Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Redan vid ca 25 grader inomhus kan jag inte längre sova med nån form av täcke eller annat tyg på kroppen. Den gränsen passerades i mitten av maj... Nu har jag 29-30 grader inne och är konstant trött, småsvettig och sitter i bara kalsonger hela dagen (semester, singel). Bor i markplan så kan inte ha fönster öppet för utluft från en AC. Vädra har obetydlig effekt pga att hela lägenheten är i massiv betong och extremt värmetrög - en dörr öppen ut en hel dag sänker tempen ca 1-2 grader, och sen tar det bara runt en timme för den att återgå till det den var innan när jag stänger dörren. Lägenheten har fläktdriven ventilation genom en värmeväxlare ovanför spisen, så inte ens den vägen kan jag vädra ut värmen eftersom värmeväxlaren skickar tillbaks skiten hela tiden...

Nio månader om året är lägenheten perfekt, men under sommaren är den en mardröm.

Det var ju konstigt. Men röka ute på balkongerna får grannarna, nedanför mig som bor högst upp, göra så att när man skall vädra 23 på kvällarna så kommer det in stark doft av cigarraska så det knappt går att vädra. Bara välja mellan cancer eller värme = kola eller pest. Borde vara illegalt, även rökning då vid lägenheter. Har inget emot om de kunde röka under sina köksfläktar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det var ju konstigt. Men röka ute på balkongerna får grannarna, nedanför mig som bor högst upp, göra så att när man skall vädra 23 på kvällarna så kommer det in stark doft av cigarraska så det knappt går att vädra. Bara välja mellan cancer eller värme = kola eller pest. Borde vara illegalt, även rökning då vid lägenheter. Har inget emot om de kunde röka under sina köksfläktar.

Håller med. Man får inte grilla, men kärringen som röker ett paket om dagen, den lukten ska in i varenda ventil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det var ju konstigt. Men röka ute på balkongerna får grannarna, nedanför mig som bor högst upp, göra så att när man skall vädra 23 på kvällarna så kommer det in stark doft av cigarraska så det knappt går att vädra. Bara välja mellan cancer eller värme = kola eller pest. Borde vara illegalt, även rökning då vid lägenheter. Har inget emot om de kunde röka under sina köksfläktar.

Du missförstod. Naturligtvis får jag lov att ha öppet, men att ha ett fönster öppet oövervakat i markplan är helt uteslutet ur säkerhetssynpunkt. Hade jag bott 1-2 våningar upp hade det varit acceptabelt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Haft runt 32 grader varmt i två dagar utomhus. Så länge jag håller stängt under dagen och öppnar upp under natten så pendlar inomhustempen mellan 22-28 grader från morgon till kväll.

Skrivet av Galvanizer:

Håller med. Lättare att värma sig i kylan än att svalka sig i värmen.

Svenska bostäder är byggda för att värma, inte kyla.

Permalänk
Medlem

Jag har cirka 32c i min lägenhet just, det är jättebehagligt! Beställde en AC men har fortfarande inte kommit..

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det var ju konstigt. Men röka ute på balkongerna får grannarna, nedanför mig som bor högst upp, göra så att när man skall vädra 23 på kvällarna så kommer det in stark doft av cigarraska så det knappt går att vädra. Bara välja mellan cancer eller värme = kola eller pest. Borde vara illegalt, även rökning då vid lägenheter. Har inget emot om de kunde röka under sina köksfläktar.

Du får väl ställa ut en burk surströmming på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du missförstod. Naturligtvis får jag lov att ha öppet, men att ha ett fönster öppet oövervakat i markplan är helt uteslutet ur säkerhetssynpunkt. Hade jag bott 1-2 våningar upp hade det varit acceptabelt.

Fast är du hemma och har fönstret på glänt för att få ut ac slangen finns väl ingen anledning till oro? tanken är ju inte att lämna ACn på medan man är på jobb hela dagarna. Går säkert att ordna nån säkerhetsanordning dock så att det inte går att öppna fönstret fast det är på glänt utifrån

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mormis:

Jag har cirka 32c i min lägenhet just, det är jättebehagligt! Beställde en AC men har fortfarande inte kommit..

Fyfan. Jag har typ 28-29 i köket (solsidan) och bara det känns för mycket, och cirka 27 grader på skuggsidan där arbets- & sovrum ligger.

Det är sjukt hur varje extra grad nästan(!) ger en exponentiell effekt i den upplevda värmen och hur fort man börjar svettas vid minsta rörelse i värmen då.

Skrivet av ehsnils:

Du får väl ställa ut en burk surströmming på balkongen.

Hur kul det än låter så kommer det inte att absorbera de cancerframkallande partiklarna.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klikken:

Fast är du hemma och har fönstret på glänt för att få ut ac slangen finns väl ingen anledning till oro? tanken är ju inte att lämna ACn på medan man är på jobb hela dagarna. Går säkert att ordna nån säkerhetsanordning dock så att det inte går att öppna fönstret fast det är på glänt utifrån

Nja, jag orkar inte med en lösning som jag måste montera och demontera flera gånger per dag. Skulle ju stänga när jag duschar eller går på promenad eller sitter på toaletten.

Och det handlar ju inte om att blockera ett fönster, utan man behöver ju sätta in en skiva som "ersätter" fönstret, t ex en spånskiva med ett sågat hål.

Tro mig, jag har funderat mycket på detta under flera år, och det finns ingen fungerande lösning för mig, så som lägenheten ser ut och min syn på inbrottssäkerhet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Flyttat till hus sedan värmeböljan 2018 och att kunna ha fönster öppna hela nätterna med myggnät i eftersom man har en övervåning gör underverk mot motsatsen på markplan tidigare. Stora problemet är dock de senaste 9+ veckorna hosta som kontinuerligt gör en rätt så orkeslös. Alltid ska det vara nått liksom!

Föräldrarna skaffade värmepump i höstas och kör den som AC när det är som värst nu, börjar fundera på en liknande lösning hemma... kanske kan spara in lite på veden också?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Som vanligt klagar jag inte. Älskar värmen, även om det kan vara lite jobbigt när man ska sova. Men hellre detta än allt rusk och mörker man lever med större delen av året!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har ett par polare som jobbar i ett kök där ACn klackat ihop. De jobbade i över 40 grader igår.

Vi har AC som fungerar tur nog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Håller med. Man får inte grilla, men kärringen som röker ett paket om dagen, den lukten ska in i varenda ventil.

Fast grillningen på balkongen är mer pga brandrisk än lukt och os men håller med om att folk som röker borde få åka iväg till skogs eller nåt😀
Skönt med villa med riktig ac i sovrummet, ingen röklukt, jag får grilla hur ofta jag vill och det är svalt när jag ska sova. 😎😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daz:

Flyttat till hus sedan värmeböljan 2018 och att kunna ha fönster öppna hela nätterna med myggnät i eftersom man har en övervåning gör underverk mot motsatsen på markplan tidigare. Stora problemet är dock de senaste 9+ veckorna hosta som kontinuerligt gör en rätt så orkeslös. Alltid ska det vara nått liksom!

Föräldrarna skaffade värmepump i höstas och kör den som AC när det är som värst nu, börjar fundera på en liknande lösning hemma... kanske kan spara in lite på veden också?

Luft/luft i sovrummet är värt varje krona.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Du får väl ställa ut en burk surströmming på balkongen.

Det borde väl räknas som "Förargelseväckande beteende"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Helt underbart!
Har klagat hela vintern på att det är så jävla kallt så nu ska det njutas
Vi har bara 3 månader sommar....om vi har tur.

Då får du bara njuta en dag till. Närmaste 14 dagarna ska visst högsta temperaturen vara 17 grader. 11-14 grader på tisdag. Gillar inte hypervärme men under 20 grader är för kallt för att kallas sommar.

Skrivet av AplAy:

Det var ju konstigt. Men röka ute på balkongerna får grannarna, nedanför mig som bor högst upp, göra så att när man skall vädra 23 på kvällarna så kommer det in stark doft av cigarraska så det knappt går att vädra. Bara välja mellan cancer eller värme = kola eller pest. Borde vara illegalt, även rökning då vid lägenheter. Har inget emot om de kunde röka under sina köksfläktar.

Sätt på hög Arabisk popmusik eller rapp när grannen går ut på balkongen. Är hen i min ålder så kommer de klaga hos värden och då förklarar du varför

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

29 idag, 2 bärs och en skållhet laptop i duell med sonen på quake champions, behöver man säga att det blev 20-1 till sonen...........

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Då får du bara njuta en dag till. Närmaste 14 dagarna ska visst högsta temperaturen vara 17 grader. 11-14 grader på tisdag. Gillar inte hypervärme men under 20 grader är för kallt för att kallas sommar.

Sätt på hög Arabisk popmusik eller rapp när grannen går ut på balkongen. Är hen i min ålder så kommer de klaga hos värden och då förklarar du varför
https://youtu.be/bMMrpnWCgBY

Bor man i lägenhet får man räkna och stå ut med att grannar, röker, har sex 12 tim dygn, spelar trummot ( dagtid ) , lyssnar på tv på hög volym, steker maten i vitlök varje dag osv osv osv osv, har man inte fattat det skule man köpt ett hus i skogen från början

Permalänk
Lego Master

Säger som jag brukar:
"Är det för varmt, kan du bara klä av dig till en viss punkt. Är det kallt kan du alltid ta på dig mer kläder."

Jag föredrar kyla alla dagar i veckan. Det går att göra nåt åt. Värme är fanimej katastrof. Går o självdör varje gång ungarna vill till lekplatsen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Svenska bostäder är byggda för att värma, inte kyla.

Så är det ju. Men då kan man iallafall nyttja en ac ifall man införskaffat en sådan.

Tänkte mer på när man är ute i den här värmen. Då är man ganska begränsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, jag orkar inte med en lösning som jag måste montera och demontera flera gånger per dag. Skulle ju stänga när jag duschar eller går på promenad eller sitter på toaletten.

Och det handlar ju inte om att blockera ett fönster, utan man behöver ju sätta in en skiva som "ersätter" fönstret, t ex en spånskiva med ett sågat hål.

Tro mig, jag har funderat mycket på detta under flera år, och det finns ingen fungerande lösning för mig, så som lägenheten ser ut och min syn på inbrottssäkerhet.

Låter som du borde köra lösningen som jag hade i min förra lägenhet då jag behövde stänga fönstret för att kunna vila några gånger om dagen. Jag tejpade fast plastskivan man får med ACn i byggplast och tejpade fast byggplasten i fönsterkarmen och fönsterbågen. Då kunde jag bara knäppa loss slangen och stänga fönstret när jag ville och knäppa fast den igen när jag skulle köra ACn, tar någon sekund längre tid än att bara stänga fönstret. Visst blev det lite fult men ACn är ju ingen direkt fin inredningsdetalj till att börja med, och det blev svalt.

Skrivet av Stefflo:

Skönt med villa med riktig ac i sovrummet, ingen röklukt, jag får grilla hur ofta jag vill och det är svalt när jag ska sova. 😎😀

Det är så det skall vara, jag har samma fast i lägenheten :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Låter som du borde köra lösningen som jag hade i min förra lägenhet då jag behövde stänga fönstret för att kunna vila några gånger om dagen. Jag tejpade fast plastskivan man får med ACn i byggplast och tejpade fast byggplasten i fönsterkarmen och fönsterbågen. Då kunde jag bara knäppa loss slangen och stänga fönstret när jag ville och knäppa fast den igen när jag skulle köra ACn, tar någon sekund längre tid än att bara stänga fönstret. Visst blev det lite fult men ACn är ju ingen direkt fin inredningsdetalj till att börja med, och det blev svalt.

Kanske funkar om fönstren öppnas utåt, men mina öppnas inåt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kanske funkar om fönstren öppnas utåt, men mina öppnas inåt.

Mina öppnades inåt också, öppnas de utåt hade det varit svårare att lösa om man inte vill hänga saker på utsidan.

Permalänk

Hallå! Jag är ute efter en AC här i lgh. Det är vansinnigt varm ute och härinne! Helt galen! Vi ha pelaren men det räcker ej. Så fundera jag på den här https://www.webhallen.com/se/product/302898-ELECTROLUX-ChillF... men måste jag ha slang fönster kit för det eller kan man skippa det? Lite okunnig här. Säker någon vet bäst än mig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Mina öppnades inåt också, öppnas de utåt hade det varit svårare att lösa om man inte vill hänga saker på utsidan.

Det lär ändå vara skillnader. Så som det ser ut hos mig kan jag inte ha nåt alls riggat permanent, utan det skulle behöva byggas upp och tas ner varje gång fönstret öppnas eller stängs. Tro mig, jag har funderat på detta i många år, och det går helt enkelt inte att lösa så som min lägenhet ser ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

29 idag, 2 bärs och en skållhet laptop i duell med sonen på quake champions, behöver man säga att det blev 20-1 till sonen...........

Härligt med folk som fortfarande lirar Quake!

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det lär ändå vara skillnader. Så som det ser ut hos mig kan jag inte ha nåt alls riggat permanent, utan det skulle behöva byggas upp och tas ner varje gång fönstret öppnas eller stängs. Tro mig, jag har funderat på detta i många år, och det går helt enkelt inte att lösa så som min lägenhet ser ut.

Kan lova dig att det inte finns något öppningsbart fönster tillverkat där det inte går att ha det ”permanent” riggat i några månader, du får helt enkelt bara vara lite uppfinningsrik. Sen får man ju väga hur gärna man vill ha det svalt mot hur ful lösningen är.

Det enda fallet det hade blivit ett problem är om fönstret inte fäster i väggen alls utan bara är en skiva du skall lyfta ut inåt, då hade det varit svårare att lösa.

Permalänk
Inaktiv

Idag är de riktigt kallt inne, har öppet lite fönster och de blåser en hel del och luften är lite små kall, har varit sjukt varmt i över en vecka nu, haft närmare 30 grader inne men som tur är så är luften sval så framåt kvällen blir de bättre, nu skulle de bli svalare väder till veckan vilket känns bra, tar gärna nån vecka med lite svalare väder, problemet med värmen på sommaren är att när de väl blir varmt så blir de för varmt, finns liksom inget mellan läge, antingen skit väder eller tok varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Säger som jag brukar:
"Är det för varmt, kan du bara klä av dig till en viss punkt. Är det kallt kan du alltid ta på dig mer kläder."

Jag föredrar kyla alla dagar i veckan. Det går att göra nåt åt. Värme är fanimej katastrof. Går o självdör varje gång ungarna vill till lekplatsen.

Hur ofta går du och sätter dig på en uteservering och tar en öl när det är -17C ute?

Nej tacka vet jag sommar och värme, då kan man vara ute och göra vad man vill och behöver man gå från insidan till utsidan tar det några sekunder att dra på sig ett par skor. På vintern kan man bara sitta inne och trycka och varje gång man ska ut är det ett jäkla arbete med kläder i flera lager att dra på sig. Usch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det var ju konstigt. Men röka ute på balkongerna får grannarna, nedanför mig som bor högst upp, göra så att när man skall vädra 23 på kvällarna så kommer det in stark doft av cigarraska så det knappt går att vädra. Bara välja mellan cancer eller värme = kola eller pest. Borde vara illegalt, även rökning då vid lägenheter. Har inget emot om de kunde röka under sina köksfläktar.

Samma här med grannar under som röker.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.