Veckans fråga: Är du intresserad av e-sport?

Permalänk
Medlem

Ser inte detta som en sport, men det är bara mitt tycke.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ni som svarar ja, är ni också intresserade av vanlig sport? Jag har svårt att förstå E-sport, men detsamma gäller för vanlig sport för min del också.

Skrivet av Implor:

Vore intressant och se om folk som kikar på e-sport också kikar på vanlig sport.

Problemet med mycket e-sport är väll PR. Kan inte nämna en enda liga i något spel fast jag kan nämna flera i fotboll trots jag är helt ointresserad....

Personligen är jag inte särskilt intresserad av "vanlig" sport, även om jag inte har något emot att kolla på t.ex. ishockey. Jag tycker att fotboll (iallafall när män spelar) samt friidrott är lagom långtråkigt och händelselöst.

Jag tycker dock att en stor variation av e-sport titlar är intressanta att kolla på, där bland League of Legends, StarCraft och Quake. Sen så följer jag även t.ex. AGDQ (AwesomeGamesDoneQuick) som vissa säkert kan klassa som sport, iallafall tävling.

Sen så delar vanlig sport och e-sport många saker runt omkring som gör att man följer det: Man gillar laget, spelarna, att kolla på det tillsammans med vännerna medans man är ute eller sitter hemma. Den sociala aspekten försvinner oftast inte bara för att det sker virtuellt.

Visa signatur

PC: i5 12600K | RTX4090 FE | ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI | 2x16 GB DDR5 5200Mhz Kingston Fury | 2TB WD Blue SN550, 2TB Samsung 970 EVO
Server: 1700X | HD 6870 | MSI B450I Gaming Plus AC | 2x8 GB DDR4 2933Mhz HyperX Fury CL17 | 128GB SSD
NAS: Synology DS918+ (4x8TB Red)
Misc: iPhone 14 Plus 128GB, iPad Pro (2021) 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Du blandar nog ihop "sport" med "idrott".

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/Sportidrott.png

Sport betyder bokstavligt talat "nöje/tidsfördriv", passar in rätt bra på b.la. datorspel.

Nja, jag håller inte med. Det går inte att förenkla det så mycket.
T.ex. så från wikipedialänken i ditt inlägg:

"Båda orden betyder numera oftast fysisk aktivitet i form av tävlingar med fastsatta regler, trots att sport alltså egentligen är fritidsaktivitet byggd runt bruk av redskap av olika slag. Motorsporter är typexempel på detta."

Permalänk
Medlem

njae, spelar bara WoW Classic och det är inte mycket e-sport här var nån "summer bowl" wsg turnering men den sket jag i

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Nja, jag håller inte med. Det går inte att förenkla det så mycket.
T.ex. så från wikipedialänken i ditt inlägg:

"Båda orden betyder numera oftast fysisk aktivitet i form av tävlingar med fastsatta regler, trots att sport alltså egentligen är fritidsaktivitet byggd runt bruk av redskap av olika slag. Motorsporter är typexempel på detta."

Fast även med den benämningen så är e-sport en "sport".

- "Fysisk aktivitet"? Absolut, inte vem som helst klarar av 200+ APM (RTS-spelare) eller har reflexerna som profesionella FPS-spelare. E-sportare är generellt sett hyfsat vältränade. För att inte nämna den mentala påfrestningen att högprestera timmar i sträck.
- "Tävlingar"? Uppenbart.
- "Fastsatta regler"? Se ovan.
- "Fritidsaktivitet"? Se ovan.
- "Bruk av redskap"? Försök spela spel utan dator, skärm, tangentbord och mus (eller konsoll).

Dart, bowling och shack är lika mycket "sport" i min bok som e-sport.
Inget av det är dock "idrott".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ja. League of Legends för mig. Jag följer LEC (league of legends european championship) samt LCK (League of legends champions korea). Sen är jag delaktig i svenska scenen med ett lag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Jag älskade SC1 esport scenen tyvärr dog den ju ut och de spel som körs nu är tråkiga tyvärr

Däremot speedruns är kul, och självklart en e-sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

...
Angående om e-sporten är en sport så är jag en av dem som säger absolut. Tycker absolut att riksidrottsförbundet ska tillåta e-sport. Tycker även att dem ska byta namn då många verkar ha väldigt stora problem med att skilja på idrott och sport. Idrott kan vara en sport men en sport behöver inte vara en idrott. Idagsläget är väldigt många sporter med i riksidrottsförbundet men dem är inga idrotter, de skulle byta namn till Rikssportförbundet istället imo.

https://puu.sh/FZXOQ/0acfe3e592.png

Fast esport räknas väl generellt som en sport? Det är väl att få till esport = idrott som många lobbar för och som motstånd finns. Alltså att esport ska vara en del av riksidrottsförbundet.

"Vi arbetar för att e-sport ska bli klassad som idrott och upptas som medlem i Riksidrottsförbundet. I dagsläget klassas e-sport någonstans mellan idrott och kultur, vilket försvårar organiseringen av e-sporten. "

https://www.svenskesport.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Många e-sporter kräver rätt mycket fysiskt dom också, handledsskador är vanligt t.ex. och att se svetten rinna i en lång och hård match är liksom inte ovanligt.

Så den där diskussionen kan ni som för den lägga ner...

Det är enligt din definition sport pga att spelarna gör upprepade, monotona rörelser som i förlängningen ger förslitningsskador? Kan man säkert få av onani också, men det räknas inte som sport. Man kan också svettas om man är nervös, spänd eller upphetsad. Jag säger inte emot dig, men det kändes bara som väldigt vaga argument för att det ska räknas som sport.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Fast även med den benämningen så är e-sport en "sport".

- "Fysisk aktivitet"? Absolut, inte vem som helst klarar av 200+ APM (RTS-spelare) eller har reflexerna som profesionella FPS-spelare. E-sportare är generellt sett hyfsat vältränade. För att inte nämna den mentala påfrestningen att högprestera timmar i sträck.
- "Tävlingar"? Uppenbart.
- "Fastsatta regler"? Se ovan.
- "Fritidsaktivitet"? Se ovan.
- "Bruk av redskap"? Försök spela spel utan dator, skärm, tangentbord och mus.

Dart, bowling och shack är lika mycket "sport" i min bok som e-sport.
Inget av det är dock "idrott".

Jag håller med, esport är en sport. Det var just din formulering om att sport "bokstavligen talat betyder nöje/tidsfördriv" jag motsatte mig. I sådana fall så är som sagt all form av motorsport ett "tidsfördiv" i samma anda som skriva, slötitta på TV, måla, spela gitarr o.s.v.

Det var endast den förenklingen jag motsatte mig, i övrigt håller jag med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag håller med, esport är en sport. Det var just din formulering om att sport "bokstavligen talat betyder nöje/tidsfördriv" jag motsatte mig. I sådana fall så är som sagt all form av motorsport ett "tidsfördiv" i samma anda som skriva, slötitta på TV, måla, spela gitarr o.s.v.

Det var endast den förenklingen jag motsatte mig, i övrigt håller jag med dig.

Ah, ja jag syftade bara på etymologin:

Citat:

"Ordet sport kommer från det fornfranska ordet de[s]port med den ungefärliga betydelsen 'nöje' och 'tidsfördriv' (jämför 'fritidsnöje'). På engelska heter det sports där det ursprungligen betydde något i stil med "nöje". I äldre svenska syftade sport på friluftsnöjen som jakt och sportfiske, och länge användes mest ordet idrott när man åsyftade idrott, det vill säga när den fysiska ansträngningen var det primära. Typexempel är friidrotterna."

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det är enligt din definition sport pga att spelarna gör upprepade, monotona rörelser som i förlängningen ger förslitningsskador? Kan man säkert få av onani också, men det räknas inte som sport. Man kan också svettas om man är nervös, spänd eller upphetsad. Jag säger inte emot dig, men det kändes bara som väldigt vaga argument för att det ska räknas som sport.

Esport är väldigt psykiskt krävande. Det krävs extremt mycket av den mänskliga hjärnan för att vara i toppen av esporten. Sedan finns vissa inom toppskiktet som är fysiskt otränade, men det finns det inom t.ex. golf, dart och andra sporter också. Däremot så blir dessa färre och färre och vi ser hur de största lagen inom CS:GO idag har har dietister, träningsprogram, psykologer och övrigt.

Det krävs idag extremt mycket mer än att bara spela spelet många timmar för att bli bäst.

Intressant artikel om psykologiska och fysiologiska påverkan av esport skriven av en tysk proffessor.

"On average, esports players coordinate up to 400 movements per minute showing amazingly fast hand-eye movements. Their heart rate during playing reaches up to 120 to 180 beats per minute, which is almost the stress level of a racing driver. Additionally, "the stress hormone cortisol rises as much as when a footballer shoots a penalty kick in a Champions League final," and gamers present such intensive fatigue levels after 2 to 3 hours of gaming that it is not worth continuing, explained Froböse."

Edit: Jag som hobbyspelare får ju fan hjärtklappning efter en cluthsituation i CS:GO, så jag undrar hur proffsen klarar pressen i de viktigaste rundorna. Jag vann en 1v2 med 3 hp för ett tag sedan, måste haft en puls på långt över hundra under slutskedet av rundan och kunde inte skjuta på flera minuter efter det p.g.a. skakningar i handen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Esport är väldigt psykiskt krävande. Det krävs extremt mycket av den mänskliga hjärnan för att vara i toppen av esporten. Sedan finns vissa inom toppskiktet som är fysiskt otränade, men det finns det inom t.ex. golf, dart och andra sporter också. Däremot så blir dessa färre och färre och vi ser hur de största lagen inom CS:GO idag har har dietister, träningsprogram, psykologer och övrigt.

Det krävs idag extremt mycket mer än att bara spela spelet många timmar för att bli bäst.

Intressant artikel om psykologiska och fysiologiska påverkan av esport skriven av en tysk proffessor.

"On average, esports players coordinate up to 400 movements per minute showing amazingly fast hand-eye movements. Their heart rate during playing reaches up to 120 to 180 beats per minute, which is almost the stress level of a racing driver. Additionally, "the stress hormone cortisol rises as much as when a footballer shoots a penalty kick in a Champions League final," and gamers present such intensive fatigue levels after 2 to 3 hours of gaming that it is not worth continuing, explained Froböse."

Du gör samma sak här, argumenterar om hur ansträngande det är. Är det vad som krävs för att klassa något som en sport - att det är ansträngande och tävlingsinriktat?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Är periodare.

När jag lirar Dota så kollar jag på Dota, kollar alltid på TI dock, två senaste har ju varit helt magiska med OG som vinnare. Såg fram emot TI20 och Bulldog i panelen.

Blivit mycket CS, var på plats i Cologne 2015 (blev överraskad av min bättre hälft som bokat allt i hemlighet). Inte alla lika mycket kollande senaste åren, tycker det stagnerat lite. Dock alltid kul med Major, förutom några enstaka som varit usla.

Brukade kolla WCS i SC2 men det var längesen.

Blir typ inget tittande längre förutom just TI med tre små kids i bilden, man prioriterar vad man lägger tiden pp annorlunda helt enkelt.

Blir väl mer sen igen när de fått upp åldern och kanske ett eget intresse för just esportspel, i början är det ju mest simpla spel utan direkt tävlingsmoment.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Du gör samma sak här, argumenterar om hur ansträngande det är. Är det vad som krävs för att klassa något som en sport - att det är ansträngande och tävlingsinriktat?

Ja, det skulle jag vilja säga. Schack, motorsport, esport, dart, golf, bangolf, Poker, Brigde, "SM-Veckan" o.s.v är sporter men saknar ett tillräckligt fysiskt krävande inslag för idag att klassas som idrotter.

Är du bara nyfiken på hur andra resonerar eller hur tänker du själv?

Permalänk
Medlem

Hade dygnet haft 48timmar hade det kanske funnits tid att även se på när andra spelar.
När det finns längre tid för datornöje sitter jag hellre framför spakarna själv

Var för övrigt lite kul att "DE E INTE EN SPORT"-arna finns även här på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Var för övrigt lite kul att "DE E INTE EN SPORT"-arna finns även här på sweclockers.

Verkligen. Aldrig fattat vad för magisk tillhörighet folk känner till klassificeringen sport för att bry sig så jävla mycket, väldigt märkligt att det är en sån vattendelare. Janne 48 från Rövholm kan jag någonstans koppla varför hans världsbild ifrågasätts när man börjar utmana öl-och-fotboll-konceptet med "massa tv-spel" men att någon här skulle bry sig öht var rätt överraskande.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Precis som flera tidigare så är jag ett Dota 2 fan. Jag spelar själv på medelnivå (jag tror att Legend 1 ligger typ mitt i normalfördelningen av rankings?), så det gör ju det lättare att hänga med. Men även min sambo som inte har spelat mer än några timmar mot bottar har tagit det till sig och tycker lika mycket om att titta på det som jag. Så det finns definitivt underhållningsvärde även för de som inte är insnöade gamers även om det kanske tar rätt mycket längre tid att sätta sig in i det än t.ex. fotboll

Snarare Archon 1 som är något slags medel.

https://dota.rgp.io/mmr/

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Mycket intresserad! hoppade även på fundedbyme kampanjen som TFT körde för några år sedan så man äger en liten liten kaka av Godsent, vilket gör det extra kul att följa dom

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Verkligen. Aldrig fattat vad för magisk tillhörighet folk känner till klassificeringen sport för att bry sig så jävla mycket, väldigt märkligt att det är en sån vattendelare. Janne 48 från Rövholm kan jag någonstans koppla varför hans världsbild ifrågasätts när man börjar utmana öl-och-fotboll-konceptet med "massa tv-spel" men att någon här skulle bry sig öht var rätt överraskande.

Man får ju rätt lätt nidbilden av att någon soffpotatis sitter framför TVn och skriker DOMMARN när en fotbollsmatch rullar på i bakgrunden. Samtidigt som h*n dricker en varm öl och känner sig ohyggligt atletisk.

Men jag undrar om det finns fler, mer rationella personer, som även brinner så starkt för vad som "är" en sport, och vad som inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Ja, det skulle jag vilja säga. Schack, motorsport, esport, dart, golf, bangolf, Poker, Brigde, "SM-Veckan" o.s.v är sporter men saknar ett tillräckligt fysiskt krävande inslag för idag att klassas som idrotter.

Är du bara nyfiken på hur andra resonerar eller hur tänker du själv?

Jag är mest nyfiken på hur folk resonerar kring det. Har ingen direkt åsikt varken för eller emot. För min del spelar det ingen roll vad det klassas som. Vill folk kolla på e-sport och tycker att det är samma sak som annan sport, inga problem. Inte min grej dock, jag föredrar att kolla på hockey.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Tittar på alla PUBG turneringar typ, som är lite större, dvs. när FaZe spelar. Förut kollade jag mycket på SC2.

Kollar även på "vanlig" sport som PL, NHL och större fotbollsturneringar, men bara när "mitt" lag spelar, orkar inte titta på en random PPL match tex.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag är ointresserad av e-sport, men jag spenderade ett gäng dagar tittandes på e-sport channel för något år sedan när både router och modem gick sönder och väntetiden på det sistnämnda från Telia gjorde att jag fick nyttja vanlig tv mer än vanligt.

CSGO var väldigt tråkigt. Det går för snabbt för att bli riktiga strider när de möts och relativt enformigt. Däremot tyckte jag en del MOBA-spel var lite kul då det var mer dynamik i spelandet pga olika karaktärer med olika förmågor, samt taktiken kring valet av dessa. Dock inget som jag fortsatt titta på efter jag fick tillgång till Internet igen.

Jag föredrar insatser i vanlig sport. Framförallt kampsport vilket är området jag själv varit aktiv i.

Permalänk
Medlem

Kollar nästan varje helg i normala fall, brukar alltid vara nåt kul på g. Mest fightingspel men allt möjligt intressant egentligen: Brood War, Quake, Hearthstone, Halo, CS:GO... många av spelen spelar jag inte ens själv eller har aldrig kört. Typ Rocket League-VM har jag sett nån gång, behöver inte ha spelat det för att fatta konceptet så det går an. Däremot MOBAs är omöjliga att kolla på om man inte har spelat själv.

Men jag kollar också på en jäkla massa vanlig sport, och gillar själv att tävla så det kommer nog därifrån.

Permalänk
Medlem

Tittar inte om det rör sig om DOTA, CS eller liknande, men Rocket League kan vara riktigt roligt att se på.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Följer varken vanlig eller e-sport, med undantag av någon udda tennismatch då & då. Att tillhöra och/eller supporta lag är mig fullständigt främmande, individer kan jag ibland uppskatta.

Permalänk
Medlem

Inte mer än lite Hearthstone med jämna mellanrum (följer primärt Kibler och Trump), lagom för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nej, jag är ointresserad av all sorts tävling egentligen. Kollar bara på vanlig sport om det är något jättestort, men annars gör jag det ibland för att få en ursäkt att träffa kompisar, ta en öl och snacka skit.

Jag har både spelat mycket datorspel och idrottat en hel del, men kan inte uppmana särskilt mycket intresse för att titta på när personer jag inte känner gör saker som är rätt oviktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Inte kollat på e-sport mer än kanske fem minuter på Dreamhack, men angående hur många som tittar jämfört med Champions League: för att följa en liga i någon av de större sporterna, så måste man punga ut med 5-600 spänn i månaden för få något abonnemang, hur är det med e-sport? Är dessa matcher gratis att kolla på på Twitch, eller hur funkar det?

Det här tänker jag är en stor anledning vad gäller skillnad i tittarantal. Men eftersom jag inte följer esport har jag ingen aning om betalmodellen.