Veckans fråga: Är du intresserad av e-sport?

Permalänk
Medlem

Älskar e-sport!

Följer aktivt

  • Dota 2

  • CS:GO

  • Valorant

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Totalt ointresserad. Förmodligen för att jag är totalt ointresserad av den typ av spel som det tävlas i. Jag avskyr multiplayerspel (undantaget att spela co-op mot datorn med en kompis).

Du gick in i min hjärna och tog det inlägg jag tänkt skriva.

Permalänk
Medlem

Kollade oehört mycket på league matcher i EU. Men nu följer jag bara Fnatic i league.

Permalänk
Medlem

Inte kollat på e-sport mer än kanske fem minuter på Dreamhack, men angående hur många som tittar jämfört med Champions League: för att följa en liga i någon av de större sporterna, så måste man punga ut med 5-600 spänn i månaden för få något abonnemang, hur är det med e-sport? Är dessa matcher gratis att kolla på på Twitch, eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Försökt kolla några gånger när svenskar tävlat men...nej alltså fy bövelen vad trist det är.

Permalänk
Medlem

Totalt ointresserad av e-sport, och spelar enbart single-player själv (förutom co-op med sambon ibland).

Traditionell sport tar jag aldrig initiativ till att glo på heller, så det händer bara i undantagsfall (vid besök hos någon sportintresserad, exempelvis farsan).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kollar varje lite större turnering av CSGO eller ja där typ nån top-20 team är med.

Ofta blir det följt med vid sidan om medans jag jobbar med annat på datorn så behöver ju inte vara alltid väldigt aktivt tittande.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu blandar du visserligen in fler språk här. Betyder sport exakt samma sak på svenska och engelska?
Idrott på svenksa översätts vanligen till engelskans sport. På engelska har de inte ordet idrott riktigt.
Jag hade passat mig för att ta in fler språk. Det är komplext nog att reda ut ändå ska du se ;).

Är sport och idrott samma sak då?
Nej.
Motoridrott kommer ingen acceptera. Det är ju helknäppt. Motorsport heter det. Det är inte muskler eller fysiskt styrka som används.

Här har du förresten en wikipedialänk om sport och idrott
https://sv.wikipedia.org/wiki/Idrott

Den som påstår att fysisk styrka och muskler inte skulle behövas i motorsport har inte kört mer än gocart något enstaka varv.

OnT: Nej, jag kan inte påstå att jag följer någon e-sport. Har väl kollat ett par race nu under coronatider i brist på F1, men that's it.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

E-sport för mig är epilepsi.

Permalänk
Medlem

Väldigt intresserad av e-sport!

Har följt hela CSGOs utveckling genom åren. Följer alla stora turneringar men även vissa små där endel topplag är inblandade. Kollar slaviskt på alla majors och ser alla matcher, kan sitta bänkad i 1-2 veckor under en major. Tar även och lyssnar lite på kommentatorerna under jobbet då man kan välja enbart ljud på twitch och släcka mobilen, varit tvungen att göra så när typ Nip vs Fnatic spelat under dagtid tex. Har mina favoritlag och favoritspelare som jag följer och ser istortsett alla dessa matcher.
Kollar hltv.org varje dag (csgo e-sport sida) och "tunar" in på kvällen om det spelas ngn toppmatch! Kan även planera in middagen eller pizzabeställningen till kvällens match och sitta och äta till det. Har även spelat varenda "pick em" i csgo så har väldigt många "badges" ingame.

Tycker e-sporten inom csgo är rätt stor och väldigt spännande. Försökt kolla på typ streamers likt shroud och diverse men ser inte charmen med det, att sitta och kolla på när någon annan spelar. Då spelar jag hellre själv. Tycker det är helt olikt från csgo turneringarna och sånt där lagen (flera individer) tävlar mot varandra, medans en streamer sitter och spelar själv.

Kollar inte på någon vanlig sport för tillfället heller. Följt ngt vm och os men då har jag inte "följt" det utan bara kollat någon enstaka match, enda jag kan komma ihåg lite va när Sverige slog Kanada i curling. Kan minnas att det var spännande och roligt att kolla på trots att jag inte kunde regler eller ngt sånt. Annars typ fotboll tycker jag är väldigt tråkigt och kan instämma med dem "att jaga en boll" dock kan jag se en charm i det i form av sällskap eller att umgås. Kan absolut följa med och kolla på KalmarFF men jag bryr mig inte avsevärt om de vinner eller förlorar, jag är där för sällskapet och gemenskapen isåfall (och korven).

