Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tips är att ladda ner Kreddy på telefonen och kolla din kreditrating och vad du har för krediter beviljade. (kostar inget)

Väldigt bra tips.
Drog precis hem den.
Tack!

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Tyckte jag fick ett rätt märkligt svar från komplet. De kan inte öka gränsen?

Citat:

I dagsläget så erbjuder vi tyvärr inte möjligheten till utökad kreditgräns. Kreditgränsen sattes baserat på den information som fanns tillgänglig vid ansökningstillfället. Om möjligheten att ansöka om en högre kreditgräns är något vi implementerar framöver så kommer vi att informera våra kunder om detta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tyckte jag fick ett rätt märkligt svar från komplet. De kan inte öka gränsen?

Jodå. Säg upp avtalet, teckna ett nytt. Kanske får Du högre kreditgräns.

Med lite tur så har även ackumulerad 12-månaders bonus nollställt sig om dom inte kör med personnummer för matchning av bonus.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jodå. Säg upp avtalet, teckna ett nytt. Kanske får Du högre kreditgräns.

Med lite tur så har även ackumulerad 12-månaders bonus nollställt sig om dom inte kör med personnummer för matchning av bonus.

Låter krångligt, sen tror jag att jag alltid kommer få minimum som nysökande från dessa små aktörer, pga inkomst endast från utlandet. Amex och Danske bank gav mig 66k/100k direkt (dessa är uppsagda sen länge tillbaka).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Varning för Kreddy bara, sedan jag använde deras app har jag börjat få reklam från UC till min mejlkorg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Varning för Kreddy bara, sedan jag använde deras app har jag börjat få reklam från UC till min mejlkorg.

Ok, så det är där det kommer ifrån.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Jag kör med Norweigans kreditkort, 20k. Brukar använda det då och då när jag gör stora inköp men mestadels när jag är ute och reser så slipper man ligga ute med pengarna. Dessutom så betalar man ingen växlingsavgift när man tar ut pengar från bankomat utomlands. Dessutom är den gratis.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underwatch:

Jag kör med Norweigans kreditkort, 20k. Brukar använda det då och då när jag gör stora inköp men mestadels när jag är ute och reser så slipper man ligga ute med pengarna. Dessutom så betalar man ingen växlingsavgift när man tar ut pengar från bankomat utomlands. Dessutom är den gratis.

Norwegian tar

Valutapåslag 1,75%

När du handlar eller tar ut utländsk valuta.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Norwegian tar

Valutapåslag 1,75%

När du handlar eller tar ut utländsk valuta.

De har tydligen ändrat det sen jag var utomlands sist :-/

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Varning för Kreddy bara, sedan jag använde deras app har jag börjat få reklam från UC till min mejlkorg.

Hur fick dom din e-postadress?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hur fick dom din e-postadress?

Ingen aning. Det behöver inte vara från Kreddy såklart men jag har inte signat något annat på senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ingen aning. Det behöver inte vara från Kreddy såklart men jag har inte signat något annat på senaste tiden.

Du har angett någon e-postadress i Kreddy. Denna har dom rätt att använda i marknadsföringssyfte. UC har varit med och utvecklat Kreddy. Tänk på att företag lever för att dom får något utav dig. Inget är gratis. Allting kostar något.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Du har angett någon e-postadress i Kreddy. Denna har dom rätt att använda i marknadsföringssyfte. UC har varit med och utvecklat Kreddy. Tänk på att företag lever för att dom får något utav dig. Inget är gratis. Allting kostar något.

Absolut, dock tycker jag det är sniket att dölja sådant i avtalet som inget läser.

I hindsight skulle jag använt en disposable email för detta, men jag visste inte om dom skulle skicka ut någon privat information per mejl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

men jag visste inte om dom skulle skicka ut någon privat information per mejl.

Jag fick inget sådant.

Jag fick tips att låsa min Facebook(vilket jag inte har) på semestern och sedan att skaffa UC ID-skydd till sommarpris. Har sedan avregistrerat mig via e-postmeddelandets länk. Om där kommer mer tips/reklam så skrotar jag e-postadressen då den enbart är till för Kreddy, så den är enkelt "skrot-bar".

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Vad gäller för påminnelseavgifter? Jag hade helt missat att betala min Rebilla faktura förra månaden (man får ju den 11 varje månad) och åkte på en förseningsavgift. Fine. Men sedan har jag fått en påminnelseavgift 4 dagar efter det. Men måste dom inte påminna mig också? Jag har inte fått något som helst meddelande att jag har en faktura att betala förutom då när jag fick den den 11.

