Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Vi ska äntligen få 1000/1000 i lägenheten! I dagsläget sitter vi på 100/100 med följande setup:

Fiberkonveterare
Edgerouter x sfp
Unifi ac ap lite

Lägenheten är en tvårummare på ca 50kvm. Är i dagsläget nöjd med hastigheten utrustningen levererar men kommer den räcka för att maxa 1000/1000 trådar och wifi? Tänker att routern borde palla men sitter och funderar på om det är värt att byta apn till en Nano HD eller vänta tills dem har en wifi 6 kompatibel ap?

Ca 10 anslutna trådlösa enheter och min battle station som är trådad.

Jag tror edgerouter x klarar runt 900Mb/s om man slår av QoS och sätter på hw offloading. Inte säker dock. Det trådlösa går väl knappt att nå 1 Gb såvida dina klienter inte har mimo och klar sikt. Du kommer antagligen inte se någon större vinst i att uppdatera din nuvarande AP. Jag hade väntat på Wifi 6 AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tror edgerouter x klarar runt 900Mb/s om man slår av QoS och sätter på hw offloading. Inte säker dock. Det trådlösa går väl knappt att nå 1 Gb såvida dina klienter inte har mimo och klar sikt. Du kommer antagligen inte se någon större vinst i att uppdatera din nuvarande AP. Jag hade väntat på Wifi 6 AP.

Den klarar med hardware offload att routa ca 900-950 Mbit/s totalt om jag minns rätt. Den klarar alltså inte att pusha 1 Gbit/s upp och ner samtidigt. För det behöver man någon av de Cavium-baserade varianterna med hardware offload aktiverat.

Håller med dig rörande att behålla AP:n. De allra flesta enheterna (telefoner, mediaboxar, bärbara datorer (med undantag för MacBooks)) är ändå 2x2 MIMO och kan därför inte utnyttja de högre hastigheterna hos en nanoHD (4x4). Det man däremot kan vinna med den sistnämnda är bättre hastigheter med flera samtidiga enheter. Samtidigt vet vi ju att nya modeller med Wi-Fi 6 är på gång, vissa redan tillgängliga i deras Early Access-butik medan andra finns listade hos FCC.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tror edgerouter x klarar runt 900Mb/s om man slår av QoS och sätter på hw offloading. Inte säker dock. Det trådlösa går väl knappt att nå 1 Gb såvida dina klienter inte har mimo och klar sikt. Du kommer antagligen inte se någon större vinst i att uppdatera din nuvarande AP. Jag hade väntat på Wifi 6 AP.

Skrivet av blunden:

Den klarar med hardware offload att routa ca 900-950 Mbit/s totalt om jag minns rätt. Den klarar alltså inte att pusha 1 Gbit/s upp och ner samtidigt. För det behöver man någon av de Cavium-baserade varianterna med hardware offload aktiverat.

Håller med dig rörande att behålla AP:n. De allra flesta enheterna (telefoner, mediaboxar, bärbara datorer (med undantag för MacBooks)) är ändå 2x2 MIMO och kan därför inte utnyttja de högre hastigheterna hos en nanoHD (4x4). Det man däremot kan vinna med den sistnämnda är bättre hastigheter med flera samtidiga enheter. Samtidigt vet vi ju att nya modeller med Wi-Fi 6 är på gång, vissa redan tillgängliga i deras Early Access-butik medan andra finns listade hos FCC.

Tack, bhåller APn tillsvidare isf. Jag kommer inte behöva 1gbit/s upp och ner samtidgt så routern borde även den funka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Vi ska äntligen få 1000/1000 i lägenheten! I dagsläget sitter vi på 100/100 med följande setup:

Fiberkonveterare
Edgerouter x sfp
Unifi ac ap lite

Lägenheten är en tvårummare på ca 50kvm. Är i dagsläget nöjd med hastigheten utrustningen levererar men kommer den räcka för att maxa 1000/1000 trådar och wifi? Tänker att routern borde palla men sitter och funderar på om det är värt att byta apn till en Nano HD eller vänta tills dem har en wifi 6 kompatibel ap?

Ca 10 anslutna trådlösa enheter och min battle station som är trådad.

Edgeroiuter X klarar 1300 Mbiit/s med optimal last, så inte 1 Gbit/s upp och ner samtidigt,
Detta under förutsättning att hardware acceleration är på och det är hyfsat stora paket.

Jag får max 500 Mbit/s med Unifi ac ap lite. Detta på 5 GHz med 80 MHz kanalbredd.

Jag skulle nog inte skaffa någon ny i dagsläget.
Wifi 6 har kommit men inte många klarar av utnyttja den.
Sedan finns wifi 6E som öppnar ett helt nytt band på 6Ghz som enbart är för wifi 6.
Det är släppt i US och det finns en förhoppning att det kommer att släppas i EU innan årsskiftet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det någon som vet om AC Pro är mycket snabbare än AC Lite? Min AC Lite är slö! Den klarade inte ens 250mbit när jag hade 500mbit.

AC lite är lite klen på 5Ghz nätet, rekommenderar AC Nano eller AC Flex isf

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

Idag har jag installerat controllerprogramvaran på en dator och kör det endast när jag ändrar inställningar . En fundering. Finns det någon fördel att låta Controllerprogramvaran vara igång hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Idag har jag installerat controllerprogramvaran på en dator och kör det endast när jag ändrar inställningar . En fundering. Finns det någon fördel att låta Controllerprogramvaran vara igång hela tiden?

Bara om du vill ha statistik eller gäst-portal.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Fick min ERX idag och har kopplat in den och den fungerar fint! Tänkte använda min gamla router med DDWRT som AP tills Wifi 6 AP kommer.
En skum grej är att EdgeOS visar att alla mina ethernet portar är "Connected" men min fjärde port har jag inte använt, inte ens lampan blinkar...

Edit:

Var nog en bugg, startade om den och nu står port 4 som disconnected.

Permalänk
Medlem

God afton!

Snabb fråga: Om jag vill köra en otrådad accespunkt till min Unifi Dream Machine (mesh), vilka alternativ finns?

Ska dra kabel i höst, men vill ha bra täckning i trädgården i sommar. Unifi Beacon HD hade varit perfekt, men finns ej i Europa.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@Smack Jack
Kolla här vilka som klarar köra otrådad uplink: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115002262328-UniFi-Conf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

God afton!

Snabb fråga: Om jag vill köra en otrådad accespunkt till min Unifi Dream Machine (mesh), vilka alternativ finns?

Ska dra kabel i höst, men vill ha bra täckning i trädgården i sommar. Unifi Beacon HD hade varit perfekt, men finns ej i Europa.

Tacksam för svar!

AC pro eller ac mesh går att köra med wireless uplink och går att ha utomhus

Permalänk
Medlem

Kul att man såg den här tråden, hoppas på att få min Unifi AC AP Lite imorgon, då ska jag koppla den till min edgerouter x... Kanske kommer in och behöver hjälp då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

@Smack Jack
Kolla här vilka som klarar köra otrådad uplink: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115002262328-UniFi-Conf...

Magiskt, blev en NanoHD som jag kör Wireless Uplink med, efter lite trixande med inställningar så är problemet löst!
Stort Tack! <3

Skrivet av jocke92:

AC pro eller ac mesh går att köra med wireless uplink och går att ha utomhus

Se ovan, stort tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Dock är meshen riktigt kass unifi ap ac pro och nano hd (har testat båda dessa) sikta på att dra kabel eller köra nano beam eller liknande om du vill förbinda två punkter.

Edit
Såg att du ska dra kabel, så då är säkert detta en ok lösning tills dess. Drog själv 2xcat6a ut till mitt förråd på tomten, fick gräva och lyfta på stenläggning. Drog kabeln på utsidan av fasaden från vinden.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk

Dags att uppdatera router, cloud key och AP’s

Hej,

Har inte uppdaterat på ett tag och är uppriktigt sagt orolig att det ska skita sig om jag inte gör saker i rätt ordning och på rätt sätt. Vad börjar jag med och i vilken ordning? Kör följande:

Access points: 4.0.42.10433 AC Lite & AC LR. Available upgrade: 4.3.20.11298.

Cloud key: UniFi controller 5.10.21_11661. Available upgrade: 5.13.32-13646-1.
Cloud key Firmware: v 0.13.10. Available upgrade: 1.1.13.818.

Router: Edgerouter X. Edge OS v 1.10.10. Available upgrade: 1.10.11. (även Hotfix v2.0.8 finns. Relevant?).

Kan tillägga att jag kommer köra från PC med kabel till routern och statisk ip-adress på nätverkskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredbandsjezuz:

Hej,

Har inte uppdaterat på ett tag och är uppriktigt sagt orolig att det ska skita sig om jag inte gör saker i rätt ordning och på rätt sätt. Vad börjar jag med och i vilken ordning? Kör följande:

Access points: 4.0.42.10433 AC Lite & AC LR. Available upgrade: 4.3.20.11298.

Cloud key: UniFi controller 5.10.21_11661. Available upgrade: 5.13.32-13646-1.
Cloud key Firmware: v 0.13.10. Available upgrade: 1.1.13.818.

Router: Edgerouter X. Edge OS v 1.10.10. Available upgrade: 1.10.11. (även Hotfix v2.0.8 finns. Relevant?).

Kan tillägga att jag kommer köra från PC med kabel till routern och statisk ip-adress på nätverkskortet.

Jag skulle nog ha uppdaterat enheterna i följande ordning:

0. Ta en färsk backup från controllern.
1. EdgeRouter X till 1.10.11 (2.0.8 är fortfarande inte lika stabil samt långsammare på åtminstone vissa av modellerna)
2. Cloud key firmware
3. Controllern (om den inte redan uppdaterats till senaste stabila 5.13-releasen, har aldrig ägt en Cloud Key).
4. Accesspunkterna, en i taget.

Min motivering är att EdgeRouter-uppdateringen är en liten sådan och det är väldigt osannolikt att det uppstår något problem så den är enkel att bara beta av först, men kan egentligen lika gärna göras sist. Använder man OSPF så finns det dock en buggfix till 1.10.11 i form av ett uppdaterat paket som man för installera själv via SSH vid behov (https://community.ui.com/releases/EdgeMAX-EdgeRouter-Firmware...). Nyare firmware för cloudkey och sedan controller är ifall nyare controller skulle fungera dåligt med en äldre firmware.

Egentligen tror jag dock att det skulle gå bra att göra uppdateringarna i nästan vilken ordning som helst. Ordningen ovan är bara vad jag förmodligen skulle ha valt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Jag skulle nog ha uppdaterat enheterna i följande ordning:

0. Ta en färsk backup från controllern.
1. EdgeRouter X till 1.10.11 (2.0.8 är fortfarande inte lika stabil samt långsammare på åtminstone vissa av modellerna)
2. Cloud key firmware
3. Controllern (om den inte redan uppdaterats till senaste stabila 5.13-releasen, har aldrig ägt en Cloud Key).
4. Accesspunkterna, en i taget.

Min motivering är att EdgeRouter-uppdateringen är en liten sådan och det är väldigt osannolikt att det uppstår något problem så den är enkel att bara beta av först, men kan egentligen lika gärna göras sist. Använder man OSPF så finns det dock en buggfix till 1.10.11 i form av ett uppdaterat paket som man för installera själv via SSH vid behov (https://community.ui.com/releases/EdgeMAX-EdgeRouter-Firmware...). Nyare firmware för cloudkey och sedan controller är ifall nyare controller skulle fungera dåligt med en äldre firmware.

Egentligen tror jag dock att det skulle gå bra att göra uppdateringarna i nästan vilken ordning som helst. Ordningen ovan är bara vad jag förmodligen skulle ha valt.

Perfekt, tack! Jag hittade en rekommendation på Ubiquiti forum som förespråkade samma ordning. Det nämndes också att routern kan uppdateras antingen först eller sist. Utmaningen med routern är det begränsade minnet som gör att den inte kan hålla befintligt OS, backup och det nya OS samtidigt. Därför kan man behöva ta bort backupen via CLI interface. Jag tror jag börjar med controllern och AP’s så jag blir varm i kläderna innan jag går på routern.

Permalänk

Då var det klart. Allt verkar ha gått bra. Körde routern först, sedan FW i Cloud-key som även innehöll ny controllermjukvara. Den var dock inte senaste version, så det fick bli en ny uppdatering där. Sist uppdaterade jag accesspunkterna. Har fiber 250/250 och fick före uppdateringen ut 220/234 och efter 280/283 på en iPhone 11 pro.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredbandsjezuz:

Perfekt, tack! Jag hittade en rekommendation på Ubiquiti forum som förespråkade samma ordning. Det nämndes också att routern kan uppdateras antingen först eller sist. Utmaningen med routern är det begränsade minnet som gör att den inte kan hålla befintligt OS, backup och det nya OS samtidigt. Därför kan man behöva ta bort backupen via CLI interface. Jag tror jag börjar med controllern och AP’s så jag blir varm i kläderna innan jag går på routern.

Ska jag vara ärlig så är jag dålig på att ta backup på min EdgeRouter men den händer det heller inte lika med mjukvarumässigt på 1.x-branchen. Det var framför allt en backup från controllern jag tänkte mig eftersom du där gjorde ett desto större hopp. Det går heller inte att backa controller-versioner så vill man backa för man se till att ha en backup från innan uppdateringen som man kan återställa efter en ominstallation av controllern.

Skrivet av Bredbandsjezuz:

Då var det klart. Allt verkar ha gått bra. Körde routern först, sedan FW i Cloud-key som även innehöll ny controllermjukvara. Den var dock inte senaste version, så det fick bli en ny uppdatering där. Sist uppdaterade jag accesspunkterna. Har fiber 250/250 och fick före uppdateringen ut 220/234 och efter 280/283 på en iPhone 11 pro.

Skönt att allt gick bra.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Kör en Unifi AP LR trådad mot en router och har meshat en AP Lite mot denna. Signalkvaliteten på den meshade är typ 95% så inga problem men skulle vilja få upp hastigheten. Vad jag fattat som så är deras AP bäst på att vara trådade, men nödvändigtvis inte som mesh? Skulle man få bättre prestanda med nån annan enhet från Ubiquiti eller är det just meshtekniken i sig som gör att man får förvänta sig sämre prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Kör en Unifi AP LR trådad mot en router och har meshat en AP Lite mot denna. Signalkvaliteten på den meshade är typ 95% så inga problem men skulle vilja få upp hastigheten. Vad jag fattat som så är deras AP bäst på att vara trådade, men nödvändigtvis inte som mesh? Skulle man få bättre prestanda med nån annan enhet från Ubiquiti eller är det just meshtekniken i sig som gör att man får förvänta sig sämre prestanda?

Unifi har ingen egen wifi kanal för mesh backhaul så prestanda blir dålig.
All mesh trafik till och från din Lite använder samma kanaler som klienterna.
I princip kan ett mesh backhaul byggas på 3 sätt:
1. Trådat
2. Egen dedikerad wifi kanal
3. Samma kanaler som klienterna använder.

1 är bäst och 3 sämst.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

@prelatur. Tack! Har inte möjlighet att (med rimliga insatser) dra tråd till Liten. Finns någon annan lösning med Unifi eller bör jag titta på nån annan tillverkare istället?

Edit: kanske ska tillägga att jag behöver att det ska fungera (bra) med både 2,4 inte bara 5Ghz pga en del legacyhårdvara.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför USW Flex Mini är slut i alla butiker? Är den omåttligt populär, eller har den dragits tillbaka av någon anledning?

Edit: Jag beställde den just från Ubiquiti. Vi får se hur fort jag får hem den.

Edit 2: Nu har jag fått ett sms med ett tracking-nummer. Det var snabba ryck.

Permalänk
Medlem

@p.lindblom: Den är inte slut, har inte dykt upp i handeln ännu. Flex Minin behöver nog lite mer arbete av att döma från Ubiquitis community.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Jag beställde min USW Flex Mini från Webhallen den 7/4 och den fick jag i slutet på april så nog har några enheter slinkit in hos återförsäljarna.

Kanske har dom problem att hinna med att tillverka nu i cornatider?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

@drbrain: Förmodligen från mindre batcher innan produktion för allmän tillgänglighet.

Den har ju funnits i Ubiquitis EA länge nu, så man hoppas på coronaeffekt snarare än att dom har problem med produkten.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbrain:

Jag beställde min USW Flex Mini från Webhallen den 7/4 och den fick jag i slutet på april så nog har några enheter slinkit in hos återförsäljarna.

Kanske har dom problem att hinna med att tillverka nu i cornatider?

Visserligen handlar tråden om unify, men det är svårt att få tag på edgeroutrar ett tag

Permalänk
Medlem

Kan ju dra till med en fråga
Har idag en Asus RT66U som fungerar men strular ibland. Nyligen skaffat NordVPN med tanken att köra från routern så allt på nätverket går igenom, men det gick bara skit med routern. Riktigt dåliga hastigheter
Därför kollat lite på Unify, och verkar som deras mjukvara är trevligt och clean (jämfört med Asus)
Såg att Dream Machine fanns, så är rätt så sugen. Men tänkte se annars vad man ska ha/vad de skulle kosta om man vill ha samma funktionalitet som en DM, men man köper varje del för sig. Det enda kravet jag har är väl att jag vill inte sätta upp någon wifi accesspunkt i taket. Och prismässigt är väl max vad en Dream Machine kostar.

Kör blandning av trådar och wifi hemma så måste finnas möjligheter där

Permalänk
Medlem

@Reyintaz:

UDM är mycket prisvärd eftersom man får en nyare USG, inbyggd Nano-HD och en switch billigare än om man köper separat. Men i dagsläget funkar inte VPN på UDM alls vilket kan vara bra att nämna:

https://community.ui.com/questions/Feature-Request-UDM-UDM-Pr...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe:
Där ser man, tack så mycket för den informationen

Då blir det en liten funderare. Är ju fortfarande inne på att jag vill byta ut min RT66U