Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Verkar som att google covid19 tracking service installerats på min androidtelefon. Antar att de inte kan övervaka mig om böuetooth och platsservice är avstängda? På något sätt har de smugit in det utan min tillåtelse. Har alltid platstjänster och blåtand avstängt så det verkar inte ha aktiverats.

https://www.howtogeek.com/677100/how-to-turn-off-covid-19-exp...

Den har kommit in med en Android-uppdatering och är enligt din länk avslagen tills dess att man manuellt hämtat en app som vill använda tjänsten. Du kan se det som att dom förberett systemet så att man ska kunna göra en spårningsapp, men ingen spårning görs förrän du faktiskt har en app som är till för det.

Sen kan Google visst övervaka dig både med bluetooth och platsservice avstängt; helt enkelt för att Google kan köra GPS och BT för valda ändamål utan att dom för den skull berättar det för dig. T.ex. finns det i en del länder lagkrav på att telefonen ska uppge plats vid nödsamtal och detta kommer ske oavsett om du har platsservicen påslagen eller ej.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

@gibbon_: Mycket allvarligt. Själv hade jag lämnat restaurangen snarast om jag vore du. Fast då är jag oxå "överdriven" i många drag gällande denna globala pandemi som smittar och sprids lika lätt som Spanska sjukan gjorde.

Den stora risken med dessa luftfuktare och luftrenare som INTE alls skyddar något särskilt bra mot Covid-19 (då det smittas på nära avstånd lättast - ska du prata med en luftrenare eller luftfuktare framför ansiktet på någon?) är att människor då börjar upphöra med beprövade saker som att bära N95-munskydd, social distansering, tvätta händerna ofta, för att de upplever en falsk(!) trygghet med dessa magnifika prylar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Efter 4 år+ har man lärt man sig att bara nicka och le åt denna typ av bs Maten var spektakulär!

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Finns det sammanställt någonstans uppbrutet på regioner hur mycket de har testat per vecka? Hittar bara data för den senaste veckan på Folkhälsomyndighetens hemsida.

Permalänk
Inaktiv

https://news.ki.se/immunity-to-covid-19-is-probably-higher-th...

Citat:

New research from Karolinska Institutet and Karolinska University Hospital shows that many people with mild or asymptomatic COVID-19 demonstrate so-called T-cell-mediated immunity to the new coronavirus, even if they have not tested positively for antibodies. According to the researchers, this means that public immunity is probably higher than antibody tests suggest.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant studie, men vad innebär detta för immuniteten i t.ex. Stockholm, som ju är den region som drabbats mest i Sverige?

Enligt FHM uppvisade i slutet av april 2,3% av Stockholmarna aktivt infektion och i slutet på maj 0,7%. Om aktiv infektion pågår under 5,5 dygn, så betyder det ett reproduktionstal Rt = 0.8. Om trenden håller i sig kan vi förvänta oss ~0,25% idag, i slutet på juni.

Vi kan också extrapolera bakåt i tiden. v19 och v21 uppvisade 7,4% respektive 10,2% av Stockholmarna antikroppar. Eftersom det tar ~3 veckor efter infektion för antikroppar att bli detekterbara motsvarar det hur många som varit infekterade v16 och v18 (= slutet på april). v18 hade vi ju 2,3% aktivt infekterade, och v16 borde det då varit 4%.

Om vi räknar lågt, och antar att det var lika många infekterade under april, dvs 2,3%, och eftersom det går 2,5 stycken 5,5-dygns-cykler på 2 veckor, så borde det tillförts 2,3%*2,5 = 5,8% som haft infektionen på de två veckorna, men serologiska mätningarna visar bara en ökning på hälften, 2,8%. Diskrepansen kan förklaras om hälften av de med covid-19 inte utvecklar antikroppar, utan istället T-celler (i linjen med KI-studien).

Vad betyder detta för idag? Om vi konservativt låter Rt = 0,8, så att antalet aktivt smittade minskar med en faktor 0,8 för varje 5,5-dygnscykel, och börjar med 20,4% med immunitet i slutet på april, så skulle det betyda idag, 11 cykler senare, att vi har

2,3% * ( 1 + 0,8 + 0,8^2 + 0,8^3 + ... + 0,8^10) = 10,5%

fler som haft smittan, dvs totalt 31% som haft smittan i Stockholm idag, varav hälften kan ha T-celler, och hälften ha eller utveckla antikroppar inom tre veckor.

Om vi antar att alla som genomgått infektion blir immuna, hur lång tid tar det tills vi uppnår flockimmunitet? Med Rt = 0,8 kommer vi aldrig dit, eftersom den geometriska serien konvergerar till 5, ett för litet tal. Idag skulle endast 0,25% av Stockholmarna vara aktivt smittade, och nästa cykel 0,2% osv. Totalt blir det någon enstaka % till som insjuknar.

Detta är extremt känsligt för Rt-värdet, så om Rt istället närmare sig 1 eller högre divergerar serien och alla blir smittade. Med Rt = 1 tar det 2-3 år, med Rt = 2 tar det 6 veckor. Om R0 = 2,5 så innebär dock en immunitet på 31% att maximala Rt = 1,7 (utan restriktioner). Våra ändrade vanor och sommaren komplicerar förstås det hela, så vi får se...

För en serologisk undersökning som sker denna vecka (v27), och alltså speglar bilden tre veckor tillbaka och kanske rapporteras nästa vecka, så förutsäger jag att 14,7% (95% KI 10-20%) av Stockholmarna är antikroppspositiva (medan antalet med genomgången infektion idag alltså är närmare 31%).

Permalänk
Medlem

Noterade en intressant sak. Enligt worldometers har UK testat fler personer per en miljon invånare än USA gjort, vilket borde tyda på lägre mörkertal bland bekräftade smittade, trots detta har USA högre antal smittade per en miljon invånare. Men det märkliga är att trots det så har UK betydligt fler döda sett till befolkning, alltså typ mer än 50% högre!

Någon som har en vettig förklaring på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Noterade en intressant sak. Enligt worldometers har UK testat fler personer per en miljon invånare än USA gjort, vilket borde tyda på lägre mörkertal bland bekräftade smittade, trots detta har USA högre antal smittade per en miljon invånare. Men det märkliga är att trots det så har UK betydligt fler döda sett till befolkning, alltså typ mer än 50% högre!

Någon som har en vettig förklaring på det?

att dödstalen laggar efter kanske?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

att dödstalen laggar efter kanske?

Visst kan det var så, USA:s fall stiger ju medan UK peakade i April. Men var en sådan enorm skillnad dödstal att det inte kändes som den enda förklaringen.

Men är säkert en kombination av det och eventuellt högre mörkertal bland dödsfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Visst kan det var så, USA:s fall stiger ju medan UK peakade i April. Men var en sådan enorm skillnad dödstal att det inte kändes som den enda förklaringen.

Men är säkert en kombination av det och eventuellt högre mörkertal bland dödsfall.

USA kanske inte säger att de dog av Corona utan av annan orsak?
Kan säkert vara väldigt komplext att avgöra dödsorsak och eftersom det mer verkar vara en form av blame-game än att hjälpa varandra så mörkar nog många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Noterade en intressant sak. Enligt worldometers har UK testat fler personer per en miljon invånare än USA gjort, vilket borde tyda på lägre mörkertal bland bekräftade smittade, trots detta har USA högre antal smittade per en miljon invånare. Men det märkliga är att trots det så har UK betydligt fler döda sett till befolkning, alltså typ mer än 50% högre!

Någon som har en vettig förklaring på det?

Antal fall och dödstal verkar inte alltid vata superstarkt kopplat eftersom det verkar bero mycket på vilka som blir sjuka. Sen är just Storbritannien och framförallt England det land som avviker mest i Europa. Går man in på https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/ och ställer in åldersgrupp 15-44 längst ner så är England det enda land som redovisar en tydligt ökad överdödlighet i den åldersgruppen. Det är konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Antal fall och dödstal verkar inte alltid vata superstarkt kopplat eftersom det verkar bero mycket på vilka som blir sjuka. Sen är just Storbritannien och framförallt England det land som avviker mest i Europa. Går man in på https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/ och ställer in åldersgrupp 15-44 längst ner så är England det enda land som redovisar en tydligt ökad överdödlighet i den åldersgruppen. Det är konstigt.

Den siffran stämmer inte, jag såg den diskuteras på reddit på ett av Corona-forumen och då länkade någon till FHM i UKs egna sida med dessa siffror och då fanns ingen överdödlighet i dessa åldrar alls. Vet inte var euromomo fått sina siffror ifrån.

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt irriterad över vissa mindre kommuners hysch hyschande och att de verkar så extremt rädda för badwill, rädsla för att peka ut specifika ålderdomshem etc, ett otroligt livsfarligt mesande. Kommunernas rykte är alltså viktigare än medborgarnas liv??

