Intel skryter med spelprestanda överlägsen AMD – använder olika grafikkort

Permalänk
Viking
Skrivet av Stefflo:

En Volvo är snabbare än en Koenigsegg också om den senare bara får köra på ettans växel, man kan alltid få siffrorna på sin sida om man själv gör testerna.

Inte om det är en Koenigsegg Regera då!

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Dumt att hålla på så här av Intel de är starkare i spel medan AMD har sprungit ifrån i flertrådat Kan dock hålla med om att det absolut spelar roll vilka program man kollar på/använder,
tycker intel & AMD hela tiden så klart bara visar de siffror som passar de själva men det är ju så fungerar. Man bör kolla vilka program man använder & vilken som presterar bäst i det fallet, har alltid vurmat /handlat fler kärnor än vad jag behöver men har ej sett någon anledning att byta till varken Intels nya eller AMD ryzen har en x99 & klarar mig till saphire .… eller AMD s dito dyker upp tycker det e kul med utveckling heja båda eller varför inte heja Via

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det sorgliga är att människor går på sånt här vilseledande skit

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Inte om det är en Koenigsegg Regera då!

Tror han syftar på bränsledriven motor med flerväxlad låda och inte eldrift där "ettans växel" går i maxfart

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd att jag gick över till AMD. Intel gör bra grejer det tar jag inte ifrån dom, men deras sätt att "marknadsföra" aka kasta skit på konkurrenter är fan skamligt. Ska mycket till innan jag ska överväga att gå tillbaka till Intel igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Just denna sliden är tagen ur kontext - detta är #2 utav 3 i det 'kapitlet'.

Första sliden jämför pris på AMD 3400G vs intel + gtx1050 (AMD är billigare), andra sliden försöker de argumentera att AMD's lösning inte är tillräckligt bra i jämförelse (inte 30FPS) - dock så är det värt att tänka på att de körde på 'high settings' så man skulle kunna fixa det med lite settings tweaks.

Tredje sliden jämför 3400G +gtx1050 (som då prestarar liknande mot Intels lösning), men då påpekar de att det kostar mer än intel +gtx1050.

Om jag inte minns fel från AdoredTV så släpptes denna presentationen i April, innan AMD's 3100X och 3300X släpptes, så i min bok är just denna sektionen OK, med lite caveats. Dock så är presentationen i övrigt rätt fishy, och tycker att intel definitivt skjuter sig i foten i övrigt.

Har inte hela slide decket men AdoredTV har gått igenom det i detalj om ni vill titta där.

Om jag inte minns fel (rätta mig gärna annars) så gällde det 25-50MHz, vilket tekniskt set om man marknadsför det som 4.0GHz eller liknande är inom felmarginalen (om man specificerar hastigheten till 2 sig. fig. så skulle 3.975GHz fortfarande rundas till 4.0GHz), och AMD fixade det när det uppdagades. Dock så kan jag hålla med om att man förväntar sig att en CPU nuförtiden håller minst den hastigheten som står på förpackningen, och inte mindre.

Fast alltså det där gör det inte bättre i min mening. Ingen köper en Ryzen G processor för att game:a och spela nya topp titlar som Total War spelen. De som köper en Ryzen G processor gör det för att slippa grafikkort och möjligen spela något enkelt spel. Om allt man spelar är Minecraft, Runescape och Terraria ja då duger en G prolle rätt väl. Ställer man G processorerna mot Intel ditton så blir Intel krossade i grafikprestanda, vilket är varför de inte ens försöker matcha. Det är också superlustigt att G processor + Grafikkort känns som en waste men Intel har ju integrerad grafik i nästan alla modeller och det känns inte som en waste för den kretsen är så himla klen ändå, även om den också duger helt ok till enklare spel.

Min poäng är att jämförelsen är extremt oärlig, ingen ser de valen, alltså intel + grafik eller Ryzen G + grafik. Kör man Ryzen tar man en processor utan grafik om man tänkt köpta ett dedikerat kort, och de har märkbart lägre pris.

En AMD Ryzen 3 3100 presterar klart bättre än en 3400g (Zen 2 vs Zen 1+) och kostar 400 kr mindre, eller 25% mindre, vilket är massiv skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JooJ:

"......in its disclaimer, Intel says that software and workloads used in performance tests may have been optimized for performance only on Intel CPUs.....". 😆

Det är ett domstols beslut att Intel måste inkludera de raderna i benchmarks även om de ibland försöker gömma den texten.

https://www.amd.com/en/corporate/antitrust-ruling

Intel also entered into a Consent Decree with the United States Federal Trade Commission in October of 2010 that continues in effect until October 29, 2020 that imposes further restrictions and requirements intended to foster competition in the x86 semiconductor market. Key components of those agreements are summarized here:

When making performance comparisons or asserting performance under any benchmarks, Intel must disclose to each customer the limitations inherent to such comparisons and benchmarks by citing the following disclosure.

“Software and workloads used in performance tests may have been optimized for performance only on Intel microprocessors. Performance tests, such as SYSmark and MobileMark, are measured using specific computer systems, components, software, operations and functions. Any change to any of those factors may cause the results to vary. You should consult other information and performance tests to assist you in fully evaluating your contemplated purchase, including the performance of that product when combined with other products.”

When the form of the promotion does not physically allow room for this language, Intel must state: “For more complete information about performance and benchmark results, visit www.intel.com/benchmarks,” and that website must contain the disclosure language.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Rent pinsamt gjort av Intel, finns inga ursäkter för så här grisig marknadsföring.

Skrivet av str8forthakill:

Rätt milt jämfört med AMDs falska marknadsföring med sina octagon-grafer baserade på speltester med Zen vs Kaby lake där GTX970 användes i 1440P och 4K.

1600x mot 7700k, 1-2% skillnad i spel jo tjena.

Ska du köra whataboutism får du gärna ha med en trovärdig källa, tack. (Gäller alla som tar upp exempel i en sådan här tråd.)
Visst förtjänar samtliga konkurrenter/övriga bolag kritik när de genomför tydliga och uppsåtliga övertramp, men det ursäktar inte på något sätt Intels dumheter. Det här är en medveten och smutsig handling.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla undersökningar och prognoser som presenteras av en tillverkare är ungefär lika trovärdiga som Baghdad Bob.

Visst finns det några få som tror på dem.

Permalänk
Medlem

Intel styrt av praktikanter

Skrivet av lindahlj:

Måste vara ett missförstånd eller någon praktikant som klantat sig. Inte behöver inte "fuska" sig till dessa resultat då de redan är så pass mycket bättre än AMD.

Tyvärr har Intel systematisk ljugit sedan 80-talet. Jävla sommarpraktikanter.

Permalänk
Medlem

De värsta är väl att den stora massan nog inte läser detta och sväljer vad det säger, blir bra PR...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Visst finns det några få som tror på dem.

Jag tror att det är en jäkla massa som tror på det. De som inte har en djupare kunskap, som många här.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Rätt milt jämfört med AMDs falska marknadsföring med sina octagon-grafer baserade på speltester med Zen vs Kaby lake där GTX970 användes i 1440P och 4K.

1600x mot 7700k, 1-2% skillnad i spel jo tjena.

Skrivet av Pettson88:

Rent pinsamt gjort av Intel, finns inga ursäkter för så här grisig marknadsföring.

Ska du köra whataboutism får du gärna ha med en trovärdig källa, tack. (Gäller alla som tar upp exempel i en sådan här tråd.)
Visst förtjänar samtliga konkurrenter/övriga bolag kritik när de genomför tydliga och uppsåtliga övertramp, men det ursäktar inte på något sätt Intels dumheter. Det här är en medveten och smutsig handling.

På AMD:s 1600X-sida hittar vi:

1080p gaming: Compared to the Ryzen 5 1600X, the Core i5-7600K achieved 137% the performance in Alien: Isolation, 106% the performance in Battlefield 1, 92% the performance in Ashes of the Singularity, 94% the performance in Civilization 6, 101% the performance in Doom, 122% the performance in Deus Ex: Mankind Divided, 94% the performance in Overwatch, 93% the performance in Mafia 3, 93% the performance in F1 2016, and 109% the performance in Watch Dogs 2, for an average 1080p game performance of 104% relative to the Ryzen 5 1600X. VR Performance: Both the Ryzen 5 1600X and Core i5-7600K dropped less than 1% of frames in the Price of Freedom, Serious Sam, and Raw Data game benchmark tests. RZN-49

Så det var inte 7700k utan en 7600k
Det var inte en GTX 970 utan en GTX 1080 (?) (De verkar ha råkat skriva GTX 1080 6GB, vilket inte finns. Är iallafall ingen GTX 970).
Det var inte 1440p och 4k utan 1080p
Och AMD kom fram till att det 7600K var 4% snabbare baserat på de tester och setups som de hade.

Så han verkar ha haft alla fel.

Permalänk
Medlem

@Radolov:
Hela den PR soppan är baserad på en hardcore AMD fanboy på reddit som postade fina grafer i den stilen, helt missledande. Testerna är gjorda med helt skilda setups, grafikkort som inte existerar so du säger. Och olika grafikkort för olika tester, där speltester gjordes med i5'or med gtx1070 vs 1600X i 1080P på ultra settings, och 4K som "premium" gaming.

Finns ingen sanning överhuvudtaget i AMDs grafer. Den enda reviewen av Zen de matchar, är just den som Reddit posten baserades på, där GTX970 användes som flaskhals för att jämna brädet.

Det är en soppa, mycket värre soppa och mycket mer missledande än Intels PR här. Båda är fel, men varför inte pissa på AMD för sin falska marknadsföring? De har fått gratispass för länge från kritik.

Inte förrns precis nyligen har AMD äntligen börjat jobba på sin trasiga AGESA kod som orsakar drivrutinskrascher med grafikkort, 1.0.0.6 beta rör just det området. Det tog evigheter innan jag lyckades få kontakt med AMD över fanboys som skriker halsen av sig av hur bra AMD är. Inte ens Nvidia lyckades få kontakt med AMD över AMD's trasiga mikrokod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Radolov:
Hela den PR soppan är baserad på en hardcore AMD fanboy på reddit som postade fina grafer i den stilen, helt missledande. Testerna är gjorda med helt skilda setups, grafikkort som inte existerar so du säger. Och olika grafikkort för olika tester, där speltester gjordes med i5'or med gtx1070 vs 1600X i 1080P på ultra settings, och 4K som "premium" gaming.

Finns ingen sanning överhuvudtaget i AMDs grafer. Den enda reviewen av Zen de matchar, är just den som Reddit posten baserades på, där GTX970 användes som flaskhals för att jämna brädet.

Det är en soppa, mycket värre soppa och mycker mer missledande än Intels PR här. Båda är fel, men varför inte pissa på AMD för sin falska marknadsföring? De har fått gratispass för länge från kritik.

Inte förrns precis nyligen har AMD äntligen börjat jobba på sin trasiga AGESA kod som orsakar drivrutinskrascher med grafikkort, 1.0.0.6 beta rör just det området. Det tog evigheter innan jag lyckades få kontakt med AMD över fanboys som skriker halsen av sig av hur bra AMD är. Inte ens Nvidia lyckades få kontakt med AMD över AMD's trasiga mikrokod.

Har du någon officiell länk? Eller bara en massa ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Radolov:
Hela den PR soppan är baserad på en hardcore AMD fanboy på reddit som postade fina grafer i den stilen, helt missledande. Testerna är gjorda med helt skilda setups, grafikkort som inte existerar so du säger. Och olika grafikkort för olika tester, där speltester gjordes med i5'or med gtx1070 vs 1600X i 1080P på ultra settings, och 4K som "premium" gaming.

Finns ingen sanning överhuvudtaget i AMDs grafer. Den enda reviewen av Zen de matchar, är just den som Reddit posten baserades på, där GTX970 användes som flaskhals för att jämna brädet.

Det är en soppa, mycket värre soppa och mycker mer missledande än Intels PR här. Båda är fel, men varför inte pissa på AMD för sin falska marknadsföring? De har fått gratispass för länge från kritik.

Inte förrns precis nyligen har AMD äntligen börjat jobba på sin trasiga AGESA kod som orsakar drivrutinskrascher med grafikkort, 1.0.0.6 beta rör just det området. Det tog evigheter innan jag lyckades få kontakt med AMD över fanboys som skriker halsen av sig av hur bra AMD är. Inte ens Nvidia lyckades få kontakt med AMD över AMD's trasiga mikrokod.

Är väl rätt stor skillnad om en privatperson/”AMD hardcore fanboi” gör ett vilseledande test och när ett företag gör ett vilseledande test?

Permalänk
Medlem

@PlogarN97:
Inte direkt när AMD rakt av kopierar testet? Sedan justerar det i efterhand med något bättre grafikkort?

@My2nd
Tror han syftar mer på folk som ger AMD ett fullt gratispass med fula metoder :), finns extremt många sådana personer, på Sweclockers och Reddit bland annat. Sakta men säkert börjar folk inse att AMD är inte deras kompis, AMD utövar lika mycket anti-konsument fulspel som Intel. Dock har AMD fortfarande en rabid fanbase som hoppar in att försvara AMDs fulspel för "men intel".

Båda ska få kritik, varför försvara fulspel från AMD? Varför försvara fulspel från Intel?
Ni vet mycket väl att AMD hade gjort precis som Intel om Intel hade suttit i AMDs sits runt Bulldozer fiaskot. Monopol utan framsteg och mjölkning av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ni vet mycket väl att AMD hade gjort precis som Intel om Intel hade suttit i AMDs sits runt Bulldozer fiaskot. Monopol utan framsteg och mjölkning av marknaden.

Det är ett antagande men vi kan med all säkerhet säga att vi kommer aldrig att få veta hur AMD skulle handlat om de befunnit sig i Intels sits under Bulldozer eran

AMD har gjort grova övertramp i sina PR-kampanjer, men den här tråden handlar om Intels senaste snedsteg, sannolikt under ledning av Ryan Shrout. Se AdoredTV's inslag om incidentan som föranlett just denna tråd för en djupare inblick i det läckta presentationsmaterialet. Presentationsmaterialet är tänkt för säljare som sedan ska använda det gentemot presumtiva kunder som inte är vidare insatta i datorer. Jag vet att Jim (Adoredtv) ses som ett AMD fan och nog är det så, det förändrar dock inget i det enskilda fall som avhandlas här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Det är ett antagande men vi kan med all säkerhet säga att vi kommer aldrig att få veta hur AMD skulle handlat om de befunnit sig i Intels sits under Bulldozer eran

AMD har gjort grova övertramp i sina PR-kampanjer, men den här tråden handlar om Intels senaste snedsteg, sannolikt under ledning av Ryan Shrout. Se AdoredTV's inslag om incidentan som föranlett just denna tråd för en djupare inblick i det läckta presentationsmaterialet. Presentationsmaterialet är tänkt för säljare som sedan ska använda det gentemot presumtiva kunder som inte är vidare insatta i datorer. Jag vet att Jim (Adoredtv) ses som ett AMD fan och nog är det så, det förändrar dock inget i det enskilda fall som avhandlas här.

Mja. Uppfattar honom snarare som fan av rent spel och juste konkurrens, och det är väl just därför Intel och Nvidia hamnar i skottgluggen hos honom rätt ofta. Men har har också videos där AMD får ett par rejäla slängar av sleven.

Just nu är det väl så att AMD är underdog både på CPU och grafiksidan, samt det av de tre företagen som ägnar sig åt minst ful marknadsföring, så då är det ju lätt att han uppfattas som fanboy när AMD i nuläget fyller alla kriterier han gillar. Men det kan snabbt ändras.

Däremot tycker jag hans trovärdighet är sådär numera. Han pratade ju om 5.1Ghz för Zen2 från "Säkra läckor", men när det sedan visade sig vara helt fel så var han bara tyst om det. Det är rätt ruttet gjort tycker jag. Dock är hans videor kul att titta på, ungefär som det är kul att läsa Aftonbladet ibland, även om man vet att det mesta är sensationsjounalistik av ganska låg kvalitet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Allt jag använder i princip har noll nytta av massor med kärnor.
Och typ 99% av alla spel jag spelar drar heller ingen nytta av massa kärnor.

För min del spelar mass core hysterin ingen roll, 1-2 core prestanda viktigare då för mig just nu iaf.
Men upp till 6 cores är väl lagom, mer än så är bara rent slöseri för det jag gör iaf.

Skrivet av Nivity:

Spelar typ enbart "competitive/e-sport" liknande spel, vilket oftast är optimerade för färre kärnor.
Men ja, en 6 kärnig är väl optimal för min del typ där prestanda på mindre kärnor är optimal.

Säger mot dig själv much?

Låt mig gissa. Du sitter på en Quad-core minst? Varför gör du det uppenbarligen anser att man inte behöver mer än 1-2 kärnor som det vore 2008 all over again?

Skrivet av BM-Mods:

Alltså, ska dom inte ge sig snart?

You must be new here. Intel har hållit på så här i över 20 år. Så fort de får lite konkurrens så börjar de kasta sand och skämma ut sig. Vilket är underligt med tanke på att de faktiskt HAR prestandafördelar att visa upp.. om de bara hade velat det.

Skrivet av xcluzive:

Skulle snarare säga att AMD har hållt på såhär hela tiden, medan det här är första gången intel sätter sig själva i försvar.

Har du exempel?

Skrivet av UnkeN:

Ifall du kollar på videon som nämns i artikeln av AdoredTV så påpekar han precis en sån här blunder av AMD i deras presentation. Det är efter 33m15s som du kan se det i videon. AMD använde sig av Firestrike physics för att påvisa att deras mobila processor Ryzen 7 4800H är snabbare än en i7-9700K. Så det förekommer av båda företagen.

Men jag håller med flera som skrivit tidigare i tråden att Intel bara borde acceptera att de är någon procent snabbare än AMD i spel och inte mer, ljuga så här om prestandan är inte lönt. Det kommer alltid fram tillslut.
Fast, ifall de hinner sälja en massa processorer till folk som inte har koll på grund av detta så har de ju lyckats. Tyvärr.

Men det är inte riktigt samma sak. Där sitter man inte och väljer produkter medvetet så att deras konkurrenter får en nackdel utan där har man bara cherypickat en mjukvara. Vilket tyvärr är marknadspraxis men inte fullt lika unket.

Skrivet av frankof:

Sedan går det att tolka det lite annorlunda också, för $1299 har intel lyckats att få in en snabbare gpu(MaxQ, billigare eller dyrare?), låt vara att kostnaden är +45W och med därtill hörande kortare batteritid(antagligen).
Fakta är fortfarande att $1300 är mindre än $1450, och 15.6" är större än 14" till en kostnad av 600g.

Utan att veta så skulle jag gissa på att den medelintresserade väljer att spara 1500:- och få en större dator om spel är syftet.

Men nu är det fullständigt irrelevant eftersom Intel vill bara påvisa prestandaskillnader mellan Intel och AMD CPU:er. Inte hur prisvärd just denna laptop är eftersom Intel inte sätter priserna på andra tillverkares produkter.

Skrivet av anon201296:

Det värsta är ju att de hade kunnat visa (på riktigt) hur snabba deras CPUer är jämfört med AMD i spel, t.ex. visat grafer på 10900k/10700k vs 3900x/3800x i 1080p och kanske även på låga grafikinställningar. Där är skillnaden enorm i vissa spel men istället valde dom att skämma ut sig helt. Det är nog några personer på Intel nu efteråt som har en del att förklara åt "Big Boss".

Exakt. De har absolut noll incitament att bete sig såhär. Kan ju iof. vara så att Intel insett att de är hotade på just laptopmarknaden men ändå. Sedan ska vi inte vara naiva och tro att Intels "Boss" inte vetat om att detta sker.

Skrivet av anon201296:

Nej men istället sålde dom Ryzen CPUer som inte klarade av att hålla lovad hastighet, tänk om Intel hade gjort det samma?
(Snabb googling visar att Ryzen frekvenser lär vara fixade idag men vi minns ju hur det var vid launch)

Orsaken var många. Däremot lyckades hålla vad de lovade till slut. Här däremot är det bara härdsmälta från Intel. Det är dock inte så relevant till diskussionen.

Skrivet av anon201296:

Äpplen och päron? sure men han skrev ju "inte på något sätt"

Det är där man måste ha lite läsförståelse och framförallt hålla sig inom diskussionen. "Inte på något sätt" menas inom felaktig marknadsföring.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

. Det tog evigheter innan jag lyckades få kontakt med AMD över fanboys som skriker halsen av sig av hur bra AMD är.

Vad betyder ens det här?

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt snappade väl Intel upp någon patologisk lögnare med en rik historia av förfalskade resultat och gav honom någon slags marknadsförings-hatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Radolov:
Hela den PR soppan är baserad på en hardcore AMD fanboy på reddit som postade fina grafer i den stilen, helt missledande. Testerna är gjorda med helt skilda setups, grafikkort som inte existerar so du säger. Och olika grafikkort för olika tester, där speltester gjordes med i5'or med gtx1070 vs 1600X i 1080P på ultra settings, och 4K som "premium" gaming.

Finns ingen sanning överhuvudtaget i AMDs grafer. Den enda reviewen av Zen de matchar, är just den som Reddit posten baserades på, där GTX970 användes som flaskhals för att jämna brädet.

Det är en soppa, mycket värre soppa och mycker mer missledande än Intels PR här. Båda är fel, men varför inte pissa på AMD för sin falska marknadsföring? De har fått gratispass för länge från kritik.

Inte förrns precis nyligen har AMD äntligen börjat jobba på sin trasiga AGESA kod som orsakar drivrutinskrascher med grafikkort, 1.0.0.6 beta rör just det området. Det tog evigheter innan jag lyckades få kontakt med AMD över fanboys som skriker halsen av sig av hur bra AMD är. Inte ens Nvidia lyckades få kontakt med AMD över AMD's trasiga mikrokod.

Vari ligger orimligheten i resultaten som AMD publicerat? Hardware unboxed testade vid samma tid 1600X mot 7600k och kom fram till att 7600k var 1,7% snabbare med titan XP. Titan XP är ju aningen snabbare än ett 970. Varför 4% betyder att det var en 970, medan 1,7% betyder titan XP fattar jag inte... Om något kunde väl AMD bestämma sig för att ta HWU tester för att få sig själva att se bättre ut?

Sedan förtjänar ju förstås AMD kritik vid de tillfällen AMD förtjänar kritik. Inget snack om saken. Men har de inte fått kritik för ryzen boost, grafikdrivrutiner etc etc? De kunde iofs fått mer skit för att ha använt firestrike som "gaming performance" för 4800H, men om jag inte minns fel så var det några som kommenterade det.

Men en bra början att det som man kritiserar faktiskt stämmer. Jag brydde mig inte om att kommentera förrän jag såg det som du sa och var villig att kolla upp det. Därefter kom det fram att ingenting av det som du sa stämde och kanske ville få reda på det?

Har du några som helst bevis för att resultaten som de fick inte stämmer? Enda resultaten som de tog från någon annan (enligt dem själva) var AES från PCGamer (de kunde lika gärna ha tagit swecklockers som fick mycket högre poäng) och 4k gaming från kitguru... inte för att det hade gjort någon som helst skillnad om de tagit den från någon annanstans. Utöver det säger de att de fått samtliga resultat från sina egna tester.

Kan du bevisa att de tagit resultaten från den reddit post av AMD fanboys eller inte?
Ska alla företag stå till svars för vad deras extremaste fanboys gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@PlogarN97:
Inte direkt när AMD rakt av kopierar testet? Sedan justerar det i efterhand med något bättre grafikkort?

@My2nd
Tror han syftar mer på folk som ger AMD ett fullt gratispass med fula metoder :), finns extremt många sådana personer, på Sweclockers och Reddit bland annat. Sakta men säkert börjar folk inse att AMD är inte deras kompis, AMD utövar lika mycket anti-konsument fulspel som Intel. Dock har AMD fortfarande en rabid fanbase som hoppar in att försvara AMDs fulspel för "men intel".

Båda ska få kritik, varför försvara fulspel från AMD? Varför försvara fulspel från Intel?
Ni vet mycket väl att AMD hade gjort precis som Intel om Intel hade suttit i AMDs sits runt Bulldozer fiaskot. Monopol utan framsteg och mjölkning av marknaden.

Men alltså... nu är det Intel som blivit påkomna med fingrarna i syltburken, tämligen tydligt. Ändå är det *DU* som väljer att köra "men AMD"-spåret. Du använder alltså samma trasiga argumentation som du säger dig kritisera.

"Ni vet mycket väl att AMD hade gjort precis som Intel om Intel hade suttit i AMDs sits runt Bulldozer fiaskot. Monopol utan framsteg och mjölkning av marknaden." - inser du inte hur...
1) irrelevant det här är, då det inte är den situationen vi befinner oss i nu?
2) det är ren spekulation från din sida, oavsett hur högt *du* bedömer sannolikheten?
Du kan helt enkelt inte hävda det och styrka det på något objektivt sätt.

De tillfällen aktör X (oavsett vem aktören nu må vara) beter sig såpass här dåligt förtjänar de kritik för det.
Nu är det Intel, och inte AMD, den här gången. Är det verkligen så svårt att svälja?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Pettson88:
När såg du senast en nyhet om AMDs missledande marknadsföring på Sweclockers? Faktum är att Sweclockers testsvit inte är till för Sweclockers läsare ens. Redaktionen använder throttlade minneshastigheter för att jämföra "stock". Vem kör stock minneshastigheter? Trots att prestandaskillnaden är stor, i allt.

Det är helt enkelt inte intressant att peka ut AMDs falska marknadsföring angående prestandaskillnader i spel mellan Zen och Zen+ mot Intel. Faktum är att många av er länkade just tester med Zen där GTX970 och 1070 användes. "så lite skillnad!", ja, med en stor GPU flaskhals.

Och det har redan glömts bort, AMD om något gör mer fulspel och falska produktspecifikationer (upp till siffror) än Intel, bara att Intel gör det på en högre nivå med PR material till OEM's. Där AMD riktar sina falska siffror mot sin lojala fanbase som sprider ordet om hur gudomlig Ryzen är. Zen2 hade något att komma med jämfört med Zen och Zen+, inte hela vägen dock. Men tyvärr trycker AMD vidare med falska "upp till" produktspecer till den punkten att Intel måste göra samma sak. Med Intel processorer visste man som kund att de kan köra turbo-specen 24/7 på alla kärnor utan att svettas, tills nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Pettson88:
När såg du senast en nyhet om AMDs missledande marknadsföring på Sweclockers? Faktum är att Sweclockers testsvit inte är till för Sweclockers läsare ens. Redaktionen använder throttlade minneshastigheter för att jämföra "stock". Vem kör stock minneshastigheter? Trots att prestandaskillnaden är stor, i allt.

Det är helt enkelt inte intressant att peka ut AMDs falska marknadsföring angående prestandaskillnader i spel mellan Zen och Zen+ mot Intel. Faktum är att många av er länkade just tester med Zen där GTX970 och 1070 användes. "så lite skillnad!", ja, med en stor GPU flaskhals.

Och det har redan glömts bort, AMD om något gör mer fulspel och falska produktspecifikationer (upp till siffror) än Intel, bara att Intel gör det på en högre nivå med PR material till OEM's. Där AMD riktar sina falska siffror mot sin lojala fanbase som sprider ordet om hur gudomlig Ryzen är. Zen2 hade något att komma med jämfört med Zen och Zen+, inte hela vägen dock. Men tyvärr trycker AMD vidare med falska "upp till" produktspecer till den punkten att Intel måste göra samma sak. Med Intel processorer visste man som kund att de kan köra turbo-specen 24/7 på alla kärnor utan att svettas, tills nu.