Så dom tar ut en påminnelseavgift utan att skicka en påminnelse verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men måste dom inte påminna mig också? Jag har inte fått något som helst meddelande att jag har en faktura att betala förutom då när jag fick den den 11.

Så dom tar ut en påminnelseavgift utan att skicka en påminnelse verkar det som.

Finns inga krav på påminnelse utan kostnad, det är något vissa bolag gör för att vara schyssta, men man har full rätt att påföra påminnelseavgift från första dagen efter förfallodagen. Man behöver inte ens påminna, utan kan skicka till inkasso direkt om man så vill. Det är kundens ansvar att hålla rätt på sina fakturor och förfallodag.

https://www.konsumenternas.se/betala/fakta/om-du-inte-betalar...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finns inga krav på påminnelse utan kostnad, det är något vissa bolag gör för att vara schyssta, men man har full rätt att påföra påminnelseavgift från första dagen efter förfallodagen. Man behöver inte ens påminna, utan kan skicka till inkasso direkt om man så vill. Det är kundens ansvar att hålla rätt på sina fakturor och förfallodag.

https://www.konsumenternas.se/betala/fakta/om-du-inte-betalar...

Jag förstår. Stör mig kanske mest att dom kallar det påminnelseavgift och inte föreseningsavgift då dom inte har påmint mig.

Men nu har jag betalat och sagt upp mig som kund, kortet försvinner ju ändå i Oktober.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle behöva lite hjälp då jag är osäker på vilket kort jag ska välja.

De största utgifterna jag har är hyra och billån, går dock inte via kortet. Utöver det så blir det en del matinköp, lite bensin (max 1300kr/månad) och annat krafts som jag inte tycks kategorisera på något bra sätt. Det är luncher ute, hundmat, presenter, parkering via mobilen och lite oregelbundna inköp av typ av grejer till hemmet. Tror jag skulle uppskatta totala utgifterna som går via kortet på totalt 150 000 175 000 SEK i hushållet.

Jag skulle vilja skaffa kreditkort av flera anledningar. Jag gillar tanken på att få en sammanställning varje månad på allt man handlar med kortet. Eventuella försäkringar på prylar/reseförsäkring samt att man självklart har "gratis" kredittid.

Jag skulle inte vilja påstå att jag reser så mycket längre nu när jag bytt jobb, så är inte jättebehov av exempelvis loungeaccess (typ eurocard).

Vilket kort hade passat mig? Det är en fördel om det finns Apple Pay, men inget krav.

EDIT! Har gjort lite mer research och Komplett verkar vara bäst men kan tyvärr inte få 2 kort på en kredit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KesoB:

Jag skulle behöva lite hjälp då jag är osäker på vilket kort jag ska välja.

De största utgifterna jag har är hyra och billån, går dock inte via kortet. Utöver det så blir det en del matinköp, lite bensin (max 1300kr/månad) och annat krafts som jag inte tycks kategorisera på något bra sätt. Det är luncher ute, hundmat, presenter, parkering via mobilen och lite oregelbundna inköp av typ av grejer till hemmet. Tror jag skulle uppskatta totala utgifterna som går via kortet på totalt 150 000 175 000 SEK i hushållet.

Jag skulle vilja skaffa kreditkort av flera anledningar. Jag gillar tanken på att få en sammanställning varje månad på allt man handlar med kortet. Eventuella försäkringar på prylar/reseförsäkring samt att man självklart har "gratis" kredittid.

Jag skulle inte vilja påstå att jag reser så mycket längre nu när jag bytt jobb, så är inte jättebehov av exempelvis loungeaccess (typ eurocard).

Vilket kort hade passat mig? Det är en fördel om det finns Apple Pay, men inget krav.

Komplett bank, förutsatt att du inte brukar ta ut cash. 1% tillbaka på allt du köper, 2% på internetköp, som du kan dra av från fakturan. Funkar med Apple pay också.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Komplett bank, förutsatt att du inte brukar ta ut cash. 1% tillbaka på allt du köper, 2% på internetköp, som du kan dra av från fakturan. Funkar med Apple pay också.

Gjorde lite mer research och kom fram till samma slutsats men det verkar inte som de erbjuder 2 kort på en kredit. Det är ett krav då jag vill ha in hela hushållet på samma kredit. Pga student.

Permalänk

@Aphex: Komplettkortet + Revolut. Vill man ta ut pengar gratis laddar man revolut-kortet och tar ut i bankomat med det. Det finns en månatlig gräns för gratis uttag men ändå bra om man behöver göra mindre uttag sporadiskt.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KesoB:

Gjorde lite mer research och kom fram till samma slutsats men det verkar inte som de erbjuder 2 kort på en kredit. Det är ett krav då jag vill ha in hela hushållet på samma kredit. Pga student.