Angående om e-sporten är en sport så är jag en av dem som säger absolut. Tycker absolut att riksidrottsförbundet ska tillåta e-sport. Tycker även att dem ska byta namn då många verkar ha väldigt stora problem med att skilja på idrott och sport. Idrott kan vara en sport men en sport behöver inte vara en idrott. Idagsläget är väldigt många sporter med i riksidrottsförbundet men dem är inga idrotter, de skulle byta namn till Rikssportförbundet istället imo.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Lego Master

The no.
All form av kompetensmätning mellan individer är säkert intressant för utövarna, men inte för mig som eventuell åskådare. Ovidkommande om det är fotboll, OS eller CS.

Jag ser verkligen inte lockelsen med sport, oavsett plattform eller medium.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av BengansBlogg:

Nu syftade jag på proffsfotboll där jag misstänker att det har mer med pengar att göra...

Det syftade jag med på, jag tror inte folk som sitter hemma i karantän vill se korplag på tv.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

@RekiN: Har Valorant redan etablerat sig själv som en esport? Tävlingar och sånt?

Permalänk
Medlem

CS:GO, Dota 2 och till viss del Starcraft 2 har jag periodvis följt aktivt.

Är inne i en "svacka" nu när jag inte tittar så mycket e-sport, blir kanske att man har någon Dota- eller CS:GO-match igång i bakgrunden medans man gör något annat. Tittar rätt mycket på AdmiralBulldog däremot, så håller mig relativt uppdaterad på Dota 2-scenen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Absolut inte, och tycker det är skrattretande att ens kalla det för sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Absolut inte, och tycker det är skrattretande att ens kalla det för sport.

Du blandar nog ihop "sport" med "idrott".

Sport betyder bokstavligt talat "nöje/tidsfördriv", passar in rätt bra på b.la. datorspel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tittar varken på E-sport eller vanlig sport/idrott. Tittar väldigt sällan på streamers. Kollar jag på något spelrelaterat så är det ihopklippta videor från streams, gameplay för ett kommande spel eller nyheter från en spelutvecklare/nyhetskälla.

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ni som svarar ja, är ni också intresserade av vanlig sport? Jag har svårt att förstå E-sport, men detsamma gäller för vanlig sport för min del också.

Nej, fotboll är ju för "trivialt" och lite för töntigt är min subjektiva upplevelse pga spelarna trillar ihop så fort nån petar på dem.

Det som är så kul med t.ex Dota2 är att det just är som fotboll, alltid samma bana och lika många spelare dock så är kombinationerna av hjältar items flera miljoner som gör att game blir lika intressant varje gång, i alla fall när det är på elitnivå.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Testpilot

Kollar för det mesta på League of Legends, följer just nu Summersplitten som är.

Brukar även kolla på LCK'n (League of Legends Champions Korea) då dom matcherna brukar vara grymt intressanta och intensiva!

Men antar att man nästan lär spela spelet själv för att uppskatta e-sporten kring det hela också. Har vänner som inte spelar spelet och som då inte förstår charmen/vad som händer alls, medan dom som faktiskt spelar spelet brukar kolla in matcherna åtminstone lite då och då

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Den som påstår att fysisk styrka och muskler inte skulle behövas i motorsport har inte kört mer än gocart något enstaka varv.

OnT: Nej, jag kan inte påstå att jag följer någon e-sport. Har väl kollat ett par race nu under coronatider i brist på F1, men that's it.

Ugh. Jag visste det. Den här kommentaren skulle komma. Jag orkade bara inte skriva mer invecklat förra vändan.
Jaaaa. Motorsport är påfrestande. Kondition yadda yadda. Så - nu har vi betat av det också.
Men givetvis har du rätt! Jag håller med.
Motoridrott kommer det iaf inte heta fortsättningsvis heller 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Nu blandar du visserligen in fler språk här. Betyder sport exakt samma sak på svenska och engelska?
Idrott på svenksa översätts vanligen till engelskans sport. På engelska har de inte ordet idrott riktigt.
Jag hade passat mig för att ta in fler språk. Det är komplext nog att reda ut ändå ska du se ;).

Är sport och idrott samma sak då?
Nej.
Motoridrott kommer ingen acceptera. Det är ju helknäppt. Motorsport heter det. Det är inte muskler eller fysiskt styrka som används.

Här har du förresten en wikipedialänk om sport och idrott
https://sv.wikipedia.org/wiki/Idrott

Motorsport kräver rätt mycket fysiskt, eftersom man påverkas av G-krafterna plus att det ofta inte finns AC så det kan bli rätt varmt i bilarna. I F1 är det särskilt krävande, G-krafterna som föraren måste klara av i svängar/broms i t.ex. nacken är rätt rejäla. Om jag inte minns fel så kan de tappa så mycket som 5-6kg under ett race pga vätskeförlust.

