Permalänk
Medlem

Jag tror Intels aktie kommer explodera när de får ut 10nm i slutet av året samt ryktas 7nm 2021/2022. Jag skulle verkligen inte blanka dem.

Permalänk
Medlem

Intel har väl dock lovat nodförbättringar de senaste 5 åren utan att något inträffat så får väl se.
Kommer väl bero en hel del på hur Zen 3 presterar också.

Permalänk

Har investerat 500.000kr i arbitrage och får 10-15% i månaden i avkastning. dvs runt 50-60000 i månaden. Är egen företagare och nu i Corona tider när ordrarna gått ner så är detta en lifesaver!! Sjukt nöjd och tacksam!

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Jag tror Intels aktie kommer explodera när de får ut 10nm i slutet av året samt ryktas 7nm 2021/2022. Jag skulle verkligen inte blanka dem.

Varför skulle aktien explodera bara för att de släpper 10nm processorer? Det skulle innebära att Intel helt plötsligt släpper en arkitektur som är betydligt mycket bättre än AMDs samtidigt som de behöver ta lägre priser än vad de har kunnat ta de senaste åren. AMD har börjat ta marknadsandelar från Intel på laptop, desktop och servermarknaden och det är ingen vändning i sikte. Visst Intel lovar stora IPC förbättringar men det återstår att se om det räcker.

Permalänk
Medlem

@Massemannen: Du får gärna förklara lite mer för arbitrage säger inte mycket alls. AKtier? Valuta? Betting?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Massemannen:

Har investerat 500.000kr i arbitrage och får 10-15% i månaden i avkastning. dvs runt 50-60000 i månaden. Är egen företagare och nu i Corona tider när ordrarna gått ner så är detta en lifesaver!! Sjukt nöjd och tacksam!

Så du har 300-500% årlig avkastning? Riiiight.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Mattecoach

Arbitrage ska ju vara helt bortbyggt på alla seriösa marknader nu för tiden. Den minimala edge som ev. skulle kunna finnas har tagits av de största mäklarna och bankerna som helt enkelt har placerat sina datacenter nära källan.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Så du har 300-500% årlig avkastning? Riiiight.

Var får du dom siffrorna ifrån? På ett år räknar jag att få hem insättningen... Detta fortgår inte i all evighet utan tills man uppnått 3ggr pengarna sen får man investera om. Behöver inte tro mig men kan ta hur många skärmdumpar som helst.

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Massemannen: Du får gärna förklara lite mer för arbitrage säger inte mycket alls. AKtier? Valuta? Betting?

Det är Commodoties mest, dvs metaller och dylikt. Systemet arbetar med skillnader på marknader och gör vinster däremellan. små men många vinster. Exempel scenario, det regnar i Göteborg priset på paraply går upp ett par procent medans det är fint väder i Stockholm med oförändrade priser. Man köper paraplyer i Stockholm direkt och säljer i Göteborg (såklart digitalt så inga fraktkostnader)

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Var får du dom siffrorna ifrån? På ett år räknar jag att få hem insättningen... Detta fortgår inte i all evighet utan tills man uppnått 3ggr pengarna sen får man investera om. Behöver inte tro mig men kan ta hur många skärmdumpar som helst.

10% i månaden är 313% på ett år och 15% i månaden är 535% på ett år så han fick siffrorna ifrån dig

Om du tar hem insättningen på ett år så gör du ca 6% vinst i månaden.
Hur som helst så är det väldigt imponerande

La till text om att dubbla insättningen på ett år
Permalänk
Skrivet av mwi:

10% i månaden är 313% på ett år och 15% i månaden är 535% på ett år så han fick siffrorna ifrån dig

Om du tar hem insättningen på ett år så gör du ca 6% vinst i månaden.
Hur som helst så är det väldigt imponerande

Okej, jag som inte kan räkna då med andra ord
Iom att man får 3ggr pengarna (dvs 300%) minus insättningen (100%) så blir vinsten 200% i min värld. Behöver inte gå in på teknikaliteter angående procent osv. Tråden handlar om hur man investerat och det är så jag gjort...

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Arbitrage ska ju vara helt bortbyggt på alla seriösa marknader nu för tiden. Den minimala edge som ev. skulle kunna finnas har tagits av de största mäklarna och bankerna som helt enkelt har placerat sina datacenter nära källan.

Dit jag ville komma, arbitrage är en teoretisk sak numera men han är välkommen att motbevisa mig.

Permalänk
Medlem

Det är ju dock tydligt i första bilden att man minskar sin risk genom att inte investera allt på en gång. Även om AVERAGE vinst historiskt blivit högre betyder det ju inte att det är en säkrare strategi på något vis ;P

om man bara tittar på medelvärden så tappar man ju en stor del av riskaspekten.

Ponera två exempel:
100 personer lägger in allt på en gång och 80 av dem får 200% vinst över tio år medan 20 av dem tappade 50% . "Medel-vinsten" blir då typ 170% (överslagsräkning)
100 personer sprider investeringarna över några år och på tio år har 95st en vinst på ca 160% medan 5st en vinst på säg 120%. Medelvinsten blir då ca 155%.

Vilket är säkrast?

Nu är det ju påhittade siffror, men poängen är bara att även om man historiskt haft en större medelvinst om man har gått in med allt så snabbt som möjligt, kan det ändå vara ett mer riskfyllt alternativ. "average performance" är knappast en tillräcklig metric för att bedömma risken med var allt jag ville säga.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför skulle aktien explodera bara för att de släpper 10nm processorer? Det skulle innebära att Intel helt plötsligt släpper en arkitektur som är betydligt mycket bättre än AMDs samtidigt som de behöver ta lägre priser än vad de har kunnat ta de senaste åren. AMD har börjat ta marknadsandelar från Intel på laptop, desktop och servermarknaden och det är ingen vändning i sikte. Visst Intel lovar stora IPC förbättringar men det återstår att se om det räcker.

På grund av känslor, mer och mer ser man ju att känslor styr mer än fundamenta. Så när Intel kommer med en ny värsting som mest troligt slår AMD så kommer r/wallstreetbets hypa sönder aktien.

Alltså bara magkänsla här nu då. Har inget annat konkret att gå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Var får du dom siffrorna ifrån? På ett år räknar jag att få hem insättningen... Detta fortgår inte i all evighet utan tills man uppnått 3ggr pengarna sen får man investera om. Behöver inte tro mig men kan ta hur många skärmdumpar som helst.

Visa gärna skärmdumpar på detta.

Jag förstår inte heller riktigt varför det tar slut vid just "3ggr pengarna".

Låter lite för bra för att vara sant. Lite som ett pyramidspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Visa gärna skärmdumpar på detta.

Jag förstår inte heller riktigt varför det tar slut vid just "3ggr pengarna".

Låter lite för bra för att vara sant. Lite som ett pyramidspel.

Det finns massa skumraskbolag på nätet som faktiskt har sådana "investeringsprodukter" och det är rena pyramidspel, det fungerar bra tills man är sist i ledet och det kollapsar. Kännetecknande för de flesta är ju att det inte är några fonder eller liknande som återfinns hos etablerade näthandlare utan de har egna system man får använda.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Massemannen:

Var får du dom siffrorna ifrån? På ett år räknar jag att få hem insättningen... Detta fortgår inte i all evighet utan tills man uppnått 3ggr pengarna sen får man investera om. Behöver inte tro mig men kan ta hur många skärmdumpar som helst.

Skrivet av henkiii:

Visa gärna skärmdumpar på detta.

Jag förstår inte heller riktigt varför det tar slut vid just "3ggr pengarna".

Låter lite för bra för att vara sant. Lite som ett pyramidspel.

Skrivet av Aktsu:

Det finns massa skumraskbolag på nätet som faktiskt har sådana "investeringsprodukter" och det är rena pyramidspel, det fungerar bra tills man är sist i ledet och det kollapsar. Kännetecknande för de flesta är ju att det inte är några fonder eller liknande som återfinns hos etablerade näthandlare utan de har egna system man får använda.

