Billigare att köpa hårddisk utomlands?

Permalänk
Medlem

Billigare att köpa hårddisk utomlands?

Vi har hög punktbeskattning på lagringsmedia i Sverige. Visst borde det vara billigare att köpa från något EU-land? Finns det någon bra prisjämförelsesite man kan använda?

Permalänk
Medlem

Har du tänkt köpa stora mängder? I så fall är mindfactory.de billigt, men de säljer bara till företag i Sverige. Du kan komma runt det genom att använda t.ex. mailboxde.com för vidarebefordring, men om du ska köpa en enstaka hårddisk blir det dyrt.

Om du ska köpa en enstaka hårddisk så blir priset på frakt viktigt. Amazon.de har billig (ofta gratis) frakt även till Sverige, men det negativa är att de då tar ut svensk moms. I vanliga fall är momsen i Tyskland 19% jämfört med 25% i Sverige, och nu sänks den dessutom tillfälligt till 16%.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Har du tänkt köpa stora mängder? I så fall är mindfactory.de billigt, men de säljer bara till företag i Sverige. Du kan komma runt det genom att använda t.ex. mailboxde.com för vidarebefordring, men om du ska köpa en enstaka hårddisk blir det dyrt.

Om du ska köpa en enstaka hårddisk så blir priset på frakt viktigt. Amazon.de har billig (ofta gratis) frakt även till Sverige, men det negativa är att de då tar ut svensk moms. I vanliga fall är momsen i Tyskland 19% jämfört med 25% i Sverige, och nu sänks den dessutom tillfälligt till 16%.

Men tar maiboxde.com någon avgift för vidarebefordring?
Jag tänkte köpa 2st 2TB antingen SATA eller M.2 SSD.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Men tar maiboxde.com någon avgift för vidarebefordring?
Jag tänkte köpa 2st 2TB antingen SATA eller M.2 SSD.

Jo, de tar en avgift. Lär väl bli 120-170kr för två st SSD:n.

Både mindfactory och amazon har 2tb 2,5" SSD för 199 euro. Via mindfactory tillkommer runt 15 euro för frakt, men via amazon tillkommer runt 20 euro extra i svensk moms. Liten skillnad, så jag skulle köra på amazon.de för att få enklare returer och annat.

Mindfactory har 2tb Intel 660p för 228 euro, jämfört med 270 euro för billigaste motsvarande på amazon (plus 25e extra i moms). Då blir skillnaden så stor (90 euro) att det är värt att beställa via mailboxde.com, i alla fall enligt mig.

Oberoende så sparar man närmare 1000kr på att beställa 2x2Tb SSD:n från Tyskland.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jo, de tar en avgift. Lär väl bli 120-170kr för två st SSD:n.

Både mindfactory och amazon har 2tb 2,5" SSD för 199 euro. Via mindfactory tillkommer runt 15 euro för frakt, men via amazon tillkommer runt 20 euro extra i svensk moms. Liten skillnad, så jag skulle köra på amazon.de för att få enklare returer och annat.

Mindfactory har 2tb Intel 660p för 228 euro, jämfört med 270 euro för billigaste motsvarande på amazon (plus 25e extra i moms). Då blir skillnaden så stor (90 euro) att det är värt att beställa via mailboxde.com, i alla fall enligt mig.

Oberoende så sparar man närmare 1000kr på att beställa 2x2Tb SSD:n från Tyskland.

Holy moly! Det var ju en markant skilnad ändå i jämförelse att man handlar här i Sverige.
Då är det ju mer värt att handla där, hur kommer det sig i så fall att alla inte handlar sina komponenter därifrån?

Jag är inställd på att införskaffa mina SSD diskar därifrån iaf!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Holy moly! , hur kommer det sig i så fall att alla inte handlar sina komponenter därifrån?

Kanske för att vi ska få in skattepengar till sjukvård och arbetsmarknadsåtgärder nu tex när det är Corona tider.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Kolla tipstråden. Fanns 2TB refurb. NVMe I UK för 150 pund.

https://www.scan.co.uk/products/19tb-corsair-mp510-m2-2280-pc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Holy moly! Det var ju en markant skilnad ändå i jämförelse att man handlar här i Sverige.
Då är det ju mer värt att handla där, hur kommer det sig i så fall att alla inte handlar sina komponenter därifrån?

Jag är inställd på att införskaffa mina SSD diskar därifrån iaf!

Lite olika orsaker. En är att man tar en risk när man skickar via en tredje part. Om något händer på vägen kan det bli problem att visa på när skadan har uppkommit, och vem som ska ta ansvaret för den. Sen så görs ju köpet i Tyskland, så tysk lag tillämpas. Tyskland är överlag ett bra land ur den synvinkeln, men det kan vara svårare att reda ut vilka rättigheter man har.

Sen så är garantier en annan grej. Köper du från Tyskland får du också skicka tillbaka till Tyskland. Tidsbegränsningarna blir också kortare... ångerrätten på 14 dagar vid distansköp räknas då från när mailboxde.com har mottagit leveransen, och då kan det ju ta en tid ännu innan du får sen, så tidsgränsen kan komma rätt snabbt emot.

Men jag har själv beställt 4 st datorer från Mindfactory senaste åren (3 egna och en för en kompis) och det har funkat riktigt fint.

Skrivet av yrfhar:

Kanske för att vi ska få in skattepengar till sjukvård och arbetsmarknadsåtgärder nu tex när det är Corona tider.

Det är en stor orsak. Dessutom ser många ett värde i att få kundservice på svenska, och överlag också stöda lokala företag.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Sen får man ju räkna med att det blir enormt strul om man ska reklamera en trasig produkt. Jag tycker personligen att det är värt den extra kostnaden och köper i Sverige.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

det blir enormt strul om man ska reklamera en trasig produkt.

Scan.co.uk (om vi ska prata om refub diskarna) va bland det smidigaste i RMA väg jag haft att göra med när jag skickade tillbaka en Toshiba disk för ett par år sedan. Dom gav mig en DPD shipping label (posten) och sen lämnade jag bara in det som skulle på felsökning. Visst vill man inte konversera på engelska med supporten så är det väl "jobbigt" antar jag. Det enda eventuella problemet med Scan jag ser är hur/om Brexit eventuellt skulle påverka garantiärenden, men diskarna har bara 12 månader garanti ändå så det är ett kortvarigt problem.

Permalänk
Medlem

är det verkligen lönt besväret för att spara nån enstaka hundring eller nåt `??

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sen får man ju räkna med att det blir enormt strul om man ska reklamera en trasig produkt. Jag tycker personligen att det är värt den extra kostnaden och köper i Sverige.

Jag skulle inte säga att det blir några enorma problem. Högre fraktkostnader, ja, och man får sköta det på engelska, men t.ex. Mindfactory har överlag riktigt bra kundtjänst.

Skrivet av KalBumling:

Scan.co.uk (om vi ska prata om refub diskarna) va bland det smidigaste i RMA väg jag haft att göra med när jag skickade tillbaka en Toshiba disk för ett par år sedan. Dom gav mig en DPD shipping label (posten) och sen lämnade jag bara in det som skulle på felsökning. Visst vill man inte konversera på engelska med supporten så är det väl "jobbigt" antar jag. Det enda eventuella problemet med Scan jag ser är hur/om Brexit eventuellt skulle påverka garantiärenden, men diskarna har bara 12 månader garanti ändå så det är ett kortvarigt problem.

Precis, och EU-regler tillämpas fram till slutet av året oberoende.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

är det verkligen lönt besväret för att spara nån enstaka hundring eller nåt `??

På scan får du en MP510 1,9TB refurb under 2K, en ny kostar runt 3,7K och en refurb från webhallen kostar 2,8K. Knappast "nån hundring" vi snackar om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kanske för att vi ska få in skattepengar till sjukvård och arbetsmarknadsåtgärder nu tex när det är Corona tider.

Du betalar fortfarande svensk moms när du handlar i andra länder (även inom EU) över nätet. Det du slipper är dock swecopy-avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du betalar fortfarande svensk moms när du handlar i andra länder (även inom EU) över nätet. Det du slipper är dock swecopy-avgiften.

Nja, inte generellt. Många mindre aktörer tar bara landets egna moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag skulle inte säga att det blir några enorma problem. Högre fraktkostnader, ja, och man får sköta det på engelska, men t.ex. Mindfactory har överlag riktigt bra kundtjänst.

Precis, och EU-regler tillämpas fram till slutet av året oberoende.

Men garantin gäller som vanligt så det enda "jobbiga" jag ser det är att man får handskas på engelska med de ifall någonting ska reklameras?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Har för mig att det är nån gräns som gäller, säljer man under "X Euro per år" till ett land så behöver man inte ta ut momsen från det landet utan kan använda den lokala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du betalar fortfarande svensk moms när du handlar i andra länder (även inom EU) över nätet. Det du slipper är dock swecopy-avgiften.

Skrivet av SUMITOMO:

Nja, inte generellt. Många mindre aktörer tar bara landets egna moms.

Beror väll på omsättningen till Sverige? Tänkte inte på CopySwede, de pengarna, 80 kr, går ju endast till kulturen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

@SUMITOMO: Har för mig att det är nån gräns som gäller, säljer man under "X Euro per år" till ett land så behöver man inte ta ut momsen från det landet utan kan använda den lokala.

Skrivet av yrfhar:

Beror väll på omsättningen till Sverige? Tänkte inte på CopySwede, de pengarna, 80 kr, går ju endast till kulturen.

Omsätter ett företag mer än 320,000kr/år är de skattskyldiga i Sverige.