Permalänk
Medlem

Som sagt så ångrade jag mig lite de första veckorna efter inköpet av ett 1080 ti. Men såhär i efterhand så är jag riktigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Vill man ha nvidia så är det ju ett av de bättre korten att köpa i dagsläget. Även om det finns kort från amd som presterar likvärdigt så finns det ju folk som föredrar nvidia, precis som andra föredrar amd.

Permalänk
Medlem

Hade tagit ett 1080ti helt enkelt för att det är billigare, presterar likvärdigt om inte bättre i alla attraktiva spel som jag gillar OCH av anledningen att jag aldrig haft problem med nvidias produkter. Tyvärr har iaf jag haft problem med AMD, senast 5970, som satte spår i mig.

Ps har aldrig varit med om att någon komponent dött utöver mekaniska hårddiskar.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

1080ti presterar bättre än 5700XT, utan tvekan. Dessutom har du mer minne "på köpet".
Är 1080ti värt sina 4000-4500 SEK? Svaret är Ja, det presterar ungefär som ett RTX2080.

Att säga att ett 5700XT presterar bättre än ett 1080ti är naivt.

Ditt inlägg är lite motstridigt tycker jag, det är mindre skillnad mellan ett 5700XT och 1080ti i prestanda, enligt sweclockers prestandaindex ligger tom 5700x någon % före 1080ti.
Och större skillnad mellan ett 2080 och ett 1080ti i prestanda där även 2080 ligger före men med runt 10% istället för 0,5-1% mellan 5700xt och 1080ti.

EDIT: Jag tittade på siffror för 2070 super för att motsvara 2080 men vi alla vet att 2080 är lite snabbre än 2070 super.
https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Så att skriva "utan tvekan" i fet stil när det gäller 0,5-1% i prestandaskillnad och skriva att de drar jämt när det handlar om runt 10% skillnad väldigt tvivelaktigt i min värld.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Skulle inte ge mer än 3500kr för ett 1080 ti idag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

3+ år är lång tid, 3+ år på vilken komponent som helst = kan rasa när som helst.

Efter 20+ års erfarenhet och hur många komponenter som helst som gått sönder på olika sätt pga ålder så är jag ganska självsäker med detta påstående.

Mer regel än undantag, finns ett skäl till att man oftast bara får 1-2 års garanti på komponenter ( reklamation är en annan femma ).

Så ja, 4500kr är mycket för något som kan gå sönder när som helst när man får bättre/likvärdig prestanda och full garanti för samma/mindre peng, inte ett svårt val.

3,2 år sen 1080 ti släpptes, korten han kollar på kan ju lika gärna vara ett år gammalt.

Nu vet jag ju inte vad dina 20 års erfarenhet innebär (om du jobbat 20 år i branchen eller liknande), men under mina 20 år då jag haft datorer/IT/teknik som hobby och 10 år som aktiv i IT branchen så har jag inte märkt av någon markant hög grad av fallerande produkter/komponenter efter 3 år, eller ens 5.

Det är väl klart att garantier lämnas som inte resulterar i allt för stor förlorad inkomst oavsett produkt. Bara för att en produkt har 2 års garanti så betyder det inte per automatik att risken ökar avsevärt att varan går sönder efter perioden som varan täcks av garantin gått ut.

En sak håller jag dock med om, saker och ting kan gå sönder när som helst. Jag tror dock inte att det finns någon slags markant ökad risk att varor går sönder efter 2-3 år. Givetvis så ökar risken att saker går sönder över tid, det är ju självklart. Men att den risken skulle vara så påtaglig att det efter 2 eller 3 år inte blir värt att köpa produkten begagnat bortsett om priset är väldigt lågt har jag svårt att se.

Det blir svårt att dra nytta av rådet när det är så generellt. Hur gammal ska kortet vara innan man ska börja kolla på priset extra och hur lågt måste priset då vara?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

3,2 år sen 1080 ti släpptes, korten han kollar på kan ju lika gärna vara ett år gammalt.

Nu vet jag ju inte vad dina 20 års erfarenhet innebär (om du jobbat 20 år i branchen eller liknande), men under mina 20 år då jag haft datorer/IT/teknik som hobby och 10 år som aktiv i IT branchen så har jag inte märkt av någon markant hög grad av fallerande produkter/komponenter efter 3 år, eller ens 5.

Det är väl klart att garantier lämnas som inte resulterar i allt för stor förlorad inkomst oavsett produkt. Bara för att en produkt har 2 års garanti så betyder det inte per automatik att risken ökar avsevärt att varan går sönder efter perioden som varan täcks av garantin gått ut.

En sak håller jag dock med om, saker och ting kan gå sönder när som helst. Jag tror dock inte att det finns någon slags markant ökad risk att varor går sönder efter 2-3 år. Givetvis så ökar risken att saker går sönder över tid, det är ju självklart. Men att den risken skulle vara så påtaglig att det efter 2 eller 3 år inte blir värt att köpa produkten begagnat bortsett om priset är väldigt lågt har jag svårt att se.

Det blir svårt att dra nytta av rådet när det är så generellt. Hur gammal ska kortet vara innan man ska börja kolla på priset extra och hur lågt måste priset då vara?

20 år innebär intresse/hobby/lokal IT-Nisse och 15+ år inom branschen professionellt, märker man inte ett mönster under den tiden så har nog inte varit så mycket inblandad i returer/garantiärenden etc eller så har man förträngt det.

Sen skrev jag i mitt första inlägg att om man råkar hitta ett kort som legat på butikshyllan länge så kan det vara värt det.

Det är väldigt osannolikt att hitta ett 1080Ti som är runt 1-2 år gammalt idag, korten var bristvara och hade alldeles för högt pris under den perioden och samtidigt släpptes 2000-serien vilket redan då gjorde det till ett ganska dåligt köp då man fick nyare teknik för ungefär samma summa.

Och har man svårt att dra nytta av rådet så är det en otroligt enkel logik bakom det: Du får nyare och bättre hårdvara för mindre pengar som har garanti från tillverkaren vilket alltid är att föredra med begagnade prylar.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt beg på här på SC för typ 5000:- för drygt 1,5 år sedan. Ångrar det inte alls, är ett kort som har presterat bra, och fortsätter att leverera. Hur är 11GB minne och en av de bästa korten "överskattat"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Ditt inlägg är lite motstridigt tycker jag, det är mindre skillnad mellan ett 5700XT och 1080ti i prestanda, enligt sweclockers prestandaindex ligger tom 5700x någon % före 1080ti.
Och större skillnad mellan ett 2080 och ett 1080ti i prestanda där även 2080 ligger före men med runt 10% istället för 0,5-1% mellan 5700xt och 1080ti.

EDIT: Jag tittade på siffror för 2070 super för att motsvara 2080 men vi alla vet att 2080 är lite snabbre än 2070 super.
https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Så att skriva "utan tvekan" i fet stil när det gäller 0,5-1% i prestandaskillnad och skriva att de drar jämt när det handlar om runt 10% skillnad väldigt tvivelaktigt i min värld.

Jag kör oftast efter principen att köpa populär hårdvara. Jag inbillar mig att utvecklare testar spel med dom populäraste korten och därmed har man större chans att få bättre flyt.

(jag har inga källor på detta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Köpte mitt beg på här på SC för typ 5000:- för drygt 1,5 år sedan. Ångrar det inte alls, är ett kort som har presterat bra, och fortsätter att leverera. Hur är 11GB minne och en av de bästa korten "överskattat"?

5000:- för 1,5år sen var ju ett kanonpris då. Men att de kostar 4500:- eller mer idag känns för mig så konstigt. Jag köpte mitt Saphire RX 5700 XT för 3890:- (fyndvara på Netonnet som visade sig vara oöppnat) men kortet går även helt nytt för 4500:-. Kan inte förstå varför någon skulle vilja lägga MER pengar på ett kort som presterar likvärdigt men som kommer helt utan garanti och dessutom redan har några år på nacken. Hittills har jag inte hört några argument för varför det skulle vara värt att köpa ett 1080ti för dessa summor som jag kan förstå mer än "jag vill ha Nvidia" vilket man ju såklart kan vilja föredra.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Är väl som vanligt, tillgång och efterfrågan.
Är köpare villig att betala priset så är ju priset rätt satt eller....

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket fokus på spelprestanda, är säkert det största användningsområdet men gpu:er används trots allt till mer än spel.
Till exempel videorendering

Vad som är bäst valuta för pengarna måste ju ses i hänsyn till vad kortet ska användas för, inte alla som köper en high end gpu är gamers

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Är väl som vanligt, tillgång och efterfrågan.
Är köpare villig att betala priset så är ju priset rätt satt eller....

Nu är ju frågan huruvida det är överskattat eller inte, så just att folk betalar så mycket är ju det jag är förundrad över. Sen får ju folk lägga pengar på vad de vill, men frågan kvarstår ju om det kan anses överskattat med tanke på vad man kan köpa för nya kort för samma pengar.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Väldigt mycket fokus på spelprestanda, är säkert det största användningsområdet men gpu:er används trots allt till mer än spel.
Till exempel videorendering
https://techgage.com/wp-content/uploads/2019/08/Adobe-Premiere-Pro-AVC-Performance-YouTube-Encode-AMD-Navi-vs-NVIDIA-SUPER.jpg

Vad som är bäst valuta för pengarna måste ju ses i hänsyn till vad kortet ska användas för, inte alla som köper en high end gpu är gamers

Det var snarare sånt här jag var nyfiken på eftersom jag inte alls har någon koll på andra användningsområden för grafikkort än spelprestanda. Men är ju ändå bara ca 10% i skillnad även här. Finns det även andra ändamål där ett 1080 ti är bättre kanske?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Lyckades norpa ett 1080 TI tre veckor efter lansering begangnat här på fourmet för 6500kr och kan fortfarande säga att det var bland dem bästa köpen jag gjort!

5700XT har jag rekommenderat till 3-4 vänner/bekanta för nya byggen men var en polare som började buda på ett 1080 TI på tradera och lyckades få det för 4000kr. Helt klart värt varenda krona, speciellt när han spelar i 1080p kommer kortet hålla bra.

Sweclockers tester i all ära men det finns flertalet tester där 1080 TI har överkanten i många titlar än 5700 XT fortfarande, om du inte vill slå över till DX12 som The division 2 och BF 5. Vilket blir en bra fördel för AMD för optimerade spel. Finns också flertalet jämförelser mellan 1080 TI och 2080 super där det inte skiljer många fps, kanske 10-20 i bästa fall. Sen är det aldrig fel med 11GB Vram vilket vissa titlar redan i 1440p börjar närma sig på. Det kommer du aldrig runt med ett 5700 XT som slår i taket.

För oss på detta forum är kanske överklockning en vanlig del av vardagen vilket ger 1080 TI en klar edge. 5700XT är tyvärr rent skämt vid överklockning.

Kort och gott. Gillar du och peta och mixtra med överklockning och lyckas hitta ett 1080 TI för 4000KR eller mindre, kör på det. Om du vill att det ska vara starkt direkt ur förpackning och vara nytt, gå på 5700 XT.

1080 TI är INTE överskattat, snarare tvärtom för den händige

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

20 år innebär intresse/hobby/lokal IT-Nisse och 15+ år inom branschen professionellt, märker man inte ett mönster under den tiden så har nog inte varit så mycket inblandad i returer/garantiärenden etc eller så har man förträngt det.

Sen skrev jag i mitt första inlägg att om man råkar hitta ett kort som legat på butikshyllan länge så kan det vara värt det.

Det är väldigt osannolikt att hitta ett 1080Ti som är runt 1-2 år gammalt idag, korten var bristvara och hade alldeles för högt pris under den perioden och samtidigt släpptes 2000-serien vilket redan då gjorde det till ett ganska dåligt köp då man fick nyare teknik för ungefär samma summa.

Och har man svårt att dra nytta av rådet så är det en otroligt enkel logik bakom det: Du får nyare och bättre hårdvara för mindre pengar som har garanti från tillverkaren vilket alltid är att föredra med begagnade prylar.

Okay, vi tycker olika, dina individuella erfarenheter skiljer sig från mina individuella erfarenheter helt enkelt, inte svårare än så.

Jag håller inte med, när det är värt eller inte att köpa en begagnad produkt beror på mer än pris, exempelvis kanske man inte vill bidra till ett ökande konsumptionssamhälle. Men utifrån synpunkten pris:
Vid vilken prispunkt på en begagnad vara är det inte längre värt att köpa denna jämfört med en likvärdig ny produkt?

Generella uttalanden om att det är bättre att köpa nytt hjälper ingen om du inte understödjer det med någon form av argumentation som är baserat i något utanför den egna erfarenhets-sfären. Detta håller sant i en övervägande majoritet av fall, är du expert inom område så är det en annan sak som exempelvis.

Och det är väl glasklart att om du får välja mellan en begagnad produkt och en ny till samma pris som presterar likvärdigt är det inte så svårt att inse att den nya sannolikt håller längre och således så blir aspekten att du får mer för pengarna sann. Min poäng är inte att motargumentera detta, utan snarare:
Hur hjälper ditt råd TS i sin frågeställning om det är värt med ett 1080 ti begagnat? Det kanske bara är jag som tycker att ett generellt uttagande om att elektronik som är äldre än 2-3 år löper stor risk att hux flux gå sönder inte tillför något.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Okay, vi tycker olika, dina individuella erfarenheter skiljer sig från mina individuella erfarenheter helt enkelt, inte svårare än så.

Jag håller inte med, när det är värt eller inte att köpa en begagnad produkt beror på mer än pris, exempelvis kanske man inte vill bidra till ett ökande konsumptionssamhälle. Men utifrån synpunkten pris:
Vid vilken prispunkt på en begagnad vara är det inte längre värt att köpa denna jämfört med en likvärdig ny produkt?

Generella uttalanden om att det är bättre att köpa nytt hjälper ingen om du inte understödjer det med någon form av argumentation som är baserat i något utanför den egna erfarenhets-sfären. Detta håller sant i en övervägande majoritet av fall, är du expert inom område så är det en annan sak som exempelvis.

Och det är väl glasklart att om du får välja mellan en begagnad produkt och en ny till samma pris som presterar likvärdigt är det inte så svårt att inse att den nya sannolikt håller längre och således så blir aspekten att du får mer för pengarna sann. Min poäng är inte att motargumentera detta, utan snarare:
Hur hjälper ditt råd TS i sin frågeställning om det är värt med ett 1080 ti begagnat? Det kanske bara är jag som tycker att ett generellt uttagande om att elektronik som är äldre än 2-3 år löper stor risk att hux flux gå sönder inte tillför något.

I det här fallet är det glaskart, TS frågar om 1080Ti kostar för mycket med tanke på att de går för 4500+ SEK i flesta fallen och andra kortet TS nämner är 5700XT som har likvärdig prestanda.

Ett nytt 5700 XT går idag loss på under 4000kr, iofs skulle jag inte köpa ett Strix-kort pga kända felet de har som tydligen inte är helt fixat än, vanligt pris <4500kr.

Så 1080Ti utan garanti vs 5700XT med garanti som extra trygghet för samma pris, svårt att rekommendera ett begagnat 1080Ti.

Permalänk
Medlem

förstår inte , testen visar helt klart att 1080ti är riktigt bra för de beg pengarna.

vissa har en gsync monitor och andra vill ha 10% mer prestanda i något spel och reten videoredigerar och är fanboys..

dessutom är det mång 1080ti somd et finns mer eller mindre garanti på fortfarande beroende på märke etc.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

En anledning till att jag alltid kör med nvidia grafik till spel till ex är att AMDs kort har sjukt mycket microstutter i äldre titlar som till ex League of Legends. De verkar dessutom inte ha några planer på att fixa problemen... Sen har jag typ aldrig haft problem med nvidias mjukvara medan AMDs alltid krånglar på något sätt. Detta gör att jag lätt skulle kunna lägga lite mer för att få ett 1080ti än att köpa ett nytt 5700XT. Finns en anledning till att de är billigare än nvidias motsvarighet och att nvidia inte sänker priserna till liknande nivåer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

En anledning till att jag alltid kör med nvidia grafik till spel till ex är att AMDs kort har sjukt mycket microstutter i äldre titlar som till ex League of Legends. De verkar dessutom inte ha några planer på att fixa problemen... Sen har jag typ aldrig haft problem med nvidias mjukvara medan AMDs alltid krånglar på något sätt. Detta gör att jag lätt skulle kunna lägga lite mer för att få ett 1080ti än att köpa ett nytt 5700XT. Finns en anledning till att de är billigare än nvidias motsvarighet och att nvidia inte sänker priserna till liknande nivåer.

Vi har alla våra upplevelser och så som du beskriver det förstår jag att du väljer Nvidia.
Det funkar ju bra för dig.

Andra däremot...
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/discover/252908/a...
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...

Listan av sådana här trådar med nvidia kan göras väldigt lång. Problem i spel, stutter, deras mjukvara osv.
Nivida eller AMD, folk har problem oavsett märke tyvärr.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.