Microsoft arbetar på omdesignad startmeny för Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft arbetar på omdesignad startmeny för Windows 10

Den nya startmenyn får förenklad struktur där stilspråket fokuserar på transparens och ikoner enligt nya estetiken Fluent Design.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Använder den aldrig som en "vanlig" startmeny i dagsläget ändå.
Win-knapp + sök på vad jag vill komma åt + enter.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst utan bara kollat på bilden men ska det vara rundade hörn?

Vilken skärm har rundande hörn? Och varför går inte start menyn hela vägen ut till kanten utan lämnar en liten glipa till vänster?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Använder den aldrig som en "vanlig" startmeny i dagsläget ändå.
Win-knapp + sök på vad jag vill komma åt + enter.

Precis, startmenyn är ju helt redundant idag.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Med Microsofts beteende de senaste åren så förväntar jag att allt som förändras blir mer splittrat och visar mer reklam efter förändring. Varje gång någon meny blir uppdaterad till metro så blir det bara ett ytterligare steg för att komma till den riktiga menyn från Windows XP. Jag tror inte Microsoft kan förbättra saker längre, allt de gör blir bara värre och värre.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Hela Windows 10 behöver omdesign tycker jag. MacOS är mycket snyggare imo.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Det börjar ju likna MacOS för varje dag detta! Räcker ju med att kolla på kameravinkeln i renderingarna

Permalänk
Bildexpert

@Cooling23: Inte bara snyggare utan även mer lättnavigerat, även om Findern skulle behöva få lite mer omtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Med Microsofts beteende de senaste åren så förväntar jag att allt som förändras blir mer splittrat och visar mer reklam efter förändring. Varje gång någon meny blir uppdaterad till metro så blir det bara ett ytterligare steg för att komma till den riktiga menyn från Windows XP. Jag tror inte Microsoft kan förbättra saker längre, allt de gör blir bara värre och värre.

Håller med, de behöver någon person som har någon klar vision och kör på det, just nu känns det som att det är för mycket viljor och inte
tillräckligt kunniga personer eller att de är så begränsade att de inte kommer till sin rätt.

Skrivet av Cooling23:

Hela Windows 10 behöver omdesign tycker jag. MacOS är mycket snyggare imo.

Verkligen, MacOS är en helt annan enhetlighet som gör det mycket trevligare att sitta i.

Detta kanske bara är jag men hur upplever ni Windows och Linux kontra Mac? Jag tycker att MacOS känns tyngre på ett bra sätt medans Windows och Linux är "lättare" med brist på bättre ord.

Permalänk
Medlem

Ska de helt ändra design-spår igen? De börjar kännas sjukt obeslutsamma. De gör inte färdigt en övergång innan de går vidare till nästa. Tar de inte tid på sig att finslipa ett gui innan de ger upp på det kommer det aldrig bli bra.. Det är ju fortfarande bara halva systemet som har menyer i det nya guit.

Permalänk
Medlem

Har kört med startisback sen Windows 10 var nytt, kan inte med Windows 10 meny alls.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Använder den aldrig som en "vanlig" startmeny i dagsläget ändå.
Win-knapp + sök på vad jag vill komma åt + enter.

Windows search är ju helt inkompetent ju. Hur fan kan du använda den?
Finns ca bara 10% av mina spel och program som dyker upp i sök ich jag känner ingen annan som faktisk kan använda sök mer än så.

Själv kör jag pek startmenyn som introducerades i Windows 8. Kan ha alla min program och genvägar samt kan lägga det i kategorier.
I Ubuntu så kunde jag söka efter allt jag ville åt men det går verkligen inte i Windows.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@infigo: Oj, jag tycker verkligen att den hittar allt jag söker efter direkt. Söka efter filer är jobbigare, speciellt om man har filer med samma namn på flera ställen.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av infigo:

Windows search är ju helt inkompetent ju. Hur fan kan du använda den?
Finns ca bara 10% av mina spel och program som dyker upp i sök ich jag känner ingen annan som faktisk kan använda sök mer än så.

Själv kör jag pek startmenyn som introducerades i Windows 8. Kan ha alla min program och genvägar samt kan lägga det i kategorier.
I Ubuntu så kunde jag söka efter allt jag ville åt men det går verkligen inte i Windows.

Min är helt brickad och får aldrig upp något sökresultat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ser någon skillnad...? Startmenyn har ju redan viss transparens. (om man har det alternativet aktiverat) De levande panelerna ser jag ingen skillnad på, men sen brukar jag heller inte använda dem. Ikoner vet jag att vi ska få nya, och det välkomnar jag. Likt övriga operativsystemet så har de gamla ikonerna jättetråkig design, men detta är ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag brukade avsky W10's egna startmeny, men har faktiskt börjat uppskatta hur allsidig och användbar den kan vara. Jag slänger in StartIsBack och ställer in på W10 startmeny som ger lite fler valmöjligheter, men nu vill jag inte tillbaka till gamla start.

Däremot så ser ju konceptbilderna riktigt fina ut. Blir kul att testa när det börjar närma sig

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Använder W10 startmeny idag (använde StatisBack tidigare).
Men det finns redan transparans. Kör dock allt sådant avstängt då det är irriterande som fasen i aktivitetsfält etc.

Sen tvingas man fortfarande använda 3e parts program ifrån typ 2016 för att ändra ikonerna till fullstorlek tiles på w10 startmenyn och det ser ju likadant ut enligt de bilderna, så apfult.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Windows search är ju helt inkompetent ju. Hur fan kan du använda den?
Finns ca bara 10% av mina spel och program som dyker upp i sök ich jag känner ingen annan som faktisk kan använda sök mer än så.

