Veckans fråga: Är du intresserad av e-sport?

Permalänk
Medlem

Sport är ett bredare begrepp än idrott. Idrott syftar på fysisk aktivitet, medan sport kan omfatta en stor mängd aktiviteter som inte kan kallas idrott. Kaleid och andra ser inte skillnaden, och så är det med språk. Alla har inte samma åsikt. Det är möjligt att det om 50-100 år inte längre finns nån skillnad mellan sport och idrott för nån svensk, men där är vi inte i dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Dota 2 esport var min grej men jag har bränt mig och tappat intresse sen 3+ år tillbaka.
Däremot EVO fighting spel turneringar generellt är alltid spännande.

Permalänk
Medlem

Slutade kolla esport när de jag brukade prata esport med slutade kolla. Jag tycker det är okej att titta som tidsfördriv. Så har jag verkligen ingenting bättre för mig kan jag kolla CS. Men generellt så har jag gått från att vara vaken på nätterna och kolla turneringar till att inte kolla alls. Jag var en riktig torsk på League of Legends för 6-7 år sen och efter det blev jag torsk på CS ett tag. Men nu tittar jag hellre på någon rolig streamer på Twitch än att sitta och kolla på turneringar.

Permalänk
Medlem

Följde SC2 tidigare, men när först TB och sen InControl gick ur tiden så föll det bort.
Ser Hockey (SHL) och lite MMA när det kommer til "riktig" sport.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Blanda språk?

Ja.
Blandar språk.
Du länkade ju till en artikel som beskriver vad sport är - på engelska.
Det är väl inte samma språk som svenska heller?
Alltså kommer engelskan in i bilden från din länk.
Och då ställer jag frågan om sport har exakt samma innebörd på svenska och engelska. Det är inte helt givet vill jag påstå. Det är som sagt svårt nog att bena ut vad som innefattas under sport om vi håller oss till svenskan. Vi reder ut det först så kanske vi kan kolla på innehållsbetydelser mellan olika språk senare.

Skrivet av Kaleid:

Synonymer till sport

idrott, tävlingsidrott, tävling, lek, motion, friluftsliv, spel
https://www.synonymer.se/sv-syn/sport

Två exempel till på varför det är åt skogen

Ex1:
- Vad gör du?
- Sportar
- Aha, spelar du schack eller?

Ja det är väl OK som svar? Lite okonventionellt kanske. Men inte direkt fel. Det är väl lite som när jag lagar mat så brukar jag säga att jag tillverkar mat ;). Det är inte heller det vanligate begreppet så det kan nog låta fel för den ovane. Men fel är det väl inte.

Skrivet av Kaleid:

Ex2:
Om allt man kan tävla i är sport, så betyder det att allt är sport för det går att uppfinna tävlingar i precis allt.
Bättre istället säga att det är e-tävlingar.

Exakt!
Allt kan vara en sport.
Vi har gjort en sport i Sverige att stå prydligt i kö också. Man kan uttrycka sig på det sättet också. Och då är det ju inte ens en tävling inblandad. Ordet spport kan användas tämligen frikostigt.
Finns SM i diskning och korvätning. De två aktiviteterna går väl inte riktigt under e-tävlingar? Vad står e för ens?

Man kan säga så att alla idrotter är sporter. Men under ordet sport så får mer plats än det som kan kallas idrott. Exempelvis motorsport, datorspelande och schack. Störigt va?

Edit:
Egentligen finns såklart inget facit här. Du har lika rätt som mig! Oavsett så verkar det vara ganska utbrett att folk ser en skillnad på ordet sport och ordet idrott i svenska språket. Det är väl min egentliga poäng.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag följde League of Legends scenen religiöst 2013-2016. Gick på EULCS sommarfinal i globen 2015, det var häftigt. Numera tittar jag endast på worlds-finalerna och även en del Hearthstone på helgerna.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Ja.
Blandar språk.
Du länkade ju till en artikel som beskriver vad sport är - på engelska.
Det är väl inte samma språk som svenska heller?
Alltså kommer engelskan in i bilden från din länk.
Och då ställer jag frågan om sport har exakt samma innebörd på svenska och engelska. Det är inte helt givet vill jag påstå. Det är som sagt svårt nog att bena ut vad som innefattas under sport om vi håller oss till svenskan. Vi reder ut det först så kanske vi kan kolla på innehållsbetydelser mellan olika språk senare.

Ja det är väl OK som svar? Lite okonventionellt kanske. Men inte direkt fel. Det är väl lite som när jag lagar mat så brukar jag säga att jag tillverkar mat ;). Det är inte heller det vanligate begreppet så det kan nog låta fel för den ovane. Men fel är det väl inte.

Exakt!
Men så är det ju faktiskt. Allt kan vara en sport.
Vi har gjort en sport i Sverige att stå prydligt i kö också. Man kan uttrycka sig på det sättet också. Och då är det ju inte ens en tävling inblandad. Ordet spport kan användas tämligen frikostigt.
Finns SM i diskning och korvätning. De två aktiviteterna går väl inte riktigt under e-tävlingar? Vad står e för ens

Man kan säga så att alla idrotter är sporter. Men under ordet sport så får mer plats än det som kan kallas idrott. Exempelvis motorsport, datorspelande och schack. Störigt va?

"J"et kanske föll bort, ejsport.

Permalänk
Medlem

NEJ!

Å andra sidan begriper jag inte heller varför det blir sånt jävla liv om folk inte kan jaga en boll i några månader.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

"J"et kanske föll bort, ejsport.

hehe. Ja kanske

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Följer Dota 2 en del och speciellt Alliance då jag har en släkting i laget, har spelat CS tidigare och följer gärna större turneringar.

Permalänk
Medlem

Nu för tiden tittar jag mest på CSGO under majors, annars i stort sett aldrig. Var väldigt csgo-intresserad i väldigt många år dock.

Ser inte riktigt problemet som folk har med esport. Det är kul att titta på och det är kul att se hur långt spelarna kan pusha sina gränser. Vad de gör stundvis är borderline omänskligt. Misstänker att man måste gilla spelet själv dock, annars är det nog inte så roligt. Tittar exempelvis inte på dota eller lol alls, förstår mig inte på de spelen.

Är det själva namnet esport folk har problem med så... eh. Kalla det gärna kompetitiva spel för min del, kunde inte bry mig mindre. De är större än i stort sett alla riktiga sporter förutom fotboll nu för tiden så förnekarna har inte så mycket att komma med längre.

Permalänk
Medlem

Kollar inte på en enda "vanligt" sport, tycker skit som fotboll, handboll osv är så jävla tråkigt.
Det enda jag faktiskt kollar på är väl Sommar OS var 4e år (rip).

E-sport följer jag dock regelbundet.

Permalänk

Tid är pengar. Ingen mening att se på något meningslöst bara för att.

Detta leder till att sport kan vara rolig och se på om något riktigt stort händer, fotbolls, ishockey eller något datorspel final. Javisst, men resten av matcherna, nej det finns viktigare saker att göra.

Permalänk
Medlem

Har vissa personer vars matcher jag försöker kolla på så mycket som möjligt, då jag ser personerna som underhållande. Framför allt att följa deras utveckling under längre tid.
För mig är det främst:
Starcraft 2, ibland cs.. Men tycker CS scenen är så tråkig nu när kartorna jag var intresserad av ej spelas. Lite speedrun kan jag tycka är ok, men kanske inte klassas som esport på samma vis?

Kan tänka mig även vissa racing spel om några av mina favoriter kvalar in. Där spelar det nästan ingen roll vilket bilspel, utan bara om personen åter igen.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Wow!!
Det där var jämt spritt

Permalänk
Medlem

Följde IndyCar iracing serien dom hade i övrigt kan se vara kul om man råkar snubbla över når, men sitter inte aktivt å letar upp och tittar

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Skrivet av BengansBlogg:

NEJ!

Å andra sidan begriper jag inte heller varför det blir sånt jävla liv om folk inte kan jaga en boll i några månader.

Om nu folk har en hobby och dessa folk sitter hemma i karantän Pga rådande pandemi. Sedan tar man bort deras enda hobby?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Om nu folk har en hobby och dessa folk sitter hemma i karantän Pga rådande pandemi. Sedan tar man bort deras enda hobby?

Nu syftade jag på proffsfotboll där jag misstänker att det har mer med pengar att göra...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Följer aktivt csgo, spelare och lag deras utveckling etc. Men har dragit en gräns vid top lagen. I esport är mycket av underhållningen kvalitén på stremen vid lägre tire är det rent ut sagt dåligt. Även om top lag spelar och det är en dålig produktion tittar jag inte

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Starcraft är väl ganska utdött idag, men annars brukar Liquipedia vara väldigt bra på att visa pågående och uppkommande turneringar och matcher. Så om det bara är en portal som saknas för att väcka intresset, kika in där

Starcraft är verkligen inte dött!

Broodwar är stort i Korea och i en tillväxtfas, det drar igång en lag-turnerning här i dagarna. Tyvärr utan betalda engelska kommentatorer då det mest är just stort i Korea.
Men dom individuella turneringarna har det.