Sprider sig Corona (ökad spridning tex i en mindre stad) ska de för i h-vete gå ut med betydligt tydligare varningar till medborgarna, i synnerhet till de äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Den siffran stämmer inte, jag såg den diskuteras på reddit på ett av Corona-forumen och då länkade någon till FHM i UKs egna sida med dessa siffror och då fanns ingen överdödlighet i dessa åldrar alls. Vet inte var euromomo fått sina siffror ifrån.

Vilken siffra är det som inte stämmer? Har du en källa att dela med dig av?
euromomo får sina siffror från dom deltagande länderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vilken siffra är det som inte stämmer? Har du en källa att dela med dig av?
euromomo får sina siffror från dom deltagande länderna.

Den jag svarade på, att enligt Euromomo så finns det alltså ett land i hela Europa som har en stor spike i excess Deaths i gruppen 15-44 år och det är UK. Italien har det inte och inte heller Frankrike eller Spanien. Så antingen är UK ett unikum eller så är det något fel på datan.

https://www.bbc.com/news/health-52807376

Enligt den artikeln är det ingen överdödlighet alls i gruppen 15-44 i UK de första 20 veckorna. Artikeln kom vecka 22 och Euromomo visar en "stor" spike i dödlighet i gruppen 15-44 vecka 14.
Datan är hämtad från ONS, dvs deras Office of National statistics. Därav min fråga var euromomo får sin data ifrån.

"The ONS's publication also looked at "excess deaths" in England and Wales - how many more were registered in the first 20 weeks of 2020 compared with the five-year average for the same time of year.

And an analysis of this data, by Prof Carl Heneghan, at the University of Oxford, found there was no additional risk of dying during that period for people under the age of 45.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Den jag svarade på, att enligt Euromomo så finns det alltså ett land i hela Europa som har en stor spike i excess Deaths i gruppen 15-44 år och det är UK. Italien har det inte och inte heller Frankrike eller Spanien. Så antingen är UK ett unikum eller så är det något fel på datan.

https://www.bbc.com/news/health-52807376

Enligt den artikeln är det ingen överdödlighet alls i gruppen 15-44 i UK de första 20 veckorna. Artikeln kom vecka 22 och Euromomo visar en "stor" spike i dödlighet i gruppen 15-44 vecka 14.
Datan är hämtad från ONS, dvs deras Office of National statistics. Därav min fråga var euromomo får sin data ifrån.

"The ONS's publication also looked at "excess deaths" in England and Wales - how many more were registered in the first 20 weeks of 2020 compared with the five-year average for the same time of year.

And an analysis of this data, by Prof Carl Heneghan, at the University of Oxford, found there was no additional risk of dying during that period for people under the age of 45.
"

Intressant.
Här listas deras partners i respektive land.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av makatech:

Sprider sig Corona (ökad spridning tex i en mindre stad) ska de för i h-vete gå ut med betydligt tydligare varningar till medborgarna, i synnerhet till de äldre.

Menar du att man kan/ska vara mindre lax i en mindre stad än på andra ställen bara för att man "vet" att där finns "inga" fall?

För att parafrasera, "Plötsligt händer det!". Där jag bor har två personer smittats de två sista veckorna, före det - förmodligen bara en enda person under hela våren. Det är svårt att hålla saker hemliga på en liten ort.

Det är som att köra motorcykel, man måste tänka "ALLA andra trafikanter är ute efter att döda mig - så jag måste tänka åt dem också".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Menar du att man kan/ska vara mindre lax i en mindre stad än på andra ställen bara för att man "vet" att där finns "inga" fall?

För att parafrasera, "Plötsligt händer det!". Där jag bor har två personer smittats de två sista veckorna, före det - förmodligen bara en enda person under hela våren. Det är svårt att hålla saker hemliga på en liten ort.

Det är som att köra motorcykel, man måste tänka "ALLA andra trafikanter är ute efter att döda mig - så jag måste tänka åt dem också".

Jag är väl trög ikväll men förstår inte vad du pratar om. När utbrottet kom i de stora städerna upplevde jag det som att man gick ut med rejäl information till alla. Till vissa mindre kommuner verkar utbrottet kommit betydligt senare och här upplever jag ett hysch hyschande från vissa mindre kommuners sida. De kan på sin höjd avslöja att de fått in Corona i någon av "kommunens verksamheter", de verkar så extremt rädda om kommunens rykte att risken finns att liv går till spillo i onödan men till slut går det inte att dölja.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av makatech:

upplever jag ett hysch hyschande från vissa mindre kommuners sida.

Det förändrar ju inte situationen eller nuvarande läge det minsta om det hyschas eller inte. Om den lilla kommunen var "frisk" igår kan det för en timme sedan ha stannat en bil med corona-smittad på väg till Säffle (för en kopp kaffe) vid den lokala pizzerian och smittat egenföretagaren - som inte har råd att ha stängt under högsäsong. Att peka finger i dessa tider hjälper ingen, däremot handhygien, hålla social distans och betrakta alla andra som eventuellt smittade är det bästa vi kan göra istället för total isolering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Det förändrar ju inte situationen eller nuvarande läge det minsta om det hyschas eller inte. Om den lilla kommunen var "frisk" igår kan det för en timme sedan ha stannat en bil med corona-smittad på väg till Säffle (för en kopp kaffe) vid den lokala pizzerian och smittat egenföretagaren - som inte har råd att ha stängt under högsäsong. Att peka finger i dessa tider hjälper ingen, däremot handhygien, hålla social distans och betrakta alla andra som eventuellt smittade är det bästa vi kan göra istället för total isolering.

Tror det menas som t ex (även om det inte är en mindre kommun) Örebro Kommun gjorde, förbjöd anställda att prata om corona, som exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det förändrar ju inte situationen eller nuvarande läge det minsta om det hyschas eller inte. Om den lilla kommunen var "frisk" igår kan det för en timme sedan ha stannat en bil med corona-smittad på väg till Säffle (för en kopp kaffe) vid den lokala pizzerian och smittat egenföretagaren - som inte har råd att ha stängt under högsäsong. Att peka finger i dessa tider hjälper ingen, däremot handhygien, hålla social distans och betrakta alla andra som eventuellt smittade är det bästa vi kan göra istället för total isolering.

Har det startat en kraftigare spridning i en mindre kommun så tycker jag man betydligt tydligare än idag bör varna invånarna och i synnerhet de äldre. I vissa kommuner har spridningen börjat mycket sent och där tror jag att det är en betydligt större risk att invånarna invaggats i en falsk säkerhet. Ja, precis som @anon42512 skriver ges mycket underliga restriktioner till kommunanställda också vad man får säga och inte får säga.

Man vill inte starta ryktesspridning heter det ibland men det är ju exakt det man gör genom att man inte kör med öppna kort.

Permalänk
Medlem

Nu märks det att folk har semester. Glömmer helt bort att hålla avstånd trotts skyltar överallt. Här en medvetet pixelerad video för att skydda personernas identitet. Var själv rädd för att bli smittad men vad jag vet kom jag inte ivägen för någon pratande och gapande mun som sprider partiklar. Att jag hamnade i situationen var att jag höll avstånd i Borås djurpark och efter lång väntan fanns en plats med bra avstånd till folk vid fönstret men då kom horden och personalen utrymde

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har just passerat 10de veckan i karantän, blev testad första gången i torsdags och fick positivt svar. Jag har nu "uppgraderats" från övre luftvägsinfektion till covid-19, priset är såklart att få fortstätta sitta i karantän i väntan på symptomfrihet. Smittspårningen ringde idag och ställde en bunt frågor som säkert hade varit oerhört mycket mer relevanta om smittan var ny och inte inträffat för 10-12 veckor sen (vet inte inkubationstiden).

Sjukdomen får en påse bajs av 5 möjliga chipspåsar, rekommenderas ej.

Ska väl vara glad över att ha sluppit sjukhusvistelse än så länge och kan ju se fram emot att ha en bunt semesterdagar kvar efter sommaren om det inte ger sig.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Har just passerat 10de veckan i karantän, blev testad första gången i torsdags och fick positivt svar. Jag har nu "uppgraderats" från övre luftvägsinfektion till covid-19, priset är såklart att få fortstätta sitta i karantän i väntan på symptomfrihet. Smittspårningen ringde idag och ställde en bunt frågor som säkert hade varit oerhört mycket mer relevanta om smittan var ny och inte inträffat för 10-12 veckor sen (vet inte inkubationstiden).

Sjukdomen får en påse bajs av 5 möjliga chipspåsar, rekommenderas ej.

Ska väl vara glad över att ha sluppit sjukhusvistelse än så länge och kan ju se fram emot att ha en bunt semesterdagar kvar efter sommaren om det inte ger sig.

Kan glädja dig med att du troligen inte kommer att bli värre än du är nu gällande symtom. Ingen garanti men de som har blivit värre och har behövt uppsöka IVA och liknande har till väldigt stor del behövt göra det inom 7-10 dagar efter första symtom uppträtt. Som sagt var ingen garanti men kan ju glädja lite i mörkret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Kan glädja dig med att du troligen inte kommer att bli värre än du är nu gällande symtom. Ingen garanti men de som har blivit värre och har behövt uppsöka IVA och liknande har till väldigt stor del behövt göra det inom 7-10 dagar efter första symtom uppträtt. Som sagt var ingen garanti men kan ju glädja lite i mörkret.

Jo det värsta är troligen passerat men tillfrisknandet tar tid och även små ansträngningar får jag betala dyrt för i form av hosta och diverse spridda förkylningssymptom. Ser fram emot att någon gång i framtiden ha ett fungerande luktsinne igen.

På en mer positiv ton kan jag säga att jag är väldigt glad över att bo i hus med stor tomt och närmaste granne ett par hundra meter bort. Vill inte ens tänka tanken på att gå igenom detta i en lägenhet där man verkligen blir ingstängd utan möjligheten att gå ut och titta på gräset utan risk att smitta andra.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Jo det värsta är troligen passerat men tillfrisknandet tar tid och även små ansträngningar får jag betala dyrt för i form av hosta och diverse spridda förkylningssymptom. Ser fram emot att någon gång i framtiden ha ett fungerande luktsinne igen.

På en mer positiv ton kan jag säga att jag är väldigt glad över att bo i hus med stor tomt och närmaste granne ett par hundra meter bort. Vill inte ens tänka tanken på att gå igenom detta i en lägenhet där man verkligen blir ingstängd utan möjligheten att gå ut och titta på gräset utan risk att smitta andra.

Fyfasiken, även om du sluppit det värsta ser jag på ditt inlägg att sjukdomen inte är att leka med och borde läsas av alla som verkar lättat på bromsen nu i semestertider.

Mobil stavning
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ser ut som antalet smittade mer eller mindre håller sig stabilt i höga siffror medans antalet döda minskar.

Verkar finnas en hel del artiklar om att viruset tappat styrka och att det inte handlar om folk med anti-kroppar som bara har bättre skydd, det vore ju trevligt om det nu stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ser ut som antalet smittade mer eller mindre håller sig stabilt i höga siffror medans antalet döda minskar.

Verkar finnas en hel del artiklar om att viruset tappat styrka och att det inte handlar om folk med anti-kroppar som bara har bättre skydd, det vore ju trevligt om det nu stämmer.

Finns väl flera faktorer som är rätt viktiga att ha i åtanke här; vi har ökat antalet tester ordentligt, samtidigt som fler testas utanför vården och riskgrupper. Dessutom så har nog skyddet i riskgrupper eventuellt börjat bli bättre så det är färre spridningar bland äldreboenden osv. Alla dessa faktorer kan göra att antalet nya bekräftade fall kan stiga utan att dödstalen gör det.

Vilken grupp som blir smittade och vilken vård dom får verkar vara rätt avgörande, kolla bara på Singapor, dom har mindre tester per invånare än t ex Danmark och UK, och på 44 310 bekräftade fall har dom endast 26 dödsfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ser ut som antalet smittade mer eller mindre håller sig stabilt i höga siffror medans antalet döda minskar.

Verkar finnas en hel del artiklar om att viruset tappat styrka och att det inte handlar om folk med anti-kroppar som bara har bättre skydd, det vore ju trevligt om det nu stämmer.

Några länkar till dessa artiklar vore trevligt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Jo det värsta är troligen passerat men tillfrisknandet tar tid och även små ansträngningar får jag betala dyrt för i form av hosta och diverse spridda förkylningssymptom. Ser fram emot att någon gång i framtiden ha ett fungerande luktsinne igen.

På en mer positiv ton kan jag säga att jag är väldigt glad över att bo i hus med stor tomt och närmaste granne ett par hundra meter bort. Vill inte ens tänka tanken på att gå igenom detta i en lägenhet där man verkligen blir ingstängd utan möjligheten att gå ut och titta på gräset utan risk att smitta andra.

Hade du velat bo i en liten lägenhet om du var frisk då? För egen del känns tanken på en stort hus med stor tomt skrämmande om det inte ingick mycket servicepersonal som skötte den

Hoppas du kryar på dig hur som helst!