Själv kör jag pek startmenyn som introducerades i Windows 8. Kan ha alla min program och genvägar samt kan lägga det i kategorier.
I Ubuntu så kunde jag söka efter allt jag ville åt men det går verkligen inte i Windows.

Min hittar alla program utan problem. Kan rekommendera att stänga av så att den inte söker på Bing när du söker efter något i Windows Search. Tror dessvärre det måste göras i regedit.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Proffsmoddare

Vad spelar det för roll om resten av operatisystemet inte följer samma design? Välj ett designspråk och se till att systemet är enhetligt istället

De kan ju använda ett visst fruktbaserat system som inspiration om de är osäkra på innebörden.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Ska vara så minimalt som möjligt, kör ändå bara win+bokstäver på det jag vill åt.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@L'ombra: den riktiga skillnaden ser ut att vara att listan med applikationer till vänster smälter samman bättre med panelerna till höger, visuellt och strukturellt. De levande panelerna sticker inte heller ut lika mycket jämfört med vanliga paneler med ikoner. Men överlag är det ingen enorm skillnad om man redan idag använder transparens och inga levande paneler i startmenyn. Jag ser mest fram emot de nya ikonerna och ett något mer enhetligt utseende (även om Microsoft har en del kvar att jobba på som flera andra påpekar).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Vet inte om jag ser någon skillnad...? Startmenyn har ju redan viss transparens. (om man har det alternativet aktiverat) De levande panelerna ser jag ingen skillnad på, men sen brukar jag heller inte använda dem. Ikoner vet jag att vi ska få nya, och det välkomnar jag. Likt övriga operativsystemet så har de gamla ikonerna jättetråkig design, men detta är ett steg i rätt riktning.

Det är ingen stor skillnad, visst kanske någon extra % transparens, men annars är en enda skillnaden vänster sidan om man använder att visa alla program, alla program/mappar har just nu i nuvarande startmeny en tile, kvadrat, vad man nu vill kalla det bakom själva ikonen, medans nu i den nya så har dom slopat tiles i vänstra delen av startmenyn.

Permalänk
Medlem

Allt för att försöka hålla sig relevanta, startmenyn blir bara värra och värre, det enda jag använder den till är mjukavstängning av datorn och det har dem lagt in under 3 lager redan.
Bättre att ha en "Till skrivbordet" knapp.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Använder den inte heller som startmeny. Win+bokstäver funkar smidigare. I snabbstartfältet har även de 10 vanligaste programmen.

Jag har dock unpinnat allt skräp och när den högra delen är tom så kan man dra ihop den så den påminner lite om Windows 95.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

De borde ta bort alla "appar" och gå tillbaks till Win7 design fast i modern utseende.
Jag hatar Win10 design. Mobil design hör inte hemma på PC.
Dessutom är det mer krångligt att komma åt vissa saker i Win10 än vad det var i Win7.
Hoppas verkligen på fler aktörer av OS för PC. Linux är inget alternativ och Google gillar jag inte längre pga vad de står för idag och hur de tjänar pengar. Skulle Google släppa Android till pc idag skulle de samla in mer data än vad Microsoft gör...
Synd att det inte fler utmanare...

...och varför har de Pride bakgrund med regnbågsfärger? Varför dra in en politisk agenda i det hela? Är så trött på den jävla agendan som ska med i allt idag.

Permalänk
Medlem

Kommer den utan massa reklam och andra försök till att använda Microsoft store? Annars är värdet noll, samma skräp som finns från början som är lika bra att ersätta med Start10 direkt.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Tycker inte det behövs någon startmeny över huvud taget. Som flera nämnt redan så räcker det med ett sätt att söka på det man vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Detta kanske bara är jag men hur upplever ni Windows och Linux kontra Mac? Jag tycker att MacOS känns tyngre på ett bra sätt medans Windows och Linux är "lättare" med brist på bättre ord.

Jag skulle vilje beskriva Windows 10 som spretigt, buggigt och slarvigt rent gränssnittsmässigt. Det är inte speciellt svårt att hitta ikoner från Windows 3.11/NT 3-tiden i Windows 10! Ett par program ser även ut att vara från samma tidsepok.

MacOS är ett mästerverk i jämförelse och även Gnome 3.36 i Linux håller ihop mycket mer gränssnittsmässigt (i samma anda som MacOS). Sen kan även Linux vara spretigt beroende på vilka ramverk som används, men där har man i alla fall ett val.

I Windows 10 använder jag Classic Start/Open Shell, då jag inte står ut med begränsningarna i Microsofts egna startmeny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

De borde ta bort alla "appar" och gå tillbaks till Win7 design fast i modern utseende.
Jag hatar Win10 design. Mobil design hör inte hemma på PC.
Dessutom är det mer krångligt att koma åt vissa saker i Win10 än vad det var i Win7.
Hoppas verkligen på fler aktörer av OS för PC. Linux är inget alternativ och Google gillar jag inte längre pga vad de står för idag och hur de tjänar pengar. Skulle Google släppa Android till pc idag skulle de samla in mer data än vad Microsoft gör...
Synd att det inte fler utmanare...

Mm håller med, gillar inte hur 10an ser ut alls , körde Classic Shell innan men orkade inte installera om det efter varje installation men mina föräldrar har det på sina datorer och det funkar bra då dom har Windows 7 usteende. http://www.classicshell.net/
Dock tycker jag att Microsoft borde lägga till så att man kan välja Windows 2000, Vista,XP,W7 utseende och få alla ikoner, bakgrunds bilder och ljud. Lite det jag gillade med dom gamla att man kunde byta till Classic eller köra det nya temat som operativ systemet hade.
Men jag hade hellre tagit W 2000 eller Vista tema idag men jag slö surfar mycket på min MacBook för det är trevligare att surfa där XD