Det finns ju revolut där du kan ha autopåfyllning från ett kreditkort och även curve som du kan koppla till att dra pengar från ditt komplettkort. Då kan ni ha två kort som i slutändan använder samma kredit.

Jag tror dock att du inte längre får någon bonus av att ladda andra kort med komplett. (Man fick det förut och det var lite fuskigt).

Skrivet av ThreadRipper:

@Aphex: Komplettkortet + Revolut. Vill man ta ut pengar gratis laddar man revolut-kortet och tar ut i bankomat med det. Det finns en månatlig gräns för gratis uttag men ändå bra om man behöver göra mindre uttag sporadiskt.

Jag har ett banknorwegian för det, fria uttag i bankomat. Men jag har inte använt det på nästan ett år nu..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Det finns ju revolut där du kan ha autopåfyllning från ett kreditkort och även curve som du kan koppla till att dra pengar från ditt komplettkort. Då kan ni ha två kort som i slutändan använder samma kredit.

Jag tror dock att du inte längre får någon bonus av att ladda andra kort med komplett. (Man fick det förut och det var lite fuskigt).

Det låter omständigt Jag skulle vilja ha alla utgifter på samma faktura, enkelt att titta igenom.

Får leta vidare efter det nästbästa kreditkortet som möjliggör två användare med en kredit helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ni som köper på kredit: Hur resonerar ni? Vad köper ni på kredit? Tycker ni att det är "värt" när lånet inte kostar något?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KesoB:

Det låter omständigt Jag skulle vilja ha alla utgifter på samma faktura, enkelt att titta igenom.

Får leta vidare efter det nästbästa kreditkortet som möjliggör två användare med en kredit helt enkelt.

Kolla everydaycard, de erbjuder extrakort.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Kolla everydaycard, de erbjuder extrakort.

Efter att ha resonerat lite så blir det nog ett Eurocard Platinum så får företaget bekosta avgiften då jag kommer använda kortet i jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Ni som köper på kredit: Hur resonerar ni? Vad köper ni på kredit? Tycker ni att det är "värt" när lånet inte kostar något?

Ptjae.

Mig veterligen har debitkorten från storbankerna ganska pissiga villkor.

Fördelarna med kreditkort kan vara försäkringar, inget valutapåslag och bonusar.

Finns det något debitkort som kan utmana?

Sedan upplever jag iaf swedbanks debitkort hopplöst efterblivet om jag jämför med revolut. Bättre kontroll på vad jag köper, kan spärra enskilda kort och låsa upp dom, sätta köpgränser samt inget valutapåslag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Harddrive:

Ni som köper på kredit: Hur resonerar ni? Vad köper ni på kredit? Tycker ni att det är "värt" när lånet inte kostar något?

För min del är det enklare att betala en faktura en gång i månaden än att hålla på och föra över pengar till ett kortkonto. Bättre konsumentskydd tack vare konsumentkreditlagen, du ligger inte ute med egna pengar om något går snett. Du får saker (bonus/försäkringar) för att använda det istället för att det kostar pengar.

Hur tänker ni som ger banken pengar för ett debetkort? Vad är det ni betalar för?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Veni:

Jodå. Säg upp avtalet, teckna ett nytt. Kanske får Du högre kreditgräns.

Med lite tur så har även ackumulerad 12-månaders bonus nollställt sig om dom inte kör med personnummer för matchning av bonus.

Funkar precis som du säger, även jag var låst på en kredit på bara 10k fram tills deklarationen för 2019 vart klar, kontaktade kundtjänsten via telefon där jag fick en väldigt trevlig dam som även följde med för vidare kontakt via mail (samma namn i alla fall).
De kan inte justera kreditgränsen men som sagt är det bara att säga upp och ansöka på nytt, jag fick en avsevärt högre gräns som faktiskt är hög nog för att räcka en månad nu. Dessutom nollades bonusen så nu har jag 5-6 månader kvar innan jag behöver fundera på vilket annat kort jag ska använda resten av året när jag slagit i taket igen.

En detalj jag inte sett i villkoren är att rum på Scandic ger 3poäng per hundralapp, så 4nätter för 5k ger 150kr bonus. Detta när jag betalar vid utcheckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Ni som köper på kredit: Hur resonerar ni? Vad köper ni på kredit? Tycker ni att det är "värt" när lånet inte kostar något?

Allt som går (utom kontantuttag och betala räkningar som bägge kostar),
MEN man betalar ALLTID hela räkningen. (räntan på kreditkorten är orimligt höga)
Det enda kredit-tiden då kostar är årsavgiften som täcks med råge av kick-backen/bonus.

Visa signatur

Dator: Mac