Filmbolag jagar Pirate Bay på felaktiga grunder

Permalänk
Medlem

Kunde inte Pontén tagit med sig APB/Rättighetsalliansen i graven?
Kul att de blev överkörda iaf.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

smart ide alla betalar runt 100kr i månaden i film skatt och alla filmer blir "gratis".

Vem ska få dessa pengar och hur fördelas det? Vem bestämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vem ska få dessa pengar och hur fördelas det? Vem bestämmer det?

Film-varianten av STIM...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Hahahaha! Dråpligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Såg här om dagen en intressant video, kan förklaras en hel del.
https://youtu.be/VI9RSlHqu-w

Han har så rätt i det han säger. Filmindustrin är en orm som äter upp sig själv. Med tanke på att samma grundkoncept används på filmer som också är filmer i samma serie (Marvel t.ex) så att de nästan upplevs som repriser så börjar man tycka att det inte är värt att betala pengarna på att gå och se dem på bio. De är helt enkelt inte så pass bra, och då piratar man istället.

Men, man måste förstå filmbolagen också. De måste ju punga ut med en väldans massa pengar för att göra en film och det är inte säkert att den går hem hos massorna. Så egentligen, det är både filmbolagen och publiken som äter upp sin egen svans...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Jag vet inte vad som förvånar mest, att TPB fortfarande existerar eller det finns folk som använder det?

Går den att använda? Trodde sidan var stendöd (tyvärr)

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Sidan har varit nere på clearnet i perioder men är uppe nu och har alltid varit tillgänglig via deras .onion url

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Jag vet inte vad som förvånar mest, att TPB fortfarande existerar eller det finns folk som använder det?

Lite AIDS i datorn för en bra film är väl inget att snacka om

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ja med alla biografer nedstängda så har väl SF inget vettigt att göra nu i dessa corona-tider...

Permalänk
Medlem

Undrar hur den tekniska hjälpen dom har för att få fram rätt info inför en anmälan/stämning ?
Känns som det som sägs i artikeln påvisar att dom kanske skulle lyfta blicken till bättre kunskaper om dom nu vill lyckas med något.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men snälla. Gör bra filmer och förpacka dem på ett sätt som folk kan acceptera att betala för istället för att skicka folk som har... eh... "Otur när de tänker" på att försöka bota ett symptom istället för sjukdomen. Ja, de kan få ha femitelva streamingtjänster om de vill, men få om ens någon är intresserad av att betala för alla för att få tillgång till allt innehåll, för att inte tala om att det helt enkelt blir jävligt bökigt. Att folk kollar film illegalt handlar inte endast om att "gratis är gott". Det är ett förlegat argument, utan den främsta anledningen för de flesta som gör det är att det är smidigast så.

I de flesta branscher så får företagen finna sig i att tillverka, paketera och erbjuda sina produkter på ett sätt som folk är villiga att betala för för att de ska få något sålt. Varför i helvete skall "intellektuell egendom" vara undantaget från grundläggande principer som dessa? Nej exakt. Det borde inte vara så.

Det finns verkligen inte någon brist på folk som är villiga att betala vad som skapas av filmindustrierna runtom i världen så din invändning tycks bara konstatera att de ska göra vad de redan gör. Vill inte kundbasen ha ett visst antal tjänster så kommer marknadseffekten att minska antalet med tiden tills det når det som kunderna är nöjda med.

Den enda faktorn som skiljer sig ur normalt marknadsförlopp är just piratkopieringen, men den kommer med största sannolikhet aldrig bli stor nog för att bli utslagsgivande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

Eller så kör dom en "Vi har inte Alien eller Aliens men vi har Alien 4"

Det där driver en tamme fan till vansinne rent ut sagt 😅

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Kan det vara så at de fortfarande sitter fast i tanken at någon faktiskt äger och driver tpb? Så det genererar pengar at dela ut medier där? At de tänker at någonstans sitter en kärna med tillgång til alt och tar vi "ormens huvud" så dör det ut.. Någon borde tala om at det numer är decentraliserat och at det är en hydra med jättemånga huvuden dom jagar, och at dom inte ens sitter fast i en kropp alla, utan är länkade til vararandra och skapar en ny kropp av sparade data om någon tar bort den ena av flera..

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men snälla. Gör bra filmer och förpacka dem på ett sätt som folk kan acceptera att betala för istället för att skicka folk som har... eh... "Otur när de tänker" på att försöka bota ett symptom istället för sjukdomen. Ja, de kan få ha femitelva streamingtjänster om de vill, men få om ens någon är intresserad av att betala för alla för att få tillgång till allt innehåll, för att inte tala om att det helt enkelt blir jävligt bökigt. Att folk kollar film illegalt handlar inte endast om att "gratis är gott". Det är ett förlegat argument, utan den främsta anledningen för de flesta som gör det är att det är smidigast så.

I de flesta branscher så får företagen finna sig i att tillverka, paketera och erbjuda sina produkter på ett sätt som folk är villiga att betala för för att de ska få något sålt. Varför i helvete skall "intellektuell egendom" vara undantaget från grundläggande principer som dessa? Nej exakt. Det borde inte vara så.

Det finns inget undantag för IP. Det finns en fullt fungerande marknad där mediaproducenterna (låt oss kalla dem Hollywood så ni alla känner igen er) säljer sina varor. De säljer till biokedjorna, detaljhandeln, streaming-operatörerna och tv-bolagen. De är villiga att betala för det som Hollywood erbjuder. De säljer i sin tur sina tjänster/varor vidare till oss slutkonsumenter. "Hollywood" ser ingen fördel av att erbjuda en streamingtjänst med allt innehåll. Det skulle kannibalisera deras nuvarande intäktskällor och inkomsten för streamingtjänsten bedöms inte väga upp inkomstbortfallet den skulle orsaka. Jag är övertygad om att "Hollywood" har räknat på detta (varför tror ni vi har Disney+?) och hade de kommit fram till att de skulle tjäna pengar på en Allt-i-ett-streamingtjänst så skulle vi redan ha haft den.

Det är inte du som är "Hollywoods" kund, du är kund till "Hollywoods" kunder (hoppas jag). Varför skulle "Hollywood" erbjuda dig en tjänst om de förlorar pengar på det?

Meningsbyggnad
Permalänk
Medlem

Vet helt ärligt inte när jag såg en svensk film senast, och då ska vi inte ens prata om när jag såg en svensk film som jag tyckte var bra senast.

Måste ha varit förra årtusendet, jag vill minnas att jag tyckte att "Tomten är far till alla barnen" från 1999 var rätt kul.

Filmindustrin rent allmänt (inte bara den svenska) måste uppfinna sig på nytt och sluta agera som det vore sent 1900-tal.
Både musik- och spelindustrin har lyckats, finns ingen anledning för filmindustrin att inte kunna lyckats...ja förutom korruption och lathet då dvs.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vet helt ärligt inte när jag såg en svensk film senast, och då ska vi inte ens prata om när jag såg en svensk film som jag tyckte var bra senast.

Måste ha varit förra årtusendet, jag vill minnas att jag tyckte att "Tomten är far till alla barnen" från 1999 var rätt kul.

Filmindustrin rent allmänt (inte bara den svenska) måste uppfinna sig på nytt och sluta agera som det vore sent 1900-tal.
Både musik- och spelindustrin har lyckats, finns ingen anledning för filmindustrin att inte kunna lyckats...ja förutom korruption och lathet då dvs.

Hur menar du att filmindustrin agerar som om det vore sent 1900-tal? Det fanns inga streamingtjänster då och digital distribution är ju främst vad som ändrats i musik- och spelindustrin, så hur har filmindustrin inte ändrat sig?

Och om du, trots syftningen till 1900-talet, ändå menar hur filmindustrin är i dag ser jag inte någon brist på anledningar till att de inte kan fortsätta som de gör nu då det är en lukrativ bransch (vilket är varför företag som Amazon och Apple också vill ha en del av kakan). Jakten på pirater handlar ju inte om att industrin på global nivå håller på att fallera ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det finns verkligen inte någon brist på folk som är villiga att betala vad som skapas av filmindustrierna runtom i världen så din invändning tycks bara konstatera att de ska göra vad de redan gör. Vill inte kundbasen ha ett visst antal tjänster så kommer marknadseffekten att minska antalet med tiden tills det når det som kunderna är nöjda med.

Den enda faktorn som skiljer sig ur normalt marknadsförlopp är just piratkopieringen, men den kommer med största sannolikhet aldrig bli stor nog för att bli utslagsgivande.

