Permalänk
Medlem

Spräckt bas? (video)

Tjena,

jag är inte värst kräsen när det kommer till högtalare och köpte mig en subwoofer till mitt 5.1 system på netonnet. Priset var endast runt tusen lappen. Lät ok för pris men hade inte det djupet jag ville ha.

Så gick upp en tusing i budget och köpte hem en Audio Pro Addon Sub efter läst många recensioner och jämfört.

Köptes förra året och försökt att försiktigt spela in den. Nu ett år senare höjer jag över halva effekten och får då missljud från basen som hörs tydligt. Det låter som luft som skjuts ut och låter nästan spräckt.

Vill ni kika på videon och försöka avgöra om det är något fel på den?

Tack

Permalänk

Det går inte att se själva elementet då?
Låter ju onekligen fel, men för min del kan det lika gärna vara något i vägen t.ex. för basreflexporten eller om något ligger emot elementet.

Har faktiskt lite dålig koll på den subben så jag kan varken stå för att man bör kunna se elementet eller att den har basreflex.

Men, om man kan se, och elementet ser helt ut, så är det nog helt. Man kan trycka lite på det för att höra ifall något skrapar - i så fall kan talspolen ha bottnat och blivit krökt, vilket gör att den kommer skrapa emot magneten sen.

Men jag tycker mer det låter som något ivägen för luften som flyttas..

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla så att det inte är någon kabel eller liknande som ligger löst och vibrerar mot elementet på insidan, har även sett lim som torkat på dämpmaterialet som sedan vibrerat mot elementet med så det skulle kunna vara värt att kolla med.

Permalänk
Medlem

går den öppna bak... låter som att basmembranet släppt eller har en spricka i sig... det är därför den "dallrar" eller "pyser luft"
du kan byta ut det själv, om det är detta. en bas hittar du billigt på nätet och är enkelt att byta

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Högtalarelementet är inte sönder, däremot låter det som kanske limningen i porten kan ha släppt i lådan eller liknande vilket skapar flås ljud då luften inte flyttas rätt i lådan.

Permalänk
Medlem

Låter lite som att den läcker luft, hade en sub till datorn som lät så när man spelade hårt.

Permalänk
Medlem

Tack för svar hörrni! Det är så att jag har skickat in den på service. Fick tillbaka den och behöver nu betala över 600kr i felsökningsavgift. Skickade videon till han och han anser att det inte låter fel på basen och att jag har för höga förväntningar på den...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av terun:

Köptes förra året och försökt att försiktigt spela in den. Nu ett år senare höjer jag över halva effekten och får då missljud från basen som hörs tydligt. Det låter som luft som skjuts ut och låter nästan spräckt.

Kan du vara specifik med vad du menar med halva effekten ? Menar du nått odefibnierat som vilket läge nivåkontrollen har eller menar du förstärkareffekten elerl ljudnivån eller nått annat ?

Skrivet av terun:

Tack för svar hörrni! Det är så att jag har skickat in den på service hos InfoCare. Fick tillbaka den och behöver nu betala över 600kr i felsökningsavgift eftersom han anser att det inte är fel på basen och att jag har för höga förväntningar på den...

Det är nått mekanisk oljud men det är jättesvårt att säga var det uppstår från så att kolla om det är blåsljud, luftläckage eller nått som skallrar är vad jag skulle ha gjort.
Låter det mer eller mindre i porten

Det låter ju dessutom som du inte använder en signalgenerator för att lyssningsprovar och det borde du göra.
Att spela med låg nivå och leta efter oljud via brus och frekvenssvep som går att upprepa och kontrollera kan vara mycket enklare för om det är mekaniska problem så blir det ofta nån typ av resonans och så kan man kanske även höra karaktären på den och var den uppstår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du vara specifik med vad du menar med halva effekten ? Menar du nått odefibnierat som vilket läge nivåkontrollen har eller menar du förstärkareffekten elerl ljudnivån eller nått annat ?

Crossover och Level knapparna, som på videon, är ställda över halva nivån.

Skrivet av mrqaffe:

Det är nått mekanisk oljud men det är jättesvårt att säga var det uppstår från så att kolla om det är blåsljud, luftläckage eller nått som skallrar är vad jag skulle ha gjort.
Låter det mer eller mindre i porten

Det låter ju dessutom som du inte använder en signalgenerator för att lyssningsprovar och det borde du göra.
Att spela med låg nivå och leta efter oljud via brus och frekvenssvep som går att upprepa och kontrollera kan vara mycket enklare för om det är mekaniska problem så blir det ofta nån typ av resonans och så kan man kanske även höra karaktären på den och var den uppstår.

Detta är kanske lite avancerat för min del

Jag hade hoppats proffsen på service hade kunnat hjälpa mig med detta, men det skickar mig istället en faktura och säger att det inte finns några missljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Crossover och Level knapparna, som på videon, är ställda över halva nivån.

Detta är kanske lite avancerat för min del

Jag hade hoppats proffsen på service hade kunnat hjälpa mig med detta, men det skickar mig istället en faktura och säger att det inte finns några missljud.

Du borde ta dit den igen och be dom spela när du står där och spela med samma volym som du har.
Spelar dom lägre och det är luft läcka någonstans så kanske dom inte märker det eller så kanske dom inte bryr sig.
Drar jag på min system one sub så att allt står på 100 och höjer volymen på min receiver så börjar ju den läcka lite luft ur RCA kontakterna men det är ju inget jag bryr mig om då jag inte måste spela så högt för att det ska dunka

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av terun:

Crossover och Level knapparna, som på videon, är ställda över halva nivån.

Detta är kanske lite avancerat för min del

Jag hade hoppats proffsen på service hade kunnat hjälpa mig med detta, men det skickar mig istället en faktura och säger att det inte finns några missljud.

Var reglagen står säger faktisk absolut ingenting om hur starkt du verkligen spelar för de är ju bara för att kunna justera in nivåer relativt de andra högtalarna, det är ju inga reglage man någonsin använder för att justera nått efter att setupen är utförd utan då styrs ju allt från dekoderns förstegsdel om du har ett hembiosystem.

Du har ju nått missljud på videosnutten du postade men om absolutljudnivån är högre än det högtalaren tekniskt är designad för så är det ju inget fel men är den mycket lägre är det ett fel.
Jag skulle gissa att den kan förväntas spela kring 105dB men knappast över 110 dB men detta är rena spekulationer och detta ljudtryck kan ju uppnås i princip oberoende av var nivåreglaget på basen står bara insignalen är stark nog.
Att spela via en signalgenerator och kunna variera signalen för att hitta oljudet och kolla vid vilken nivå det uppträder är en bra metod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.