Det här är nästan garanterat bluff eller pyramidspel. Det finns inte en chans att arbitrage drar in sådana summor idag. Arbitragehandel är i stort sett utplånat, allt som finns kvar är uppätet av stora handelshus som lägger miljarder på att ha autmatiserad trading vägg-i-vägg med börsen för kortast möjliga svarstid.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Det här är nästan garanterat bluff eller pyramidspel. Det finns inte en chans att arbitrage drar in sådana summor idag. Arbitragehandel är i stort sett utplånat, allt som finns kvar är uppätet av stora handelshus som lägger miljarder på att ha autmatiserad trading vägg-i-vägg med börsen för kortast möjliga svarstid.

Ni som klagar på pyramidspel har jag en fråga till. Vad är så negativt med pyramidspel om medlemmarna i pyramidspelet inte behöver ha något lager?
Givetvis förstår i princip alla att ett pyramidspel för att sälja dammsugare där jag själv behöver betala inträdesavgift, köpa dammsugarna först, rekrytera fler medlemmar och även sälja är en stor risk.

Anledningen till att jag frågar är för att de systemet jag förklarar börjar bli extremt stort i Kina där t.ex. Alibaba har pyramidspel med säljare som marknadsför deras produkter, rektryterar fler säljare och får en bonus för varje rektryt och även får en viss procent av deras sälj och sen fortsätter det ner för pyramiden. Säljaren tjänar och Alibaba tjänar.
Man måste dock köpa en vara för minst 250kr för att vara med men då får du ju hem en produkt så de är väl lika bra att köpa något man tänkt köpa ändå, men förutom detta så är det helt gratis.
Jag tycker personligen det låter rätt bra och har flera bekanta som gör detta som sidogrej nån timme per dag och ändå lyckats tjäna ett par tusen i månaden (30% av deras vanliga lön) sedan start i januari.

Dock så kanske detta inte ses som ett pyramidspel pga att upplägget men de är någonting-pyramid iaf.

Permalänk
Mattecoach

@osterlichtenich:

Jag tycker det du beskriver här låter som en vanlig hierarkisk struktur, jämför med ett företag där alla led skapar ett värde för ägaren.

Grejen med pyramidspel är att pengarna för de som är högt upp åtminstone betalas till stor del av avgifter för de långt ner, det finns inget i pyramiden som är tillräckligt värdeskapande för att alla ska få ut pengar.

Permalänk
Medlem

Verkar bra tid att investera i fossilkraft i Sverige nu när verkligen kommit ikapp i fråga om effektbristen (Läckt rapport i Aftonbladet om allvarliga läget i syd-Sverigw, reservkraften är igång, elpriset rusar 85% är några rubriker under veckan).

Frågan är dock, finns det några energibolag att investera i? Sveriges andel för Fortum och Uniper är väl försvinnande små antar jag.

Permalänk
Medlem

Analysguiden inleder bevakning av Redsense Medical med motiverat värde på 42 kronor. Deras sårvårdsprojekt där de har tagit fram en fungerande prototyp är inte inkluderat i värderingen. Kursen stängde idag på 24,9 kr. Kursen har gått upp en del på senare tid men det är ett intressant bolag som är värt att läsa på om.

https://www.aktiespararna.se/sites/default/files/redsense_ini...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tro kan man göra om man vill men statistik och data vinner 100% av alla argument.

De snabbast växande ekonomierna tillväxtmarknaderna, Indonesien, Laos, Vietnam, Bangladesh, Etiopien, Indien mm. Du missar alla dessa och Sydamerika? Världens största marknad är idag Kina men Indien kommer troligen snart kliva om, kort där på kommer Afrika vara största marknaden (Afrika är dock enormt rent geografiskt). Europa, USA etc har stora problem att tampas med, inte minst för att antalet arbetsföra i ekonomin krymper, (låga födelsetal, invandring inte eftertraktat). Japan och Italien är redan där. Kina är inte långt borta (tänk befolkningspyramiden).

Jobbar inte folk kommer inga skatter in, då kommer staten inte kunna stimulera möjligheter till företag (ty inga skatteintäkter). Även företag är svårare att driva om det inte finns arbetskraft eller pengar i cirkulation.

En grej gällande Kina:
Idag: Världens största ekonomi och världens största arbetsmarknad med ca 900 miljoner arbetsföra.
2035: Kinas arbetsmarknad endast uppgå till 800 miljoner. Detta medför problem, med mindre arbetskraft måste man bli effektivare per capita.

Slutligen, börsvärden till företag är kopplade till företagets lönsamhet, förmåga att tjäna pengar i framtiden. Om BNP kraftigt faller i ett land bör rimligen även lönsamheten för företagen falla (mindre pengar i omsättning). För att ha detta i bejaka bör man alltså titta på de ekonomier som mår bra (växer). Etiopien är ett bra exempel där BNP har vuxit med runt 10% om året de senaste årtiondet (eller dubbleras på cirka 7 år). Om du inte har med tillväxtmarknaderna så missar du all denna tillväxt.

Var letar du efter information om aktieköp när det gäller tillväxtländerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secret_:

Var letar du efter information om aktieköp när det gäller tillväxtländerna?

Kan inte svara för hans del, men jag har lite försökt mig på det här, och för en hobbyinvesterare är det inte lätt alls. Jag har i alla fall kört på latmansvarianten och köpt indexfonder i olika tillväxtmarknader (Asien ex-Japan, Indien och Sydamerika).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Secret_:

Var letar du efter information om aktieköp när det gäller tillväxtländerna?

Bästa svaret är att jag inte handlar enskilda aktier i områden jag inte kan ha bra koll över. Nyttjar globala trender och fonder som har handläggare på plats istället eller ännu hellre, billiga breda indexfonder.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bästa svaret är att jag inte handlar enskilda aktier i områden jag inte kan ha bra koll över. Nyttjar globala trender och fonder som har handläggare på plats istället eller ännu hellre, billiga breda indexfonder.

Indexfond it is! Avanza har ju en med låga kostnader vid namn ”Avanza Emerging Markets” märkte jag precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Analysguiden inleder bevakning av Redsense Medical med motiverat värde på 42 kronor. Deras sårvårdsprojekt där de har tagit fram en fungerande prototyp är inte inkluderat i värderingen. Kursen stängde idag på 24,9 kr. Kursen har gått upp en del på senare tid men det är ett intressant bolag som är värt att läsa på om.

https://www.aktiespararna.se/sites/default/files/redsense_ini...

Mycket trevlig utveckling på senare tid i Redsense (Senaste försäljningen var en avskalning pga dålig conviction):

Blivit mycket mer övertygad kring företaget på senare tid (gör er egna analys). Får tacka dig för att du lyfte fram aktien längre bak i tiden.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Fick erbjudande på och köpa stamaktier i Genova Property Group genom banken också. 65 kr per stamaktie.
Va tror folket om de ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony86:

Fick erbjudande på och köpa stamaktier i Genova Property Group genom banken också. 65 kr per stamaktie.
Va tror folket om de ?

De har ganska hög exponering mot kommersiella fastigheter. Känns lite riskabelt nu med tanke på hur ekonomin ser ut.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

På tal om Apple så kom den här nyheten igår. https://www.theverge.com/2020/6/22/21295475/apple-mac-process...
Jag köper ditt argument att Arm kommer bli relevant på desktopmarknaden så småningom (Apple är lite av ett undantag däremot eftersom de kontrollerar både hård- och mjukvaran och det bjuder på andra möjligheter) samtidigt tror jag inte vi kan räkna bort Intel och AMD. De kommer inte sluta forska fram nya processorer/teknologier. Visst Intel ligger lite risigt till just nu men AMD går det bra för. Sen verkar framtiden vara ASICs och jag vet inte riktigt om Arm har någon fördel där?
Om man kunde köpa aktier i bara Arm hade jag nog gjort det men SoftBank är inte bara Arm tyvärr.

Lite tecken i branschen över lång tid men framförallt att Apple officiellt går ut med att att de dumpar Intel för ARM. Tråkiga är ju just att det inte verkar finnas något bra sätt att investera i området.

Om någon ser något, utöver nämnda Softbank, så är iallafall jag intresserad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tony86:

Fick erbjudande på och köpa stamaktier i Genova Property Group genom banken också. 65 kr per stamaktie.
Va tror folket om de ?

Jag kikade igenom erbjudandet med men skippar den. Fastigheter är inget jag vill investera i idag. Men det är också ett område jag är total novis inom, jag kan mycket väl ha missat något intressant i caset.