Samsung släpper spelskärmen Odyssey G9 på 49 tum med rejäl krökning

Permalänk
Melding Plague

Samsung släpper spelskärmen Odyssey G9 på 49 tum med rejäl krökning

Den 49 tum stora välkrökta spelskärmen Samsung Odyssey G9 bjuder på 240 Hz bilduppdatering och adaptiv synkronisering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förbokad och väntar med spänning!

Permalänk
Medlem

Finns det ingen 4k Curvad monitor??? typ 32 tum med G-Sync?

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Jag saknar 16:10.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Alltså, om någon vill ha first hand test av skärmen så kan ni köpa en och skicka till mig så lovar jag att testa innan ni köper en till er själva! Wow vilken deal!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte poängen med sådan extrem framerate och så hög upplösning.
Vad kan man driva upp i 240fps på en sådan, och hur stort kärnkraftverk behöver man ansluta till sin grafiklösning?

Permalänk
Medlem

Är sjukt sugen på att byta ut mina två 27 tummare, men jag ska försöka hålla mig tills det kommer mer genomgående tester, specifikationen är ju väldigt lovande

Kommer @Laxpudding få lägga vantar på en kanske?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

Borde göra en skärm som denna fast i 1800R 21:9 och helt svart och stilren för 7000kr. Varför gör Samsung inga 21:9 gaming skärmar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Finns det ingen 4k Curvad monitor??? typ 32 tum med G-Sync?

Du menar med upplösningen 7680x2160?
Det bygger ju på att man ska hitta lämpliga ytor att skära från de stora plattorna man tillverkar med rätt upplösning. Borde teoretiskt kunna komma nu när det finns 8k skärmar i 65". Frågan är ju om marknaden är stor nog för att motivera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gagoff:

Jag förstår inte poängen med sådan extrem framerate och så hög upplösning.
Vad kan man driva upp i 240fps på en sådan, och hur stort kärnkraftverk behöver man ansluta till sin grafiklösning?

Man behöver ju inte driva spelen i full upplösning. Eller köra någon typ av scaling i spel. Men jag skulle aldrig gå ner på 1080p på en sådan skärm för skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Hmm, denna 49" är faktiskt lite "kortare" är min 35" 21:9 skärm, man måste alltså vänta in ännu större skärmar om man ska gå över till 32:9...

Permalänk
Medlem

@Gagoff: För min del känns det som en skärm som förväntas hålla över hårdvarugenerationer, jag är en typisk person som har mina skärmar betydligt längre än något annat. Detta är min "drömskärm" och det blir antagligen en sådan i framtiden när jag sett recensioner och riktiga användarupplevelser.

Det är i princip 2 x 27" 2k skärmar i ett. Perfekt för mig.
Har mer än nog med hz för att vara nöjd under livstiden. Display HDR 1000, 125% sRGB coverage, 92% ish adobe rgb. Funkar helt okej om man jobbar med webgrafik. Etc.

Permalänk
Medlem

Sjukt pepp ända tills priset dök upp
Lägger även en röst på att @laxpudding ska testa skärmen!

Permalänk
Medlem

Nu är det inte så här bred jag är ute efter men tycker ändå att radie på 1m känns lite väl snävt oavsett bredd. Tycker 1,8m är mycket mer rimligt för krökningen.

Med det sagt skulle man vilja testa både 1m och 1,8m innan man väljer en 21:9 skärm egentligen. Men det lutar helt klart åt 1,8m, tror det kommer kännas mer naturligt. Får se vad man landar i

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@sarlucic: Håller lite av samma filosofi gällande inköp, punga ut fet wad med cash för något du verkligen vill ha, livslängden ökar även om man köper en produkt som vid tillfället inte går att nyttja till sin fulla popential. Tycker det är som trevligare än att punga ut lika mycket cash fast vid flera tillfällen och bara få "medelmåttiga" produkter längs hela vägen. Högre nöjdhetsgrad och mindre skrot på tippen!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Finns det ingen 4k Curvad monitor??? typ 32 tum med G-Sync?

Den här är ganska nära vad du söker.

LG 38" 38WN95C-W

Okej inte "true" 4K med 3840 x 1600 men nära.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Den här är ganska nära vad du söker.

LG 38" 38WN95C-W

Okej inte "true" 4K med 3840 x 1600 men nära.

Nej den är inte 4k Hhaha.. Vill ha en 4K

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Du menar med upplösningen 7680x2160?
Det bygger ju på att man ska hitta lämpliga ytor att skära från de stora plattorna man tillverkar med rätt upplösning. Borde teoretiskt kunna komma nu när det finns 8k skärmar i 65". Frågan är ju om marknaden är stor nog för att motivera det.

Nej nej, den behöver inte vara "7680x2160"

Räcker att den är 4k och att den är curvad 100hz+++ med g-sync , simpelt .. men hittar ingen

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gagoff:

Jag förstår inte poängen med sådan extrem framerate och så hög upplösning.
Vad kan man driva upp i 240fps på en sådan, och hur stort kärnkraftverk behöver man ansluta till sin grafiklösning?

Upplösningen är inte så extrem. Det är färre pixlar på denna skärm än en vanlig 4k skärm. Men visst det är svårt att nå sådan framerate även på 4k. Däremot så ger det lite mer flexibilitet. Du kanske vill köra i 32:9 formatet i 60fps på vissa spel men sedan köra andra spel i 16:9 format i högre framerate. Det finns möjlighet för det med denna skärm.

Permalänk
Medlem

Kräver inte hdr och gsync att man kör fullscreen? Att köra ett spel i mitten med typ discord och browser på sidorna lär väl inte gå helt bekymmerslöst eller?

Permalänk
Medlem

+ Snygg Oblivion-inspirerad design. HDR1000.
- VA panel.
- 32:9 format

Skulle personligen aldrig köpa 32:9 skärm för spel. Man tappar för mycket yta på höjden.

Den perfekta spelskärmen idag är enligt mig en krökt/böjd 21:9 skärm med 3840x1600 IPS och 120Hz+ freesync panel. Dessa kostar dock rätt mycket så det näst bästa är 3440x1440 skärmar som fortfarande är dyra men klart billigare än 3840x1600 skärmar.

Högre 21:9 upplösning finns redan (5120 x 2160) men bara i 60Hz och skulle vara svårt att driva en sådan skärm i 120Hz+ med dagens och förmodligen även nästa generationens grafikkort men antar att 5120x2160 kommer ersätta 3440x1440 och 3840x1600 i framtiden. Högre upplösning än så lär man knappast behöva utan vi bör få se andra paneltyper istället där kanske Oled tar över så vi slipper bakgrundsbelysning och får bättre färger och kontrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Förbokad och väntar med spänning!

Samma här

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Upplösningen är inte så extrem. Det är färre pixlar på denna skärm än en vanlig 4k skärm. Men visst det är svårt att nå sådan framerate även på 4k. Däremot så ger det lite mer flexibilitet. Du kanske vill köra i 32:9 formatet i 60fps på vissa spel men sedan köra andra spel i 16:9 format i högre framerate. Det finns möjlighet för det med denna skärm.

Jag förstår responsen jag fått från alla. Själv kör jag ett 2080ti i 3440x1440 men det är få saker jag lyckas driva i 144Hz, så jag tycker det börjar bli lite löjligt när jag läser om skärmar med 240, 280, 360Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Skulle personligen aldrig köpa 32:9 skärm för spel. Man tappar för mycket yta på höjden.

Fast du tappar inget på höjden, du får bara mer på sidorna. Det är en gamechanger att se så mycket mer

Permalänk
Medlem

Skall kolla på reviews när det kommer, men har typ bestämmt mig för en sån här. Sitter hela dagarna framför skärmen hemma iomed pandemin och vore najs med något riktigt programmerarvänligt.

Men, vad behöver man för att driva denna skärm i kabelväg för att få det som utlovas (upplösning, refreshrate, HDR)? DP1.4 verkar det handla om, jag är rätt kass på sånt här, någon som vet?

Permalänk
Medlem

Återigen inget stöd för dolby vision av samsung, uselt. Hdr10+ räcker inte.

Visa signatur

Asus P8P67 PRO REV B3/2TB Hitachi 7K3000/Intel Core i7 2600K 3,4GHz/ Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE/ Corsair SSD Force 3 Series 120GB/MSI GeForce GTX 970 Gaming/NZXT H2 Svart/Corsair AX 850W 80+ GOLD/Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

@sarlucic: Håller lite av samma filosofi gällande inköp, punga ut fet wad med cash för något du verkligen vill ha, livslängden ökar även om man köper en produkt som vid tillfället inte går att nyttja till sin fulla popential. Tycker det är som trevligare än att punga ut lika mycket cash fast vid flera tillfällen och bara få "medelmåttiga" produkter längs hela vägen. Högre nöjdhetsgrad och mindre skrot på tippen!

Håller med helt och hållet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Fast du tappar inget på höjden, du får bara mer på sidorna. Det är en gamechanger att se så mycket mer

Gamechanger? Har du ens provat att spela i 32:9? Man får tunnelseende. Det är för mycket yta på sidorna och för lite på högkant.
Bilden blir utsträckt. Jag köpte ny skärm rätt så nyligen och testade diverse format. Det bästa och mest "naturliga" var 21:9.

För jobb däremot så kan 32:9 vara bra då man får mer yta. Problemet är att med så bredd skärm så måste man ofta vrida huvudet så man ser vad som finns på sidorna men är man van vid dubbla skärmar så har det ingen betydelse.

Permalänk

Jag är mest nyfiken på hur det skulle se ut/kännas att spela Quake med FOV 130 på denna eller dess mindre syskon. 🤔

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lussarn:

Men, vad behöver man för att driva denna skärm i kabelväg för att få det som utlovas (upplösning, refreshrate, HDR)? DP1.4 verkar det handla om, jag är rätt kass på sånt här, någon som vet?

DP8k-certifierat: https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra...