Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@Rolle2000
@Darkie

Woods populäraste modell är det av en anledning, tätt följt av deras större modell. Andersson ARC 1.3 och Canvac CPA3802V skulle jag titta lite närmare på, beroende på prisklass och vad ni är ute efter. Självklart inte kopplat till något som jag läst online.

De som avdunstar vatten kan endast sänka temperaturen med 1-2 °C och gör rummet väldigt fuktigt om fönster är stängda, så det skulle jag se som en sista utväg.

Tack.
Har en woods Venezia 18000 BTU som snurrar på men är inte så nöjd med den.
Känt 12k btu's som blåser kallare än vad min gör.

Men ska snart byta boende och då blir det direkt en riktig med utedel + innedel.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

@Juggernawt
@Jauger

Stor tråd så kanske missat era uppdateringar, men båda köpte nyligen Woods Cortina Silent 12K. Vad tycker ni om den?

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på vad man kan göra åt vibrationerna en portabel AC ger av sig? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

Någon som har tips på vad man kan göra åt vibrationerna en portabel AC ger av sig? :/

Något dämpande under den, finns ju diverse dämpkuddar man kan lägga under. T.ex. ställa den på en tung skiva som sen står på SD-design dämpfötter (för högtalare) så kommer de inte gå ner i golvet. Jag använde fötter för tvättmaskiner tidigare och det fungerade ganska bra men fötter för högtalare är ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Något dämpande under den, finns ju diverse dämpkuddar man kan lägga under. T.ex. ställa den på en tung skiva som sen står på SD-design dämpfötter (för högtalare) så kommer de inte gå ner i golvet. Jag använde fötter för tvättmaskiner tidigare och det fungerade ganska bra men fötter för högtalare är ännu bättre.

Tja! Tack för det snabba svaret :). Du skriver tunga skiva. Har du något exempel? Tänkte först plywood men det är ju knappast tungt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

Tja! Tack för det snabba svaret :). Du skriver tunga skiva. Har du något exempel? Tänkte först plywood men det är ju knappast tungt :/

står ACn på hjul eller inte? Är det fötter skulle jag sätta dämpkuddarna direkt under dem (om fötterna är mindre än dämpkuddarna ska man nog ha någon sorts liten skivbit under varje fot). Är det hjul är det lättare med en hel skiva och då är en tung stenskiva bättre än plywood.

Jag hade hjul på min och orkade inte hålla på med skiva så jag köpte sådana här, inte lika effektiva men gjorde en del:
https://www.clasohlson.com/se/Vibrationsd%C3%A4mpare-f%C3%B6r...

Vill man vara overkill kan man ju kombinera skiva, sådana och SD-design dämpkuddar :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

står ACn på hjul eller inte? Är det fötter skulle jag sätta dämpkuddarna direkt under dem (om fötterna är mindre än dämpkuddarna ska man nog ha någon sorts liten skivbit under varje fot). Är det hjul är det lättare med en hel skiva och då är en tung stenskiva bättre än plywood.

Jag hade hjul på min och orkade inte hålla på med skiva så jag köpte sådana här, inte lika effektiva men gjorde en del:
https://www.clasohlson.com/se/Vibrationsd%C3%A4mpare-f%C3%B6r...

Vill man vara overkill kan man ju kombinera skiva, sådana och SD-design dämpkuddar :p.

Den har hjul. Men har redan beställt SD dämpkuddarna så kommer nog att testa mig runt lite för att se vad som funkar bäst.
Ljudet av maskinen stör mig inte ens lite. Men vibrationerna kommer driva mig till vansinne. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

Den har hjul. Men har redan beställt SD dämpkuddarna så kommer nog att testa mig runt lite för att se vad som funkar bäst.
Ljudet av maskinen stör mig inte ens lite. Men vibrationerna kommer driva mig till vansinne. :/

En tjockare plywood eller MDF lär ju fungera, så det kan nog vara en bra början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Jag la en beställning på denna: https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/luftkonditione...

AC med dual hose, alltså två slangar som både tar in luft och slussar ut luft. Något annat hade inte fungerat för mig då jag redan har ett rejält undertryck i lägenheten

Letar med ljus och lykta efter modeller med dubbla slangar. Begriper inte varför det inte finns fler! Är det en patent-fråga? PAC 3550 pro som du länkade till tycks inte säljas mer.

Permalänk

@pHr33: Det har varit uppe i tråden förut, ett bra inlägg är detta:
#18400024

Jag har PAC 3550 Pro, det är i grunden en bra lösning. Den kyler bra och undertrycket är obefintligt. Jag använder också deras fönsterkit som jag är nöjd med. Dock är maskinen stor, inte speciellt tyst (den har både vibration och generell hög ljudnivå) och lite plastig. Dvs, inte perfekt. Kan ge mer feedback kring den om så önskas.

Den verkar vara gjord i Kina och jag citerar mig själv:

"Den verkar vara baserad på en modell från Stiebel Eltron som heter ACP 35, https://www.amazon.de/Stiebel-Eltron-Energieeffizienzklasse-E...

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@Juggernawt
@Jauger

Stor tråd så kanske missat era uppdateringar, men båda köpte nyligen Woods Cortina Silent 12K. Vad tycker ni om den?

Av någon anledning använder stället jag beställde ifrån Bring som transportör - därav har min AC suttit på terminal i två dagar nu utan att röra på sig överhuvudtaget. Hade hoppats få den idag, men icke. Sista gången jag beställer från Hemmy.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

@pHr33: Det har varit uppe i tråden förut, ett bra inlägg är detta:
#18400024

Jag har PAC 3550 Pro, det är i grunden en bra lösning. Den kyler bra och undertrycket är obefintligt. Jag använder också deras fönsterkit som jag är nöjd med. Dock är maskinen stor, inte speciellt tyst (den har både vibration och generell hög ljudnivå) och lite plastig. Dvs, inte perfekt. Kan ge mer feedback kring den om så önskas.

Den verkar vara gjord i Kina och jag citerar mig själv:

"Den verkar vara baserad på en modell från Stiebel Eltron som heter ACP 35, https://www.amazon.de/Stiebel-Eltron-Energieeffizienzklasse-E...

Jag har också lyckats gå tag på en Pac 3550, har du lyckats gör något åt vibrationerna? Eller lever du med det?

Permalänk
Medlem

Hur fick Ni tag på PAC 3550?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Beställde för länge sen när de fanns i lager

Permalänk
Skrivet av Daast:

Jag har också lyckats gå tag på en Pac 3550, har du lyckats gör något åt vibrationerna? Eller lever du med det?

Jag lever med det, känns som vibrationerna är interna? Om du kommer på något smart så säg till

Dock så gjorde jag denna modden, https://youtu.be/wZ6n9p8rml0?t=285 dvs satte lite tejp över där rören fäster. De åkte annars av och det var inte så käckt att märka att den stått i 15min och sprutat ut varmluften i rummet för den roterat lite haha

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem

Totalt n00b och 62 sidor ids jag inte gå igenom i denna hetta.

Behöver få ner tempen på övervåning i hus,speciellt nu under kvällen, ca 60kvm yta. Vilka modeller rekommenderar ni lite snabbt? Säg 5k i budget? Finns det några direkta nackdelar att ha en portabel variant i hus eller ska man inte vara dumsnål utan slå till på en riktig luftvärmepump istället?

Tack på förhand,
Svettpölen

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Woods, antingen Cortina eller Venezia, är de mest rekommenderade alternativt. Dock lite respektive mycket över din budget.

Andersson ARC 1.3 och Canvac CPA3802V är två lite billigare modeller som verkar rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Totalt n00b och 62 sidor ids jag inte gå igenom i denna hetta.

Behöver få ner tempen på övervåning i hus,speciellt nu under kvällen, ca 60kvm yta. Vilka modeller rekommenderar ni lite snabbt? Säg 5k i budget? Finns det några direkta nackdelar att ha en portabel variant i hus eller ska man inte vara dumsnål utan slå till på en riktig luftvärmepump istället?

Tack på förhand,
Svettpölen

Om du har hus och möjlighet att installera en fast luftvärmepump (AC) så är det många mil bättre. Dock en bra bit dyrare men när den väl sitter där så gör den ju det. Mycket tystare också.
Dumsnål eller inte kan jag inte svara på, beror på behov och budget men en portabel AC skulle ha väldigt svårt om ej omöjligt att kyla ned den ytan effektivt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Ena våningen på huset klarar man bara med lite en större modell alltså en luft-luftvärmepump med utedel. Stor del av kostnaden där är installation, du behöver ha ut auktoriserad elektriker och certifierad kylinstallatör. Maskinen kan du köpa för 4000-7000 kr.

Permalänk
Medlem

Fan också. Nu får man sova med stängt fönster i natt då bonden lagt ut djur-piss/avföring med slangbil på sin åker. För grundvattnets skull måste det göras när det är torrt. Det blir en het kväll.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Sh4d0wfi3nd: Ena våningen på huset klarar man bara med lite en större modell alltså en luft-luftvärmepump med utedel. Stor del av kostnaden där är installation, du behöver ha ut auktoriserad elektriker och certifierad kylinstallatör. Maskinen kan du köpa för 4000-7000 kr.

Jo men absolut, jag tänker ju på helhetskostnaden. En portabel AC installerar du själv för oftast 3-6000kr. Även om man köper en portabel AC för samma pris så tillkommer ju installation osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo men absolut, jag tänker ju på helhetskostnaden. En portabel AC installerar du själv för oftast 3-6000kr. Även om man köper en portabel AC för samma pris så tillkommer ju installation osv.

Jo, men förutsättningarna kommer bestämma priset till stor del. Med rätt förutsättningar kostar det inte 5000-6000 kr innan ROT, med fel förutsättningar där det också inte finns lokala installatörer kostar det mer. Är man intresserad av kyla får man ta in offerter och kolla över sina förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Köpte en Woods Cortina Silent 12K WiFi idag, här är mina initiala tankar:
TL;DR: Det känns som att den gör sitt jobb galant men låter lite för högt för att kunna jobba 8 timmar en meter bredvid den.

Själva AC:n var enkel att installera, men eftersom jag har H-fönster fungerade inte det tillhörande fönsterkittet. Det slutade med att jag tejpade fast plastpåsar för att blockera inflödande luft, men tejpen tog slut när jag hade gjort 3/4 vilket gör att det blåser in en del luft som det är just nu. Funderar på att köpa ett riktigt fönsterkitt, men om jag tejpar klart runt fönstret tror jag att plastpåsarna funkar lika bra. Självklart ingen permanent eller snygg lösning, men funkar för mig eftersom jag ska flytta om två månader.

AC:n låter högt. Om jag skulle jämföra det med något så är det en dammsugare på lite lättare inställning. Den låter högre än min robotdammsugare.

Har haft den påslagen nu i ungefär 45 minuter och fått ner temperaturen i mitt 24 kvm stora rum med cirka 2 °C. Eftersom det varit 30 °C här inne senaste veckan kan jag tänka mig att det är mycket värme lagrat i möbler och väggar, vilket gör att det tar längre tid initialt. Vad jag kan känna så har den en mycket bra kyleffekt i alla fall!

Allt som allt så skulle jag säga att den är effektiv och verkar få ner temperaturen i rummet mycket bra, vilket jag har känt behöv av de senaste veckorna. Dock låter den jävligt högt, och för mig som bor i en studentetta på 24 kvm känns det som att jag är lite för nära den både när jag sitter vid datorn (jobbar hemifrån i sommar) och när jag ligger i sängen. Om man bor i en lägenhet med flera rum och har den igång i sovrummet några timmar innan man går och lägger sig, medan man själv befinner sig i ett annat rum, lär det funka utan problem.

Permalänk
Medlem

Nu är röret som för bort varmluften förlängd och isolerad. Blev helt jävla galet fult Dock är jag singel så är ingen som kommer anmärka på det. Nu håller jag tummarna att det var värt allt slit

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Totalt n00b och 62 sidor ids jag inte gå igenom i denna hetta.

Behöver få ner tempen på övervåning i hus,speciellt nu under kvällen, ca 60kvm yta. Vilka modeller rekommenderar ni lite snabbt? Säg 5k i budget? Finns det några direkta nackdelar att ha en portabel variant i hus eller ska man inte vara dumsnål utan slå till på en riktig luftvärmepump istället?

Tack på förhand,
Svettpölen

En riktig (icke portabel) enhet är bra mycket bättre, dock är ju fysikens lagar samma där så de kyler ju egentligen bara rummet där de är (visst flöde går genom dörrar osv men inte mycket). Så har du en övervåning med flera sovrum är det ju egentligen bara ett som kommer bli riktigt svalt, om du inte installerar flera innedelar (och då drar kostnaden iväg mycket om du skall få det snyggt).

Mest ekonomiskt om man skall kyla flera rum är portabla enheter men de har ju sina egna nackdelar med ev undertryck, rör som skall ut genom fönster och att de låter mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

@pHr33: Det har varit uppe i tråden förut, ett bra inlägg är detta:
#18400024

Jag har PAC 3550 Pro, det är i grunden en bra lösning. Den kyler bra och undertrycket är obefintligt. Jag använder också deras fönsterkit som jag är nöjd med. Dock är maskinen stor, inte speciellt tyst (den har både vibration och generell hög ljudnivå) och lite plastig. Dvs, inte perfekt. Kan ge mer feedback kring den om så önskas.

Den verkar vara gjord i Kina och jag citerar mig själv:

"Den verkar vara baserad på en modell från Stiebel Eltron som heter ACP 35, https://www.amazon.de/Stiebel-Eltron-Energieeffizienzklasse-E...

Tack!

Permalänk
Medlem

Då det nu i dessa heta dagar är svårt att få tag på alla modeller som finns på Prisjakt fick det bli vad som gick att hitta inom rimligt avstånd. Eftersom att byggvaruhuset Hornbach i alla fall finns representerade i sex stora städer i Sverige tänkte jag att denna post kanske uppskattas av någon.

Köpte en luftkylare på hjul från Hornbach och märket på den är Hantech. Modellbeteckning A018-12KR2. Verkar vara ett tyskt företag som står bakom Hantech.
https://www.hantech24.de/

Ganska jämförbar specifikation som nummer 1 på Prisjakt:

Trevligt att åter igen få en rimlig temperatur i vardagsrummet. Kompressorn i den låter så klart en hel del när det är igång. Något annat hade jag inte förväntat mig. Mätte dB med appen som heter Decibel X i en iPhone på 1 meters avstånd på framsidan av luftkylaren.

Decibel X visar följande:

Fläkt i hastighet 1, kompressor av: 44 dB
Fläkt i hastighet 2, kompressor av: 49 dB
Fläkt i hastighet 3, kompressor av: 52 dB

Fläkt i hastighet 1, kompressor på: 57 dB
Fläkt i hastighet 2, kompressor på: 58 dB
Fläkt i hastighet 3, kompressor på: 59 dB

När min flickvän vaknade i morse trodde hon att jag höll på att göra en espresso i köket. En espressomaskin låter på ett speciellt sätt och ganska högt. I själv verket var det denna luftkylares kompressor som var igång och det var det som hon hörde. Då kan ni kanske lättare bilda er en uppfattning om ljudets karaktär.

För priset 3495:- så tror jag att denna Hantech kan vara helt okej inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Då det nu i dessa heta dagar är svårt att få tag på alla modeller som finns på Prisjakt fick det bli vad som gick att hitta inom rimligt avstånd. Eftersom att byggvaruhuset Hornbach i alla fall finns representerade i sex stora städer i Sverige tänkte jag att denna post kanske uppskattas av någon.

Köpte en luftkylare på hjul från Hornbach och märket på den är Hantech. Modellbeteckning A018-12KR2. Verkar vara ett tyskt företag som står bakom Hantech.
https://www.hantech24.de/

Ganska jämförbar specifikation som nummer 1 på Prisjakt:https://forumbilder.com/images/2020/06/25/ac.jpg

Trevligt att åter igen få en rimlig temperatur i vardagsrummet. Kompressorn i den låter så klart en hel del när det är igång. Något annat hade jag inte förväntat mig. Mätte dB med appen som heter Decibel X i en iPhone på 1 meters avstånd på framsidan av luftkylaren.

Decibel X visar följande:

Fläkt i hastighet 1, kompressor av: 44 dB
Fläkt i hastighet 2, kompressor av: 49 dB
Fläkt i hastighet 3, kompressor av: 52 dB

Fläkt i hastighet 1, kompressor på: 57 dB
Fläkt i hastighet 2, kompressor på: 58 dB
Fläkt i hastighet 3, kompressor på: 59 dB

När min flickvän vaknade i morse trodde hon att jag höll på att göra en espresso i köket. En espressomaskin låter på ett speciellt sätt och ganska högt. I själv verket var det denna luftkylares kompressor som var igång och det var det som hon hörde. Då kan ni kanske lättare bilda er en uppfattning om ljudets karaktär.

För priset 3495:- så tror jag att denna Hantech kan vara helt okej inköp.

Spännande! Ser ju riktigt bra ut faktiskt och riktigt gott pris. Kör den enbart i ett rum eller försöker du kyla flera rum? Kör du med fönsterkit?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har ni tips på bra isolerad slang till portabel AC?
Menar då färdigisolerad, inte något jävla hemmameck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kör den enbart i ett rum eller försöker du kyla flera rum? Kör du med fönsterkit?

Försöker inte avsiktligt kyla fler än ett rum. Den står i ett vardagsrum som är ca 18 kvm. Mot hallen (som är 4,5 kvm) finns ingen dörr att stänga så där kan luften passera fritt både ut och in genom dörröppningen. Luftkylaren suger luft in till hall och vardagsrummet från det övriga rummen (sovrum, badrum, kök) genom bl.a. springan under dörrarna.

Inget fönsterkit. Byggde snabbt en enkel lösning där jag har tagit fort fönstret och ersatt det med anordning för utblås. Då detta endast ska användas under kort period var det låg prio på snyggheten. Kan fixas till nästa säsong.