Facebook skrotar fristående VR-produkten Oculus Go

Permalänk
Melding Plague

Facebook skrotar fristående VR-produkten Oculus Go

Oculus Go, instegsprodukten i Facebooks VR-utbud når nu vägs ände när företaget skiftar fokus till syskonet Quest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

6DOF är överlägset 3DOF och jag förstår om headset som Go riskerar att "förgifta brunnen" som det brukar kallas, då personer som testar VR får fel bild av hur det egentligen är då 3DOF bara duger för passiva upplevelser som att kolla på film eller spela enklare spel. Däremot är det lite svårt att begripa att Go, två år gammal, till och med hindras från att få appuppdateringar från tredjepartsutvecklare. Det är till att kväva ihjäl prylen med kudde. Får hoppas dom är på gång med en ny instegsprodukt och behandlar sina framtida produkter bättre.

Permalänk
Medlem

Hoppas det sänker priset på Questen då alternativt nästa Quest för gapet är ändå rätt stort mellan VR-headseten. Men jag kan hålla med att Oculus Go inte är så mycket idag då 3DOF inte är så imponerande. Tycker dock att det kan va ett alternativ för den som bara vill ha den för mediekonsumtion, men de nya headseten med 6DOF kanske blir så billiga att förstnämnda blir helt irrelevant.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Inaktiv

Göra Quest nya instegsprodukten och dra av 2000kr på priset samtidigt som en Quest 2 introduceras men färsk SoC och andra nyheter.

Jag har haft min Quest i runt ett år nu och tycker Oculus skött den bra så här långt. Att de möjliggör att köra den trådar, och i princip dödar min gamla Rifts lilla övertag är fint. Samt att kunna köra trådlöst förstås.

Jag hade gärna uppgraderat till en Quest 2 med lite fina nyheter.

Permalänk
Medlem

Själv är jag förvånad över att det inte kommit enklare VR för "barn".
Är det målgruppen så går det att göra det billigt och barnen som gillar det kommer garanterat gör över till dyra modeller senare.

Jag orkar inte beskriva vad en sådan produkt skulle innebära på alla dess vis.
Tänk att ni är barn, vad skulle nu nöjt er med? Tänk att ni skulle köpt till era barn, vad skulle ni betalat för?
Så, använd er fantasi nu

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Risigt att ta livet av den så brutalt. Sänker förtroende ribban ännu mer...

Någon som jämfört Go och tex VR klumpen man kan stoppa en Samsung i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Risigt att ta livet av den så brutalt. Sänker förtroende ribban ännu mer...

Någon som jämfört Go och tex VR klumpen man kan stoppa en Samsung i?

Det var förmodligen Oculus som även dödade Samsung Gear.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det var förmodligen Oculus som även dödade Samsung Gear.

Så den är dödad med? Trisst....

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Så den är dödad med? Trisst....

Ja. Det var enligt mig enda anledningen till varför man skulle välja Samsung. Kanske inte så ofta man använde den (Då jag har bättre utrustning) men jag tyckte ändå den var smidig att kunna ha med sig på en resa. De hade ju tyvärr också sänkt skärmupplösningen på Samsung S10e jämfört med t.ex. S8..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja. Det var enligt mig enda anledningen till varför man skulle välja Samsung. Kanske inte så ofta man använde den (Då jag har bättre utrustning) men jag tyckte ändå den var smidig att kunna ha med sig på en resa. De hade ju tyvärr också sänkt skärmupplösningen på Samsung S10e jämfört med t.ex. S8..

Jag har i pricnip bara test-kört min gear. Jag gillade tanken att använda mobilen som VR-plattform men vart lite trött på den stenhårda facebook integrationen. Skulle nog använt den mer om det varit mer frikopplat.

Jag har väldigt svårt att se att jag någonsin kommer skaffa något från Occulus efter detta besked. Har svårt att se att det är ett smart drag av Zuckerberg...

Permalänk
Medlem

Vad innebär den praktiska skillnaden mellan 3DOF och 6DOF?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vem vill stödja zuckerberg?

Varför skulle du vilja ge bort din info gratis när du köper och installerar deras produkt?

Zuckerberg borde skaka galler för att han kraftigt missbrukat sin position.
Som tur är i Sverige så är oskäliga avtal ej giltita. Den där kryssruta du ev tvingas kryssa i, saknar värde och kan användas emot dem om du orkar ta striden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad innebär den praktiska skillnaden mellan 3DOF och 6DOF?

Med 3DOF menas att endast rotation spåras, medan 6DOF innebär att både position och rotation spåras. För headsets innebär det att 3DOF-headsets kan spåra hur du vrider på huvudet men inte var huvudet befinner sig relativt omvärlden, medan 6DOF även vet var huvudet befinner sig. Med 3DOF är användaren alltså fast på en punkt i scenen, eller måste förflytta sig med hjälp av en kontroller, medan man med 6DOF fritt kan gå runt i scenen.

För kontroller är det samma sak. Med 3DOF vet kontrollern åt vilket håll den pekar men inte var den befinner sig, medan en kontroller med 6DOF vet både åt vilket håll den pekar och var den befinner sig.

Go är inte riktigt 3DOF egentligen, den har sensorer som känner av hur headsetets position förändras. Men det är inte särskilt exakt, och den har ingen referenspunkt att förhålla sig till. Det är lite som att blunda, gå runt ett tag, och sen försöka gissa var man är. 6DOF-headsets använder vanligtvis antingen fyrar som placeras i rummet som de kan mäta avståndet till och triangulera en position från (som t.ex. Valve Index), eller kameror för att räkna ut var de befinner sig (som t.ex. Quest).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Själv är jag förvånad över att det inte kommit enklare VR för "barn".
Är det målgruppen så går det att göra det billigt och barnen som gillar det kommer garanterat gör över till dyra modeller senare.