Det känns som att du hakar upp dig på semantik här. Men ja, då är det i så fall i andra led som problematiken finns. Men då återstår frågan varför det är Hollywoods advokater (genom diverse organisationer) som jagar pirater och inte streamingtjänsterna. Om Hollywood får sina varor sålda oavsett hur de prissätter och paketerar så borde de ju vara nöjda oavsett vad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tittar inte på film längre eller gör det väldigt sällan. Finns inget bra sätt att kolla på. Inga bra streaming-tjänster och pirate bay är inte smidigt heller.

Personligen vill jag nog ha en streaming-tjänst som inkluderar både film och tv. För just film hade det nog bara blivit en i veckan och övriga dagar tv/serier.

Permalänk
Medlem

Inte speciellt insatt i branschen men är det inte så att det kanske är lite mer komplicerat än bara "dra igång en streamingtjänst som har allt"? Tänker då typ på att det finns (eller iaf fanns innan Corona) biografnätverk som förmodligen skulle få lägga ner om typ nya Star Wars fanns direkt på NetFlix osv och med dom då förmodligen all tillhörande kringförsäljning av prylar osv. Känns som det egentligen är så att vi kommer få se nya filmproducenter som utmanar de befintliga men med "Direct to streaming" affärside. Vilket väl redan är snudd på verklighet då väl främst NetFlix redan idag förmodligen tillhör de som lägger mest pengar per år på nyproduktion (gissning). Eller så har jag helt fel

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det känns som att du hakar upp dig på semantik här. Men ja, då är det i så fall i andra led som problematiken finns. Men då återstår frågan varför det är Hollywoods advokater (genom diverse organisationer) som jagar pirater och inte streamingtjänsterna. Om Hollywood får sina varor sålda oavsett hur de prissätter och paketerar så borde de ju vara nöjda oavsett vad.

Färre pirater hoppas Hollywood betyder fler betalande kunder -> mer inkomst till Hollywoods kunder -> mer inkomst till Hollywood.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Håller med. Efter Spotify tog det inte lång tid för det hela att plötsligt vara "lönsamt". Men vi lär få vänta.

Spotify är inte lönsamt pga stora musikindustrin, de kräver att x antal lyssningar ska ge x mängd pengar oavsett hur många fler lyssningar en låt får jämtemot fysiska kopior (youtube är den enda aktören som vägrar ge ut mer pengar än vad som kommer in), samma med apple och google ditto.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vem ska få dessa pengar och hur fördelas det? Vem bestämmer det?

Man får starta en ny statlig enhet (behövs fler av dom). Eller som han under svarade

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Jag tror inte särskilt många piratar för att alternativen kostar pengar, jag tror att det beror på att det är så mycket smidigare. Sen finns det säkert folk som piratar av ekonomiska skäl (fattiga tonåringar ex.vis) också. Men piratandet är smidigt; man söker på ett ställe, brygger en kaffe och poppar lite popcorn så är det klart - utan att ens behöva ta på sig byxor!

Detta.
Och det har det varit i flera decennier för mig.
Det handlar inte om att det kostar pengar.
Det finns inte ett ställe jag kan hitta det jag vill se när jag vill se det.
Och det är mer än så. Nämn en streaming-tjänst som verkligen kan leverera 4K utan allehanda komprimeringsartefakter...?
På en 65" 4K Oled TV är alla streaming alternativ skit när det kommer till bildkvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Färre pirater hoppas Hollywood betyder fler betalande kunder -> mer inkomst till Hollywoods kunder -> mer inkomst till Hollywood.

Då tror de inte på en fungerande marknad alltså. Om vi ponerar att piratkopiering inte fanns så skulle ju de som idag är pirater helt enkelt inte konsumera de filmer och serier som Hollywood producerar, eftersom de tycker att paketeringen är för dålig/priset för högt. Men det Hollywood hoppas på är alltså att de som idag är pirater ändå skulle köpa vad de upplever är ett dåligt erbjudande till ett pris de tycker är för högt. Vilka andra branscher förutom de som sysslar med intellektuell egendom kommer undan med sådant och ändå lyckas hjärntvätta folk att tycka att det är OK eller till och med försvara beteendet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det känns som att du hakar upp dig på semantik här. Men ja, då är det i så fall i andra led som problematiken finns. Men då återstår frågan varför det är Hollywoods advokater (genom diverse organisationer) som jagar pirater och inte streamingtjänsterna. Om Hollywood får sina varor sålda oavsett hur de prissätter och paketerar så borde de ju vara nöjda oavsett vad.

Varför skulle någon vara nöjd med att vissa olovligen nyttjar deras produkter gratis bara för att många andra betalar för sig? Det finns ingen rimlighet i det påståendet ens om fallet hade varit att de inte orkade bemöda sig att jaga piraterna. Filmbolagen får inte betalt oavsett vad de gör heller utan de har självklart analyserat marknaden och agerat utifrån den informationen, vilket är anledningen till att vi idag inte längre måste hyra eller köpa alla filmer fysiskt utan har streaming-tjänster och andra nyare distributionskanaler som ger betydligt billigare underhållning än vi hade förr.

Man bör ju först äga rättigheterna för att kunna driva frågan rättsligt, så bara det gör det naturligt vilka det är som har drivit på. Filmbolagens filmer tappar ju också värde om färre personer vill betala för att se filmen utan istället ser den gratis, vilket då påverkar vad de får när de ska licensiera ut filmerna. Såklart är det väl diskutabelt hur mycket påverkan piratkopieringen har i praktiken, men det är en annan fråga då vi diskuterar detaljerna i ämnet och inte om bolagen borde jaga pirater.

Skrivet av Ozzed:

Då tror de inte på en fungerande marknad alltså. Om vi ponerar att piratkopiering inte fanns så skulle ju de som idag är pirater helt enkelt inte konsumera de filmer och serier som Hollywood producerar, eftersom de tycker att paketeringen är för dålig/priset för högt. Men det Hollywood hoppas på är alltså att de som idag är pirater ändå skulle köpa vad de upplever är ett dåligt erbjudande till ett pris de tycker är för högt. Vilka andra branscher förutom de som sysslar med intellektuell egendom kommer undan med sådant och ändå lyckas hjärntvätta folk att tycka att det är OK eller till och med försvara beteendet?

En marknad med fungerande konkurrens innebär aldrig att man kan välja att fortsätta konsumera fast bara utan att betala för sig, det borde väl alla förstå? Det finns en anledning till att det är olagligt. Din slutsats är orimlig eftersom piraterna tydligt efterfrågar underhållning och det behovet skulle inte försvinna bara för att de inte kan se underhållningen de helst vill ha gratis. Antingen skulle de börja betala för den underhållningen i någon mån (mer pengar till filmbolagen) eller så skulle de söka sig till annan underhållning som är billigare eller kostnadsfri pga reklam eller annat (vilket gagnar de som tillhandahåller sådan underhållning). Endast i fallet där piraterna slutar konsumera underhållning kommer det ha varit ett scenario likt det du beskrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Varför skulle någon vara nöjd med att vissa olovligen nyttjar deras produkter gratis bara för att många andra betalar för sig? Det finns ingen rimlighet i det påståendet ens om fallet hade varit att de inte orkade bemöda sig att jaga piraterna. Filmbolagen får inte betalt oavsett vad de gör heller utan de har självklart analyserat marknaden och agerat utifrån den informationen, vilket är anledningen till att vi idag inte längre måste hyra eller köpa alla filmer fysiskt utan har streaming-tjänster och andra nyare distributionskanaler som ger betydligt billigare underhållning än vi hade förr.

Man bör ju först äga rättigheterna för att kunna driva frågan rättsligt, så bara det gör det naturligt vilka det är som har drivit på. Filmbolagens filmer tappar ju också värde om färre personer vill betala för att se filmen utan istället ser den gratis, vilket då påverkar vad de får när de ska licensiera ut filmerna. Såklart är det väl diskutabelt hur mycket påverkan piratkopieringen har i praktiken, men det är en annan fråga då vi diskuterar detaljerna i ämnet och inte om bolagen borde jaga pirater.

En marknad med fungerande konkurrens innebär aldrig att man kan välja att fortsätta konsumera fast bara utan att betala för sig, det borde väl alla förstå? Det finns en anledning till att det är olagligt. Din slutsats är orimlig eftersom piraterna tydligt efterfrågar underhållning och det behovet skulle inte försvinna bara för att de inte kan se underhållningen de helst vill ha gratis. Antingen skulle de börja betala för den underhållningen i någon mån (mer pengar till filmbolagen) eller så skulle de söka sig till annan underhållning som är billigare eller kostnadsfri pga reklam eller annat (vilket gagnar de som tillhandahåller sådan underhållning). Endast i fallet där piraterna slutar konsumera underhållning kommer det ha varit ett scenario likt det du beskrev.

