Permalänk
Vive la liberté!

i9 9900k (och övriga 1151 v2) i 1151 v1-moderkort

En översiktlig bildguide över hur man modifierar 1151 v1-moderkort till att fungera med 1151 v2-processorer. I detta fall en i9 9900k i ett ASUS Maximus VIII Hero.

Sammanställt i huvudsak från nedanstående trådar på win-raid.com
[GUIDE] Coffee Lake CPUs on Skylake and Kaby Lake motherboards
[TOOL] Easy automated Mod tool for Coffee Lake bios

Rysk tråd på overclockers.ru om samma ämne
Tysk betalartikel om ämnet

För full funktion av 1151 v2-processorer i socket 1151 v1-moderkort behöver i huvudsak följande hinder överkommas:

  • Fysiska skillnader i pin-layout

  • Avsaknad av kompatibel mikrokod för 1151 v2-processorer

  • Avsaknad av kompatibelt VBIOS och GOP för den integrerade grafikkretsen hos 1151 v2 processorer

  • Avsaknad av stöd för PCIe-bryggan hos 1151 v2-processorer, vilket gör att PCIe portarna inte fungerar

  • Avsaknad av stöd för processorer med fler än 8 trådar

  • Processorns restriktioner kring tillåtna chipset-modeller

Relevanta nedladdningar
BIOS-modifieringsverktygen triggar antivirusprogram. Sannolikt falskt positiva utslag. Det går att använda verktygen i virtuell maskin utan internetuppkoppling om så önskas.
Observera att båda verktygen behövs.

CoffeeLake BIOS Mod Tool BIOS-modifieringsverktyg 1
Ej längre nödvändigt i och med CoffeeTime 0.92

CoffeeTime BIOS-modifieringsverktyg 2

AsProgrammer För programmering av BIOS-krets med extern CH341A-programmerare
Intel CSME System Tools v11 För Intel Flash Programming Tool.

Moderkortsmodeller där isolering av kontaktytor eventuellt ej behövs
Vid kontroll med multimeter har reserverade kontaktbleck ej varit inkopplade.
Säkerställ detta innan användning av 1151 v2-processorer utan isolering, då det kan skilja sig mellan individuella exemplar beroende på hårdvarurevision osv.

  • ASUS Maximus VIII Hero

  • ASUS Maximus VIII Extreme

  • ASUS Z170-A

  • ASUS Z170-Deluxe

  • ASUS Z170I Pro Gaming

  • ASUS Strix Z270-H

SKTOCC#-modifikationer
ASUS Maximus VIII Hero
ASUS Maximus VIII Extreme
ASUS Maximus VIII Impact
ASUS Z170-A
ASUS Z170 Deluxe
ASUS Z170I Pro Gaming
ASUS Strix Z270-H
ASROCK Z270 Gaming K4

Alla modifikationer görs på egen risk.
Dela gärna med egna erfarenheter, frågor osv i kommentarstråden.

Vanliga frågor, relaterade ämnen osv

Klicka för mer information

Ändringslogg
2021-03-27: CoffeeTime 0.92 räcker för att genomföra hela modifikationen, kommer vid tillfälle uppdatera resten av guiden.
Lagt Z170I Pro Gaming till listan över modeller där reserverade kontaktbleck potentiellt ej är inkopplade.
2020-08-09: Lagt till SKTOCC#-modifikation för Asus Z170-Deluxe samt Asus Strix Z270-H samt lagt dessa till listan över modeller där reserverade kontaktbleck potentiellt ej är inkopplade.
2020-07-07: Lagt till SKTOCC#-modifikation för Asus Z170-A samt lagt till det till listan över modeller där reserverade kontaktbleck potentiellt ej är inkopplade.
2020-06-28: Lagt till fler exempel på SKTOCC#-modifikationer samt listat moderkort där reserverade kontaktbleck potentiellt ej är inkopplade.

Visa mer

Besök galleriet här

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Intel: Vi måste byta socket för att kunna mata mer ström till processorn
Apanx: *Klockar 9900K till 5.1 GHz @ 1,328V på 1151v1*

Roligt att se lite häftigare moddning av hårdvara

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Konsolpleb 🕹

imponerande
Stöter man på några begränsningar eller vardagsproblem när man väl är up and running? Eller har det några effekter på processorns prestanda/funktionalitet etc?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd

Nörderi 2.0!
Imponerande värre!!

Permalänk
Hedersmedlem

En hink med blandade guldstjärnor till dig!

Imponerande guide och genomförande

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Otroligt imponerande, hatten av för dig Mr!

Tack för detta.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Helt otroligt! Snyggt jobbat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

"Intel hatar honom"

Permalänk
99:e percentilen

Wow! Otroligt coolt måste jag säga, och mycket välskriven guide! Det är ju inte utan att man blir sur på Intel när man läser den.