ASL är individuell turnering av hög klass med engelska kommentatorer. Säsong 9 avslutades nyligen. Finalen var en liten besvikelse men kvart- och semi-finaler var fantastiska.
https://www.youtube.com/watch?v=cAuVZFhizRU
https://www.youtube.com/watch?v=KYIwfl4gn_E

KSL höll också bra klass och är också värt att kolla in.
https://www.youtube.com/watch?v=-AWDfDXsdh4

Och Starcraft 2 kör ju GSL rätt stabilt, jag följer inte SC2 särskilt mycket då jag föredrar BW men kollar på det ibland när jag inte har något bättre för mig.
https://www.youtube.com/watch?v=QayseGjqkGo

För att svara på frågan, jag följer Starcraft: Broodwar rätt mycket och det känns liksom som en etablerad sport. Spelet är över 20 år gammalt och spelas fortfarande. Det har en så djup historia av spelare och meta-utveckling och jag gillar verkligen det.

Jag följde CS när det var som störst i början på 00-talet, men som åskådarsport är det rätt tråkigt att följa faktiskt. Jag spelade massor och körde en del turneringar, jag var med lite i reserv i ett lag som var högt rankat på clanbase eller vad det hette. Dock var jag väl sämst men ändå kul att träna lite med dom och se deras framgångar.
Men det är inte särskilt kul att titta på.

Broodwar är så fantastiskt att se på hur strategier och utförande samspelar och hur arméerna möts samtidigt som en vet hur svårt det är att få till är det en fröjd att se!
https://www.youtube.com/watch?v=-2TgNM-MTe0

Permalänk
Medlem

Age of empires 2

AGE OF EMPIRES 2
herregud vad bra det är.
4k, remastrad grafik, hotkeys och balans mellan de olika civilisationerna. Ett helt perfekt spel med så mkt strategier.

Kanske för litet för att kallas e-sport men så mycket tävlingar det har varit under våren!

Visa signatur

Dator AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz 19MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC, Corsair RM650x 650W, ASUS PRIME B350-PLUS, | Microsoft Surface Book | Intel Core i5 och Intel NUC Teve 49" SUHD 4K Smart TV KS7005 Konsoller Xbox one S | N64 | Snes | Nes | GBA SP-101

Permalänk
Medlem

Kollar Starcraft 2 på Youtube via youtubern WardiTV, annars när det kommer till streaming och esport så kollar jag mest på CSGO, enda esporten jag bryr mig om förutom Starcraft 2 då.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Jag är måttligt intresserad av sport. VM och OS kan jag titta på. Enda sport som jag regelbundet kollar på är bowling. E-sport är jag inte särskilt intresserad av men är hyfsat aktiv på twitch.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Kollade på CS när jag spleade det och kollade på PUBG när jag spelade det men följer inget som jag inte själv spelar för tillället

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Efter jag blev tvåbarnspappa så har jag tittat väldigt lite men har man åkt både till London och Amsterdam bara för att titta på Rocket league världsmästerskap så kan man väl inte annat än svara ja på denna fråga antar jag...

Permalänk
Medlem

JAAAA. Älskar att följa SC2 tournaments - IEM Katowice, GSL och nu SaHSC
Följer allt med Serral (då han är övermänsklig) Maru och Scarlett....

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Det enda spelet jag följde ganska tätt var Heroes of the Storm, men när Blizzard la det på is så försvann även allt mitt intresse för e-sport överlag.

Permalänk
Medlem

Röstade Ja men det går i vågor beroende på tid. Det enda jag väl aldrig riktigt slutar med är StarCraft, både BW och 2. Är inte lika insatt längre men nog allt slinker det in en match eller två då och då. Tittar dock mer på repriser än live numera.

Är en av de som tryckte det var riktigt tråkigt när HGC dog, jag och frun hade det som stående punkt på helgerna under rätt lång tid. Tyvärr har vi inte hittat något som vi båda brinner för lika mycket igen efteråt. Jag älskar att BW är aktivt igen men hon föredrar mer CSGO.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Kollar Starcraft 2 på Youtube via youtubern WardiTV, annars när det kommer till streaming och esport så kollar jag mest på CSGO, enda esporten jag bryr mig om förutom Starcraft 2 då.

Kolla in hela round of 8 och finalen i årets IEM Katowice 2020... var några sjuuukt bra matcher där.
Semifinalen mellan Serral och Zest var riktigt bra...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Nej rätt ointresserad av spel överlag.

Däremot är det skoj med andra saker demotävlingar, kodning, hackning osv