Hela ditt inlägg bygger på tesen att främsta anledningen att vara pirat är för att "det är gratis", vilket är rätt utdaterat vid det här laget.

Intresset finns ju uppenbarligen, ja, men paketeringen och priset är inte acceptabelt för många.

En person som konsumerar film olovligen innebär (i sämsta fall) ingen intäkt, men en person som låter bli att konsumera film och alltså heller inte gör det olovligen innebär garanterat ingen intäkt. Skillnaden är väl i så fall att man som rättighetshavare känner sig krämkt att någon "gratisåker" istället för att helt sonika låta bli att köpa, men pratar vi rena pengar (som det verkar handla om) så är det ingen skillnad alls.

Att alla eller ens de flesta som konsumerar olovligen istället skulle köpa innehållet om piratkopiering var omöjligt är ren bullshit. Det finns ingenting som pekar på det, och det är bara något som rättighetshavare försökt tvångsmata oss med i decennier för att väcka sympati för dem och ont blod mot de "nedrans piraterna som gör att vi som konsumerar lagligt får betala extra" et cetera.

Att det sedan skulle vara rättighetshavarnas förtjänst att Spotify, Netflix osv finns för att de minsann kan det här med marknaden är också rent trams. Det är helt och hållet den proteströrelse som piratkopieringen kom att bli som vi har att tacka för att de har tvingats dit idag. De har aldrig varit ett dugg proaktiva utan de är helt och hållet reaktiva. Fick de som de ville hade vi varit glada och nöjda med optiska skivor fortfarande, om ens det. Att påstå något annat är rent historielöst.

Edit: Dessutom tror jag personligen att de är glada åt piratkopieringen som fenomen. Det måste vara jävligt smidigt att alltid kunna skylla minskad efterfrågan, sjunkande intäkter och så vidare på denna enda sak och aldrig någonsin behöva se sig själv i spegeln när det går trögt. Den lyxen har ingen annan bransch.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Lite AIDS i datorn för en bra film är väl inget att snacka om

Det händer väldigt sällan.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Det har visat sig att pirater är oftast dom som spenderar mest pengar sen kan man också se att när streaming började bli populärt så sjönk nerladdningen av pirat filmer men har nu ökat igen förmodligen pga av att det finns för många streaming plattformar och folk orkar inte betala för alla.

Och om man har flera så finns ändå inte filmen man vill se där ändå.

Sökningen på Netflix, Viaplay m.fl. är dessutom urusel, förslagen är så otroligt vilse och det är svårt att hitta nya filmer man verkligen vill se och alltför ofta när man hittar en film går den ändå inte att se...

TPB däremot håller (oftast) vad de lovar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det känns som att du hakar upp dig på semantik här. Men ja, då är det i så fall i andra led som problematiken finns. Men då återstår frågan varför det är Hollywoods advokater (genom diverse organisationer) som jagar pirater och inte streamingtjänsterna. Om Hollywood får sina varor sålda oavsett hur de prissätter och paketerar så borde de ju vara nöjda oavsett vad.

Sant, men om piratandet "som om det nu skulle kunna bli det," hade varit ett sådant stort problem att Hollywood´s kunder förlorat för mycket intäkter, så hade de lagt ner sin affärsidé.

Gör de det köper de inget från Hollywood längre, då de lagt ner tjänsten dit Hollywood´s verk skulle ha köpts in.

Sker det så förlorar Hollywood sina kunder, och därmed pengarna de skulle ha genererat.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Går den att använda? Trodde sidan var stendöd (tyvärr)

Det trodde jag ett tag med men människan bästa vän Google hjälpte mig att sniffa efter en fungerande adress när jag verkligen ville se den där filmen som Det Stora Filmbolaget inte ville tillhandahålla, varken på skiva eller på laglig stream.

Inte undra på att Piratbukten lever vidare i all önsklig välmåga när det är filmbolagen (eller snarare rättighetsinnehavarna) som tvingar människor att använda det enda fungerande alternativet.