Asus och SweClockers livestreamar datorbygge på onsdag

Permalänk
Melding Plague

Asus och SweClockers livestreamar datorbygge på onsdag

Häng med på en videostream där vi bygger en monsterdator värd över 40 000 kronor som sedan ska tävlas ut till en lycklig vinnare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Svårt att ha en strategi i en tävling man inte vet nåt om. Ska vi springa ett maraton genom en elektronikhandel utan att stanna och nörda loss en enda gång? Gissa hur många kondensatorer det ligger i en burk? Rita en "connect the dots" mellan lödpunkterna på ett gammalt moderkort?

Jag är redo för allt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Inget ultramonster vad gäller kärnspecs, men den kompletterande utrustningen heter mig verkligen duga.

Är mest sugen på skärmen så jag har något att hänga fast i min relativt höga fönsterbräda och en SSD, men grafikkortet skulle vara super så jag kan spela medan mitt nuvarande tuggar på någon rendering i 4+ timmar.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ricerunner:

Inget ultramonster vad gäller kärnspecs, men den kompletterande utrustningen heter mig verkligen duga.

Är mest sugen på skärmen så jag har något att hänga fast i min relativt höga fönsterbräda och en SSD, men grafikkortet skulle vara super så jag kan spela medan mitt nuvarande tuggar på någon rendering i 4+ timmar.

Så är det förstås, monsterdatorpaket kanske hade varit en bättre beskrivning

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

"Monsterdator för 40k".
POG

Ser rtx 2070 Super.
Disappointment

Permalänk
Medlem

Missade det kanske, men vart går streamen? Alltid velat lära mig att bygga en komplett dator, så kul att se ett proffs göra det.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av unzane:

Missade det kanske, men vart går streamen? Alltid velat lära mig att bygga en komplett dator, så kul att se ett proffs göra det.

Vi kommer streama det från vår Youtube-kanal. Videolänken finns redan i artikeln

Permalänk
Medlem

Varför får jag en känsla av att det här är fel forum att tävla ut just den datorn? Skulle jag vinna, skulle det första jag gjorde vara att plocka isär, byta delar och bygga om (Gissar att mina minimala chanser till vinst just dog helt...)

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Varför får jag en känsla av att det här är fel forum att tävla ut just den datorn? Skulle jag vinna, skulle det första jag gjorde vara att plocka isär, byta delar och bygga om (Gissar att mina minimala chanser till vinst just dog helt...)

Nu kan jag inte se byggnationen och antar att jag inte har nån chans på tävlingen då? Men jag hade absolut varit extremt nöjd och direkt köpt ett skrivbord till och snott skärmen och få tjejen att spela lite med mig. Hon har spelat tidigare men den enda datorn hon har är en gammal macbook som knappt klarar något. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu kan jag inte se byggnationen och antar att jag inte har nån chans på tävlingen då? Men jag hade absolut varit extremt nöjd och direkt köpt ett skrivbord till och snott skärmen och få tjejen att spela lite med mig. Hon har spelat tidigare men den enda datorn hon har är en gammal macbook som knappt klarar något. :/

Ja, det skulle vara något sånt då. Har säkert någon kusin som skulle bli glad över den.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Nu vill inte jag vara den som är den. Men...

Corsair mp600 har en stor kylfläns på sig och åtminstone en utav dom kommer inte passa då, eftersom den sitter vid gpu'n (vill jag minnas), om ni inte moddar den och tar bort kylningen såklart.

Och minnet ni har valt har bara support för 2 dimms enligt qvl listan, men ni har skrivit x2 på minnet. Det kan ju såklart funka bra ändå, men det kan ju vara nåt ni inte tänkt på.

Jag vill inte låta som nån jävla mästare här (för det är jag inte), men ifall ni inte tänkt på det.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Ni har väl en schweizisk armekniv som förhoppningsvis har en stjärnskruvmejsel?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av walkiii:

Nu vill inte jag vara den som är den. Men...

Corsair mp600 har en stor kylfläns på sig och åtminstone en utav dom kommer inte passa då, eftersom den sitter vid gpu'n (vill jag minnas), om ni inte moddar den och tar bort kylningen såklart.

Och minnet ni har valt har bara support för 2 dimms enligt qvl listan, men ni har skrivit x2 på minnet. Det kan ju såklart funka bra ändå, men det kan ju vara nåt ni inte tänkt på.

Jag vill inte låta som nån jävla mästare här (för det är jag inte), men ifall ni inte tänkt på det.

Det ska vara lugnt! Nu har inte jag moderkortet här vid mig (sitter hemma) men baserat på bilder så verkar M.2-platsen vara ovanför första PCIe-porten så ska inte vara något problem, förutom att vi måste ta bort några paneler på moderkortet.

Permalänk
Medlem

NI som tycker datorn inte håller måttet eller helt enkelt inte vill ha den kan vid vinst isåfall skänka den till någon behövande. Kul med en tävling och chansen på en fin dator.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det ska vara lugnt! Nu har inte jag moderkortet här vid mig (sitter hemma) men baserat på bilder så verkar M.2-platsen vara ovanför första PCIe-porten så ska inte vara något problem, förutom att vi måste ta bort några paneler på moderkortet.

https://cdn.pji.nu/product/front/800/5102533.jpg

Det har du absolut rätt i. Jag som va snurrig i huvet efter allt morfin tror jag (nyligen opererat mig) Anledningen till att jag reagerade va att jag såg nån som gjorde ett bygge med m.2 som hade kylfläns och han fick problem. Men det va nog ett annat moderkort.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Gött att klaga på en vinst som ändå är värd 40k. Lagom curlade
Ni kan skicka den till mig, jag hade blivit skitglad.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Gött att klaga på en vinst som ändå är värd 40k. Lagom curlade
Ni kan skicka den till mig, jag hade blivit skitglad.

Att vinna en dator värd 40k är inget fel i sig. Men du skulle väl aldrig köpa 2070 Super om du hade 40k som budget. Var mer det jag reagerade på iaf. Och ordvalet "monsterdator" som är sämre prestandamässigt än min gamla burk. Prestandamässigt förstås.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det ska vara lugnt! Nu har inte jag moderkortet här vid mig (sitter hemma) men baserat på bilder så verkar M.2-platsen vara ovanför första PCIe-porten så ska inte vara något problem, förutom att vi måste ta bort några paneler på moderkortet.

https://cdn.pji.nu/product/front/800/5102533.jpg

Som jag minns det så måste man antingen ta bort kylaren på SSD:n, eller lämna bort moderkortets kylning för SSD:n och även kapa bort lite av den stora panelen (som täcker fläkten bland annat).
Vet inte hur det är med den nedre M.2 platsen.

Hittade en bild från när jag knåpade ihop datorn:

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av MammDiin:

Som jag minns det så måste man antingen ta bort kylaren på SSD:n, eller lämna bort moderkortets kylning för SSD:n och även kapa bort lite av den stora panelen (som täcker fläkten bland annat).
Vet inte hur det är med den nedre M.2 platsen.

Hittade en bild från när jag knåpade ihop datorn:
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172447/172447-38c4dc25cef91226dafc0c6be2156378.jpg

Tack för headsup! Vilken del var du tvungen att kapa bort?

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Det som täcker kylflänsen på SSD:n på bilden.

Men går ju även att ta bort kylflänsen på SSD:n och använda moderkortets kylning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Tar gärna datorn, levt utan dator i snart 1 år sen man råkade böja pinnar på moderkort när kylare skulle monteras. Gått från att vara pcfreak till tvspelsnörd.

Visa signatur

[Cooler Master Stacker 831 Silver | ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2 | Silver Power PSU, 600W | AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz | Samsung SpinPoint T166 500GB |
XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB |
| Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | Windows vista home premium]

Permalänk
Medlem

@MammDiin: Korrekt, jag körde på den lösningen, bort med kylflänsen på disken o använder moderkortets istället. Har fungerat alldeles utmärkt och temperturerma är utmärkta. (40-50c)

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkhell:

Tar gärna datorn, levt utan dator i snart 1 år sen man råkade böja pinnar på moderkort när kylare skulle monteras. Gått från att vara pcfreak till tvspelsnörd.

Du menar inte datorn i signaturen va?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Insåg precis att min Core-i7 rigg från 2009 börja bli gammal :D, Jag börjar bli gammal

Permalänk
Medlem

Riktigt schysst tävling. Hade absolut inte tackat nej till den datorn, hade kompleterat min bärbara på ett riktigt bra sätt

Visa signatur

Asus z170 PRO GAMING - Intel Core i7 6700k - Corsair Vengeance CL16 DDR4 3333MHz 16 GB - Be Quiet! Shadow Rock 2 - Asus GTX 1080 ROG Strix DC3 Gaming - Samsung 960 EVO 500GB - EVGA Supernova G2 650W

Asus ROG Strix G731GT 17,3"

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Svårt att ha en strategi i en tävling man inte vet nåt om. Ska vi springa ett maraton genom en elektronikhandel utan att stanna och nörda loss en enda gång? Gissa hur många kondensatorer det ligger i en burk? Rita en "connect the dots" mellan lödpunkterna på ett gammalt moderkort?

Jag är redo för allt.

Lite så, man undrar ju verkligen hur man ska tävla!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Proffsmoddare

Kul! Har tyvärr inte möjlighet att titta live men ska kika i efterhand

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av timpelay:

Kul! Har tyvärr inte möjlighet att titta live men ska kika i efterhand

kanske inte framgått supertydligt men även om man inte är med och kollar live så kommer man att ha chans att delta i tävlingen också FYI

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ska försöka se streamen, hoppas ni har bättre tur med PSUn än vad jag hade när jag testade en sådan. Mitt hade en fläkt som "tickade" till och från så det åkte tillbaka efter ett par veckor.

Permalänk
Medlem

Vinner aldrig något så jag avstår........hahaha