Permalänk
Medlem

Var Acer Predator XB271HU ett bra val?

Hej!

Har precis beställt en Acer 27" gamingskärm Predator XB271HU från Komplett.se då jag såg att den var pris sänkt.
Nu i efterhand börjar jag stressa upp mig själv att jag kanske borde lagt pengarna på en annan skärm?

Har läst mycket om den, kan inte direkt hitta många missnöjda men jag brukar oftas ta koll på vad det är för prylar istället för att stirra sig blind på priset...

Mitt krav är Ips, 1440p 144hz 27" och budget på 5500 Kr. Kanske jag behöver större bugdet för att få en bra dator skärm för den summan?

Tacksam för snabba svar så jag kanske hinner avbeställa denna om det skulle vara så att jag får bättre tips

Förtydligade rubrik från "Köp råd av dator skärm"/Thomas Y
Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

@Whaea: Du kan vara lugn. jag har två kompisar som har denna skärm som båda är nöjda med sina.
Annars finns denna https://www.inet.se/produkt/2216194/lg-27-ultragear-27gl83a-q...
Har tänkt skaffa den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Whaea: Du kan vara lugn. jag har två kompisar som har denna skärm som båda är nöjda med sina.
Annars finns denna https://www.inet.se/produkt/2216194/lg-27-ultragear-27gl83a-q...
Har tänkt skaffa den själv.

Ah inser att köpet kanske inte var så dumt iaf, tänker att om jag hade ångrat och hittat någon annan skrärm så blir frakten så dyr om man väljer ångrat köp :/

Men däremot den lgskärmen såg ju inte så dum ut heller, den hade ju också bara 1 ms? Fast 1 ms i jämnförelse med 4ms kan väl inte vara märkbar antar jag?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk

Eizo gör de bästa skärmarna men de kostar därefter. Längst garanti har de också.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Whaea:

Men däremot den lgskärmen såg ju inte så dum ut heller, den hade ju också bara 1 ms? Fast 1 ms i jämnförelse med 4ms kan väl inte vara märkbar antar jag?

Postar det jag brukar posta när den här frågan dyker upp: "1 ms" och "4 ms" etc. är påhittade siffror. Det finns ingen koppling till faktiskt beteende i fråga om hur eftersläpen ser ut. Utan det måste undersökas skärm för skärm. Tar upp det i bildskärmsguiden i avsnittet om eftersläp. https://www.sweclockers.com/artikel/22594

Idag specar så gott som alla tillverkare "1 ms" på sina nya skärmar, just för att det är en så utbredd diskussion likt den ovan. Som följd börjar de nu komma med "0,5ms" och liknande. Tillverkarna har verkligen grävt sin egen grop här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Ah inser att köpet kanske inte var så dumt iaf, tänker att om jag hade ångrat och hittat någon annan skrärm så blir frakten så dyr om man väljer ångrat köp :/

Men däremot den lgskärmen såg ju inte så dum ut heller, den hade ju också bara 1 ms? Fast 1 ms i jämnförelse med 4ms kan väl inte vara märkbar antar jag?

Komplett står för frakten ifall du ångrar dig eller är missnöjd med skärmen.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Komplett står för frakten ifall du ångrar dig eller är missnöjd med skärmen.

Wow det kändes riktigt skönt att veta!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Så har någon något att tillägga angående skärmen jag har beställt? Tänker att om jag kanske skulle köpt någon annan istället för just denna?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Har haft min ca 6 månader och har ingenting att klaga på.

Permalänk
Medlem

Knepigt hur en 5 år gammal skärm är fortfarande go-to.
Stolt ägare här.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Whaea:

Så har någon något att tillägga angående skärmen jag har beställt? Tänker att om jag kanske skulle köpt någon annan istället för just denna?

Acer Predator XB271HU är en av de mesta sålda och mest beprövade – 5 år snart – av den numera klassiska spelskärmkategorin med G-Sync/IPS/144+ Hz

Du har därmed gjort ett beprövat och tryggt val som det bara går. Du är så långt från djungeln och den hala isen du kan komma. Visst finns det alternativ, särskilt om du har andra krav. Men det är inga drastiska eller egentligen betydande skillnader inom samma kategori av skärmar.

Permalänk
Medlem

Du kan vara lugn. Som nämnt så är den snart 5 år gammal vilket är tråkigt. Men fortfarande en av det bättre du kan köpa och för 5 490:- är det ett klipp

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tänkte protestera mot er som säger att den är 5 år gammal, min XB270HU är inte 5 år gammal och jag köpte den på release. Men XB271HU kom visst inte så långt efter.

Hursom, jag tycker fortfarande min är bästa dator-relaterade köpet jag gjort (ingen större skillnad mellan 270 och 271).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺

@Json_81: Sant, XB271HU dök upp på prislistorna i december 2015, så den är snart 4,5 år gammal. Bara.

När jag testade XB271HU under 2018 var den alltså redan 2+ år gammal. Frågade Acer om den verkligen skulle fortsätta säljas. Svaret var "Tveklöst! Den försvinner nog inte från utbudet innan årets slut".

Permalänk
Skrivet av Whaea:

Hej!

Har precis beställt en Acer 27" gamingskärm Predator XB271HU från Komplett.se då jag såg att den var pris sänkt.
Nu i efterhand börjar jag stressa upp mig själv att jag kanske borde lagt pengarna på en annan skärm?

Har läst mycket om den, kan inte direkt hitta många missnöjda men jag brukar oftas ta koll på vad det är för prylar istället för att stirra sig blind på priset...

Mitt krav är Ips, 1440p 144hz 27" och budget på 5500 Kr. Kanske jag behöver större bugdet för att få en bra dator skärm för den summan?

Tacksam för snabba svar så jag kanske hinner avbeställa denna om det skulle vara så att jag får bättre tips

Du kan vara lugn som folk har skrivit. Predatorn och Asus PG279Q är fortfarande de "Bästa" och troligen mest populäraste gaming skärmarna på marknaden idag

Permalänk
Medlem

Ja nu känner jag mig lugnare, tack! Som jag skrev så brukar jag inte vara den som stirrar mig blind på priset utan brukar alltid söka mig fram lite på vad andra rekomenderar och tycker för att försäkra mig om att bli riktigt nöjd.

Skärmen ska finnas att hämta imorgon på posten. Ska bli riktigt skönt att slippa 60 hz 1080p med tanke på vad för pc man kör med

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Så har någon något att tillägga angående skärmen jag har beställt? Tänker att om jag kanske skulle köpt någon annan istället för just denna?

Haft min i något år, sjukt nöjd!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Haft min i några år nu och är fortfarande mycket nöjd

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Köpte min XB270HU 2016 och i förrgår dog den. Skickade nu en reklamation till ACER så får se vad de svarar. Knappt 4 år är alldeles för kort livslängd enligt mig för en premiumskärm i 5000 kr klassen.
Har haft vitt flimmer ett par månader som försvunnit efter den varit igång en stund men nu vart det screendoor effekt följt av inventerade färger för att 2 sekunder senare helt dö.

Ångrar lite att jag inte köpte en ASUS ROG motsvarande för ca 3000 till då man märker att ACER tyvärr levererar smäck i jämförelse med ASUS där knappar och allt osar kvalite.

Permalänk
Medlem

Köpte precis en jag med. Testat lite olika spel, och spelet jag blev mest besviken på var faktiskt RDR2. Tycker de ser suddigt och dåliga texturer? Är de nån inställning jag fepplat till kanske? Alla andra spel är de stor skillnad mot min gamla asus vg248qe

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Köpte precis en jag med. Testat lite olika spel, och spelet jag blev mest besviken på var faktiskt RDR2. Tycker de ser suddigt och dåliga texturer? Är de nån inställning jag fepplat till kanske? Alla andra spel är de stor skillnad mot min gamla asus vg248qe

Har du testat det på annan skärm, där det ser bättre ut?
RDR2 använder TAA (förutsatt att du har det påslaget i spelet, naturligtvis) vilket ger en del suddighet som många stör sig på. Det går att bättra på med att lägga på ett skärpefilter, men det är förstås inte en optimal lösning. Det bästa är att höja resolution scale, men då blir det ju väldigt tungdrivet istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du testat det på annan skärm, där det ser bättre ut?
RDR2 använder TAA (förutsatt att du har det påslaget i spelet, naturligtvis) vilket ger en del suddighet som många stör sig på. Det går att bättra på med att lägga på ett skärpefilter, men det är förstås inte en optimal lösning. Det bästa är att höja resolution scale, men då blir det ju väldigt tungdrivet istället.

Jag jag körde de ju på min förra skärm (asus vg248qe), och där såg de lika "jävligt" ut faktiskt. Kör ju spelet nu i 1440p istället för 1080p, men nää de är fortfarande suddigt. Ständig motionblur typ om du förstår hur jag menar

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Jag jag körde de ju på min förra skärm (asus vg248qe), och där såg de lika "jävligt" ut faktiskt. Kör ju spelet nu i 1440p istället för 1080p, men nää de är fortfarande suddigt. Ständig motionblur typ om du förstår hur jag menar

Jo, precis, det lär vara pga TAA (eller FXAA om du har det på -- ha inte det!).
Det finns massvis med guider för att jobba runt detta, beroende på smak. Jag körde med sharpening-filtret i Geforce Experiences overlay eftersom det är i princip gratis vad gäller fps, och tyckte det hjälpte. Vissa stör sig på de artifakter som blir där dock, men jag tycker det är helt OK så länge som man inte överdriver.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Bästa datorrellaterade köpet jag gjort de senaste 3 åren.
Otroligt nöjd med min.Minimalt med blb o inga döda pixlar sedan köpet September 2017.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Jag hade en sån och ångrar att jag sålde den. Tyckte den va kanon. Är dock jättenöjd med min lenovo jag har nu.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, precis, det lär vara pga TAA (eller FXAA om du har det på -- ha inte det!).
Det finns massvis med guider för att jobba runt detta, beroende på smak. Jag körde med sharpening-filtret i Geforce Experiences overlay eftersom det är i princip gratis vad gäller fps, och tyckte det hjälpte. Vissa stör sig på de artifakter som blir där dock, men jag tycker det är helt OK så länge som man inte överdriver.

Får kika på de när jag kommer hem. Ska man ha txaa igång? Eller är de fxaa man ska göra sig av med?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Får kika på de när jag kommer hem. Ska man ha txaa igång? Eller är de fxaa man ska göra sig av med?

Jag tycker spelet gör sig bäst med TXAA. Du skall absolut inte använda TXAA tillsammans med FXAA. Då blir det extremt suddigt.
Kör du med TXAA så rekommenderar jag precis som ovan att använda sharpening filter via Gefore Overlay.
Jag brukar köra på 30-50% och med noise grejen på 0%

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tycker spelet gör sig bäst med TXAA. Du skall absolut inte använda TXAA tillsammans med FXAA. Då blir det extremt suddigt.
Kör du med TXAA så rekommenderar jag precis som ovan att använda sharpening filter via Gefore Overlay.
Jag brukar köra på 30-50% och med noise grejen på 0%

Kanske är FXAA jag har fått igång då så de ser förjävligt ut 😋

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i