Permalänk
Medlem

Dator kraschar - hjälp med felsök

Igår kväll när jag satt och slösurfade kraschade plötsligt datorn. Skärmen fylldes av svartvita streck.

Startade om men efter bootsekvensen hände inget. Noterade några konstiga ränder på delar av gigabyte-loggan vid uppstart. Efter ytterligare en omstart fick jag alternativet att ominstallera Windows vilket jag gjorde. Datorn verkade fungera igen men medan jag letade efter drivrutiner till grafikkortgrafikkortet på AMD:s hemsida fick jag plötsligt en liknande krasch där skärmen fylldes av svarta och vita ränder om vartannat. När jag startade om fick jag igen möjlighet att reparera Windows eller installera om.

Jag noterade att enbart en av de två fläktarna på grafikkortet snurrade. Gjorde iofs inget grafikintensivt, surfade ju bara. Ganska säker på att jag har ett Sapphire Radeon HD 7970. Datorn är från 2013 så börjar uppnå viss ålder.

Nätagget är corsair rm 650. Fläkten där står stilla men ska väl bara gå igång om det behövs eftersom den är semipassiv.

Så tror inte att krascherna beror på värme. Det ska sägas att det var 27,5'C i lägenheten igårkväll när det hände första gången.

Jag har tidigare haft ett liknande problem när min gamla ssd fick minnesproblem efter ca 15 minuter från uppstart. Det var 2017 och då byte jag till en ny SSD så löstes problemet. Kan det vara samma grej nu?

Några spekulationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infoz:

Igår kväll när jag satt och slösurfade kraschade plötsligt datorn. Skärmen fylldes av svartvita streck.

Startade om men efter bootsekvensen hände inget. Noterade några konstiga ränder på delar av gigabyte-loggan vid uppstart. Efter ytterligare en omstart fick jag alternativet att ominstallera Windows vilket jag gjorde. Datorn verkade fungera igen men medan jag letade efter drivrutiner till grafikkortgrafikkortet på AMD:s hemsida fick jag plötsligt en liknande krasch där skärmen fylldes av svarta och vita ränder om vartannat. När jag startade om fick jag igen möjlighet att reparera Windows eller installera om.

Jag noterade att enbart en av de två fläktarna på grafikkortet snurrade. Gjorde iofs inget grafikintensivt, surfade ju bara. Ganska säker på att jag har ett Sapphire Radeon HD 7970. Datorn är från 2013 så börjar uppnå viss ålder.

Nätagget är corsair rm 650. Fläkten där står stilla men ska väl bara gå igång om det behövs eftersom den är semipassiv.

Så tror inte att krascherna beror på värme. Det ska sägas att det var 27,5'C i lägenheten igårkväll när det hände första gången.

Jag har tidigare haft ett liknande problem när min gamla ssd fick minnesproblem efter ca 15 minuter från uppstart. Det var 2017 och då byte jag till en ny SSD så löstes problemet. Kan det vara samma grej nu?

Några spekulationer?

Kontrollera att samtliga kablar är ansluta som de skall, men detta tror jag mindre på, jag tror mer på att ditt grafikkort eller nätagg är påväg att ge upp.

Huvudsaklig källa till problemet verkar vara riktat mot grafikkortet.
Ominstallation medför att det fungerar bra tills drivrutiner installeras. Jag har själv denna erfarenhet från ett GTX 570 som dog. Men du påpekar att du även har problem med moderkortsloggan när datorn startas upp.
Kontrollera om du kan snurra den stillastående fläkten för hand utan att det tar emot någonstans när datorn är avstängd. Kanske har fläktens lager gett upp så att den sitter fast.

Du kan kontrollera temperaturer på grafikkortet med tex GPU-Z.
Om temperaturen på grafikkortet är högt och fläkten fortfarande inte snurrar så kan det vara så att grafikkortet blivit överhettat.

Gissning är dock att antingen håller ditt grafikkortet på att ge upp, eller så klarar inte nätagget att leverera stabil nog spänning.

Orsaker till ostabil spänning i nättagget? Dålig kylning. Mycket damm i nätagget?
Gissning till varför nätagget kan vara problemet? Du nämner att du tidigare haft problem med en SSD.

Om du har mycket damm och anser att blåsa rent med tryckluft är rätt väg att gå, så finns det "tryckluft på burk" att köpa på diverse ställen, se dock till att blockera fläktar från att snurra när du använder dessa, då du lätt kan få en fläkt att snurra mycket snabbare än den är designad för. Det rekommenderas även att du blåser rent med tryckluft utomhus...

(UNDVIK att göra rent med dammsugare nära elektronik!)

Permalänk
Medlem

Är det samma fel om du startar den efter den fått svalna lite?

Permalänk
Medlem

Jag har nu blåst rent nätagget med tryckluft samt tagit ut grafikkortet. Jag kör nu med den integrerade grafiken istället och det verkar fungera.

Jag har laddat ner Core Temp och mina processorkärnor håller bra temperaturer om ca 34'C. Med CrystalDiscInfo har jag kollat statusen på min SSD från Crucial och det står att hälsostatusen är 97% och att temperaturen är 35'C.

Slutsatsen blir att det är grafikkortet som krånglar. Jag har blåst rent det med tryckluft. Kommer nu starta om datorn med det i och kolla temperaturen med GPU-Z. Vet ni hur jag kan få igång den andra fläkten?

e: Datorn kraschade efter en minut med grafikkortet i och den ena fläkten var fortfarande stilla. Så det var inte möjligt för mig att ens testa med GPU-Z. Jag testade kortet i båda PCi-E-slottarna och det gick inte i någon av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infoz:

Jag har nu blåst rent nätagget med tryckluft samt tagit ut grafikkortet. Jag kör nu med den integrerade grafiken istället och det verkar fungera.

Jag har laddat ner Core Temp och mina processorkärnor håller bra temperaturer om ca 34'C. Med CrystalDiscInfo har jag kollat statusen på min SSD från Crucial och det står att hälsostatusen är 97% och att temperaturen är 35'C.

Slutsatsen blir att det är grafikkortet som krånglar. Jag har blåst rent det med tryckluft. Kommer nu starta om datorn med det i och kolla temperaturen med GPU-Z. Vet ni hur jag kan få igång den andra fläkten?

e: Datorn kraschade efter en minut med grafikkortet i och den ena fläkten var fortfarande stilla. Så det var inte möjligt för mig att ens testa med GPU-Z. Jag testade kortet i båda PCi-E-slottarna och det gick inte i någon av dem.

Låter tyvärr som att ditt grafikkort gett upp. Ingen aning om det är separata strömkontakter på gafikkortet för respektive fläkt eller en gemensam. Är det en gemensam så kommer du inte kunna starta den andra fläkten, men det är egentligen av mindre vikt, då grafikkortet ändå strular.

1 fläkt ska räcka utan problem när man inte belastar grafikkortet med spel eller benchmarks.

Vet inte hurvida du haft några planer på att uppgradera datorn, men om du har haft det, så kan du ju alltid göra det i två steg, först grafikkort och sedan resten.
Eftersom du anger att datorn är från 2013, så bör den vara utrustad med UEFI, vilket betyder att det inte bör vara några kompatibilitetsproblem med nyare grafikkort som kräver detta, eller så finns ju alltid begagnatmarknanden.

Det vore helt otroligt om det skulle vara strömförsörjningsrelaterat, men för säkerhets skull, titta närmare själva kontaktdonen på grafikortet från nätagget efter brännmärken. Är det modulära kablar, titta även på kontaktdonet som kopplas in i nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna testa med en annan PSU för att med säkerhet kunna utesluta strömförsörjningen men tyvärr har jag inte tillgång till en annan.

Det är modulära kablar men de ser ut att vara i pristint skick. Det är konstigt att kortet får datorn att krascha efter bara någon minut. Men tror inte jag kommer längre i mina efterforskningar.

Kommer nog köra laptop ett tag innan jag återgår till stationärt längre fram. Den här datorn har varit alldeles utmärkt från 2013 fram till idag men nu har den gjort sitt.

Permalänk
Medlem

Två tankar!
1, Är det ett Corsair RM650 heller ett Corsair RM650x?
Frågar för RM utan x i slutet hade under en tid en helt idiotisk fläkt kurva som gjorde att dom kördes åt helvete för varmt, vilket kortade ner livstiden markant.
Så inte helt omöjligt att nätagget är på väg o dö med andra ord.

2, Bara för att datorn funkar utan grafikkortet betyder inte att det är just grafikkortet som är felet.
Kan mycket väl vara nätagget då datorn drar mindre ström om man tar ur ett grafikkort.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Två tankar!
1, Är det ett Corsair RM650 heller ett Corsair RM650x?
Frågar för RM utan x i slutet hade under en tid en helt idiotisk fläkt kurva som gjorde att dom kördes åt helvete för varmt, vilket kortade ner livstiden markant.
Så inte helt omöjligt att nätagget är på väg o dö med andra ord.

2, Bara för att datorn funkar utan grafikkortet betyder inte att det är just grafikkortet som är felet.
Kan mycket väl vara nätagget då datorn drar mindre ström om man tar ur ett grafikkort.

Kan mycket väl vara så. det är RM650 utan x. Kan verkligen tänka mig att datorn dör p.g.a. att grafikkortet drar för mycket ström. Å andra sidan har datorn fungerat väldigt väl fram till nu. Någon av dem två är det.