Bluffakturor från FS Data!

Permalänk
Medlem

Bluffakturor från FS Data!

Hej kära medlemmar!

För hela 6 år sedan (2014) så minns jag att det postades någonstans (tror det var i forumet) angående .eu domäner för ~10 kr.
Inga konstigheter, hade domänen i 1 år för ett skolprojekt och allt gick bra - men använde dock aldrig riktigt domänen.
I samband med domänen så skapade jag upp ett E-post konto för domänen som inte kostade något. Vilket är väldigt vanligt av domän-företag att erbjuda, iallafall vidarbefodring av mejl.

Jag hade domänen bara 1 år och då jag inte längre hade användning av den så förnyade jag den inte år 2015.

Och nu år 2020, 5 år efter att domänen togs bort och inte förnyades så skickar FS data ut fakturor på total ca 1000 kr med påminnelseavgift hem till min tidigare adress.

Jag tog kontakt med dem via chatt och mejl och bad de ta bort fakturorna då det självklart måste vara ett fel på deras sida då jag inte varit kund hos dem på 5 år.
Men nej!
Enligt dem så ändrade de villkoren för E-post konton FÖRA ÅRET (Maj 2019) och jag ska därför betala ca 500 kr st för år 2019 och 2020.
De vill alltså att jag efter 5 år betalar för ett E-post kontot som aldrig använts för en domän som inte längre är registrerad och som var gratis när jag var kund hela 4+ år sedan.

De har nu svarat vid 2 tillfällen att de kan ta bort fakturan för 2020 men att jag fortfarande måste betala för 2019.

Helt sjukt! Eller vad tycker ni?
Kan tänka mig att det är flera i forumet som råkat ut för samma sak och vill därmed även varna.

Såhär lyder E-post konversationen (Börjar nedifrån):

Hej David,

Det man betalar för är kontot i sig. Dvs. det lagringsutrymme och den funktion du har hos oss. Domännamnet påverkar inte vår fakturering då det är du själv som sätter eller byter detta efter eget behov.
Vi kan tyvärr inte anta anledningen till att du fortfarande har kontot aktivt. Inget raderas såklart från oss utan ditt aktiva medgivande. För allt vi vet så sparar du kontona för att du vill ha kvar de mail som ev. finns på dem.

Att du slutar betala för en eller flera domännamn du samtidigt har via oss påverkar alltså inte kontot. Vi hindrar inte våra kunder från att använda domännamn köpta via andra leverantörer.

Som jag skrev så har jag registrerat din uppsägning nu i alla fall. Fakturan för 2020 makulerar jag som jag skrev, men den för 2019 kommer du att behöva betala.

När vi mottagit betalningen så ordnar jag gärna så att vi raderar konto och kontaktuppgifter till dig från våra system.

Med vänlig hälsning
Jonathan

--

Jonathan Jonathan från FS Data
Powered by Intercom
On Thu, Jun 4, 2020 at 06:07 PM, "" <> wrote:
Nu när jag kollar vidare så var det inte år 2016 utan år 2014-2015 som jag var kund.
Som sagt var, jag har inte varit eran kund på flera år.

On Thu, Jun 4, 2020 at 06:00 PM, "" <> wrote:
Hur hade du tänkt att jag skulle kunna använda ett E-post konto för en domän som inte varit registrerad på flera år?
Jag var inte kund hos er Juni 2019, så om ni uppdaterade era villkor då är helt oväsentligt. Jag slutade att vara er kund någon gång 2017 och domänen togs bort. Om ni då gör ett misstag och inte tar bort de gratis E-post kontot associerat till domänen som aldrig kom till användning så är det erat fel.
Jag ser detta som en självklarhet, det faktum att du inte gör det måste innebära att ni är medvetna om att ni skickar ut bluffakturor.
Som sagt, jag kommer inte betala någon av dessa bluffakturor!
Jag vill även att ni tar bort alla mina personuppgifter.

On Thu, Jun 4, 2020 at 10:06 AM, "" <> wrote:
Hej David,

Sedan Juni 2019 så erbjuder tyvärr inte FS Data någon kostnadsfri E-post tjänst längre. Ni kan se mer information om detta i de nyhetsbrev vi skickade i samband med ändringen: https://mailchi.mp/3aad424335bc/prisfrndringar-e-post-bas-274...

Vi skickade detta till din registrerade adress 11 Maj.
Vi visade även denna informationen på vår hemsida i Maj.