Tänk på jetfighters som Gripen eller F22, piloterna där måste jobba ännu hårdare för att hålla blodet på rätt ställe i svängar pga G-krafter.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danielmw2:

Motorsport kräver rätt mycket fysiskt, eftersom man påverkas av G-krafterna plus att det ofta inte finns AC så det kan bli rätt varmt i bilarna. I F1 är det särskilt krävande, G-krafterna som föraren måste klara av i svängar/broms i t.ex. nacken är rätt rejäla. Om jag inte minns fel så kan de tappa så mycket som 5-6kg under ett race pga vätskeförlust.

Tänk på jetfighters som Gripen eller F22, piloterna där måste jobba ännu hårdare för att hålla blodet på rätt ställe i svängar pga G-krafter.

Se mitt svar precis ovan 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Blanda språk?

Synonymer till sport

idrott, tävlingsidrott, tävling, lek, motion, friluftsliv, spel
https://www.synonymer.se/sv-syn/sport

Två exempel till på varför det är åt skogen

Ex1:
- Vad gör du?
- Sportar
- Aha, spelar du schack eller?

Det är typ ingen i världen som skulle komma på att fråga om det är shack.

Samma om man frågar vad någon har gjort, och svaret blir sportat, så är det typ ingen som skulle komma på tanken att koppla ihop det med att någon har suttit vid datorn.

Ex2:
Om allt man kan tävla i är sport, så betyder det att allt är sport för det går att uppfinna tävlingar i precis allt.
Bättre istället säga att det är e-tävlingar.

https://svenska.se/tre/?sok=E-sport&pz=1

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

@MinscS2: Tackar, ja, det blir nog att det ofrivilligt smälter ihop lite med dom begreppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Det syftade jag med på, jag tror inte folk som sitter hemma i karantän vill se korplag på tv.

Aha!

Så du pratar om de som sitter hemma och tvunget måste se fotboll just nu? Nej, de har jag ännu mindre förståelse för och tycker inte det minsta synd om!

Men ärligt, folk får så klart ha sina intressen. Men tänk om media rapporterade likadant om all hobby då?

Stoppa pressarna!
Man i Skåne kunde inte ta sig till butik i mellansverige för att titta på ett Modelltåg på grund av pågående pandemi! Skandal! Folket Rasar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nej, ser inte det som ett sport ens. Vad näst, schack är sport? Njah.

Skillnad på sport och idrott, schack är defintivt en sport

Själv saknar jag ett bra Quake, Quake Champions får inte mitt hjärt att bulta iaf. Ställer mitt hopp till Diabotical och en eventuell scen.

edit: sorry Kaleid, såg att andra givit liknande svar senare i tråden, så går det när man inte tar sig tid att läsa hela tråden före man skriver ett svar

Permalänk
Medlem

Väldigt intresserad av CS:GO och har på senare tid kombinerat mitt hobbyskrivande med det intresset. Försöker skriva lite regelbundna uppdateringar om hur det går för svenska lagen, artikel om något som faller mig in, förhandstittar inför stora turneringar etc. på FZ.se i forumet under samma nick. Som kuriosa kan jag nämna att jag även var på senaste CS:GO Majoren i Berlin.

Vissa saker jag skrivit har lyfts fram på förstasidan, som den här guiden till att följa en CS:GO esport sändning. Den artikeln var även den första CS:GO artikeln jag skrev och fick riktigt bra respons så då kändes det roligt att fortsätta. Vissa saker är lite mer ingående och säkerligen för avancerat för att lyftas fram på förstasidan.

För min del skriver jag främst för att jag tycker det är roligt och för att försöka få upp intresset för CS:GO som esport. Det svåraste tycker jag är var man ska lägga ribban när man skriver om esport, man vill inte skriva för enkelt så att de som är intresserade tycker det är tråkigt att läsa och man vill inte skriva för invecklat för att skrämma bort de som inte har någon koll. Samtidigt har jag en tendens att skriva lite för långt tror jag, så måste jobba på det.

Jag brukar även hålla i FZ:s Fantasyliga också när det är dags för de största turneringarna. HLTVs Fantasy alltså.

Till sist, så ja, jag är även intresserad av vanlig sport. Främst fotboll och Premier League, men ett generellt intresse finns.

Permalänk
Medlem

Många e-sporter kräver rätt mycket fysiskt dom också, handledsskador är vanligt t.ex. och att se svetten rinna i en lång och hård match är liksom inte ovanligt.

Så den där diskussionen kan ni som för den lägga ner...

Permalänk
Medlem

Nja, brukar kolla på Fragleague i Pubg om någon bekant är med annars får det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semifreddo:

@RekiN: Har Valorant redan etablerat sig själv som en esport? Tävlingar och sånt?

Japp!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini