Veckans fråga: Är du intresserad av e-sport?

Permalänk
Medlem

"Njae, sådär"
Kikar ibland osv men inte superofta. Dock gillar jag esport mer än vanlig sport.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har alltid varit helt ointresserad pga spelen som alltid pratas om i e-sport är totalt ointressanta skitspel med ruttna communitys imo

Men sen Echo Arena släpptes till Quest så har jag spelat det och gillar spelet och tittat lite på Youtube.
Tydligen vanlig e-sport inom VR och känns som en riktig sport till skillnad från lol och CS

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Ser inte detta som en sport, men det är bara mitt tycke.

Fast det är det väl ingen som påstår heller? Det är e-sport ju!

OnT:

Följde en del World of Warcraft arena tournaments förr men den pvp-scenen har blivit riktigt usel senaste expansionerna och då var den inte speciellt fantastisk från första början. Jag följde det enbart för att jag själv spelade arena och gillade att glo på proffs som spelade samma spel som jag.

Utöver det finns det inget som helst intresse för e-sport från min sida.

Totalt ointressant!

Härligt att det finns folk som kan livnära sig på att göra det de älskar dock!

Permalänk
Medlem

Jag följer E-sport. Tror det började med StarCraft2 men sen gick intresset över till CSGO och Dota2 och nu bara CSGO. Har typ tagit en pause nu, sen i vår, då det blev väldigt många online-turneringar och matcher. Och kan inte vänta tills det är tillbaka som vanligt med lan-turneringar och finaler i stora arenor. Har varit på plats i Köln en gång och två gånger i Malmö. Stämningen i arenorna är helt otrolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det är enligt din definition sport pga att spelarna gör upprepade, monotona rörelser som i förlängningen ger förslitningsskador? Kan man säkert få av onani också, men det räknas inte som sport. Man kan också svettas om man är nervös, spänd eller upphetsad. Jag säger inte emot dig, men det kändes bara som väldigt vaga argument för att det ska räknas som sport.

Nej, det är en fysisk aktivitet enligt den definitionen. Jämför med Nascar t.ex. Köra runt, runt, runt i 500 varv kräver ganska monotona rörelser det också. Men det är en otrolig fysisk påfrestning.

Det är en sport för att man tävlar i det. Se bilderna folk postat om idrott/sport.
Jag skulle inte kalla vare sig Nascar eller e-sport för en idrott.

Om en tävlade i onani skulle det också vara ett sportevenemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tid är pengar. Ingen mening att se på något meningslöst bara för att.

Detta leder till att sport kan vara rolig och se på om något riktigt stort händer, fotbolls, ishockey eller något datorspel final. Javisst, men resten av matcherna, nej det finns viktigare saker att göra.

Utgår i så fall från att du aldrig gör något för nöjets skull? Låter rätt jobbigt att tänka så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det här tänker jag är en stor anledning vad gäller skillnad i tittarantal. Men eftersom jag inte följer esport har jag ingen aning om betalmodellen.

Precis, jag tänker kanske att om det hade kostat 600 spänn för att ha ett sportpaket på Viasat för att kunna kolla på Dota, så kommer nog tittarsiffrorna sjunka. Men som sagt, jag vet ju inte om det kostar så mycket i dagsläget, jag vet bara att traditionell sport är väldigt dyr att kolla på på TV. (Inte minst för att flera sporter och ligor klumpas ihop i paket, synd för dig om du bara gillar hockeyallsvenskan, du måste pröjsa för US Open, Spanska ligan och Wimbledon ändå.)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av KplSteiner:

Precis, jag tänker kanske att om det hade kostat 600 spänn för att ha ett sportpaket på Viasat för att kunna kolla på Dota, så kommer nog tittarsiffrorna sjunka. Men som sagt, jag vet ju inte om det kostar så mycket i dagsläget, jag vet bara att traditionell sport är väldigt dyr att kolla på på TV. (Inte minst för att flera sporter och ligor klumpas ihop i paket, synd för dig om du bara gillar hockeyallsvenskan, du måste pröjsa för US Open, Spanska ligan och Wimbledon ändå.)

Du behöver inte betala någonting, för att få se produktioner långt mer påkostade än vad gammelsporten erbjuder idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt intresserad av Starcraft 2 e-sporten tidigare men det dog ut när alla MOBA-spel tog över. Synd.

Permalänk
Medlem

Tycker att det var lite konstiga svarsalternativ:
- Ja, väldigt
- Nja, sådär
- Nej, inte alls.

Tycker båda de nedre alternativen antar en något negativ inställning, men i olika grad. "Sådär" är något negativ, "inte alls" är mycket negativ. Men det finns bara ett, mycket, positivt alternativ. Var finns alternativet "Ja, lite"? Där hade jag själv placerat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du behöver inte betala någonting, för att få se produktioner långt mer påkostade än vad gammelsporten erbjuder idag.

Ok, då är det nog en anledning varför de kan ha så mycket tittare. För att titta på t.ex. fotboll behöver man ha ett jäkla intresse för att vara villig att kontinuerligt betala många hundralappar i månaden. Kostar det inget i pengar kan man ju kika även om intresset är ganska litet.

Permalänk

Det beror på vilket spel.. just dota, cs, pugb, SC2 mm är jag inte intresserad av men har kollar hyffsat ofta turneringar i gamla retro spel (typ zelda link to the past, super metroid, metroid prime serien, mm) ofta med randomizers som tillval. Eller kollar ofta på typ AGDQ (AwesomeGamesDoneQuick) eller liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

- Vad gör du?
- Sportar
- Aha, spelar du schack eller?

Det där handlar ju mer om vad man förväntar sig är rimligt än vad som är rätt eller fel.

- Vad gör du?
- Lagar mat
- Aha, helgrillad get då eller?

Permalänk

Väldigt sällan jag tittar på det nuförtiden. Ska dock deltaga i en turnering i Juli. 😐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, det är en fysisk aktivitet enligt den definitionen. Jämför med Nascar t.ex. Köra runt, runt, runt i 500 varv kräver ganska monotona rörelser det också. Men det är en otrolig fysisk påfrestning.

Det är en sport för att man tävlar i det. Se bilderna folk postat om idrott/sport.
Jag skulle inte kalla vare sig Nascar eller e-sport för en idrott.

Om en tävlade i onani skulle det också vara ett sportevenemang.

Det fanns ett gammalt spel till Commodore 64 som hette sex games. Där tävlade man i att bl.a. onanera

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ni som svarar ja, är ni också intresserade av vanlig sport? Jag har svårt att förstå E-sport, men detsamma gäller för vanlig sport för min del också.

Jag kollar på vanlig sport ja men aldrig på esport. Jag har aldrig förstått vad grejen med det är? Visst det kan säkert vara lika spännande som att titta på vanlig sport och jag vet att även de som håller på med epsport tränar lika mycket som de som sysslar med riktig idrott men jag har svårt att ta se esport som seriöst

Permalänk
Medlem

Jag gillar att titta på Nip och fnc när dom spelar csgo. Gilöar även at titta på the hunter call of the wild på tuben. Inget jag följer slaviskt men samtidigt finns intresse så jag kände inte riktigt att mitt alternativ fanns. Fick bli ett "njae" även om jag känner mig mer intresserad än så.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

Jag kollar på vanlig sport ja men aldrig på esport. Jag har aldrig förstått vad grejen med det är? Visst det kan säkert vara lika spännande som att titta på vanlig sport och jag vet att även de som håller på med epsport tränar lika mycket som de som sysslar med riktig idrott men jag har svårt att ta se esport som seriöst

Jag kollar mest på esport nu för tiden.
Vad är grejen du inte förstår med esport? De flesta inom esport tränar lätt dubbelt så mycket som folk inom "vanlig" sport.
Men vad dina kriterer är för att se esport som ett seriöst tävlingsmoment?

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kilroy:

Starcraft är verkligen inte dött!

Definitionsfråga kanske, men jag tittade lite snabbt på de pågående turneringarna på Liquipedia och prissummorna var relativt små, typ 50-150k dollar. Tittarsiffrorna på Twitch är väl också för det mesta låga.

Kollar man bara på Sydkorea kanske det är annorlunda, men har svårt att kalla det annat än utdött om det bara är populärt i ett land.

Blizzard är ganska kassa på det där med esport, helt enkelt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Utgår i så fall från att du aldrig gör något för nöjets skull? Låter rätt jobbigt att tänka så...

Det beror på var i livet ma är. Många har ont om tid och får prioritera sin nöje, at då se random match inom precis vad som helst, kan man kanske göra någon gång. Men att göra det väldigt mycket, ja då måste man ha väldigt mycket fritid.
Observera att jag inte gör någon skillnad på att glo på en film, spel eller fotboolsmatch. Utan det är tiden man lägger ner på detta som ej är så speciellt som är det intressanta.
Att däremot plocka ut guldkornen ur dessa saker och gå på dem, tar betydligt mindre tid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klarspråkarn:

Det fanns ett gammalt spel till Commodore 64 som hette sex games. Där tävlade man i att bl.a. onanera

Kanske världen är mogen för VM i onani? Kanske till och med OS. Vinter och sommar.

Skämt åsido, en kollega talar varmt för det spelet. Många timmar spelat i sin ungdom. Sex Games som e-sport? Varför inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kanske världen är mogen för VM i onani? Kanske till och med OS. Vinter och sommar.

Skämt åsido, en kollega talar varmt för det spelet. Många timmar spelat i sin ungdom. Sex Games som e-sport? Varför inte.

Haha, jag fick det tillsammans med en hur mycket piratkopierade spel som helst av min storebrors kompis. När jag upptäckte det som kanske 10-åring eller nåt, så blev det en hel del spelande I smyg när inte mor och far var hemma

Det och Samantha fox strip poker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Definitionsfråga kanske, men jag tittade lite snabbt på de pågående turneringarna på Liquipedia och prissummorna var relativt små, typ 50-150k dollar. Tittarsiffrorna på Twitch är väl också för det mesta låga.

Kollar man bara på Sydkorea kanske det är annorlunda, men har svårt att kalla det annat än utdött om det bara är populärt i ett land.

Visst är det en definitionsfråga, en kan definiera saker som lever och frodas som döda om en vill, men det är helt fel.

Det är klart att både Starcraft 1 och 2 är relativt små idag jämfört med dom stora e-sporterna och streamingspelen.
Men dom har aktiva turneringar med högt produktionsvärde och många som försörjer sig på att spela.

Och om det inte räknas om ett spel bara är stort i ett land så skulle det här klippet alltså vara ifrån ett utdött spel:
https://www.youtube.com/watch?v=fBuhwWV2-kM

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kilroy:

Visst är det en definitionsfråga, en kan definiera saker som lever och frodas som döda om en vill, men det är helt fel.

Det är klart att både Starcraft 1 och 2 är relativt små idag jämfört med dom stora e-sporterna och streamingspelen.
Men dom har aktiva turneringar med högt produktionsvärde och många som försörjer sig på att spela.

Och om det inte räknas om ett spel bara är stort i ett land så skulle det här klippet alltså vara ifrån ett utdött spel:
https://www.youtube.com/watch?v=fBuhwWV2-kM

Finns det rätt och fel är det inte mycket till definitionsfråga Du säger att det är helt fel, jag säger att det är helt rätt. De casters som blev stora under Starcrafts glansdagar säger idag detsamma.

Tyvärr kommer nog RTS aldrig nå samma popularitet igen. Lagspel och action drar mycket större publik.

Sen kan jag väl inte påstå att det klippet med 300k visningar på 11 år hjälper särskilt mycket.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Finns det rätt och fel är det inte mycket till definitionsfråga Du säger att det är helt fel, jag säger att det är helt rätt. De casters som blev stora under Starcrafts glansdagar säger idag detsamma.

Tyvärr kommer nog RTS aldrig nå samma popularitet igen. Lagspel och action drar mycket större publik.

Det är skillnad på dött och mindre.

Skrivet av Dunder:

Sen kan jag väl inte påstå att det klippet med 300k visningar på 11 år hjälper särskilt mycket.

Poängen med det klippet är att du påstår att om ett spel bara är stort i ett land så är det dött, BW var bara stort i Korea under den tiden och skulle du kalla ett spel för dött när det drar till sig den publiken?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kilroy:

Det är skillnad på dött och mindre.

Poängen med det klippet är att du påstår att om ett spel bara är stort i ett land så är det dött, BW var bara stort i Korea under den tiden och skulle du kalla ett spel för dött när det drar till sig den publiken?

Drar det till sig publik någon annanstans (och idag, inte elva år sedan)? Annars skulle jag nog säga ja.

Jag är inte här för att hata på Starcraft, jag tycker själv det är synd att RTS-genren i princip försvunnit, men jag ser ju verkligheten.... Age of Empires har fått ett litet uppsving igen, vilket är kul, men skulle gissa på att det är en temporär fluga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Drar det till sig publik någon annanstans (och idag, inte elva år sedan)? Annars skulle jag nog säga ja.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, jag försöker förklara min poäng igen.
När det där skedde, alltså där och då. Skulle du kalla det spelet för dött då?
Alltså då, när det hände.

Skrivet av Dunder:

Jag är inte här för att hata på Starcraft, jag tycker själv det är synd att RTS-genren i princip försvunnit, men jag ser ju verkligheten.... Age of Empires har fått ett litet uppsving igen, vilket är kul, men skulle gissa på att det är en temporär fluga.

Och jag tolkar det inte som att du hatar på Starcraft, men jag tycker det är överdrivet och bakvänt att kalla något för dött när det har en så aktiv scen med nybyggd studio, nysatsning på lagturneringar osv. osv. osv.

Broodwar var i princip dött efter matchfixningsskandalen och lanseringen av SC2, då fanns det i princip inget. Nu är det större än på väldigt länge med mer pengar och mer sponsorer osv.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kilroy:

Jag förstår inte riktigt vad du menar, jag försöker förklara min poäng igen.
När det där skedde, alltså där och då. Skulle du kalla det spelet för dött då?
Alltså då, när det hände.

Och jag tolkar det inte som att du hatar på Starcraft, men jag tycker det är överdrivet och bakvänt att kalla något för dött när det har en så aktiv scen med nybyggd studio, nysatsning på lagturneringar osv. osv. osv.

Broodwar var i princip dött efter matchfixningsskandalen och lanseringen av SC2, då fanns det i princip inget. Nu är det större än på väldigt länge med mer pengar och mer sponsorer osv.

Starcraft var stort världen över för elva år sen, så nej, där och då skulle jag inte kalla det utdött... Lite annan situation idag.

Vi har helt enkelt olika definitioner/åsikter, inget konstigt med det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag har sett några youtubeklipp för att få lite hjälp på traven för att komma vidare i spel som skyrim och tutorials för att lära mig DCS. Jag har sett några matcher Battlefield 2 (ja, länge sedan), men det var för jag själv spelade i klan.

I övrigt har jag inget intresse av att se andra spela. Det vill jag ju göra själv...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kollar på Turins turneringar av Total War Warhammer 2 och den officiella Everchosen men inget annars.

Kollade förr massa på Huskys Starcraft sändningar men intresset dog.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]