Permalänk
Medlem

Har inte reflekterat särskilt mycket över det men det börjar nog bli dags att göra det både för mig och för resten av familjen. Vi är väl lite sent ute, men bättre sent än aldrig kanske.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Ja, och det finns massor med platser där risken för fästingar är noll även utanför "city". Att man inte skulle våga sig utanför dörren "i Stockholm" har därför inte så mycket med verkligheten att göra, vilket var min poäng. Tänker man leta upp sin lokala äng och rulla runt på den kan man säkert däremot räkna med blodsugarbesök.

Nej jag tycker faktiskt att det är vettigt att ta TBE vaccin om man befinner sig i Stockholm.

De är ju faktiskt ganska vanliga även i innerstaden.

Det är ju inget negativt med att ta vaccinet, helt onödigt att riskera att bli sjuk.

Permalänk
Medlem

Har aldrig fått en fästing som satt sig och enda gången jag sett en på kroppen var när jag plockade bär en gång, det gör jag aldrig om. Om jag utsätter mig för miljöer där de finns har jag redan fallerat. Finns massa vaccin jag inte tar för jag inte rör mig på ställen där jag kan få sjukdomen.

Permalänk
Medlem

Avstod röst då det inte fanns något alternativ som passade eftersom jag helt enkelt inte vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Dum inställning.

Kan inte hjälpa att jag är rädd...

Skrivet av Irregular Programming:

Du tar den i axeln och det är helt omöjligt att du överhuvudtaget känner den.

Jag skulle vara mer rädd för TBE

Inte bara att den känns, det är bara o se/veta om nålen som gör mig rädd. Sedan har jag för väldigt länge sedan tagit någon spruta och jag kände den visst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tog min 3:e dos för ett par veckor sedan, så nu är man skyddad inför nästa dos om 3 år.
Och andra sidan så har jag och fästingar en överenskommelse, jag gillar inte dem och de gillar inte mig. Brukar vanligtvis hitta 1 som kryper på mig/år, medans andra i släkten lyckas få borrelia flera gånger samtidigt, och ja jag är ute i skog och mark i kortärmat/byxor dagligen..

Behöver leta fram mitt vaccinationskort för Stelkramp också, då det nog är dags att förnya det skyddet snart (vart 20 år).

Skrivet av jnsson:

Inte bara att den känns, det är bara o se/veta om nålen som gör mig rädd. Sedan har jag för väldigt länge sedan tagit någon spruta och jag kände den visst

Det beror helt på om de träffar en nerv eller inte, men då det är rätt få nervändor i axeln så är chansen rätt liten.
Dock kan det vara ide att försöka bemästra den rädslan, då du troligtvis snart kan behöva ta en dos mot Covid, förutom att tala om möjliga framtida besvär så som diabetes..

Permalänk
Medlem

Fixade TBE då svärföräldrarna har tbe vid deras sommarstuga. Här i Umeå så är det inte så värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag tror att fästingar trivs rätt dåligt på Sergels torg...

Jag var med familjen till stockholm 3 dagar förra sommaren, vi var bara kring city och likt förbannat hade grabben en fästing på bröstet en morgon så dom jävlarna verkar ju vara överallt #betongfästing

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag är livrädd för tbe men har inte vaccinerat mig o nu med corona i vägen känns det omöjligt återigen att få tid till att vaccinera sig

Som någon tidigare nämnt finns det vaccinationsbussar för TBE. Har du inte en sådan i din närhet kan du även hitta vaccinationskliniker i många städer. De jag varit in på har drop in, tar vanligtvis under 30 min. Det borde vara ännu lättare nu när resevaccinationer inte är aktuella på samma sätt som de brukar. Vill du vaccinera dig borde du kunna hitta det utan att besöka klassisk sjukvård.

Permalänk
Medlem

Jag ska.. har sagt det till mig själv i några årstid. Har hund och bor nära skog. Plockar dagligen krypande fästingar på honom men har aldrig haft någon själv i vuxen ålder. Var väl en som kröp på mig för några år sedan som jag såg direkt efter att ha trampat in i högt gräs.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Nä, jag har bott på landet hela mitt liv och går dagligen i skogen med kortbyxor i långt gräs och har aldrig fästningar. Dom gillar väl inte mig helt enkelt antar jag. Mina katter har dock rätt många fästningar, plockar nog 5-10 st i veckan på dom. Har testat diverse fästinghalsband, timjanolja i nacken etc men dom kommer ändå.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Borde funnits ett alternativ till...

”Vet ej...”