Jag orkar inte beskriva vad en sådan produkt skulle innebära på alla dess vis.
Tänk att ni är barn, vad skulle nu nöjt er med? Tänk att ni skulle köpt till era barn, vad skulle ni betalat för?
Så, använd er fantasi nu

Jag skulle tro att detta beror på att det inte finns någon data på hur barn påverkas av VR i större utsträckning. Barns hjärnor är mer plastiska (de kan få hjärnceller att få nya funktioner) än vuxna och om de spelar VR mycket kanske deras hjärnor anpassas för ett liv i VR. Det är bara en hypotes men en stark nog sådan för att folk ska vara försiktiga verkar det som. De flesta VR-företag har en åldersgräns runt 12-13 år så att rikta dem till barn lär ta ett tag och möjligen någon studie i ämnet.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag skulle tro att detta beror på att det inte finns någon data på hur barn påverkas av VR i större utsträckning. Barns hjärnor är mer plastiska (de kan få hjärnceller att få nya funktioner) än vuxna och om de spelar VR mycket kanske deras hjärnor anpassas för ett liv i VR. Det är bara en hypotes men en stark nog sådan för att folk ska vara försiktiga verkar det som. De flesta VR-företag har en åldersgräns runt 12-13 år så att rikta dem till barn lär ta ett tag och möjligen någon studie i ämnet.

Jag tror att Oculus har en "regel" om man ska släppa spel på deras plattform att det får inte specifikt vara inriktat mot barn

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror att Oculus har en "regel" om man ska släppa spel på deras plattform att det får inte specifikt vara inriktat mot barn

Låter klokt då de rekommenderar att man är 13 år eller äldre för att använda deras headset.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Själv är jag förvånad över att det inte kommit enklare VR för "barn".
Är det målgruppen så går det att göra det billigt och barnen som gillar det kommer garanterat gör över till dyra modeller senare.

Jag orkar inte beskriva vad en sådan produkt skulle innebära på alla dess vis.
Tänk att ni är barn, vad skulle nu nöjt er med? Tänk att ni skulle köpt till era barn, vad skulle ni betalat för?
Så, använd er fantasi nu

Känns som att PSVR borde kunna vara en stark kandidat i det scenariot. Bör vara billigare än en Oculus Quest och ens PS4 lär väl finnas i de flesta relevanta hem med tanke på försäljningssiffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Vem vill stödja zuckerberg?

Varför skulle du vilja ge bort din info gratis när du köper och installerar deras produkt?

Zuckerberg borde skaka galler för att han kraftigt missbrukat sin position.
Som tur är i Sverige så är oskäliga avtal ej giltita. Den där kryssruta du ev tvingas kryssa i, saknar värde och kan användas emot dem om du orkar ta striden.

Jag är absolut inte för Facebooks affärsmetoder, men dom plöjer in mer pengar än någon annan inom VR/AR och driver på utvecklingen. Dom sitter även på den bästa produkten för massorna inom VR, så det är inte så konstigt om man är villig att betala för det. Med det sagt så använder jag Quest utan att ha ett Facebookkonto och du skulle kunna använda den enbart till Steam om du så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag har i pricnip bara test-kört min gear. Jag gillade tanken att använda mobilen som VR-plattform men vart lite trött på den stenhårda facebook integrationen. Skulle nog använt den mer om det varit mer frikopplat.

Jag har väldigt svårt att se att jag någonsin kommer skaffa något från Occulus efter detta besked. Har svårt att se att det är ett smart drag av Zuckerberg...

Jag har då aldrig behövt bry mig om konton till varken Gear VR eller Rift. Det krävs bara en inloggning till oculus vad jag vet så du behöver koppla en mailadress, men det behöver du även på steam så just den detaljer bryr jag mig inte om. Tycker det är värre när dom låser spel till sin plattform som officiellt inte stöjder övriga headsets. Jag hade lätt köpt på mig riktigt bra VR-spel för tusentals kronor men nej, dom pengarna lägger jag på Steam istället på grund av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag har då aldrig behövt bry mig om konton till varken Gear VR eller Rift. Det krävs bara en inloggning till oculus vad jag vet så du behöver koppla en mailadress, men det behöver du även på steam så just den detaljer bryr jag mig inte om. Tycker det är värre när dom låser spel till sin plattform som officiellt inte stöjder övriga headsets. Jag hade lätt köpt på mig riktigt bra VR-spel för tusentals kronor men nej, dom pengarna lägger jag på Steam istället på grund av det.

Jag är ganska säker att jag var tvungen att installera och logga in på facebook på mobilen. Skapade till och med ert skräpkonto för det syftet. Men det var ju något år sedan så minnet kan ju svika (alternativt att jag klickade mig igenom alla "popups" lite för snabbt för att se fortsätt utan konto alternativet.).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Jag är ganska säker att jag var tvungen att installera och logga in på facebook på mobilen. Skapade till och med ert skräpkonto för det syftet. Men det var ju något år sedan så minnet kan ju svika (alternativt att jag klickade mig igenom alla "popups" lite för snabbt för att se fortsätt utan konto alternativet.).

Jag har haft ett Oculus-konto sedan sensommaren 2017 (när Oculus började sälja Rift för 400 euro eller vad det nu var) och har aldrig behövt koppla mig till Facebook. Alternativet finns men inget man behöver göra. Typ som med diverse sidor som använder Google, Facebook och annat för att skapa konto.

Permalänk
Medlem

Jag behövde inte ens använda en androidenhet för att konfigurera enheten vilket var ett krav enligt alla som jag har kollar på (Youtubers etc.) Allt var plug n play, har heller inte loggat in mig på Facebook utan enbart på mitt Oculus konto.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /