklockningen)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Inaktiv

@Deriveh: Ja, jag gillar ACE ända anledningen att jag köpte det istället för Unify är för att Unify inte fanns i lager när jag skulle beställa.
Riktigt sjuk kvaslité på moderkortet. Allt är genidigt byggt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Jag köpte först en i7 sen sålde jag den och köpte en i9 10900k. Köpte även MSI MEG z490 ACE moderkort bara för att kunna vara säker på överklockning.
Kör idag 4.8GHz med temp under prime95 stress på 82,5c.
Allt detta på vcore 1.165 med vdrop till 1.62.
Detta på alla kärnor samtidigt hela tiden.

Detta skall såklart bli högre tänkte gå över 5GHz men lär kyla bättre först.

Ah ofan ändå så bra temps ändå?! Vad kör du med för kylare då? Blir såklart en ny kylare till den nya processorn sen! Min antec Kuhler 620 har gjort sitt 😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonte6950:

Ah ofan ändå så bra temps ändå?! Vad kör du med för kylare då? Blir såklart en ny kylare till den nya processorn sen! Min antec Kuhler 620 har gjort sitt 😂

Noctua NH-D15S med en fläkt, ska sätta dit andra fläkten imorgon för att få push and pull för att få ner någon temp till.

Edit;
Se att de är D15S dvs uppgraderingen av D15 som ger mer utrymme för ram osv. Kyler lika bra som d15s

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Noctua NH-D15S med en fläkt, ska sätta dit andra fläkten imorgon för att få push and pull för att få ner någon temp till.

Edit;
Se att de är D15S dvs uppgraderingen av D15 som ger mer utrymme för ram osv. Kyler lika bra som d15s

Ah ofan! Har kört vattenkylare ett bra tag så tanken är nog att fortsätta med det. Är nog inne på Corsairs 2slots varianter! Men skulle kunna vara aktuellt med en bra luftkylare som ej tar för mycket plats! Så D15S kan vara aktuell ifall man vill ha mer plats men bra kylning ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Inaktiv

@jonte6950: Ja precis, har precis nu installerat lite fler fläktar för insug i chassit och fick upp CPUn till 4.9GHz med en temp på 88-90c.
Och 4.8GHz droppade till 77-80c misstänker att 4.8GHz är "sweet spot" för min CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@jonte6950: Ja precis, har precis nu installerat lite fler fläktar för insug i chassit och fick upp CPUn till 4.9GHz med en temp på 88-90c.
Och 4.8GHz droppade till 77-80c misstänker att 4.8GHz är "sweet spot" för min CPU.

Känns ju jäkligt lågt med tanke på att rätt många 9900K nådde 5Ghz

Visa signatur

Blank

Permalänk
Inaktiv

@lasseTM: Det är min kylning som inte räcker till helt enkelt. Att kunna hålla 5GHz under 90c med luftkylning är inte super enkelt kan jag säga. Men med tanke på vcore som jag har satt för 4.9 så bör jag kunna få ut 5GHz med en vcore på strax under 1.3 vilket är helt OK.

Sen är den redan nu klockad bättre än stock som att jag kommer upp i 4.8GHz med alla kärnorna samtidigt.

Edit:
https://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i9-10900k-cpu...

Här har dom ca 93-100c för 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@jonte6950: Ja precis, har precis nu installerat lite fler fläktar för insug i chassit och fick upp CPUn till 4.9GHz med en temp på 88-90c.
Och 4.8GHz droppade till 77-80c misstänker att 4.8GHz är "sweet spot" för min CPU.

Tänkte lite i samma banor, köra bara på luft så kan man fixa lite bättre luftflöde igenom chassit med fler fläktar. Det behövs när inomhustemperaturen ligger på nästan 27 grader.. japp gäller o hitta den där "sweet spot" bättre o stanna där än o höja volten rejält för endast 100mhz

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless