Microsoft arbetar på omdesignad startmeny för Windows 10

Permalänk
Medlem

Lite mer aero över det hela kanske? Saknar aero från 7an.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Håller med om att startmenyen inte har något värde eller hela Win 10 gui över lag, inception helvete. Win + sökord för det som går att få fram, file-explorer för allt annat. Split funktion/panes där vore en faktisk förbättring.

Permalänk
Medlem

Utan en direkt A/B-jämförelse så ser jag faktiskt ingen skillnad överhuvudtaget.

Men som andra här så använder jag väldigt sällan startmenyn, utan det är Win + skriv söktext + Enter som gäller (alternativt använder jag PowerToys Run, men den är minst sagt omogen än så länge).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag tycker startmenyn är ok, och man ska alltid ha valet att kunna välja att ha kvar den nuvarande eller växla till den kommande...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ska de helt ändra design-spår igen? De börjar kännas sjukt obeslutsamma. De gör inte färdigt en övergång innan de går vidare till nästa. Tar de inte tid på sig att finslipa ett gui innan de ger upp på det kommer det aldrig bli bra.. Det är ju fortfarande bara halva systemet som har menyer i det nya guit.

Skrivet av SleepstreameR:

Vad spelar det för roll om resten av operatisystemet inte följer samma design? Välj ett designspråk och se till att systemet är enhetligt istället

Håller helt med ovanstående!
Det som skaver mest för mig: När ska de tex fullt integrera Kontrollpanelen och Inställningar till ett komplett enhetligt välfungerande gränsnitt? Börja där och beta sen genom alla gränsnitt och välj en enhetlig look på dem.

Eller förresten, innan de gör det bör de nog tänka efter långsiktigt en gång till vad som faktiskt är funktionellt, effektivt och estetiskt!
(Fluent design är inte speciellt intuitivt för min del iallafall.. Även om jag kan leva med det!)
Gör en sista omarbetning av utseendet och se sen till att implementera det konsekvent över hela OS:et...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Ser exakt likadan ut?

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte direkt. Kan dom bara fixa sök någon gång så hade jag varit nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Precis, startmenyn är ju helt redundant idag.

Icke. Jag använder den mycket. Inte fan orkar jag lägga ut alla program jag använder i taskbaren!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hatar genomskinlighetseffekter och har allt sånt avstängt. Om det inte blir en inställning för att stänga av det i denna nya version, så kommer jag att avstå från att uppdatera till den, om det inte finns registerhack eller liknande som kan återställa normaliteten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som idag, med skillnaden att temat är helt fruktansvärt. Starkt jobbat där.

Den enda Windows jag gillat GUI-mässigt är Windows 7. Windows 10 verkar ha en imponerande trend att ständigt bli sämre efter varje stor uppdatering. Hur i hela friden lyckas de?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

UI-design överlag inom IT blir ju bara värre och värre, all form av intuition är ju kastat i papperskorgen. Nuförtiden är det hopplöst att avgöra vad som är knapp, länk, eller bara text, vad den isf gör, osv. Och ev konventioner är olika från system till system, site till site, app till app. Fått för mig att Apple kanske är de minsta syndarna här, men kanske har fel. Microsoft å andra sidan verkar helt förvirrade och oklara.

Startmenyn i Windows 10 tycker jag väl är det minsta problemet, är rätt sällan man använder den, och då fyller den sin funktion. Designspråket på inställningar mm (alla dessa "appliknande" fönster) däremot är ju fullkomligt åt helvete..

// Sur gubbe

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Bara den inte täcker hela skärmen så är jag nöjd. Då jag är synskadad (tunnelseende och synsvaghet, sen 0.25 på vänster och 0.3 på höger med linser/glasögon) så är jag ingen fan an genomskinlighet då det lätt blir grötigt och svårt att se, så hoppas det går stänga av i så fall. Högkontrastteman osv gillar jag inte heller då man inte kan kompromissa utan där tas verkligen allt estetiskt bort och allt fokus ligger på läsbarhet och jag ser "för bra" för att det skall vara nödvändigt. Men som sagt. Huvudsaken är att det aldrig får bli en återgång till den förbannade "startskärmen".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Geeks Gaming

Själv har jag inga som helst problem med menyn. Hur lätt som helst att göra grupper av iconer för olika saker så som spel, 3d program och annat. Allt annat går bara att skriva in i searchbar och den hittar de direkt.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk

MS ödslar som vanligt tid och kraft på trams som de flesta användare fullständigt skiter i!

Släpp i stället en W10-version där vi användare väljer vad som ska installeras - klickrutor där man själv aktivt måste välja till varje komponent som ska vara med. Inga tips, länkar eller annat tjafs - någonsin - om annat MS vill man ska installera.
Jag skulle gladeligen betala några tusen extra per licens för en sådan bloat-fri version.

PS Ett DOS-interface duger gott för mig, resten fixar jag själv

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Utnyttjar startmenyn flitigt men ingen nyhet som får mig gå tillbaka. Använder Start10 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Precis, startmenyn är ju helt redundant idag.

Inte riktigt ännu, windows search har blivit bättre men det är fortfarande inte top notch.

Lyckas Microsoft få till det i liknande nivå mot apples Spotlight börjar dock startmenyn bli redundant.

Men även om de lyckas få till det tycker jag ändå att det är rätt trevligt med en översikt på vad jag har installerat, ibland hittar jag helt enkelt inte namnet på det jag vill öppna när det är program jag öppnar ytterst sällan.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Tacka gudarna för stardock start10. Aldrig använt Win 10 för det är för mycket skräp.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv

Tiles har aldrig varit en del av min Windows 10 upplevelse. Tror många som klagar hade varit nöjda bara do hade inaktiverat tiles'en

Permalänk
Medlem

Microsoft borde gör ett Windows NextGen, där de slänger ut allt som har med bakåtkompatibilitet att göra som de utvecklar på sidan om nuvarande Windows. Underhåll endast Windows 10 med buggfixar och mindre funktionalitetsförbättringar. Håll supporten på det i 10-15 år till, under tide kan de som vill migrera till det nya istället och efterhand som fler och fler program letar sig över så kommer även massorna av användare göra detsamma. När 15 år gått så kan företag köpa sig extra support om de har svårt att migrera, men efter 30 är det dött helt.

Ett helt nytt systemtäckande gränssnitt och inte det lapptäcke som råder idag.

Kan med fördel göras med ett liknande kliv över till ARM såsom Apple, möjlig minimal bakåtkompatibilitet kan hanteras med virtualisering eller annat lager mellan OS och gammal programvara.

Permalänk
Medlem

Spännande!

Hoppas man kan få slippa den högra delen av startmenyn.. Får fan rysningar av obehag av den.

Permalänk
Medlem

Openshell används på samtliga maskiner. Startmenyer ska vara statiska och inte dynimiskt förändra sig

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Använder den inte, men tycker inte att det är någon större skillnad.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Spännande!

Permalänk
Medlem

Snygg bakrund på skrivbordet, hade passat perfekt med mitt hue-tema förövrigt i rummet. Någon som vet om det är en existerande bakgrund och vart man isåfall hittar den. Eller om den kanske kommer med nästa uppdatering?

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan ladda ner bakgrunden med hög kvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Hoppas man kan få slippa den högra delen av startmenyn.. Får fan rysningar av obehag av den.

Den kan du få bort redan nu. Stäng grupperna som är där som standard så förminskas menyn.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat OpenShell för att det skall gå att använda Windows 10 överhuvudtaget.

Standardmenyn som Windows 10 har är så förvirrad att den inte går att använda.

Permalänk
Medlem

Vem fan använder Start Menu numera? Känns som en grej från förra decenniet. Uppleveratt alla idag gått ifrån det till att använda launchers och snabbkommandon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Vem fan använder Start Menu numera? Känns som en grej från förra decenniet. Uppleveratt alla idag gått ifrån det till att använda launchers och snabbkommandon.

Vilka är alla? Jag menar visst vi som spelar har launchers på skrivbordet men det betyder inte att man har allt på skrivbordet.
Vet flera som använder classic shell för Windows 7 start menyn och dom har byggt datorer sen någon gång på 90 talet medans jag använder 10ans för jag tycker den är lätt och använda snabbkommandon, menar du sök funktionen eller hur gör man det?
Allt jag gör är att spela och titta på YouTube när jag sitter framför datorn, måste jag öppna mappar eller liknande så gör jag som man alltid gjort, öppnar den här datorn eller mina dokument så jag ser inte problemet
Men en normal svensson som knappt använder en dator använder garanterat start menyn

Permalänk
Medlem

Vad var startmenyn ens tillför från början? Använder den precis på samma sätt som första inlägget i tråden.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /