Permalänk

Tja! Min polares dator kraschar. Hjälp!

Tjenare! Min polares Dator kraschar när han spelar spel, i samband med kraschen fryser sig bildskärmen men ljudet fortsätter. När han startar Red dead 2 online kraschar den i pricnip sekunden han kommer in på det. Han kan köra LOL (leauge Of Legends) i cirka 10-20 min före krasch. Jag försökte hjälpa honom via discord då hans dator även kraschade av att han installerade Intel driver & support assistant samtidigt som han var inne på chrome. Jag hjälpte honom att felsöka processorn, grafikkortet, lagringen och ram. Det enda svaret som kom upp var att det inte fanns några åtgärder och att allt funka. Skulle vara sjukt tacksam för svar och skriver hans specs här under

Värt att tillägga, datorn är egenbyggd

Intel(R) Core(TM) i5-6500 CPU @ 3.20GHz, 3201 Mhz, 4 Core(s), 4 Logical Processor(s)
NVIDIA Ge Force GTX 1070
8gb ddr3 ram (1600 mhz)
Samsung ssd 850 EVO 250Gb
Samt en Hdd på 1tb

Permalänk
Medlem

spontant. har han kollat på temperaturerna? första tanken gå i all det är antingen GPU eller CPU som blir för varmt och sen crasha.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

@Bernd_P1: Funderade också på det, han är strax hemma så ska be han kolla det. Kollade även om komponenterna låg på hög användning men cput låg på cirka 33% så inte särskilt farligt med tanke på att han hade ca 4 program uppe, grafikkortet låg på 0%. Det var inget överdrivet högt, Strömförsörjningen borde inte heller vara ett problem med tanke på att han har haft datorn i ett par år men ska dubbel checka det också.

Men Tack så mycket för svaret, återkommer när han är hemma!

Permalänk
Medlem

@ViceTreven: användning har inte nödvändigvis med tempen att göra. fortfarande bra att använda HWinfo eller liknande och kolla om temperaturerna han visa på vad det är som spöker.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

@ViceTreven: användning har inte nödvändigvis med tempen att göra. fortfarande bra att använda HWinfo eller liknande och kolla om temperaturerna han visa på vad det är som spöker.

Temperaturerna var inte alls höga, när han hade igång red dead redemption 2 låg cput som max på 64⁰C
Jag kollade aldrig grafikkortet men ett 1070 borde klara det utan problem med både prestanda och värme

Vet inte vad det kan vara som är fel

Permalänk
Medlem

har ni kollat om det kan vara PSU:n? testat med en annan? hur gammal är det som han har just nu och av vilken kvallität?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Kolla även grafikkortet.
Jag har tidigare haft liknande strul med en dator som köptes färdigbyggd.
Den har jag aldrig öppnat och aldrig gjort rent.
2 kilo damm gjorde att allt överhettades på en gång och skärmen blev svart och sista tonen av ljudet pep i några sekunder, sedan dog allt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViceTreven:

Tjenare! Min polares Dator kraschar när han spelar spel, i samband med kraschen fryser sig bildskärmen men ljudet fortsätter. När han startar Red dead 2 online kraschar den i pricnip sekunden han kommer in på det. Han kan köra LOL (leauge Of Legends) i cirka 10-20 min före krasch. Jag försökte hjälpa honom via discord då hans dator även kraschade av att han installerade Intel driver & support assistant samtidigt som han var inne på chrome. Jag hjälpte honom att felsöka processorn, grafikkortet, lagringen och ram. Det enda svaret som kom upp var att det inte fanns några åtgärder och att allt funka. Skulle vara sjukt tacksam för svar och skriver hans specs här under

Värt att tillägga, datorn är egenbyggd

Intel(R) Core(TM) i5-6500 CPU @ 3.20GHz, 3201 Mhz, 4 Core(s), 4 Logical Processor(s)
NVIDIA Ge Force GTX 1070
8gb ddr3 ram (1600 mhz)
Samsung ssd 850 EVO 250Gb
Samt en Hdd på 1tb

Skrivet av Savage_Gray:

Kolla även grafikkortet.
Jag har tidigare haft liknande strul med en dator som köptes färdigbyggd.
Den har jag aldrig öppnat och aldrig gjort rent.
2 kilo damm gjorde att allt överhettades på en gång och skärmen blev svart och sista tonen av ljudet pep i några sekunder, sedan dog allt.

Som Savage Gray påpekar.
Öppna upp och kontrollera att det inte är fullt med damm på CPU-fläns, GPU-kylare, samt i nätagget. (Öppna INTE nätagget utan kunskaper, utan titta på ventilations-hålen och fläkten).
OM det är mycket damm, blås rent med tryckluft, tex Tryckluft på burk, men se till att blockera fläktar från att snurra. Det är extremt lätt att med tryckluft snurra fläktarna långt mycket snabbare än de är designade för och kan i värsta fall förkorta livslängden på dessa väldigt mycket.
(Undvik dammsugare på elektronik, då det kan skada elektronik genom statisk elektriciet)

Det är mest troligt temperatur-relaterat, baserat på tids-spannet 10-20minuter.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Som Savage Gray påpekar.
Öppna upp och kontrollera att det inte är fullt med damm på CPU-fläns, GPU-kylare, samt i nätagget. (Öppna INTE nätagget utan kunskaper, utan titta på ventilations-hålen och fläkten).
OM det är mycket damm, blås rent med tryckluft, tex Tryckluft på burk, men se till att blockera fläktar från att snurra. Det är extremt lätt att med tryckluft snurra fläktarna långt mycket snabbare än de är designade för och kan i värsta fall förkorta livslängden på dessa väldigt mycket.
(Undvik dammsugare på elektronik, då det kan skada elektronik genom statisk elektriciet)

Det är mest troligt temperatur-relaterat, baserat på tids-spannet 10-20minuter.

Tack till alla svar hörni, uppskattas enormt. Ska säga åt honom att damma datorn och så kommer jag med en update snart. God kväll!