Permalänk
Medlem

Grön skärm med nytt grafikkort

Hej, uppgraderade sonens dator med nytt grafikkort men får efter ett tag grön skärm. Har testat att uppdatera bios på moderkortet, senaste drivrutinerna för gpu men får fortfarande grön skärm. Tacksam för tips vad som kan justeras eller göra. Funderar på om processorn inte orkar med så man ska ställa ner inställningar eller något annat.

Amd Ryzen 3 2200G
Amd Radeon RX 5600 XT
16GB RAM

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

@Jemkling:
Grön skärm, jag skulle börja med att prova en annan bildskärmskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@Jemkling:
Grön skärm, jag skulle börja med att prova en annan bildskärmskabel.

Det kommer först efter ett par timmars spelande så känns inte som kablen är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jemkling:

Det kommer först efter ett par timmars spelande så känns inte som kablen är problemet.

För att först efter ett par timmar justerar han ställning, råkar sparka till datorn eller gungar skrivbordet, är ju rätt så enkelt att kolla, börja med de enkla sakerna.
SKulle det inte vara det måste du ju skicka tillbaka det, det kanske var returnerat sedan tidigare, dock så orkade inte föregående ägare skicka in det på rep utan använde öppet köp ist. Då hamnar man i dessa lägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

För att först efter ett par timmar justerar han ställning, råkar sparka till datorn eller gungar skrivbordet, är ju rätt så enkelt att kolla, börja med de enkla sakerna.
SKulle det inte vara det måste du ju skicka tillbaka det, det kanske var returnerat sedan tidigare, dock så orkade inte föregående ägare skicka in det på rep utan använde öppet köp ist. Då hamnar man i dessa lägen

Håller helt med att man ska börja med det enkla, kändes dock mer som det blev grön skärm när datorn blivit varmare efter ett tag. Några andra idéer jag kan testa annat än att det är fabrikationsfel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jemkling:

Håller helt med att man ska börja med det enkla, kändes dock mer som det blev grön skärm när datorn blivit varmare efter ett tag. Några andra idéer jag kan testa annat än att det är fabrikationsfel?

Har aldrig fått grön skärm vid annat än kabelfel, men en snabb googling visar att det verkar vara vanligt med det grafikkortet, de flesta verkar senaste drivrutinerna lösa det för, andra har löst det med att inaktivera allt i adrenalin.
Så kör ddu och installera om drivrutinerna skulle jag prova med

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara dålig kontakt då värme gör att saker rör sig och kan ge sämre kontakt efter uppvärmningen.
Klipper in två inlägg från tidigare inlägg från mig om hur jag hade glapp på en hdmi kabel/kontakt och hur det visade sig.

Skrivet av grizzly666:

Klipper in ett par år gammalt inlägg från mig själv.

Skrivet av grizzly666:

Blinkade skärm problem kan vara dålig/kabel/kontakt eller för lång kabel.
Om du sänker upplösningen och/eller hz så minskar du bandbredden i kabeln så om du har tex en 1080p60hz skärm prova med 50/30/25/23,976hz eller 720p.
Funkar skärmen då är det kabel/kontakt problem, "billiga" hdmi kablar (som inte alltid behöver vara billiga) kan ha dålig passform på hdmi kontakterna som kan ställa till det.

Har själv haft en hdmi kabel som satt mellan min reciver o tv ip tv box/dvd/htpc funkade felfritt men när popcorn c-200 (mediaspelare) användes så fick jag ett 2cm brett band av gröna linjer på vänstra sidan av tv´n.
Det började med 1-2gånger per mån och en ur/i koppling av hdmi kabeln löste det (eller omstart av c-200 som dock tog för lång tid så kabel i/ur var det som användes dom flesta gånger).
Men sakta ökade det och efter 1-2 år var det uppe i 3-5 gånger per vecka, utöver detta så gjorde tv´n en hdmi sync (dvs samma sak som händer om du ändrar upplösning/hz) 3 av 4 gånger jag släckte lampan på skithuset.
Efter att jag flyttat tv/reciver för städning bakom och lite tryck luft o rensa damm ur dom så slutade det helt och hållet (båda problemen var lösta).
Efter nån mån började jag fundera på varför och provade att vända på hdmi kabeln och vips så var problemet tillbaks igen så vände tillbaks igen och sen dess har det inte hänt på 2-3år.

Det är fortfarande inte omöjligt att det är nätagget.
Vad var det för grafikkort ni testade med?
Var det ett som drog lika mycket heller mer ström? Om ja så är det nog inte nätagget, om nej så kan det mycket väl vara nätagget.
Även om det var en skillnad på några enstaka sketna watt så kan nätagget ha hamnat på rätt sida gränsen vid testet.

Du kan kolla på ett ungefär vad olika kort drar här http://www.hwcompare.com/12521/geforce-gtx-670-vs-radeon-hd-5...

Kan tilläga att det funkade bra i fler år 2-3 som jag skrev i inlägget.
Samt att det aldrig hände när jag tände och det handlade i början om en vanlig glödlampa i en vit rund glaskupol (dvs dom som var standrad i dom flesta hyreshus) och sen även efter stambyte/badrums renovering med lysrör och med två olika strömbrytare (en gammal o en ny).

Och allt som kopplades i/till datorn (som nas/andra datorer/tv/reciver/etc) var kopplat på en fas och samma propp skithuslampan på en helt annan fas o propp.
Gröna ränder eller en resync kunde även hända när man gick lite hårt på golvet (vilket är betong golv så rör sig inte ett skit) dvs från vibrationer när det var som värst.

Allt som allt så handlade det om att det inte var 100% kontakt i en/båda ändarna av hdmi kabeln och vända på den hjälpte för mig men inte säkert att det hjälper i andra fall.
Och resyncen fanns nog där hela tiden bara att man oftas inte märkte det då den var "färdig" när man kom i i rummet 3-4sek efter släckningen sen efter en tid när jag väl märkte det varje gång det hände då man kunde se ljusskenet från tv´n slockna o tändas utan att vara i rummet så var det ofta.

Och tv´n var o är en panasonic plasma S20 (eller var det S10????? näe tror det var S20 orkar inte titta).
Så jag gissar att det kan vara nåt sånt problem du har, prova o vänd hdmi kabel och/eller prova ett par olika hdmi kablar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!