Permalänk
Medlem

cpu 100 grader helt plötsligt

Hej! Jag bytte moderkort/processor(i7 7900k) samt ram häromdagen, det har funkat helt felfritt fram tills ikväll. CPU'n gick upp i 100 grader och den ligger på de så fort jag startar datorn. Har corsair h80 v2 vattenkylning. innan detta hände låg datorn på runt 50 grader i spel. Någon som har några funderingar på vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Går pumpen?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

En död pump i kylaren låter som mest troligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Semjonov: Hur märker man det enklast?

Permalänk
Medlem

Trasig kylare. Köp ny och prova om det hjälper. Hjälper det inte kan du lämna tillbaka den nya och fortsätta felsöka med den gamla.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Blir radiatorn varm?
Blir slangarna varma?

Kylpasta (dålig/ingen kontakt)
Slut på kylmedium (läcka någonstans)
Pumpen stannat (brist på pumpljud, blocket på cpu blir varmt men inte resten av loopen)

Permalänk
Medlem

En bra start för att undvika uppenbara felkällor är att berätta hur du mäter temperaturen, det är inte sällan viss mjukvara inte alls förstår sig på moderkortet och dess sensorer, alternativt att användaren sjäv inte förstår sig på mjukvaran.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av boffzorr:

Hej! Jag bytte moderkort/processor(i7 7900k) samt ram häromdagen, det har funkat helt felfritt fram tills ikväll. CPU'n gick upp i 100 grader och den ligger på de så fort jag startar datorn. Har corsair h80 v2 vattenkylning. innan detta hände låg datorn på runt 50 grader i spel. Någon som har några funderingar på vad felet kan vara?

Hur sitter pumpen och radiatorn monterad?
Har du fått in luft i pumphuset?

Prova lägg datorn ner, starta den, låt det cirkulera en stund, res sedan datorn långsamt upp.
Om temperaturen återgår till det normala så var det luft i pumphuset.

En bild skule inte skada, som inkluderar både pump och radiator.

Permalänk
Medlem

pumpen lyser, de är de enda jag kan säga om den fungerar eller ej

Permalänk
Medlem

@twit: kollat både med speedfan samt hwmonitor. skiljer sig ca 10 grader mellan dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av boffzorr:

pumpen lyser, de är de enda jag kan säga om den fungerar eller ej

Bytte du kylpasta samtidigt som du bytte processor ?

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Sitter kylblocket rätt monterat eller har det lossnat från CPUn?

Om pumpen går - det brukar vibrera litet när den går.

Permalänk

Borde man inte kunna se i corsair icue om pumpen går eller ej?

En ordentlig felsökning av nuvarande kylning är väl det första man gör, tycker det är lite halvfult att åka och köpa en ny för att felsöka med inställningen att det är bara att lämna tillbaka om det inte va orsaken på felet

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

@zetrri: det gjorde jag

Permalänk
Medlem

@JohanssoN85: av någon anledning hittar ICUE ej min vattenkylning, inte gjort sedan jag bytte delarna

Permalänk
Medlem

jag startade datorn och lät den stå på någon minut. blocket som sitter på CPU blir ljummet, likaså slangarna.

Permalänk
Medlem

@Viita: kan ta bild och skicka

Permalänk
Medlem

@Viita
https://imgur.com/gallery/HU0nS1U Där är bild på Bios med graderna, samt bild från inne i datorn. Tror ni de är pumpen som gått? den blir som sagt ljummen, likaså slangarna. med tanke på allt flöt på bra och sen nästa sekund 100 grader så känns de som att de inte kan vara något annat?

Permalänk
Medlem

@boffzorr: du kan trycka på "citera flera" istället för att svara en och en i spridda inlägg, blir så förrvirrande att läsa när man heller inte vet vad det är du svarar på.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boffzorr:

@Viita
https://imgur.com/gallery/HU0nS1U Där är bild på Bios med graderna, samt bild från inne i datorn. Tror ni de är pumpen som gått? den blir som sagt ljummen, likaså slangarna. med tanke på allt flöt på bra och sen nästa sekund 100 grader så känns de som att de inte kan vara något annat?

Nackdelen med att montera pumpen sådär, med båda slangarana neråt (jag antar att bilden är upp och ner), är att, om du får luftbubblor i pumphuset, så fastnar luftbubblorna där.
Lägg datorn ner på sida, med moderkortet nedåt, starta datorn, vänta 10-30s medans pumpen snurrar och res sedan datorn upp igen, luftbubblorna bör nu fastna i radiatorn istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Nackdelen med att montera pumpen sådär, med båda slangarana neråt (jag antar att bilden är upp och ner), är att, om du får luftbubblor i pumphuset, så fastnar luftbubblorna där.
Lägg datorn ner på sida, med moderkortet nedåt, starta datorn, vänta 10-30s medans pumpen snurrar och res sedan datorn upp igen, luftbubblorna bör nu fastna i radiatorn istället.

gjorde ingen skillnad. bilden är tagen uppifrån, ej upp och ner.

Permalänk
Medlem

Om inte blocket blir glödhett när processorn är 100 grader så är det inte kontakt mellan cpu och kylare.

Ta isär, se till att kylpastan täcker hela värmespridaren och montera fast igen och se till att den sitter så hårt som den ska

Permalänk
Medlem

@boffzorr:

Har du Corsair Link installerat? Det verkar som du kan ändra en del inställningar i denna. Jag har ingen aning om inställningar gjorda via denna application sparas i pumpen eller som en iställning i windows.

Sedan ser man även på bilden att prylarna (fläktar och radiator) börjar vara ganska dammiga. Kanske är dags att rengöra fläktar och radiator. Kylaren kanske behöver lite påfyllning, men som jag förstår det så är det "inte möljligt" på den modell.

Du bör även kontrollera att samtliga strömkablar till AIOn är inkopplade som de skall om du inte redan gjort det, så inget sitter halvlöst.

Sedan kan omgivningstemperaturen ha väldigt stor inverkan på CPU, såvida man inte har en AC eller liknande som sänker inomhustemperaturen när det blir såhär varmt ute. Några grader högre inomhustemperatur kan ha mycket stor påverkan på CPU/GPU-temperatur.

Har ingen aning, om det skulle hjälpa att vända på radiatorn så att slangarna är neråt. Jag förstår att det ställer till bekymmer med tanke på hur du har monterat pumpen. Skulle det hjälpa, så skulle det vara ett tecken att ganska mycket vatten har "dunstat" ut genom slangarna.