Nu kommer du med massa påståenden utan grund igen. "Vem kör stock minneshastigheter?" - har du källa på hur många som kör överklockat? (I verkligheten, inte bara bland entusiaster.) Definierar du överklockning som en specifik hastighet över referens från CPU-modell (minneskontroller i praktiken) X, eller som specifik hastighet över referensklock för just en specifik CPU? Det blir missvisande oavsett, eftersom olika processorer och minneskontroller har olika referenshastigheter, något som givetvis påverkar prestandan i minnesintensiva tillämpningar. (Min 6700k ex. har max referens på 2666MHz, medan en Ryzen 9 3900X har en max referens på 3200MHz.)
Återigen kommer vi tillbaka till huruvida du kan styrka vilka som kör vilka minnesfrekvenser på respektive CPU, och hur du definierar referens.

"Faktum är att många av er länkade just tester med Zen där GTX970 och 1070 användes. "så lite skillnad!", ja, med en stor GPU flaskhals." - nu vet jag inte riktigt vad du svamlar om, personligen har jag inte länkat några test och att du fortsätter försöker leda bort uppmärksamheten från den pinsamma marknadsföringen Intel gjort i artikeln till helt andra tester säger mer än något annat.

Vad gäller det sista stycket får du se till att komma med en hel del som styrker de anklagelserna. "Mer fulspel än Intel" - källa? Hur kan du ens påstå någon slags kvantitativ säkerhet i det? Det vore väldigt trevligt om du kunde sluta jämföra äpplen och päron precis hela tiden.

Jag kan inte låta bli att bemöta i alla fall någon av dina punkter, att AMD inte får kritik på SweClockers stämmer helt enkelt inte. Eller har du missat exempelvis diskussionen kring CPU-kompatibilitet med 400- och 500-seriens chipset fram och tillbaka, där olika besked avlöst varandra? Bara för att tydligt nämna ett exempel.

Källa 1
Källa 2

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Pettson88:
Indeed, vilken kraftig kritik AMD fick den där enstaka gången när fanboysen vände sig om och sa "vänta nu, AMD är inte på vår sida?".

Intel har ingen sådan fanbase, som försöker skydda varumärket till varje kostnad, med benchmarks som använder bottlenecks, med throttlade minneshastigheter enligt "spec" (som dessutom inte ens kör specen, överklockade timings över hela brädet). Intel har ingen lojal fanbase som kan vända sig om och sparka mot Intel, vilket är varför de inte heller tar någon kritik från någon community. Deras PR division är riktade mot de breda massorna som inte läser tekniknyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Pettson88:
Indeed, vilken kraftig kritik AMD fick den där enstaka gången när fanboysen vände sig om och sa "vänta nu, AMD är inte på vår sida?".

Intel har ingen sådan fanbase, som försöker skydda varumärket till varje kostnad, med benchmarks som använder bottlenecks, med throttlade minneshastigheter enligt "spec" (som dessutom inte ens kör specen, överklockade timings över hela brädet). Intel har ingen lojal fanbase som kan vända sig om och sparka mot Intel, vilket är varför de inte heller tar någon kritik från någon community. Deras PR division är riktade mot de breda massorna som inte läser tekniknyheter.

Har en spegel åt dig. Titta i den.

Permalänk
Medlem

@filbunke:
När har jag försvarat Intel? :). Intel får lika mycket kritik från mig som AMD. Är man en PC entusiast så är man, snarare än att vara en Intel entusiast eller AMD entusiast.

Så ja Intel får skärpa sig, men skärper de sig kommer AMD se helt inkompetenta ut med sin marknadsföring då de kommer stå ut ensamma som helt missledande, om inte AMD skärper sig med. Hela marknaden behöver skärpa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Tror han syftar på bränsledriven motor med flerväxlad låda och inte eldrift där "ettans växel" går i maxfart

Regeran har en bensin driven motor, fortfarande bara en växel.

Visa signatur

En dator