Har inte lusläst tråden, så med risk för att fråga samma sak en gång till eller/och vara okunnig:

Brukar TBE ingå i någon annan vaccin-kur som man ”får” genom skolan eller när man reser utomlands till tex Thailand, Afrika etc ?

Jag är 35år och helt ärligt vet jag inte vilka vaccin jag fått och inte.
Har inget emot att ta vaccin, men vill inte heller skjuta in för mycket saker i kroppen i onödan / dubbel dos osv....

Vad händer om man redan tagit ett vaccin och sedan tar en dos igen, en en gång skall vara tillräckligt?, kan man bli dålig utav att få mer vaccin än tänkt... ? (Oavsett om det är mot TBE, Heptit eller vad som..)

Är alla vaccin livslånga ?, eller måste man fylla på efter ett antal år och hur funkar det?

Känner att jag har väldigt dålig koll, och ”när jag var ung” så fanns inte något samlat system för att hålla iordning på det (finns det ens idag?) allt man fick kvar ett kvitto med sig hem eller i bästa fall hade man en gul liten lapp där man skulle skriva in allt sådant på...
(Den är sedan länge borta..)

Har tänkt på detta tidigare, så bra ett denna tråden kom upp så jag fick skriva av mig lite !
För det är som många säger - det är en billig försäkring sett till vad det kan ge för problem...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har vaccinerat mig, min fru och alla mina tre (vuxna) barn. Alla vaccinerade för flera år sedan, alla väntar på sin 4:e dos, utom jag för jag är lite äldre och får doserna oftare. Jag väntar på den 5:e dosen. Får jag då 5 ja-röster? Nu fick jag bara en.

Permalänk
Medlem

Rädsla för nålar har sällan med smärtan att göra utan mer en känsla. Är själv drabbad av det men har ändå vaccinerat mig. Har en kollega som fick TBE och hans berättelser "inifrån" fick mig att dra med hela familjen till vaccinationsmottagningen. Och för mig som då precis passerat 50 var det fyrasprutor + påfyllning vart tredje år.

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem

Fästingar är typ en myt eller något man läser om i andra länder. Så har inte vaccin men vid flytt till annat land (Götaland) kommer jag nog fixa det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Jubileumsmästare

Har varit det väldigt länge, så nu är det spruta var 5:e år som jag tar. Rör mig en hel del utomhus, så för mig är det helt klart värt det

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Nope - har inte varit i något som kan kallas skog eller natur på flera år (möjligtvis ett decennium). Bor i centrum - jobbar i centrum - gillar inte natur så det är inget större problem

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hade jag inte varit så satans rädd för nålar/sprutor så hade jag gärna gjort det

blir många sprutor om du blir inlagd.. så jag vet inte vad som är värst - 1 spruta i dag eller 5 st om dagen i typ 1 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Borde funnits ett alternativ till...

”Vet ej...”

Har inte lusläst tråden, så med risk för att fråga samma sak en gång till eller/och vara okunnig:

Brukar TBE ingå i någon annan vaccin-kur som man ”får” genom skolan eller när man reser utomlands till tex Thailand, Afrika etc ?

Jag är 35år och helt ärligt vet jag inte vilka vaccin jag fått och inte.
Har inget emot att ta vaccin, men vill inte heller skjuta in för mycket saker i kroppen i onödan / dubbel dos osv....

Vad händer om man redan tagit ett vaccin och sedan tar en dos igen, en en gång skall vara tillräckligt?, kan man bli dålig utav att få mer vaccin än tänkt... ? (Oavsett om det är mot TBE, Heptit eller vad som..)

Är alla vaccin livslånga ?, eller måste man fylla på efter ett antal år och hur funkar det?

Känner att jag har väldigt dålig koll, och ”när jag var ung” så fanns inte något samlat system för att hålla iordning på det (finns det ens idag?) allt man fick kvar ett kvitto med sig hem eller i bästa fall hade man en gul liten lapp där man skulle skriva in allt sådant på...
(Den är sedan länge borta..)

Har tänkt på detta tidigare, så bra ett denna tråden kom upp så jag fick skriva av mig lite !
För det är som många säger - det är en billig försäkring sett till vad det kan ge för problem...

Rätt säker på att just vaccinet mot TBE måste "förnyas" var tredje till femte år för att vara effektivt, så om du fått det när du var ett litet barn och är nu 35 år, så bör det inte vara direkt effektivt.

Ta influensavaccinet som exempel, det är ju bara effektivt i ett år eftersom influensaviruset förändras för varje säsong.