Jag registrerar din uppsägning nu i alla fall. Fakturan för 2020 makulerar jag som jag skrev, men den för 2019 kommer du att behöva betala.

Med vänlig hälsning
Jonathan

Dold text

Edit: Vart bör jag vända mig om jag behöver ta detta vidare? Är det konsumentverket eller ARN?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Hej kära medlemmar!

För hela 6 år sedan (2014) så minns jag att det postades någonstans (tror det var i forumet) angående .eu domäner för ~10 kr.
Inga konstigheter, hade domänen i 1 år för ett skolprojekt och allt gick bra - men använde dock aldrig riktigt domänen.
I samband med domänen så skapade jag upp ett E-post konto för domänen som inte kostade något. Vilket är väldigt vanligt av domän-företag att erbjuda, iallafall vidarbefodring av mejl.

Jag hade domänen bara 1 år och då jag inte längre hade användning av den så förnyade jag den inte år 2015.

Och nu år 2020, 5 år efter att domänen togs bort och inte förnyades så skickar FS data ut fakturor på total ca 1000 kr med påminnelseavgift hem till min tidigare adress.

Jag tog kontakt med dem via chatt och mejl och bad de ta bort fakturorna då det självklart måste vara ett fel på deras sida då jag inte varit kund hos dem på 5 år.
Men nej!
Enligt dem så ändrade de villkoren för E-post konton FÖRA ÅRET (Maj 2019) och jag ska därför betala ca 500 kr st för år 2019 och 2020.
De vill alltså att jag efter 5 år betalar för ett E-post kontot som aldrig använts för en domän som inte längre är registrerad och som var gratis när jag var kund hela 4+ år sedan.

De har nu svarat vid 2 tillfällen att de kan ta bort fakturan för 2020 men att jag fortfarande måste betala för 2019.

Helt sjukt! Eller vad tycker ni?
Kan tänka mig att det är flera i forumet som råkat ut för samma sak och vill därmed även varna.

Såhär lyder E-post konversationen (Börjar nedifrån):

Hej David,

Det man betalar för är kontot i sig. Dvs. det lagringsutrymme och den funktion du har hos oss. Domännamnet påverkar inte vår fakturering då det är du själv som sätter eller byter detta efter eget behov.
Vi kan tyvärr inte anta anledningen till att du fortfarande har kontot aktivt. Inget raderas såklart från oss utan ditt aktiva medgivande. För allt vi vet så sparar du kontona för att du vill ha kvar de mail som ev. finns på dem.

Att du slutar betala för en eller flera domännamn du samtidigt har via oss påverkar alltså inte kontot. Vi hindrar inte våra kunder från att använda domännamn köpta via andra leverantörer.

Som jag skrev så har jag registrerat din uppsägning nu i alla fall. Fakturan för 2020 makulerar jag som jag skrev, men den för 2019 kommer du att behöva betala.

När vi mottagit betalningen så ordnar jag gärna så att vi raderar konto och kontaktuppgifter till dig från våra system.

Med vänlig hälsning
Jonathan

--

Jonathan Jonathan från FS Data
Powered by Intercom
On Thu, Jun 4, 2020 at 06:07 PM, "" <> wrote:
Nu när jag kollar vidare så var det inte år 2016 utan år 2014-2015 som jag var kund.
Som sagt var, jag har inte varit eran kund på flera år.

On Thu, Jun 4, 2020 at 06:00 PM, "" <> wrote:
Hur hade du tänkt att jag skulle kunna använda ett E-post konto för en domän som inte varit registrerad på flera år?
Jag var inte kund hos er Juni 2019, så om ni uppdaterade era villkor då är helt oväsentligt. Jag slutade att vara er kund någon gång 2017 och domänen togs bort. Om ni då gör ett misstag och inte tar bort de gratis E-post kontot associerat till domänen som aldrig kom till användning så är det erat fel.
Jag ser detta som en självklarhet, det faktum att du inte gör det måste innebära att ni är medvetna om att ni skickar ut bluffakturor.
Som sagt, jag kommer inte betala någon av dessa bluffakturor!
Jag vill även att ni tar bort alla mina personuppgifter.

On Thu, Jun 4, 2020 at 10:06 AM, "" <> wrote:
Hej David,

Sedan Juni 2019 så erbjuder tyvärr inte FS Data någon kostnadsfri E-post tjänst längre. Ni kan se mer information om detta i de nyhetsbrev vi skickade i samband med ändringen: https://mailchi.mp/3aad424335bc/prisfrndringar-e-post-bas-274...

Vi skickade detta till din registrerade adress 11 Maj.
Vi visade även denna informationen på vår hemsida i Maj.

Jag registrerar din uppsägning nu i alla fall. Fakturan för 2020 makulerar jag som jag skrev, men den för 2019 kommer du att behöva betala.

Med vänlig hälsning
Jonathan

Dold text

Edit: Vart bör jag vända mig om jag behöver ta detta vidare? Är det konsumentverket eller ARN?

Jag vågar inte ge mig in på vem som har rätt, men jag tycker inte deras syn på saken låter riktigt lika orimlig som du menar att den är.

Vad de säger verkar ju vara att kostnaden inte har något som helst med ditt före detta domännamn att göra, utan den där eposttjänsten som visserligen var gratis på den tiden men som senare har fått en månadskostnad.

De menar ju tydligt att du inte sade upp den tjänsten, och de menar också att de rimligen inte bara kan gissa om folk vill ha sina tjänster eller inte. Särskilt inte när det potentiellt finns viktig data lagrad där.

Fick du information om prisändringen? Det känns som att det kanske är den relevanta frågan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Säg till dem att du tänker anmäla till ARN så kanske något händer med fakturan 2019

Hursomhelst skulle jag anmäla till ARN för det låter definitivt som en oegentlighet från företagets sida, och du är nog inte ensam om detta. Dock dröjer det ju oftast månader tills man får svar från dem.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fick du information om prisändringen? Det känns som att det kanske är den relevanta frågan.

Troligtvis till mailkorgen

Säger alltid upp saker du slutar använda skriftligt så du har bevis på det. Avslutade ett Danske Banks tjänster för ca 1 år sedan och kollade aldrig att de förstod en så enkel instruktion. Ett år senare damp det ner ett krav på att betala på ett fåtal dagar annars går vi till kronofogden. Kundtjänst förstod nämligen inte svenska visade det sig, men ett samtal så löste det sig tack vara att beviset på konversationen låg sparad i deras internetbank.

Permalänk
Medlem

De har ju ändrat villkoren utan att du har godkänt dessa, så rimligen kan de ju inte ha något att hämta. Jag tror inte de kan få igenom att du passivt skulle ha godkänt deras ändrade villkor. Nu killgissar jag bara och det slår ju fel ibland (Det kan ju vara annat om du i det ursprungliga avtalet har skrivit under på att godkänna framtida prisökningar...)

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag enbart skrivit över hela fakturan "Bestrider" och skickar tillbaka till deras kundtjänst via e-post. Om du enbart tecknade en domän som du då vid det tillfället kunde koppla på en gratis e-post adress, som du däreter sa upp så borde dem själva fatta vad som borde ske eller åtminstone ta kontakt med dig.

På deras egna hemsida, de senaste villkoren
- https://fsdata.se/domannamn/avtalsvillkor.php

3.4 Kunden kan närsomhelst och utan skäl säga upp Avtalet under pågående avtalstid. Uppsägning sker enklast genom att Kunden kontaktar FS Datas Kundtjänst. Om Kund inte betalar FS Datas förnyelsefaktura trots påminnelse, anses Avtalet uppsagt av Kund. FS Data kan tyvärr inte återbetala avgifter som redan erlagts, eftersom registrys för TLD inte medger sådan återbetalning.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Hade jag varit du hade jag enbart skrivit över hela fakturan "Bestrider" och skickar tillbaka till deras kundtjänst via e-post. Om du enbart tecknade en domän som du då vid det tillfället kunde koppla på en gratis e-post adress, som du däreter sa upp så borde dem själva fatta vad som borde ske eller åtminstone ta kontakt med dig.

På deras egna hemsida, de senaste villkoren
- https://fsdata.se/domannamn/avtalsvillkor.php

3.4 Kunden kan närsomhelst och utan skäl säga upp Avtalet under pågående avtalstid. Uppsägning sker enklast genom att Kunden kontaktar FS Datas Kundtjänst. Om Kund inte betalar FS Datas förnyelsefaktura trots påminnelse, anses Avtalet uppsagt av Kund. FS Data kan tyvärr inte återbetala avgifter som redan erlagts, eftersom registrys för TLD inte medger sådan återbetalning.

Villkoren du citerar verkar ju dock gälla domännamn? Det är ju inte den tjänst de menar TS har kvar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Villkoren du citerar verkar ju dock gälla domännamn? Det är ju inte den tjänst de menar TS har kvar.

TS fick en gratis mail, det brukar ingå på de flesta webhotell.

Skrivet av XFTality:

Säg till dem att du tänker anmäla till ARN så kanske något händer med fakturan 2019

Hursomhelst skulle jag anmäla till ARN för det låter definitivt som en oegentlighet från företagets sida, och du är nog inte ensam om detta. Dock dröjer det ju oftast månader tills man får svar från dem.

Tittade runt på nätet, verkar vara fler drabbade av det här, det här är i min mening självklart ohederligt beteende.

Att skriva upp folk på en gratistjänst som de många år senare byter till en betaltjänst utan kundernas medgivande skulle jag gissa inte är lagligt.

Permalänk
Medlem

Detta kallas för negativ avtalsbildning, alltså att genom passivitet antas acceptera ett avtal, och sådana avtal är generellt ogiltiga i Sverige. Vissa undantag finns, som exempelvis förnyelser av försäkringar (där finns dock alltid möjlighet att säga upp en försäkring och få tillbaka slantarna för den outnyttjade tiden) där det anses ligga i kundens intresse att inte stå oförsäkrad.

Var eposttjänsten ursprungligen gratis och du ej godkänt förändrade villkor är du inte heller bunden av de nya villkoren, i gengäld kan du naturligtvis inte fortsätta använda tjänsten. Att företaget väljer att låta alla konton fortsätta existera är deras problem, inte ditt. De har ingen grund för att avkräva dig några pengar.
Du behöver inte heller dra någonting vidare, det räcker att bestrida fakturan. Det ligger då på företaget att dra det hela vidare och visa att du godkänt deras avtal. Gissningsvis så är de inte det minsta intresserade av någon process utan vill bara lura av människor som inte vet bättre lite slantar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Detta kallas för negativ avtalsbildning, alltså att genom passivitet antas acceptera ett avtal, och sådana avtal är generellt ogiltiga i Sverige. Vissa undantag finns, som exempelvis förnyelser av försäkringar (där finns dock alltid möjlighet att säga upp en försäkring och få tillbaka slantarna för den outnyttjade tiden) där det anses ligga i kundens intresse att inte stå oförsäkrad.

Var eposttjänsten ursprungligen gratis och du ej godkänt förändrade villkor är du inte heller bunden av de nya villkoren, i gengäld kan du naturligtvis inte fortsätta använda tjänsten. Att företaget väljer att låta alla konton fortsätta existera är deras problem, inte ditt. De har ingen grund för att avkräva dig några pengar.
Du behöver inte heller dra någonting vidare, det räcker att bestrida fakturan. Det ligger då på företaget att dra det hela vidare och visa att du godkänt deras avtal. Gissningsvis så är de inte det minsta intresserade av någon process utan vill bara lura av människor som inte vet bättre lite slantar.

https://lagen.nu/begrepp/Negativ_avtalsbindning är väl termen (med n).

Dock är som jag förstår hela förutsättningen för att detta skall vara applicerbart att man inte ingått avtal i första läget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Klurigt läge eftersom du faktiskt varit gratiskund, så det är inte säkert att det räknas som negativ avtalsbindning utan kan gå som automatiskt avtalsförlängning.

Det du möjligen kan bestrida är bristen på kommunikation (både digital och fysisk) som gjort att du inte varit medveten om ändringen eller att fakturorna börjat samlas på hög. De påstår att du fått skickat info men kan inte bekräfta att du faktiskt fått den.

Rådfråga Hallå konsument, det kan säkert guida dig rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Var eposttjänsten ursprungligen gratis och du ej godkänt förändrade villkor är du inte heller bunden av de nya villkoren,

Inte? Mängder av andra bolag - banker, internetleverantörer, elleverantörer, m.fl. kan ändra villkor för sina tjänster utan att deras kunder behöver godkänna ändringarna. Allt de behöver göra är att meddela ändringen i tillräckligt god tid för att kunder skall kunna säga upp tjänsten innan ändringen träder i kraft.

Permalänk
Medlem

Företag har ett visst antal år på sig att kräva betalt för nån tjänst de påstår att du som kund nyttjat. Det varierar lite beroende på vad det handlar om men normalt är det 2-3år. Efter det kan man inte komma och kräva en tidigare kund på pengar. Så oavsett om de ändrat sitt avtal eller ej så ska de ha krävt dig på avgiften tidigare. Nu är det för sent.

https://www.hallakonsument.se/pengar-och-ekonomi/skulder/pres...

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Företag har ett visst antal år på sig att kräva betalt för nån tjänst de påstår att du som kund nyttjat. Det varierar lite beroende på vad det handlar om men normalt är det 2-3år. Efter det kan man inte komma och kräva en tidigare kund på pengar. Så oavsett om de ändrat sitt avtal eller ej så ska de ha krävt dig på avgiften tidigare. Nu är det för sent.

https://www.hallakonsument.se/pengar-och-ekonomi/skulder/pres...

Det är dock de två senaste åren de vill ha betalt för?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Inte? Mängder av andra bolag - banker, internetleverantörer, elleverantörer, m.fl. kan ändra villkor för sina tjänster utan att deras kunder behöver godkänna ändringarna. Allt de behöver göra är att meddela ändringen i tillräckligt god tid för att kunder skall kunna säga upp tjänsten innan ändringen träder i kraft.

Du har skrivit på att dina avtal förnyas och omförhandlas vid utgång.

En gratismail har inga sådana avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Du har skrivit på att dina avtal förnyas och omförhandlas vid utgång.

En gratismail har inga sådana avtal.

Hur vet du det? Är väl inte alltför orimligt att mailtjänsten fanns med i avtalsvillkoren när TS köpte domännamnet, kanske även som en separat post på fakturan?

(Edit: bara för att vara tydlig, jag säger inte att de gjort rätt... för mig är det bara inte självklart att det är formellt fel. Dåligt kundbemötande verkar det vara, oavsett om det är rätt eller fel.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://lagen.nu/begrepp/Negativ_avtalsbindning är väl termen (med n).

Dock är som jag förstår hela förutsättningen för att detta skall vara applicerbart att man inte ingått avtal i första läget.

Du har rätt vad gäller stavningen, TIL

TS har dock, enligt vad som skrivits, aldrig ingått något avtal om en avgiftsbelagd eposttjänst.

Skrivet av Erik_T:

Inte? Mängder av andra bolag - banker, internetleverantörer, elleverantörer, m.fl. kan ändra villkor för sina tjänster utan att deras kunder behöver godkänna ändringarna. Allt de behöver göra är att meddela ändringen i tillräckligt god tid för att kunder skall kunna säga upp tjänsten innan ändringen träder i kraft.

Dessa mängder av andra bolag som du exemplifierar är i andra branscher och lyder dels emellanåt under andra regler och dels har avtal som är anpassade för deras respektive bransch. Exempelvis har en elleverantör ett avtal som reglerar hur priset justeras eller om det är bundet under en period, en bank har ett avtal som säger att avtalet forlöper och priser kan justeras löpande etc. Ett avtalsvillkor om att en tidigare gratis eposttjänst nu betingar en månatlig kostnad skulle antagligen anses oskäligt, och därmed skulle kunden inte vara bunden av det (om kunden inte aktivt godkänner det nya villkoret).

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Var med om en liknande situation på Cloud Royale (som jag tror ägs av FS Data). I 2019-06 fick jag ett mail där det stod att mitt konto var avstängt för "misstänksam aktivetet" eller något i den stilen, jag testade logga in och kunde då inte.
Det var droppen som fick bägaren att rinna över då det aldrig fungerat riktigt bra för mig. Då tänkte jag "Fuck it, det har ändå strulat som fasen" och bytte leverantör.
Jag slutade också få fakturor av dem i samband med avstängningen, så jag trodde det var avklarat.

Mars 2020 så fick jag en betalningspåminnelse för fakturan för januari 2020 (en faktura jag aldrig fått)
Jag blev såklart upprörd och testade logga in med mitt gamla konto igen, vipps så gick det. Där hade jag nu 6 obetalda fakturor från 2019 och 3 från 2020.
Supporten sa att jag visst fått fakturor på min mail, jag hävdar att jag inte har det.
De ville inte stryka fakturorna 2019, men kunde stryka 2020 (handlar möjligtvis om att de inte vill riva i ett färdigt bokslut)

Jag var företagskund så jag orkade inte ta konflikten och betalade bara för att få ett slut på det. Men jag kan säga att de ligger inte på min favoritlista av leverantörer om jag säger så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Var med om en liknande situation på Cloud Royale (som jag tror ägs av FS Data). I 2019-06 fick jag ett mail där det stod att mitt konto var avstängt för "misstänksam aktivetet" eller något i den stilen, jag testade logga in och kunde då inte.
Det var droppen som fick bägaren att rinna över då det aldrig fungerat riktigt bra för mig. Då tänkte jag "Fuck it, det har ändå strulat som fasen" och bytte leverantör.
Jag slutade också få fakturor av dem i samband med avstängningen, så jag trodde det var avklarat.

Mars 2020 så fick jag en betalningspåminnelse för fakturan för januari 2020 (en faktura jag aldrig fått)
Jag blev såklart upprörd och testade logga in med mitt gamla konto igen, vipps så gick det. Där hade jag nu 6 obetalda fakturor från 2019 och 3 från 2020.
Supporten sa att jag visst fått fakturor på min mail, jag hävdar att jag inte har det.
De ville inte stryka fakturorna 2019, men kunde stryka 2020 (handlar möjligtvis om att de inte vill riva i ett färdigt bokslut)

Jag var företagskund så jag orkade inte ta konflikten och betalade bara för att få ett slut på det. Men jag kan säga att de ligger inte på min favoritlista av leverantörer om jag säger så

Jag förstår det helt, men samtidigt tycker jag det är tråkigt att du "gav dig", eftersom det är därför företag fortsätter med såna här bluff-fakturor.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Hur vet du det? Är väl inte alltför orimligt att mailtjänsten fanns med i avtalsvillkoren när TS köpte domännamnet, kanske även som en separat post på fakturan?

(Edit: bara för att vara tydlig, jag säger inte att de gjort rätt... för mig är det bara inte självklart att det är formellt fel. Dåligt kundbemötande verkar det vara, oavsett om det är rätt eller fel.)

Du har faktiskt rätt, hittade orginalavtalet, riktigt fult.
https://web.archive.org/web/20140917154224/https://fsdata.se/...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av killawife:

Företag har ett visst antal år på sig att kräva betalt för nån tjänst de påstår att du som kund nyttjat. Det varierar lite beroende på vad det handlar om men normalt är det 2-3år. Efter det kan man inte komma och kräva en tidigare kund på pengar. Så oavsett om de ändrat sitt avtal eller ej så ska de ha krävt dig på avgiften tidigare. Nu är det för sent.

https://www.hallakonsument.se/pengar-och-ekonomi/skulder/pres...

Skrivet av evil penguin:

Det är dock de två senaste åren de vill ha betalt för?

Preskriptionslag (1981:130)
Preskriptionstid 2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
[S2]Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Detta kallas för negativ avtalsbildning, alltså att genom passivitet antas acceptera ett avtal, och sådana avtal är generellt ogiltiga i Sverige. Vissa undantag finns, som exempelvis förnyelser av försäkringar (där finns dock alltid möjlighet att säga upp en försäkring och få tillbaka slantarna för den outnyttjade tiden) där det anses ligga i kundens intresse att inte stå oförsäkrad.

Var eposttjänsten ursprungligen gratis och du ej godkänt förändrade villkor är du inte heller bunden av de nya villkoren, i gengäld kan du naturligtvis inte fortsätta använda tjänsten. Att företaget väljer att låta alla konton fortsätta existera är deras problem, inte ditt. De har ingen grund för att avkräva dig några pengar.
Du behöver inte heller dra någonting vidare, det räcker att bestrida fakturan. Det ligger då på företaget att dra det hela vidare och visa att du godkänt deras avtal. Gissningsvis så är de inte det minsta intresserade av någon process utan vill bara lura av människor som inte vet bättre lite slantar.

Tack för informationen, låter troligt.

Denna hade jag inte sett, tack! Lade även till ett eget omdöme.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

@Daavido: Tog FS Data bort fakturan eller är dem fortfarande på krigsstigen?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Fick en sådan faktura 1 år sedan på 1000 kr för 3 st e-postkonton. När jag kontakta supporten så påstod de att information om prisändring tydligt skickats ut "i ett par omgångar". Nämde att jag varken fått och accepterat detta, så tog de bort fakturan.

Bra att veta att jag inte är den enda som haft denna upplevelse av FS Data.