Kommer jag då modda ett 1151v1-moderkort? Först tänkte jag "Hm, då kanske jag kan uppgradera 6100T:n i min server utan att byta ut Z170-moderkortet …"

Efter att ha läst guiden tänker jag snarare att tiden, arbetet och riskerna gör det mer värt för mig att bara köpa ett nytt moderkort istället. Dock kvarstår ju naturligtvis en lika viktig anledning som väl varit något av en ledstjärna här på SweClockers sedan tidernas begynnelse:

Skrivet av Apanx:

Varför gör du detta? Köp nytt moderkort istället.
Jag gör det för att det är möjligt och för att jag kan.

Tycker också att beskrivningen under ditt namn (citerad nedan) passar särskilt bra just idag, @Apanx!

Vive la liberté!

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Coolt. Jag undrar dock: varför gjorde du det? Är det för att det var en kul grej eller du råkade ha en moderkaka och ville inte köpa ny? Eller något annat?

Edit: Läste under "vanliga frågor"

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Dags att vederbörande blir anställd av Intel så det kan bli något vettigt av Intel

Permalänk
Medlem

Fan vad fett, hatten av!

Finns få saker jag tycker är så underhållande som den här typen av experiment som görs bara för att det (kanske) går <3

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt!

Permalänk
Medlem

Flashbacks från förr med blyertspennor osv

Hmm, jag har exakt samma moderkort som dig, skall jag göra detta? Hmm

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Intressant, blir att läsa nogrannare i helgen. Bra jobbat vad jag kan se!

Har ett sånt där moderkort liggandes, kanske dags att sälja den.

Permalänk
Medlem

Fan vad duktig du är

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Måste erkänna att jag fnissar åt det här om man tänker hur AMD gör.
Detta visar ju att intel hade kunnat stödja dessa CPUer med befintliga moderkort.

Kanske även vad skaparna av detta hw och bios hack vill visa.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Bra jobbat! Måste erkänna att jag fnissar åt det här om man tänker hur AMD gör.
Detta visar ju att intel hade kunnat stödja dessa CPUer med befintliga moderkort.

Kanske även vad skaparna av detta hw och bios hack vill visa.

Hade Intel möjliggjort detta hade jag kanske kört 9900K med mitt gamla moderkort när min 6700K kändes för slö. Inte alltför osannolikt då jag fingrade ganska många gånger på köpknappen på just en 9900K.

När 3900X väl släpptes var valet enkelt, och senaste årens rapportering har gjort valet det bästa möjliga med tanke på förutsättningarna.

Även om en processor fe skulle släppa ner en gratis 9900K i min hand så har jag inte samma nerver som @Apanx

Permalänk
Medlem

Otroligt kul å läsa detta och en riktigt väl skriven guide.
Det är nästan så man vill köpa ett typ Z170-kort med en gen9 CPU för att prova.

Undrar vad inte säger om detta, dom lär ju hata det, medans det är kul att en användare visar att man faktiskt kan göra något som dom säger att man inte kan

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det här är så jävla coolt och modigt!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Skapade en tråd om detta för något år sedan och lurat lite på idén att göra det men aldrig vågat. Nu kanske man hoppar på tåget med en 9700k i min z270i STRIX från 7700k!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Musikälskare

Bra jubb, impad

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Yeah baby, yeah! (Austin Powers)

Jag gjorde det själv på en ASUS Z270H-K köpt på rea från Inet (499:-?). På min bräda sitter BIOS chippet fastlött men det finns pinnar som motsvarar lödpunkter för BIOS benen så efter lite deckarjobb så kopplade jag upp en RPI på dem, körde Flashrom och flashade in ett upplåst BIOS. Sedan återstår att modda CPU med. Lite tejp och defrosterfärg på vissa ställen och senare up and running..

Kör en 9600k utan några som helst problem. Allt funkar, t.o.m det fjantiga discoljuset på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Detta visar ju dock samtidigt att många redan släppta moderkort är inkompatibla utan fysisk modifiering, därför är det ju inte helt enkelt att tvinga stöd för existerande modeller. Samma med att mikrokoden inte får plats i minnet...

Coolt att det går dock! Sjukt imponerande @Apanx

Permalänk
Medlem
Permalänk
99:e percentilen

Måste också säga att detta lär vara årets mest SweClockersiga innehåll!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Överkurs för gemene man, men det visar ju att moderkortsinkompabilitet ofta enbart är ett sätt att tjäna pengar. Det är ju inte svårt fatta att Intel & moderkortstillverkarna har en ÖK om detta för att kunna sälja fler chipset&moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/199879?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjE5OTg3OSIsImZpbHRlcnMiOlsidD1zbGlkZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI3NmI1OTc5Y2RiNGIzNDZhZTczMWY4NTkyZWIwMzU0MyJ9

https://valid.x86.fr/cache/banner/mrypia-6.png

En översiktlig bildguide över hur man modifierar 1151 v1-moderkort till att fungera med 1151 v2-processorer. I detta fall en i9 9900k i ett ASUS Maximus VIII Hero.

Sammanställt i huvudsak från nedanstående trådar på win-raid.com
[GUIDE] Coffee Lake CPUs on Skylake and Kaby Lake motherboards
[TOOL] Easy automated Mod tool for Coffee Lake bios

Rysk tråd på overclockers.ru om samma ämne

För full funktion av 1151 v2-processorer i socket 1151 v1-moderkort behöver i huvudsak följande hinder överkommas:

  • Fysiska skillnader i pin-layout

  • Avsaknad av kompatibel mikrokod för 1151 v2-processorer

  • Avsaknad av kompatibelt VBIOS och GOP för den integrerade grafikkretsen hos 1151 v2 processorer

  • Avsaknad av stöd för PCIe-bryggan hos 1151 v2-processorer, vilket gör att PCIe portarna inte fungerar

  • Avsaknad av stöd för processorer med fler än 8 trådar

  • Processorns restriktioner kring tillåtna chipset-modeller

Relevanta nedladdningar
BIOS-modifieringsverktygen triggar antivirusprogram. Sannolikt falskt positiva utslag. Det går att använda verktygen i virtuell maskin utan internetuppkoppling om så önskas.
Observera att båda verktygen behövs.

CoffeeLake BIOS Mod Tool BIOS-modifieringsverktyg 1
CoffeeTime BIOS-modifieringsverktyg 2

AsProgrammer För programmering av BIOS-krets med extern CH341A-programmerare
Intel CSME System Tools v11 För Intel Flash Programming Tool.

Alla modifikationer görs på egen risk.
Dela gärna med egna erfarenheter, frågor osv i kommentarstråden.

Vanliga frågor, relaterade ämnen osv

Besök galleriet här

Jag blir glad och varm i sinnet när jag ser sådant här Jättebra att kunskapen sprids för de som skulle vilja ha en ny processor men är nöjda med sitt modetkort. Det går ju uppenbarligen. Det är bara att Intel inte vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag blir glad och varm i sinnet när jag ser sådant här Jättebra att kunskapen sprids för de som skulle vilja ha en ny processor men är nöjda med sitt modetkort. Det går ju uppenbarligen. Det är bara att Intel inte vill.

Säger inte att intel inte gör det för att få mer pengar men det kan finnas andra anledningar också.
Intel lär ju ha rätt höga krav på stabilitet osv. Detta kanske hade fungerat bra i 98% av fallen och det räcker inte.

De blir ju även en hel del buggar som kommer i början när nya processor generationer ska klämmas in i äldre kort det blir dålig pr. Ex mitt x370 kort där muspekaren slutade fungera i tidiga ryzen 3000 bios. Visst det är ASUS fel men amd fick mycket dålig pr pga sånt.
Nu har jag inte köpt en intelplattform på lanserings dagen de kanske lider av liknande problem? Antar att det i alla fall skapar fler buggar ju mer olika kombinationer av chipset/CPU som finns.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Vive la liberté!

Tack för all feedback hittills.

Skrivet av UndaC:

imponerande
Stöter man på några begränsningar eller vardagsproblem när man väl är up and running? Eller har det några effekter på processorns prestanda/funktionalitet etc?

@UndaC
När alla BIOS-modifikationer är på plats fungerar det praktiskt sett som det ska. Eventuell överklockning kan begränsas av att strömmen matas genom färre antal kontaktbleck jämfört med 1151 v2 och vad processorn har designats för. Ev behövs lite fler inställningar justeras manuellt då de automatiska reglerna är anpassade för 1151 v1-processorer.

Klicka för mer information
Skrivet av the squonk:

Flashbacks från förr med blyertspennor osv

Hmm, jag har exakt samma moderkort som dig, skall jag göra detta? Hmm

Skrivet av medbor:

Detta visar ju dock samtidigt att många redan släppta moderkort är inkompatibla utan fysisk modifiering, därför är det ju inte helt enkelt att tvinga stöd för existerande modeller. Samma med att mikrokoden inte får plats i minnet...

Coolt att det går dock! Sjukt imponerande @Apanx

Visa mer

@the squonk @medbor

Det påstås att flera av ASUS-moderkorten, bland annat Maximus VIII Hero, inte har några av de reserverade kontaktblecken inkopplade.
För mitt kort har jag mätt upp att kontaktblecken inte är inkopplade, vilket gör att den enda modifieringen som egentligen krävs för att använda i9 9900k är att koppla SKTOCC# till jord.
Säkerställ detta med multimeter eller isolera kontaktytorna för säkerhets skull.

Avseende begränsat utrymme för mikrokod så är det ett större problem vid denna typ av automatisk modifikation.
Det går att modifiera BIOS manuellt för att potentiellt skapa ett BIOS med stöd för samtliga 1151 v1 och v2-processorer.
Skapar man BIOSet från grunden finns det också större möjlighet att avsätta tillräckligt med utrymme för att få plats med alla mikrokods-moduler.