MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tjena, precis hemma!
Började vid 11:45 och var klar 16:09 så en lång dag i denna värme (27-28c och sol).

Sjukt nervös men det gick bra så nu har jag körkort och jag fick köra körskolehojen tillbaka själv. Riktigt skönt kändes det. 10 lektioner och 1.5-2 år från att jag bestämde mig.

Nu ska bara en egen hoj införskaffas.

Stort grattis!
Jag har nu, 30 Juni haft körkort i 5 år, min fru fick hem lämpan nu i veckan, så nu skall det övningsköra.
Jag tog mitt kort på 3 månader utan en enda körlektion.
På uppkörningen fick jag frågan, har du kört hinderbana förrut?
Vilket jag inte hade, körde helt fel, men tydligen var inte detta ett krav.

Permalänk
Avstängd

Hej folk!

Jag är i tankarna att gå intensivkurs och ta kort.

Hur ser ni på val av kläder, skinn mot polyester?

Jag är inställd på detta nämligen https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/mc-klader_c11/mc-jacka_c2...

Tänkte om någon har riktig erfarenhet av hur bra/dåligt det håller vid en eventuell krasch? Det är ju ganska dyrt med utrustning, men samtidigt är det ju inget som ska snålas på heller såklart

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Textil skyddar generellt sätt lika bra som skinn vid en krasch och är bekvämare imo. Textil är dock one and done, om vi pratar om att åka horisontell rutschkana längs asfalten. Skinn håller oftast för upprepade omkullkörningar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Textil skulle jag välja, skinn är så varmt har jag hört.
Tänk på att köpa till ett ryggskydd. Om du ska göra uppkörning så krävs att du har full utrustning. Hjälm, Jacka, ryggskydd, handskar, MC-godkända byxor, samt godkända MCskor/stövlar. När man väl kör efteråt så finns enbart lagkrav på hjälm och minimum underkläder.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anaii:

@Lagerlöf: Textil skyddar generellt sätt lika bra som skinn vid en krasch och är bekvämare imo. Textil är dock one and done, om vi pratar om att åka horisontell rutschkana längs asfalten. Skinn håller oftast för upprepade omkullkörningar.

Jo men lite nya kläder om man vurpar gör inget, sålänge man vet att man har fullgott skydd!

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Textil skulle jag välja, skinn är så varmt har jag hört.
Tänk på att köpa till ett ryggskydd. Om du ska göra uppkörning så krävs att du har full utrustning. Hjälm, Jacka, ryggskydd, handskar, MC-godkända byxor, samt godkända MCskor/stövlar. När man väl kör efteråt så finns enbart lagkrav på hjälm och minimum underkläder.

Ja precis, har en kundkorg med allt som behövs redo. Landar på ca 9500 vilket ändå känns överkomligt.

Hur ser man om det är godkänt? Byxorna jag tänkte är samma som jackan, https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/mc-klader_c11/mc-byxor_c2...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Om du köper av en svensk återförsäljare eller känt varumärke kan du var rätt lugn med att det uppfyller minimum kraven. Sen finns det såklart grader av säkerhet, men störst skillnad tror jag ändå det är på hjälmar. Det finns certifieringar som anger vilka nivåer av säkerhet grejerna klarat av om man vill grava ner sig i det. Revit är helt ok skulle jag säga.

Och 9500 är billigt enligt mig xD. Min hjälm kostade 7k och min ena jacka 8,5k. Det drar snabbt iväg när man ställer krav på annat än enbart säkerhet.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@Lagerlöf: Om du köper av en svensk återförsäljare eller känt varumärke kan du var rätt lugn med att det uppfyller minimum kraven. Sen finns det såklart grader av säkerhet, men störst skillnad tror jag ändå det är på hjälmar. Det finns certifieringar som anger vilka nivåer av säkerhet grejerna klarat av om man vill grava ner sig i det. Revit är helt ok skulle jag säga.

Och 9500 är billigt enligt mig xD. Min hjälm kostade 7k och min ena jacka 8,5k. Det drar snabbt iväg när man ställer krav på annat än enbart säkerhet.

Haha precis, utrustning på tex XLmoto som ligger under MC-utrustning ska alla vara godkända.

Sedan kostade min utrustning ca 8k med påfyllning nu på ca 3k till (nya handskar och skor) totalt. Det mesta på rea så nypris är nog närmare 18-20k beroende på butik. Min hjälm låg på 6000 ny men fick för 2900 tex. Fokus för mig har varit något fungerande som jag kunde använda "året runt" men nu är det för varmt och stövlarna är lite jobbiga att gå i så ska försöka komplettera det. Håller tummarna att storlekarna fungerar. Köpte det nya på XLmoto nu igår så det är iaf gratis utbyten..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@Lagerlöf: Textil skyddar generellt sätt lika bra som skinn vid en krasch och är bekvämare imo. Textil är dock one and done, om vi pratar om att åka horisontell rutschkana längs asfalten. Skinn håller oftast för upprepade omkullkörningar.

Läder är starkare än textil men har man Kevlar-förstärkt så är det nog hugget som stucket i praktiken.

Gammalt test på tyska men ganska intressant :
www.endurowanderer.de/pdf/kombitest.pdf

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anaii:

@Lagerlöf: Om du köper av en svensk återförsäljare eller känt varumärke kan du var rätt lugn med att det uppfyller minimum kraven. Sen finns det såklart grader av säkerhet, men störst skillnad tror jag ändå det är på hjälmar. Det finns certifieringar som anger vilka nivåer av säkerhet grejerna klarat av om man vill grava ner sig i det. Revit är helt ok skulle jag säga.

Och 9500 är billigt enligt mig xD. Min hjälm kostade 7k och min ena jacka 8,5k. Det drar snabbt iväg när man ställer krav på annat än enbart säkerhet.

Jösses

Men det är integralhjälm man vill ha eller? Jag tänkte nog köpa en LS2 FF327 Challenger, verkar ha fått bra betyg och har iaf bra spännen och ventilation.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jösses

Men det är integralhjälm man vill ha eller? Jag tänkte nog köpa en LS2 FF327 Challenger, verkar ha fått bra betyg och har iaf bra spännen och ventilation.

Integral eller öppningsbar går bra. Det ska skydda hela huvudet och ansiktet(inkl haka) och ha visir. Viktigast är också att det passar huvudet väl. Här måste man kolla efter vilket märke som formar efter sitt huvud. Det här är absolut prio 1 innan man börja kolla på vilken som ser cool ut eller som har rätt funktioner.

Permalänk
Medlem

Kör sporthoj. Integralhjälm och skinn således, kan inte tänka mig något annat.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kör sporthoj. Integralhjälm och skinn således, kan inte tänka mig något annat.

Det beror såklart på om man föredrar design eller praktikalitet. Jag är och har alltid varit det senare. Det är dock något jävligt "sexigt" med att ha fullt skinnställ med rätt skor och handskar samt hjälm.
Min outfit är väl en 5/10 i stil.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Integral eller öppningsbar går bra. Det ska skydda hela huvudet och ansiktet(inkl haka) och ha visir. Viktigast är också att det passar huvudet väl. Här måste man kolla efter vilket märke som formar efter sitt huvud. Det här är absolut prio 1 innan man börja kolla på vilken som ser cool ut eller som har rätt funktioner.

Ja men precis, jag tänker att man får testa sig fram. Öppet köp och gratis storleksbyten.

Mina glasögon är lite dryga för de sticker ut på sidorna och kommer kanske vara ivägen.. Så finns en risk att det blir linser under MC-färd.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det beror såklart på om man föredrar design eller praktikalitet. Jag är och har alltid varit det senare. Det är dock något jävligt "sexigt" med att ha fullt skinnställ med rätt skor och handskar samt hjälm.
Min outfit är väl en 5/10 i stil.

Viktigast är ändå att alltid åka med alla grejer på sig. JA DET ÄR ASNICE ATT CRUISA TILL KIOSKEN I T-SHIRT OCH KÖPA GLASS men det spelar ingen roll. All the gear all the time eller ta bilen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Vila i frid

Man kan slänga på sig hur mycket skydd som helst utan att det hjälper det minsta - under ett långtradarhjul. Hjälm säger lagen. Hur mycket asfalt man vill pilla fram under sina sårskorpor bör det nog vara upp till individen att bestämma - och man bör ha i minne att det är besvärligare att göra detta sittandes i en rullstol.

Det enda man behöver ha i minnet är att ALLA andra trafikanter (inklusive tama och vilda djur) är ute efter att döda dig som motorcyklist, resten av insikterna kommer attemagiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Man kan slänga på sig hur mycket skydd som helst utan att det hjälper det minsta - under ett långtradarhjul. Hjälm säger lagen. Hur mycket asfalt man vill pilla fram under sina sårskorpor bör det nog vara upp till individen att bestämma - och man bör ha i minne att det är besvärligare att göra detta sittandes i en rullstol.

Det enda man behöver ha i minnet är att ALLA andra trafikanter (inklusive tama och vilda djur) är ute efter att döda dig som motorcyklist, resten av insikterna kommer attemagiskt.

Denna video tycker jag förklarar hur man ska tänka lite. Alltid andras fel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Val av material beror på vad du ska sköra, när du ska köra och i vilket väder.

- Bana (och lite väg) = Premium helskinn
- Mestadels väg = skinn eller/och textil (stil kanske mer avgörande)
- Touring = Textil att föredra men skinn+regnställ går också.
- Äventyrstouring = Premium textil (vattentätt, skalbart och tätt vid behov) + året runt körning.

Åker du till glassbaren på sommaren mestadels i moppefart = hjälm + skapliga handskar räcker.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Åker du till glassbaren på sommaren mestadels i moppefart = hjälm + skapliga handskar räcker.

Kanske en skyddsväst med ryggskydd och hjälm vore bättre här. Jag skulle i minsta lag aldrig få för mig att åka utan ryggskyddet. Kör jag omkull (eller blir påkörd) vill jag kunna gå därifrån om jag överlever.

En fråga till er andra, är det någon som har en typ skyddsväst med bröst och ryggskydd (eventuellt armbåge också)? Tänker att det vore rätt skönt att ta på sig ett sådant och sedan kunna ha valfritt material över, tex en aramidhoodie eller liknande.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oceanic:

Åker du till glassbaren på sommaren mestadels i moppefart = hjälm + skapliga handskar räcker.

Var får du en sån farlig idé ifrån? Hur kan du säga att handskar ska användas men inte ryggskydd? Tror du för att det går 50 att skadorna kommer vara lindriga? Nej, tänk om och ge inte mer av dessa råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Viktigast är ändå att alltid åka med alla grejer på sig. JA DET ÄR ASNICE ATT CRUISA TILL KIOSKEN I T-SHIRT OCH KÖPA GLASS men det spelar ingen roll. All the gear all the time eller ta bilen.

Instämmer. En typisk klassiker "jag skulle bara". Bara ryser i mig när jag ser t-shirt och shorts åkare. 200kg hojj över naket ben som glider några meter över asfalten, brr... det räcker med en läggning i 30km/h för det ska bli riktigt styggt.

Kör alltid med full utrustning, kanske skippar knäledskydden när jag pendlar till jobbet. Brukar bli några läggningar om året och ibland någon vurpa eller annat konstigt som man ställer till med och det kan göra bra jävla ont ibland och det är aldrig planerat.

Rekommenderar starkt Leatt brace/Atlas nackskydd, kört med de senaste 8åren och känner till ett fall där piloten på en 950 super enduro knäckte det och spräckte hjälmen vid en huvudkomprimering, utan det så hade nog de blivit en stygg nackskada.

Permalänk
Medlem

Tänkte montera en större ruta/vindavvisare fram än den som sitter på, såg dock att armarna är något längre till denna (samma märke). Kruxet är att armarna sitter på samma skruvar som håller gaffeln/dämparna näst intill högst upp.

Det står inget speciellt i manualen till rutan, bara lossa och byt. Vågar man lossa dessa eller kommer jag att skjuta något till månen?

Lilla rutan monterades i samband med service för ett bra tag sedan, vet inte hur det gick till dock.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Bara att lossa Ställ upp på centralstödet eller en mc lift är väl att rekommendera först bara

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tänkte montera en större ruta/vindavvisare fram än den som sitter på, såg dock att armarna är något längre till denna (samma märke). Kruxet är att armarna sitter på samma skruvar som håller gaffeln/dämparna näst intill högst upp.

Det står inget speciellt i manualen till rutan, bara lossa och byt. Vågar man lossa dessa eller kommer jag att skjuta något till månen?

Lilla rutan monterades i samband med service för ett bra tag sedan, vet inte hur det gick till dock.

https://i.imgur.com/a7OVTDD.jpg

Vad menar du, är du orolig för att gaffelbenet ska röra sig eller att rutan kommer sprätta loss om du skrivar loss den skruven?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Den tror jag är fine att lossa. Killgissar lite men jag tror den nedre är den som fixerar och den övre hjälper till att hålla allt i linje.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Vad menar du, är du orolig för att gaffelbenet ska röra sig eller att rutan kommer sprätta loss om du skrivar loss den skruven?

Jag är väll mer inne på allt som kan gå fel, det går ju rätt mycket kraft upp i gaffeln så om det blir snett eller rör på sig så det blir svårt att rätta till själv - på landet. Jag tänkte ställa den med framhjulet i ställ så att den står rakt, sedan hoppas på att det inte är något annat som hänger på skruven som kan röra på sig när man skruvar ut den (ny skruv skall dit).

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Inget kommer flyga eller så, då båda fjäderbenen sitter fast i framhjulet vill de röra sig tillsammans, så är extremt tveksam till att du ens märker av något. Skulle den röra sig nån millimter är det ju enkelt att justera när du spänner fast den igen. Har du framgaffeln i luften så är ju fjädern fullt utslagen (därav jag rekommenderar att du ställer den på centralstöd eller liknande.

Är ju inte rocket science att renovera framgaffel där man tar isär det, skiftar packning och olja.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag är väll mer inne på allt som kan gå fel, det går ju rätt mycket kraft upp i gaffeln så om det blir snett eller rör på sig så det blir svårt att rätta till själv - på landet. Jag tänkte ställa den med framhjulet i ställ så att den står rakt, sedan hoppas på att det inte är något annat som hänger på skruven som kan röra på sig när man skruvar ut den (ny skruv skall dit).

Ok. Som ovan skrev - det är ingen fara. Bara att plocka ner. Dra inte för hårt när du skruvar tillbaka den.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Halogen:

Ok. Som ovan skrev - det är ingen fara. Bara att plocka ner. Dra inte för hårt när du skruvar tillbaka den.

Kan inte rekommendera tillräckligt att ta reda på korrekt moment till skruvar och använda momentnyckel. Det är jäkligt trist när man drar sönder något eller kanske ännu värre, för löst. Har dragit skruv till ventilkåpan för hårt och dragit av den. Har också i min trötthet dragit ett tändstift för löst och haft det hoppa ur under körning. När det plötsligt smäller till och det låter som man kör med ett öppet avgasrör under tanken blir man lite orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ok. Som ovan skrev - det är ingen fara. Bara att plocka ner. Dra inte för hårt när du skruvar tillbaka den.

Skrivet av Shimonu:

Kan inte rekommendera tillräckligt att ta reda på korrekt moment till skruvar och använda momentnyckel. Det är jäkligt trist när man drar sönder något eller kanske ännu värre, för löst. Har dragit skruv till ventilkåpan för hårt och dragit av den. Har också i min trötthet dragit ett tändstift för löst och haft det hoppa ur under körning. När det plötsligt smäller till och det låter som man kör med ett öppet avgasrör under tanken blir man lite orolig.

Är det endast skruven man tittar på om man vill veta vilket vrid?
Har lånat ut min momentnyckel men kan nog inhandla en till i morrn eller så.

10 Tornillo allen DIN912 M8x45 M8x45 DIN912 allen screw 2 TORNI-AD912-508

Edit: ser ut som 25 Nm brukar användas på dom skruvarna runt det området.