Från 1177:

Citat:

Du behöver ofta ta flera doser
Du behöver oftast ta flera doser av ett vaccin för att skyddet ska bli så långvarigt som möjligt. Först tar du ett antal doser för att få ett grundläggande skydd. Sedan kan du behöva en ny dos efter ett antal år, en så kallad påfyllnadsdos eller booster. Den dosen påminner immunförsvaret och förlänger skyddet mot sjukdomen.

Något som är värt att tänka på är ju att vaccinet mot TBE inte skyddar mot bakterien Borrelia som också är riktigt jävligt.. Morsan åkte på hjärnhinneinflammation och blev liggandes ett bra tag efter ett bett 👎

Har själv aldrig vaccinerat mot TBE även fast jag är uppväxt i "skogen" med hundar, det är väl först nu i senare ålder som man börjar förstå vad det faktiskt är 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Självklart vaccinerad då vi regelbundet är ute i naturen. Minsta grabben har dock fått fästingar i trädgården vilket förmodligen beror på att grannen har hund som genererar ett lokalt överskott av fästingar just här.
Alla i familjen är såklart vaccinerade, även 3½-åringen.

För två år sedan fick jag borelia av en jäkel, men som tur var vad det bara en lokal infektion i benet som inte gav mig några värre följder än lite hudfärgsförändring just där den satt.

Vid en militärövning i Blekinge för ett par år sedan var det en kollega som plockade drygt 30 fästingar efter att vi gått genom en gammal fårhage...

I vilket fall som helst är det rätt dumt att inte vaccinera sig mot något man inte kan bota när man väl fått det, speciellt inte som följderna är rätt tråkiga. TBE-vaccin ingår inte heller i det allmänna vaccinationsprogrammet, så det är ingen som får det per automatik.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Borde funnits ett alternativ till...

”Vet ej...”

Har inte lusläst tråden, så med risk för att fråga samma sak en gång till eller/och vara okunnig:

Brukar TBE ingå i någon annan vaccin-kur som man ”får” genom skolan eller när man reser utomlands till tex Thailand, Afrika etc ?

Jag är 35år och helt ärligt vet jag inte vilka vaccin jag fått och inte.
Har inget emot att ta vaccin, men vill inte heller skjuta in för mycket saker i kroppen i onödan / dubbel dos osv....

Vad händer om man redan tagit ett vaccin och sedan tar en dos igen, en en gång skall vara tillräckligt?, kan man bli dålig utav att få mer vaccin än tänkt... ? (Oavsett om det är mot TBE, Heptit eller vad som..)

Är alla vaccin livslånga ?, eller måste man fylla på efter ett antal år och hur funkar det?

Känner att jag har väldigt dålig koll, och ”när jag var ung” så fanns inte något samlat system för att hålla iordning på det (finns det ens idag?) allt man fick kvar ett kvitto med sig hem eller i bästa fall hade man en gul liten lapp där man skulle skriva in allt sådant på...
(Den är sedan länge borta..)

Har tänkt på detta tidigare, så bra ett denna tråden kom upp så jag fick skriva av mig lite !
För det är som många säger - det är en billig försäkring sett till vad det kan ge för problem...

Den ingår inte utan det får man ta privat, TBE vaccin tas om 3 doser under ca 3 års tid, sen tar man kompletterande vaccin var 5:e år. Du behöver inte ha koll på doseringen själv, det har vaccinmottagningen, som ofta finns som tjänst på apotek numera. Du får påminelse på telefon/e-mail när det är dags. kostar ca 350kr för varje tillfälle. Har du gjort värnplikten har du säkert fått 1 dos, men tvivlar på att den finns kvar i kroppen idag, du kan ju höra med vaccinkliniken i så fall.
Jag och hela familjen är vaccinerade.

Permalänk
Medlem

Jag och frun gjorde det i höstas, tog tredje dosen nu i april. Borde egentligen gjort det för länge sedan eftersom vi har hund, bor en bit ut på landet och rör oss rätt mycket ute.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Vaccinerade precis lilleman på 1 år mot TBE. Både jag och fru är vaccinerade. Grannen fick TBE och är absolut inget jag vill få. Vetetusan om hon är helt återställd nu efter 1 år sedan insjuknande (hon kunde upplevas som full/påverkad nästan).

Är åtminstone 3 sprutor man tar totalt för att det ska bli ihållande.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Inte vaccinerad, inte heller funderat på det i någon större utsträckning.

Men då man bor i nordligaste Norrland har det inte varit aktuellt alls, fästingar och sjukdomar de sprider har upplevts som en företeelse som inte nämnts el varit särskilt relevant.
Sen är det väl först på senare tid man blivit mer medveten om sådant.