Permalänk
Medlem

Har hört mycket snack om att FS Data blivit sämre och sämre under senaste åren, detta verkar ju onekligen bekräfta det.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Detta låter som om jag skulle beställa kanaler från Viasat och de säger till mig att Viaplay ingår gratis. Efter två år så säger jag upp Viasat men fem år senare kommer Viasat och skickar räkningen där de hävdar att minsann nu är Viaplay inte längre gratis...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

@Daavido: Tog FS Data bort fakturan eller är dem fortfarande på krigsstigen?

Nej, de tog inte bort den. De är fastställda med att jag ska betala. Men det kommer jag självklart inte göra.
Hörde av mig till Hallå konsumet som rekommenderade att jag tar detta med ARN eller konsumenträtt via kommunen.

Jag har öven kollat igenom min mejlbox och har inte ens fått mejlet den 11 maj som de hävar - antagligen har de då skickat det till mejlboxen som de hävar att jag har via dem, med en domän som inte finns och som aldrig använts - helt sjukt...

Det är även många fler från trustpilot som nu har skrivit negativa omdömen nu.

Detta var deras senaste svar efter att jag påpekade att kontot aldrig används och kan därav inte ha någon data:

Detta skickades till dig per E-post på den mailadress du har registrerad hos oss.

Jag kan via våra system se att det inte finns många mail lagrade på kontot just nu, men då de kan vara nedladdade från servern eller raderade under användning så är det tyvärr inte något vi kan använda för att bedöma funktionen på det.

Jag kan i övrigt tyvärr inte ge annan information än den ni redan fått.

Skrivet av Sorgun:

Fick en sådan faktura 1 år sedan på 1000 kr för 3 st e-postkonton. När jag kontakta supporten så påstod de att information om prisändring tydligt skickats ut "i ett par omgångar". Nämde att jag varken fått och accepterat detta, så tog de bort fakturan.

Bra att veta att jag inte är den enda som haft denna upplevelse av FS Data.

Skönt att höra att man inte är ensam! De skickade inte detta vidare till inkasso?

Skrivet av Zargoz:

Detta låter som om jag skulle beställa kanaler från Viasat och de säger till mig att Viaplay ingår gratis. Efter två år så säger jag upp Viasat men fem år senare kommer Viasat och skickar räkningen där de hävdar att minsann nu är Viaplay inte längre gratis...

Håller helt med!
Jag själv tog exemplet till dem att detta är som som att ha ett mobil abonnemang med en röstbrevlåda, man säger upp abonnemanget och de fakturerar sedan för röstbrevlådan 5 år senare..

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det kan vara lagligt med ett "opt out" förfarande när en gratistjänst övergår till en betald sådan, vare sig informationen kommit fram eller inte. Det enda rimliga hade varit att man krävde ett aktivt godkännande och sedan tog bort övriga konton.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Nej, de tog inte bort den. De är fastställda med att jag ska betala. Men det kommer jag självklart inte göra.
Hörde av mig till Hallå konsumet som rekommenderade att jag tar detta med ARN eller konsumenträtt via kommunen.

Jag har öven kollat igenom min mejlbox och har inte ens fått mejlet den 11 maj som de hävar - antagligen har de då skickat det till mejlboxen som de hävar att jag har via dem, med en domän som inte finns och som aldrig använts - helt sjukt...

Det är även många fler från trustpilot som nu har skrivit negativa omdömen nu.

Detta var deras senaste svar efter att jag påpekade att kontot aldrig används och kan därav inte ha någon data:

Detta skickades till dig per E-post på den mailadress du har registrerad hos oss.

Jag kan via våra system se att det inte finns många mail lagrade på kontot just nu, men då de kan vara nedladdade från servern eller raderade under användning så är det tyvärr inte något vi kan använda för att bedöma funktionen på det.

Jag kan i övrigt tyvärr inte ge annan information än den ni redan fått.

Skönt att höra att man inte är ensam! De skickade inte detta vidare till inkasso?

Håller helt med!
Jag själv tog exemplet till dem att detta är som som att ha ett mobil abonnemang med en röstbrevlåda, man säger upp abonnemanget och de fakturerar sedan för röstbrevlådan 5 år senare..

Tycker att du direkt ikväll ska kontakta dem och fråga vilken mail-adress de anser du har och som de har skickat sina mail till. Är det det till den domänen som du inte har längre så borde de börja inse att det borde lägga ner.