Före detta Sony-chef menar att dagens dyra spelutveckling inte är hållbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Så du vill inte ha några fler AAA spel? Inga fler spel i 3d?

Och hur många spel vill du ha? Om vi skulle splittra upp alla jättarna i smågrupper, så de producerar kanske 10-20 gånger så många spel istället, skulle inte marknaden riskera bli mättad rätt snabbt då?
(Jag tror inte EA mfl är speciellt sugna på att skala ner hela verksamheten bara sådär)

...

Lite konstigt att använda CDP som exempel. Vad är Witcher 2, 3 och Cyberpunk om inte extremt påkostade AAA titlar?

...

Förlåt om det låter som jag sågar dig: egentligen håller till stor del med dig: ambitionerna behöver komma ner lite på jorden för att det ska funka på sikt. Det måste finnas utrymme för annat än COD future warfare ghost WW5 edition remastered...
(Själv spelar jag väldigt lite AAA - blir mest indietitlar och så köper man de AAA spel man fortfarande har ett sug efter några år i efterhand )

Jag ser jättegärna AAA titlar men resurserna behöver inte koncentreras dit.

Startskottet för Witcher-serien var första spelet som var riktigt lågbudget. Det lade mattan för efterföljarna. Ett skitbra spel, om än väldigt omodernt.

Breddar man sig behöver man inte satsa allt på ett kort. De billigare spelen kan rentav finansiera de dyrare. Fast det innebär att man måste göra bra och billiga spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Smart att välja ett av historiens mest framgångsrika spel som exempel. Kolla istället på hur många AAA-spel som floppat.

Då har de väl helt enkelt gjort ett dåligt spel som inte säljer? I sådant fall lär det ju inte hjälpa att höja priserna.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Bara ett tillägg gällande en faktor man ofta glömmer i den här diskussionen:
konsolspel må ha kostat typ 60 dollar sen hedenhös (sen åtminstone SNES-eran), MEN PC spel har inte gjort det.
Fram till typ de närmsta ~10 åren så har AAA-spel på PC-sidan haft ett baspris på snarare ca 40-45 dollar, men har nu klättrat till ungefär samma 60 dollars pris som konsollerna. (plus all DLC-problematik osv som ovan förstås!)

Borde ha en del att göra med framförallt Steam och deras monopol, de tar, eller iallafall tog, 30% för spel i deras butik. Innan Steam var spelvärlden fri och ingen som tog ut en sån avgift.

Samt större andel piratkopiering.

Nu kan man se Death Stranding för 60 euro på Steam och 419kr på Epic exempelvis.

Sen hade jag gärna sett att mindre pengar läggs på marknadsföring, exemplet innan med CoD MW2 med 50 miljoner dollar på utveckling och 200 miljoner på marknadsföring är galet.

Permalänk
Medlem

12H skulle alltså vara lagom speltid? Mannen är dum i i exakt hela huvudet

Hur får vi fler att inte köpa spel och och ladda ned pirat?
Joo.. vi gör spelen mindre och dyrare. Då jävlar.

Han har pengar så han behöver inte bry sig. Hur många föräldrar runt om i världen håller med honom tro?

Jag personligen har aldrig så roligt online som jag har i ett stort singel-player spel.
Oblivion, Skyrim osv.

Mitt problem med spel idag är att hur mycket pengar dom än slänger på dom så vägrar dom ge karaktärer en möter i spelvärlden fler saker att säga. Det är blir enerverande då dom upprepar saker hela tiden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

12H skulle alltså vara lagom speltid? Mannen är dum i i exakt hela huvudet

Hur får vi fler att inte köpa spel och och ladda ned pirat?
Joo.. vi gör spelen mindre och dyrare. Då jävlar.

Han har pengar så han behöver inte bry sig. Hur många föräldrar runt om i världen håller med honom tro?

Jag personligen har aldrig så roligt online som jag har i ett stort singel-player spel.
Oblivion, Skyrim osv.

Mitt problem med spel idag är att hur mycket pengar dom än slänger på dom så vägrar dom ge karaktärer en möter i spelvärlden fler saker att säga. Det är blir enerverande då dom upprepar saker hela tiden.

Jag kan förstå att de som har begränsat med tid vill ha mindre omfattande spel. Själv önskar jag spel jag verkligen kan fördjupa mig i över hundratals timmar, utan att det blir tråkigt. Ett riktigt bra spel kan jag avsätta massor av tid till. Tyvärr är det sällsynt med sådana spel, därför gör jag annat istället.

Vad gäller att köpa spel gör jag det nästan uteslutande på rea. Fullpris känns det som jag blir pippad på. Jag köper standard sen ska det mjölkas och mjölkas och mjölkas tills man sitter med tiggarkoppen utanför ICA. Den skiten tänker jag inte bidra till.

Permalänk
Medlem

Upplever att det är väldigt mycket hat här mot AAA-spel och dess utvecklare medans "Indie"-företagen verkar få fripass. Är detta någon slags anti-establishment/hipster grej? Det finns gott om bra och dåliga exempel på båda sidor. Likt musik och filmbranschen så finns det plats för båda att samexistera.

För övrigt så är sonymannen inte klok. Det är inte ofta man hör ett AAA-projekt floppa ekonomiskt. Spelen får in flera miljoner för alla lootboxes och betal-kosmetiska. Det är dessutom konstigt att han påpekar att spel är för "billiga" och borde kosta mer men missar att många av de mest populära spelen idag är "gratis" ex Fortnite, Apex och CSGO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Aha, det var oväntat faktiskt. Antar att jag inte rör mig på platser de annonserar eller så sållas det bara bort av hjärnan Men visst, vet man att man kommer dra in utvecklingskostnaden flera gånger om och vet att marknadsföra ger högre utdelning per "krona" så lär det vara värt det.

Det är nog så att det inte annonseras så mycket i Sverige överhuvudtaget men det finns ju ett antal länder till utöver vårat.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte med mer än ett par långa spel om året längre. Kollar nästan alltid HLTB före jag väljer nästa spel att ta mig an numera. Kommer ta evigheter tills jag blir klar med RDR2 och har förbeställt Death Stranding, så har mitt på det torra ett tag där. 90% av mitt spelande har annars övergått i roguelikes som Slay the Spire där man kan köra en eller ett fåtal vändor en kväll och så är det inte mer med det. Blir ibland fortfarande positivt överraskad när spel vågar ta slut utan bloat och dlc:s, på sistone t.ex. The Room-spelen och Resident Evil 2-3.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Det är intressant att man sagt det här i decennier. Alltså att spel kostar för mycket att utveckla, är för stor risk för utvecklarna och är för billiga till slutkunden.

Ändå verkar väldigt lite hända. Vare sig en stor spelkrasch ála tidigt 80-tal eller att spelen börjar kosta 1000 kronor att köpa eller att de blir billigare att utveckla.

Så någonstans verkar inte kalkylen stämma.

Eller så är det en stor bubbla som kommer att spricka närsomhelst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrutalSwede:

Då har de väl helt enkelt gjort ett dåligt spel som inte säljer? I sådant fall lär det ju inte hjälpa att höja priserna.

Ja finns många dåliga spel, men du vet väl att man inte kan ändra på budgeten efter att spelet släppts?

Permalänk
Medlem

@Chrisj:
Samma är med spelutvecklare... situpen för budget är samma. Det är så i alla bolag.
Se vårt bolag, vi omsätter ca 5.5miljarder per år. Har en öppen investmentbudget på 1.2miljardet. Men det är utan marknadsbudgeten... den ligger alltid utanför de officiella siffrorna.
Varför vet jag inte. Men jag vet att vi la ca 600miljoner 2019 på marknadsmaterial, tvreklam, socialmedia etc...
Upplägget är så på alla marknader vad jag vet...
Det är därför du alltid ser en nästan dubbel summa på film/spel i break-even budget.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Borde ha en del att göra med framförallt Steam och deras monopol, de tar, eller iallafall tog, 30% för spel i deras butik. Innan Steam var spelvärlden fri och ingen som tog ut en sån avgift.

Jag har nog sagt det redan, men innan Steam så såldes spelen mest i butik, och där var förlusten för förläggaren påtagligt större än 30%... Så 30% avgiften i sig är inte boven i dramat för prishöjningen som jag ser det!
Möjligen var det snarare själva Steam-monopolet som gav den här möjligheten: folk blev snabbt så bekväma och vana vid att köpa via Steam att de accepterade att spelet faktiskt kunde vara dyrare att köpa digitalt istället för att krångla hem en "fysisk" kopia (som troligen krävde en steamnyckel iallafall) ...

Så ur det perspektivet så får man väl tacka för att det börjar komma ut konkurrenter numer...
(och jag tror Steam kommer behöva sänka sina priser på sikt - förutsättningarna och konkurrensen är helt annorlunda nu, men det är en annan femma)

Skrivet av employed:

Det är inte ofta man hör ett AAA-projekt floppa ekonomiskt.

Anthem? Ghost Recon Breakpoint? Delvis kanske till och med Battlefield V... Finns säkert massa fler exempel om man kollar runt lite.
Om ett sånt där stort spel faller, där det finns planer för season passes, loot boxes, "live service" osv, och så säljer det inte som tänkt, så blir det snabbt en brutal förlustaffär.

Skrivet av employed:

Det är dessutom konstigt att han påpekar att spel är för "billiga" och borde kosta mer men missar att många av de mest populära spelen idag är "gratis" ex Fortnite, Apex och CSGO.

Visst, men tror du såna spel är ens i närheten av riskfria? Snarare tvärtom tror jag: här finns nog massor av risk att sätta sig själv i ekonomiskt klister...
Här är det trickiga också att om ett spel är "populärt" så betyder det ju inte nödvändigtvis att företaget ens tjänar pengar på det!
Frågan är ju hur mycket de lyckas locka folk att köpa i spelet i dessa "free to play" titlar... Om de inte har lockande köp-content så kan de gå i graven även om det är massor av folk som spelar det...
(Undrar tex hur mycket pengar tex Apex Legends verkligen dragit in kontra utvecklingskostnader. Är det verkligen en vinstmaskin?)

Däremot håller jag med dig helt att öka priserna utöver 60 dollar inte är lösningen! Då blir AAA-spel nån slags exklusiv rikemansangelägenhet, vilket delvis är ett problem med tex PC-hårdvara redan. Hoppas det finns andra lösningar

Skrivet av DasIch:

Startskottet för Witcher-serien var första spelet som var riktigt lågbudget. Det lade mattan för efterföljarna. Ett skitbra spel, om än väldigt omodernt.

Mjae, var det så lågbudget för sin tid? (allt är relativt förstås)
Och se var de tagit vägen sen dess: Nu är det generellt stor massiva AAA titlar som gäller. (förutom Gwent då möjligen)
När man väl vuxit över en viss storlek verkar det väldigt svårt att hitta tillbaks till lagom nivå igen. Och folket förväntar sig antagligen mer och större varje gång också. Hur backar man ur den loopen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Fast det är ju flera faktorer som spelar in. Kronans kolossala fall gentemot dollarn dubblar ju nästan priserna ensamt, sedan har vi inflation på det. Och lik förbannat ger ju samma peng otroligt mycket mer CPU/GPU i absoluta temer jämfört med för 10 år sedan.

Kronans "kolossala" fall? Nästan fördubblade priser? För 10 år sedan så dollarn på 7,62kr, idag ligger den på runt 9,35kr. Den har legat över 9kr i ungefär ett och ett halvt år, var över 10 kr ett kort tag, och den låg i stort sett under 7kr i fyra år från september 2010, och nådde nästan under 6kr.

Kan inte förstå varför någon skulle få för sig att argumterar utifrån absoulta termer. Tillverkningsprocessen blir billigare och förfinas. Annars hade som sagt dagens cpu:er kostat hur mycket som helst (Och 4004 var inte precis billig...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kronans "kolossala" fall? Nästan fördubblade priser? För 10 år sedan så dollarn på 7,62kr, idag ligger den på runt 9,35kr. Den har legat över 9kr i ungefär ett och ett halvt år, var över 10 kr ett kort tag, och den låg i stort sett under 7kr i fyra år från september 2010, och nådde nästan under 6kr.

Kan inte förstå varför någon skulle få för sig att argumterar utifrån absoulta termer. Tillverkningsprocessen blir billigare och förfinas. Annars hade som sagt dagens cpu:er kostat hur mycket som helst (Och 4004 var inte precis billig...)

Lite snyggt att jag lyckades pricka in en peak med 10 år sedan, men tittar du +-5 år där så låg kronan över 8kr i ett par månader ur 10 år. Mellan 2010-2015. Jämför vi 5 år sedan med 6,62 mot kronkursen idag så är det ändå ett väldigt significant tapp. Det speglas självkalrt i priserna.

Tillverkningsprocesser blir billigare och förfinas jämfört med att producera samma produkt på en äldre nod, absolut. Men när man ska ha en helt ny nod och mala ut produkter så medför det en hel del kostnader. Jag vet inte om du medvetet vill missförstå det jag säger, men jag tycker som sagt det är konstigt att klaga på att mycket mer komplex elektronik också är något dyrare, speciellt när man inte vill ta hänsyn till inflation och den svaga kronkursen.

Permalänk
Medlem

De bästa spel jag köpt har jag betalat under 200 kr för. Är dock sällan jag köper spel vid release och brukar generellt få utan mycket mer än ca 15 timmar. Har över 2000 timmar i dota 2. ca 500 i Heroes 3. säkert 50 i Dirt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

För mig hade de gärna kunnat få skära ner på grafiken lite om det som han pratar om skulle bli ett problem. Men jag vill inte ha små spel. Annars/dessutom skulle jag lätt kunna lägga en ganska stor summa på ett riktigt emotsett storspel. Jag har spelat samma 10 spel de senaste 10 åren typ. Vissa av dem har jag köpt flera gånger i flera olika versioner på olika plattformar.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kronans "kolossala" fall? Nästan fördubblade priser? För 10 år sedan så dollarn på 7,62kr, idag ligger den på runt 9,35kr. Den har legat över 9kr i ungefär ett och ett halvt år, var över 10 kr ett kort tag, och den låg i stort sett under 7kr i fyra år från september 2010, och nådde nästan under 6kr.

Kan inte förstå varför någon skulle få för sig att argumterar utifrån absoulta termer. Tillverkningsprocessen blir billigare och förfinas. Annars hade som sagt dagens cpu:er kostat hur mycket som helst (Och 4004 var inte precis billig...)

Tillverkningsprocesserna har inte blivit billigare, snarare tvärtom mycket dyrare. Det kostar enorma summor att ta fram nästa nod och det har (vad jag vet) bara blivit dyrare för varje krympning. Att dom sedan går ner något i pris när noden inte längre är "ny" eller när nästa nod är tillgänglig är en annan sak.

Jensen var ju lite putt ett tag och tyckte TSMC tog för mycket betalt för sina nya noder. Var några år sedan detta sades, och jag har för mig att Sweclockers hade en artikel om detta men kunde inte hitta den nu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SiRai:

Bara göra som Rockstar med GTA V eller Bethesda med Skyrim så får man pengarna tillbaka för utvecklingskostnaderna.

https://www.youtube.com/watch?v=ebNGo5-DIZs

Hur ofta skulle vi få nya releaser då?

Permalänk
Medlem

Gnäll gnäll gnäll. Det går hur fint som helst att tjäna stora pengar på spel. DLC, lootlådor och annat är ju ett inslag som finns idag som inte fanns förr där de drar in ordentliga summor pengar för jämförelsevis lite arbete. Det går inte bara titta på inköpspriset av spelet längre. Ta Apex Legends. Ett spel som är gratis men ändå avancerat och som de lagt mycket tid och pengar på. Men de tjänar bra på Freemium funktionerna och så är det i de flesta spel. Så han bara gnäller om helt obefogade saker. Mycket vill ha mer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har aldrig ens tänkt på detta förren nu, kanske var marginalerna så stora förr att de kunde ha kvar samma priser tills nu. Jag köper sällan spel sist var Red Dead Redemption 2 till pc. Det var så bra spel att jag hade betalat 1000kr för det. Men självklart vill man ju betala så lite man kan. Det är liksom inte enbart en gamble for de som gör spelen. Vi som köper spelet vet ju inte ens om det är bra innan vi köper det. Då vill man gärna inte betala mycket för spelet. Jag visste inte att RDR 2 var så bra innan jag iaf hade kommit en bra bit in på storyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Borde ha en del att göra med framförallt Steam och deras monopol, de tar, eller iallafall tog, 30% för spel i deras butik. Innan Steam var spelvärlden fri och ingen som tog ut en sån avgift.

Det är rätt stor skillnad på monopol och dominans, hörru.

Edit: Du skriver också att innan Steam så var spelvärlden fri och ingen tog ut en sån avgift. Det var den verkligen inte, på den tiden så behövde man publishers ännu mer annars gick spelet som free/shareware på en diskett/CD med någon dataspelsblaska.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Just Sony tjänar iofs mkt mer pengar idag än vad de gjorde under föregående generationer. Mkt beroende på att det finns andra ställen än bara prislappen på spelet som sådant.

Men skenande AAA utvecklingskostnader kan ju, har ju vill jag påstå, andra negativa konsekvenser; att ingen tar några risker och att det blir extremt mkt mellanmjölk. Det ligger förvisso i AAA/blockbusters natur att vara alla till lags men med ökad ekonomisk risk kommer än mer ängslighet.

Just därför är förresten kontroverserna runt TLOU2 egentligen rätt uppfriskande. Skönt med nån som vågar vara obekväm. Tyvärr så svarar den lättkränkta vita mannen att de inte tolererar det utan hellre vill ha mellanmjölk (ja det är så jag tolkar folks överdrivna reaktioner på spelet) så det var väl sista gången. Tack för det...eller inte.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Gnäll gnäll gnäll. Det går hur fint som helst att tjäna stora pengar på spel. DLC, lootlådor och annat är ju ett inslag som finns idag som inte fanns förr där de drar in ordentliga summor pengar för jämförelsevis lite arbete.

Jag hade gärna betalt 800-1000 kr för ett spel om man slapp dlc och microtransactions.
Lustigt är att jag har vänner som gnäller om priserna, men sen spenderar de lite pengar då och då på microtransactions och inte inser att de totalt sätt spenderat flera tusen på ett gratisspel..

Permalänk
Medlem

Som många andra har påpekat, vilket absurt resonemang. Antalet spelkonsumenter är ju helt ofantligt många fler idag, särskillt när de flesta AAA titlarna är multiplattform.
Säger ju sig själv att om 30 miljoner människor lägger 60 dollar på ett spel finns det större utrymme att göra det storslaget än om 20 000 gör detsamma.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjae, var det så lågbudget för sin tid? (allt är relativt förstås)
Och se var de tagit vägen sen dess: Nu är det generellt stor massiva AAA titlar som gäller. (förutom Gwent då möjligen)
När man väl vuxit över en viss storlek verkar det väldigt svårt att hitta tillbaks till lagom nivå igen. Och folket förväntar sig antagligen mer och större varje gång också. Hur backar man ur den loopen?

Ja, spelmotorn var uråldrig redan då och det är tydligt att budgeten var väldigt låg. Enhanced Edition kostade 1 miljon USD.
CDP har både Gwent och Thronebreaker. Det är ju riktigt smart upplagt av dem. Kostade förmodligen inte jättemycket och verkar ha blivit riktigt populärt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har hört detta förr någon gång. Stämmer det så får dem göra på annat sätt såsom säsongspass, DLC o liknande. Att höja priset tror ja inte fungerar idag.

Själv kör man endast på luren o plattan numera. Hearthstone, Clash of Clans o Gems of War. Har lagt över 600:- i alla tre spelen. Så frestande att göra det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Enda spelet jag kör på luren är Geocaching (ger rätt mycket motion), annars är det på stationär PC då det mest är Cities Skylines.

Det som är viktigast är att ett spel har en bra spelidé, om sedan grafiken är rimligt snygg så är det inte fel. Det behöver inte vara fotorealistiskt, och ibland är det bättre om det inte är det, kan bli väl "splattigt" annars.

FPS-spel har som jag ser det samma grundidé som Wolfenstein 3D hade när det kom 1992. Bara trimmad grafik och detaljer som skiljer.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

12H skulle alltså vara lagom speltid? Mannen är dum i i exakt hela huvudet

Hur får vi fler att inte köpa spel och och ladda ned pirat?
Joo.. vi gör spelen mindre och dyrare. Då jävlar.

Han har pengar så han behöver inte bry sig. Hur många föräldrar runt om i världen håller med honom tro?

Jag personligen har aldrig så roligt online som jag har i ett stort singel-player spel.
Oblivion, Skyrim osv.

Mitt problem med spel idag är att hur mycket pengar dom än slänger på dom så vägrar dom ge karaktärer en möter i spelvärlden fler saker att säga. Det är blir enerverande då dom upprepar saker hela tiden.

Det han syftar på är att spelen är för dyra och för långa. Han vill få ner priset på spelen och mindre spel timmar för att kunna spela flera olika spel. Och det är ju det att dem har blivit så dyra att många laddar hem spelen istället för att köpa dem. Det är de han syftar på mellan raderna om man läser lite långsammare som man samtidigt bearbeta och tänker igenom när man läser vad han menar mellan raderna. Det är så jag får fram det när jag läser artikeln. Han vill ha mindre storlek på spelen så att det kostar mindre att göra samt blir billigare på marknaden.

Permalänk
Medlem

@Shadow666: Att spelen är för dyra håller jag med om. Det har jag alltid tyckt.

Att spel kan vara för långa, aldrig. Hur är det möjligt? Är spelen kul och intressanta så kan dom gärna vara 100000000000000H.
För varför inte? Mitt mål med ett spel är att ha kul, det ska roa mig. Varför skulle jag vilja att det tar slut?
Fråga alla som längtar efter HL3 om det är nog med speltid i föregående spel.
Att ett spel är långt har prick aldrig hindrat mig från att spela fler spel. Alternera heter det.

Köp inte ett spel, köp många. Ge mig alla era pengar för så lite innehåll som möjligt.
Det är de han syftar på mellan raderna om man läser lite långsammare som man samtidigt bearbeta och tänker igenom när man läser vad han menar mellan raderna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

" Kortare upplevelser bedöms endast fungera för spelprenumerationer där kunden inte investerar i specifika titlar."

folk behöver lära sig vad investera betyder.