Blivit biten av fästing en gång för 15 år sen vid en resa till Oskarshamn och Öland. Fick en röd ring där bettet var. Läste lite om det då, men den info som fanns nämnde att sjukdomar var rätt ovanliga.

Permalänk
Skrivet av Pelle:

Jag var med familjen till stockholm 3 dagar förra sommaren, vi var bara kring city och likt förbannat hade grabben en fästing på bröstet en morgon så dom jävlarna verkar ju vara överallt #betongfästing

Ja, Sergelstorg kanske inte har något extrem risk för fästingar men i Stockholms parker är de ganska vanliga.

Förstår inte alls hur man skulle välja att undvika naturen helt istället för att ta några snabba sprutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Förstår inte alls hur man skulle välja att undvika naturen helt istället för att ta några snabba sprutor.

Som jag skrev lite tidigare i tråden. TBE-vaccin ger partiellt skydd mot EN av en hel rad sjukdomar som fästingarna kan sprida. Flera ungefär lika allvarliga. Det bästa är självklart att se till att man aldrig får några fästingar alls.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Som jag skrev lite tidigare i tråden. TBE-vaccin ger partiellt skydd mot EN av en hel rad sjukdomar som fästingarna kan sprida. Flera ungefär lika allvarliga. Det bästa är självklart att se till att man aldrig får några fästingar alls.

??

Det finns många sätt att dö, hade det funnits ett vaccin som skyddar mot att bli överkörd av en bil så hade jag tagit det också.

Nej jag tror inte på att det finns någon egentlig oro för andra fastingburna sjukdomar så till den grad att man bör låsa in sig.

I Stockholmsområdet finns fästingar med TBE, det kan bli svåra komplikationer samtidig som det är superenkelt att skydda sig mot. Noll anledning att ta den risken i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

??

Det finns många sätt att dö, hade det funnits ett vaccin som skyddar mot att bli överkörd av en bil så hade jag tagit det också.

Nej jag tror inte på att det finns någon egentlig oro för andra fastingburna sjukdomar så till den grad att man bör låsa in sig.

I Stockholmsområdet finns fästingar med TBE, det kan bli svåra komplikationer samtidig som det är superenkelt att skydda sig mot. Noll anledning att ta den risken i onödan.

Vem har pratat om att låsa in sig? Jag var i skogen i över en timme i går, men går bara på ställen där det inte finns grässtrån eller liknande som kan komma när skor eller ben, dvs enbart på torr mark eller grus. Noll fästingrisk då.

Visst är det bra att vaccinera sig om man ändå är ute och utsätter sig för risk för TBE-smitta. Jag ville mest belysa att det är ett partiellt skydd mot endast en av en hel rad riktigt elaka smittoämnen och annat som fästingar kan bära på. Även om TBE är värst, så är de andra inte mycket bättre. Risken finns att folk vaccinerar sig mot TBE och sen knallar ut i skogen och tror att de är immuna mot allt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Ja, Sergelstorg kanske inte har något extrem risk för fästingar men i Stockholms parker är de ganska vanliga.

Förstår inte alls hur man skulle välja att undvika naturen helt istället för att ta några snabba sprutor.

Nä helt klart har du rätt i det, vi har börjat få ganska mycket fästingar även uppe i norr, katten kommer in med en i veckan åtminstone, det existerade knappt för bara 5-6 år sen

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vem har pratat om att låsa in sig? Jag var i skogen i över en timme i går, men går bara på ställen där det inte finns grässtrån eller liknande som kan komma när skor eller ben, dvs enbart på torr mark eller grus. Noll fästningrisk då.

Visst är det bra att vaccinera sig om man ändå är ute och utsätter sig för risk för TBE-smitta. Jag ville mest belysa att det är ett partiellt skydd mot endast en av en hel rad riktigt elaka smittoämnen och annat som fästingar kan bära på. Även om TBE är värst, så är de andra inte mycket bättre. Risken finns att folk vaccinerar sig mot TBE och sen knallar ut i skogen och tror att de är immuna mot allt...

Ja, du har rätt. Jag tror samtidigt du underskattar hur tydligt det kommunicerats att fästingar bär på exempelvis TBE och borrelia, vilka är vanligt förekommande i Sverige medan resterande är ovanliga eller inte rimliga faktorer.

Jag kan delvis skydda mig mot en vanlig aspekt av faran med fästingar. Givetvis tar jag den, och givetvis fortsätter jag försöka minimera exponeringen mot fästingar.